Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 254
Offentligt
2695252_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
SEKT/FOR
Dato
07-03-2023
J nr.
2022 - 17997
/TKFO
Høringsnotat vedr. forslag til bekendtgørelse om ansøgningsproces og
tilladelseskriterier for etablering af direkte linjer på hav og på land
Forslag til bekendtgørelse om ansøgningsproces og tilladelseskriterier for
etablering af direkte linjer på hav og på land blev sendt i ekstern høring den 30.09
2022 med frist for afgivelse af høringssvar den 04.11 2022. Der er modtaget i alt 27
høringssvar i høringsperioden.
Følgende 23 høringsparter har fremsendt bemærkninger til
bekendtgørelsesforslaget:
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Better Energy A/S (herefter Better Energy)
Brintbranchen
Cerius-Radius
Copenhagen Infrastructure Partners P/S (herefter CIP)
Dansk Erhverv (herefter DE)
Dansk Fjernvarme
Dansk Industri (herefter DI)
Dansk Solcelleforening (herefter DSF)
Energifælleskab Avedøre A.M.B.A. (herefter Energifællesskab Avedøre)
Esbjerg Kommune
Eurowind Energy A/S (herefter Eurowind Energy)
European Energy A/S (herefter European Energy)
Forsyningstilsynet
Green Power Denmark (herefter GPD)
Kommunernes Landsforening (herefter KL)
Landbrug og Fødevarer
Miljøorganisationen VedvarendeEnergi
Netselskabet N1 (herefter N1)
Norlys Holding A/S (herefter Norlys)
Tekniq Arbejdsgiverne
Ulrik Jørgensen
Ørsted A/S (herefter Ørsted)
N1 har, ud over at have indsendt egne høringssvar, oplyst, at de bakker op om
GPD’s høringssvar.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0002.png
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
bekendtgørelsesforslaget:
Datatilsynet
Forbrugerrådet Tænk
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Danske Bygningskonsulenter
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
høringsportalen.
Ud over de ændringer, som høringssvarene har givet anledning til, er der foretaget
en række andre ændringer af mindre betydning, herunder redaktionelle og
lovtekniske ændringer.
Side 2/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0003.png
1.0 Generelt ............................................................................................................... 5
Anlægsejer-repræsentant ...................................................................................... 5
Metodeudvikling og anmeldelse af nye tariffer ...................................................... 5
Definition af ”samfundsøkonomisk værdi” ............................................................. 6
Definition af ”net som etableres” ............................................................................ 6
Definition af ”produktionsanlæg” og ”forbrugsanlæg” ............................................ 6
Definition af ”nettilslutningspunkt” .......................................................................... 7
Adgang til kollektive net ......................................................................................... 7
Uddybning af vilkår i tilladelse................................................................................ 8
Kapacitetsudvidelse ............................................................................................... 8
Vurdering af hvornår et anlæg er nyt ..................................................................... 9
Præcisering af forpligtelse om væsentlige ændringer ........................................... 9
Netvirksomhedernes omkostninger ..................................................................... 10
Ejerskab mv. ........................................................................................................ 10
Ø-drift omfattet af bekendtgørelsen ..................................................................... 11
Hvornår er en direkte linje ”etableret”? ................................................................ 11
Gyldighed ............................................................................................................. 12
Bortfald af tilladelse .............................................................................................. 12
Spændingsniveau ................................................................................................ 12
Måling ................................................................................................................... 13
Nettilslutningsaftaler – udlevering af aftaler ......................................................... 14
Tilsyn .................................................................................................................... 14
Klageadgang ........................................................................................................ 14
Klageadgang for vejledende udtalelse og oplysninger ........................................ 15
2.0 Ansøgning og tilladelse ..................................................................................... 15
Ansøgning og tilladelse – proces for automatisk og individuel ............................ 15
Ansøgning og tilladelse – sagsbehandlingstid ..................................................... 16
Ansøgning og Tilladelse - Ændringer i forudsætninger for tilladelse ................... 16
3.0 Afstandskriteriet ................................................................................................. 17
Afstandskriteriet – uklar formulering .................................................................... 17
Afstandskriteriet – fugleflugtslinje ........................................................................ 17
Afstandskriteriet – ensartet måling....................................................................... 18
