Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 254
Offentligt
2695253_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
SEKT/FOR
Dato
08-02-2023
J nr.
2022 - 17997
/BRT
Høringsnotat vedr. forslag til bekendtgørelse om indtægtsrammer for
netvirksomheder
Forslag til bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder blev sendt i
ekstern høring den 30. september 2022 med frist for afgivelse af høringssvar den 4.
november 2022. Der er modtaget i alt 7 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 7 høringsparter har fremsendt bemærkninger til bekendtgørelsen:
Cerius-Radius
Dansk Fjernvarme
Green Power Denmark (herefter GPD)
Netselskabet N1
Norlys Holding A/S (herefter Norlys)
Tekniq Arbejdsgiverne (herefter Tekniq)
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
høringsportalen
Udover nedenstående er mindre, formelle, tilpasninger af bekendtgørelsen, uden
materiel virkning, foretaget.
1.0 Generelt
Generelt – Håndtering af omkostninger til behandling af ansøgninger om
direkte linjer i indtægtsrammerne.
Dansk Fjernvarme, Cerius-Radius og GPD anerkender, at omkostningerne til
behandling af ansøgninger til direkte linjer bør afholdes af ansøger gennem
gebyropkrævning. Cerius-Radius og GPD ønsker, at omkostninger til behandling af
ansøgningerne, i modsætning til det foreslåede, indgår i indtægtsrammen. Herved
sikres det, at omkostningerne reguleres, underlægges effektiviseringskrav og
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695253_0002.png
rekalibreres. Dansk Fjernvarme påpeger, at der ikke er noget til hinder for, at
omkostningerne kan opkræves som gebyr hos ansøger, selvom omkostninger
indgår i indtægtsrammen.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet anerkender, at regulering af netvirksomhedernes omkostningerne som
monopolselskaber er tungtvejende og bør håndteres inden for indtægtsrammen
Bekendtgørelsen vil blive tilpasset så omkostningerne til behandling af ansøgninger
til direkte linjer indgår i indtægtsrammerne via tillæg.
Generelt – Benchmarking af omkostninger
Tekniq påpeger, at netvirksomhedernes omkostninger til behandling af
ansøgningerne bør benchmarkes mod hinanden, så store forskelle i
omkostningerne til sagsbehandling undgås.
Ministeriets bemærkninger:
Som følge af de indkomne høringssvar vil Energistyrelsen justere bekendtgørelsen,
så omkostningerne til behandling af ansøgninger indgår i indtægtsrammerne via
tillæg. Det medfører, at der gives tillæg for faktiske omkostninger i forbindelse med
sagsbehandling, og at disse omkostninger kan indgå i netvirksomhedernes
benchmarking sammen med netvirksomhedernes øvrige omkostningerne.
Høringssvaret giver derfor ikke anledning til yderligere justeringer af
bekendtgørelsen.
Generelt – Håndtering af anlægsomkostninger ved direkte linjer
Cerius-Radius og GPD påpeger, at indtægtsrammebekendtgørelsen ikke tager
stilling til, hvordan anlægsomkostninger, der afholdes af netvirksomhederne i
forbindelse med anlæggelse af direkte linjer, håndteres. Green Power Denmark
ønsker en klar hjemmel til at netvirksomhederne kan opnå tillæg til
anlægsomkostninger som følge af direkte linjer. Tillæggene i indtægtsrammen skal
dække omkostninger til eventuelle forstærkninger af det kollektive net.
Ministeriets bemærkninger:
Det er Energistyrelsens opfattelse, at de anlægsomkostninger, der vil skulle
afholdes af netvirksomhederne i forbindelse med direkte linjer, som hovedregel
følger af det nye tilsluttede produktion og forbrug og ikke den direkte linje i sig selv,
da linjen blot forbinder produktion og forbrug til nettet. Det gælder både for de
direkte tilslutningsomkostninger, som i dag dækkes af tilslutningsbidrag, og
eventuelle bagvedliggende netforstærkninger, som i dag dækkes af tillæg. Det er
Energistyrelsens opfattelse er, at netvirksomhederne ikke bør stilles anderledes
ved tilslutninger af direkte linjer, end ved tilslutning af individuelle anlæg.
Indtægtsrammeforøgelser vil derfor ske efter samme regler, som hvis forbruget
eller produktionen var tilsluttet individuelt.
