Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 258
Offentligt
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
19. april 2023
Forslag om revision af CO
2
-reduktionskrav til nye tunge køretøjer
KOM(2023) 88
Notat oversendes endvidere til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 14. februar 2023 fremsat forslag om revision af re-
duktionskravene til nye tunge køretøjers CO
2
-udledninger. Forslaget hænger tæt
sammen med forslagene i Fit for 55-pakken og med REPowerEU. Den nuværende
forordning indeholder et overordnet CO
2
-reduktionskrav i EU på 15 pct. fra og med
2025 og på 30 pct. fra og med 2030 i forhold til niveauet i 2019. Med revisionen
lægges der op til at skærpe CO
2
-reduktionskravet fra 2030 til 45 pct. i forhold til ni-
veauet i 2019. Kommissionen foreslår desuden at sætte nye CO
2
-reduktionskrav fra
2035 og fra 2040 på hhv. 65 pct. og 90 pct. Dertil foreslår Kommissionen et krav om
100 pct. nye nulemissionsbybusser fra og med 2030. Desuden foreslås det at udvide
kravene fra de nuværende fire grupper af tunge køretøjer til at omfatte næsten alle
tunge køretøjer, herunder alle lastbiler over 5 ton, bybusser og turbusser over 7,5
ton og trailere. Disse køretøjer skønnes tilsammen at stå for mere end 25 pct. af EU’s
udledninger fra transportsektoren og forbruger 42 pct. af EU's dieselforbrug i trans-
portsektoren, hvoraf en betydelig andel kommer fra Rusland. Forslaget skal således
bidrage til at reducere CO
2
-udledninger, men også til at sikre EU’s energisikkerhed.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. De statsfinansielle konse-
kvenser forventes at være negative, men vil blive analyseret nærmere. CO
2
-redukti-
onskravene forventes at begrænse transportsektorens udledninger og kan derved
bidrage til opfyldelsen af Danmarks nationale reduktionsmål for de ikke-kvotebelagte
sektorer i 2030 samt klimaneutralitetsmål.
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget. Regeringen finder, at EU-initiati-
ver til reduktion af CO
2
-udledninger er særligt relevante på transportområdet, og for-
slaget om skærpede CO
2
-reduktionskrav til nye tunge køretøjer er et vigtigt skridt i
den retning.
Side 1/15