Afstandskriteriet – samfundsøkonomisk vurdering .............................................. 18
Afstandskriteriet – fremtidig udbygning af det kollektive elforsyningsnet ............ 19
Side 3/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0004.png
Afstandskriteriet - kapacitetsopgradering af kollektive elforsyningsnet ............... 19
Afstandskriteriet – usmidigt .................................................................................. 20
Afstandskriteriet – energifælleskaber .................................................................. 20
Afstandskriterie – afskaffelse af kriterie på TSO-niveau ...................................... 21
Afstandskriterie – bagatelgrænse ........................................................................ 21
Afstandskriteriet – kapacitetsbegrænsning .......................................................... 22
Afstandskriteriet – alternativ til manglende netadgang ........................................ 23
Afstandskriteriet – udbudsparker ......................................................................... 23
Afstandskriteriet – åben-dør parker ..................................................................... 24
Afstandskriteriet – opfyldelse af afstandskriterie ved tilslutning i samme
nettilslutningspunkt .............................................................................................. 25
4.0 Afvigelsesmulighed ............................................................................................ 25
Afvigelsesmulighed – transmission/distribution ................................................... 25
Afvigelsesmulighed – transparens, gennemskuelighed, udtalelse og objektive
hensyn .................................................................................................................. 26
Afvigelsesmulighed – forpligtelse til at udarbejde vejledende udtalelse .............. 27
Afvigelsesmulighed – vejledende udtalelse retsvirkning over for den kollektive
elforsyningsvirksomhed ....................................................................................... 27
Afvigelsesmulighed – Vejledende udtalelse bemærkninger og offentliggørelse . 27
5.0 Sammenkoblinger .............................................................................................. 28
Sammenkoblinger – sammenkobling med alene forbrugsanlæg ........................ 28
Sammenkoblinger – Antal anlæg ......................................................................... 28
Sammenkoblinger – sammenkobling med energilageranlæg ............................. 29
6.0 Nettilslutning ...................................................................................................... 29
Nettilslutning – regler for anvisning af hypotetisk nettilslutningspunkt................. 29
Nettilslutning – regler for nettilslutning af direkte linje konstellationer ................. 30
Nettilslutning – ændring af initialt nettilslutningspunkt ......................................... 30
Nettilslutning – proces for nettilslutning ............................................................... 31
Nettilslutning - proces for indhentning af oplysninger hos netvirksomheder ....... 31
Side 4/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0005.png
1.0 Generelt
Det skal indledningsvis bemærkes, at GPD, N1, Norlys, DI, Ørsted og Dansk
Fjernvarme påpeger, at muligheden for at etablere direkte linjer i Danmark kan vise
sig at være et centralt og vigtigt værktøj, der kan bidrage positivt til en effektiv grøn
omstilling samt en yderligere elektrificering af samfundet.
Muliggørelsen af direkte linjer i dansk ret bør dog ske under den forudsætning, at
vilkårene i og for det kollektive elforsyningsnet ikke forringes.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen er enig i ovenstående høringsparters betragtninger. Herudover skal
det nævnes, at bekendtgørelse selvfølgelig er udarbejdet med det formål for øje, at
anvendelsen af direkte linjer skal være en undtagelse til hovedreglen om, at
transport og distribution af elektricitet sker via det kollektive net.
Anlægsejer-repræsentant
Energifællesskab Avedøre spørger til, hvilke samarbejder en anlægsejer-
repræsentant kan indgå i.
Energistyrelsens bemærkninger:
Anlægsejerrepræsentanten skal indgå i aftaleforhold med net- eller
transmissionsvirksomheden om alle fælles forhold for direkte linje konstellationen
ift. nettilslutning til det kollektive elforsyningsnet. Anlægsejerrepræsentantens rolle,
er i henhold til nærvæende bekendtgørelse, afgrænset til kun at omfatte
aftaleforholdene til net- og/eller transmissionsvirksomheder.
Andre aftaleforhold skal indgås på baggrund af de almindelige aftaleretlige regler
eller anden regulering og være i overensstemmelse med virksomhedens egne
tegningsregler
Energistyrelsen tager høringssvaret til efterretning og præciserer bestemmelsen
om anlægsejerrepræsentanten, så ovenstående fremgår tydeligt.
Metodeudvikling og anmeldelse af nye tariffer
Eurowind Energy påpeger, at det er vigtigt at få tarifferne på plads, så der skabes
klarhed herom og investeringsvilkårene er kendte for projektudviklere.
Dansk Fjernvarme bemærker, at udbredelsen af direkte linjer i høj grad afhænger
af den kommende tarifmodel for direkte linjer.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i de fremkomne betragtninger. Det bemærkes, at selve
udviklingen af tarifmetoderne foretages af Energinet og netvirksomhederne, samt at
Side 5/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0006.png
kompetencen til at godkende de kollektive elforsyningsvirksomheders tariffer er
tillagt Forsyningstilsynet.