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695253_0003.png
Generelt – Håndtering af øvrige omkostninger forbundet med direkte linjer.
Cerius-Radius påpeger, at det bør fremgå klart, at netvirksomhederne har mulighed
for at opkræve gebyrer for behandling og fremskaffelse af oplysninger til
ansøgningerne, selvom ansøgninger senere trækkes tilbage.
Ministeriets bemærkninger:
Energistyrelsen anerkender behovet for, at netvirksomhederne kan få godtgjort sine
udgifter ifm. fremskaffelse af oplysningerne uanset, om ansøgningen
færdigbehandles. Indtægtsrammebekendtgørelsen vil blive tilpasset, så de
administrative omkostninger i forbindelse med ansøgninger om direkte linjer
udløser tillæg til indtægtsrammen. Disse tillæg kan opkræves hos ansøgeren til den
direkte linje, uanset om ansøgningen ender med at blive gennemført.
Ansøgningsvejledningen til direkte linjer vil påpege, at gebyret for fremskaffelse af
oplysninger og andre administrative omkostninger, skal betales, uanset om
ansøgningen gennemføres eller ej.
Sagsbehandling – Frister for sagsbehandling af ansøgninger
Tekniq ønsker, at der fastsættes sagsbehandlingsfrister for netvirksomhedernes
behandling af ansøgninger til direkte linjer for at sikre, at den grønne omstilling ikke
forsinkes.
Ministeriets bemærkninger:
Indtægtsrammebekendtgørelsen fastsætter reglerne for netvirksomhedernes
økonomi, og det vil derfor ikke være hensigtsmæssigt at regulere eventuelle
sagsbehandlingsfrister i nærværende bekendtgørelse.
Generelt - Ændringer i antal målere
N1 påpeger, at interne elektricitetsforbindelser kan reducere antallet af målere,
hvorfor aktivitetsniveauet ændres med nedsættelse af indtægtsrammen som følge.
Dette bør håndteres i indtægtsrammen
Ministeriets bemærkninger:
Ændringer i aktivitetsniveauet håndteres i § 25 i indtægtsrammebekendtgørelsen.
Her fremgår det, at der gives tillæg til indtægtsrammen som følge af en forøgelse af
netvirksomhedens antal målere. Det fremgår yderligere, at dette tillæg ikke
reduceres som følge af efterfølgende fald i antallet af målere. En reduktion af
målere, som følge af interne elektricitetsforbindelser, underlægges dog en
nettoficering. Det kan medføre, at en reduktion i målere som følge af interne
forbindelse kan føre til ry mindre tillæg end ellers, ved tilslutning af flere målere i
samme periode.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695253_0004.png
Energistyrelsen er opmærksom på problemstillingen, som forventes håndteres i
forbindelse med en generel opdatering af bekendtgørelsen, der forventes foretaget
i løbet af 2023
Øvrige bemærkninger – Tillæg til grøn omstilling af forbrug
GPD påpeger, at indtægtsrammebekendtgørelsen ikke indeholder regler som
håndterer generelle omkostninger til grøn omstilling af elforbruget, der måtte følge
af stemmeaftalen om
En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af
den grønne omstilling og elektrificeringen
af 4. juni 2021.
Ministeriets bemærkninger:
Arbejdet med en generel tilpasning af indtægtsrammereguleringen pågår forsat.
Nærværende bekendtgørelsesændring vedrører alene håndtering af administrative
omkostninger som følge af direkte linjer der tillades i medfør af aftalen om
”Udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer (Power-to-X strategi)” af 15.
marts 2022.
Øvrige bemærkninger – Håndtering af indtægter for anlæg betalt af
tredjemand.
GPD påpeger en udfordring med håndtering af indtægter betalt af tredjemand til
dækning af driftsomkostninger eller for anlæg, som ikke opnår aktivering. GDP har
tidligere gjort opmærksom på problemstillingen i forbindelse med opdateringen af
indtægtsrammebekendtgørelsen i efteråret 2021.
Ministeriets bemærkninger:
Energistyrelsen er fortsat opmærksom på problemstillingen, som forventes
håndteres i forbindelse med en generel opdatering af bekendtgørelsen, der
forventes foretaget i løbet af 2023.
Side 4/4