Definition af ”samfundsøkonomisk værdi”
Eurowind Energy anfører, at begrebet ”samfundsøkonomisk værdi” bør defineres i
bekendtgørelsen.
Energistyrelsen bemærkninger:
Energistyrelsen finder det ikke nødvendigt at definere begrebet
”samfundsøkonomisk værdi” i bekendtgørelsen, eftersom begrebet ikke bliver
anvendt i bekendtgørelsens bestemmelser.
Definition af ”net som etableres”
CIP påpeger, at begrebet ” det net, der etableres i forbindelse med den direkte
linje” bør defineres i bekendtgørelsen.
GPD finder udtrykket elektricitetsforbindelse uklart ift., om der er tale om et projekts
egne forbindelser, direkte linje, stikledningen fra anlægget til tilslutningspunktet
eller begge dele.
Energistyrelsens bemærkninger:
”Den elektricitetsforbindelse og det net, der etableres i forbindelse med den direkte
linje” betegner samlet set dels den direkte linje og dels det net, som skal etableres
for at tilslutte det samlede anlæg (produktions- og forbrugsanlæg forbundet med en
direkte linje) til det kollektive elforsyningsnet. Det inkluderer ikke etableringen af
eventuelt yderligere kollektivt elforsyningsnet.
I dansk ret er der ikke en samlet betegnelse for dette net, f.eks., anvendes
betegnelsen ”internt opsamlingsnet” for visse produktionsanlæg og ved parcelhus
anvendes ofte den uformelle betegnelse ”stikledning”. Idet der anvendes forskelige
betegnelser for forskellige anlæg, vurderer styrelsen, at det vil føre til yderligere
forvirring at indføre endnu et begreb.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til, at der indsættes en definition på
”det net der etableres” i bekendtgørelsen. Ordlyden af bestemmelsen justeres for at
tydeliggøre, hvilket net og elektricitetsforbindelser der anvendes, jf. også afsnittet
”afstandskriteriet – uklar formulering”.
Definition af ”produktionsanlæg” og ”forbrugsanlæg”
Better Energy påpeger, at definitionen på et produktionsanlæg og et forbrugsanlæg
kan præciseres og tydeliggøres, da de nuværende formuleringer sår tvivl om,
hvornår der er tale om et eller flere anlæg. Derfor mener de, at definitionen af
produktionsanlæg bør sammentænkes med Energistyrelsens praksis for, hvad der
udgør ét anlæg.
Side 6/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0007.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen vurderer, at det er hensigtsmæssigt, at bekendtgørelsen anvender
de allerede eksisterende definitioner af hhv. produktions- og forbrugsanlæg og ikke
ændrer ved disse.
Således lægger Energistyrelsen ikke op til, at der ændres i de nuværende
praksisser for, hvordan et produktionsanlæg geografisk afgrænses, både set i
forhold til nettilslutning, men også i forhold til etablerings- og
elproduktionstilladelser. Det bemærkes, at disse to praksisser kan afvige fra
hinanden, hvor den første er en beføjelse, der tilfalder den relevante netvirksomhed
eller Energinet, imens sidstnævnte er en beføjelse, der ligger hos Energistyrelsen.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til yderligere ændringer i
bekendtgørelsen.
Definition af ”nettilslutningspunkt”
Dansk Fjernvarme anbefaler en definition af ”nettilslutningspunkt”.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen tager høringssvaret til efterretning og tilføjer definitionen til
bekendtgørelsen.
Adgang til kollektive net
CIP påpeger, at anlæg, der er forbundet via en direkte linje, også skal have ret til at
være tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at det i henhold til elforsyningslovens § 24, stk. 1
gælder, at ”enhver har ret til at anvende det kollektive elforsyningsnet mod
betaling”. På den baggrund vil anlæg, der er forbundet via en direkte linje også
have ret til at blive tilsluttet det kollektive elforsyningsnet. Det gælder dog i henhold
til bekendtgørelsen, at de anlæg, der forbindes med en direkte linje, kun må have
én samlet tilslutning til det kollektive elforsyningsnet.
Det er desuden en forudsætning for at få tilladelse til at etablere en direkte linje, at
minimum et af de anlæg, der skal forbindes via en direkte linje er nyt, og dermed
ikke er tilsluttet det kollektive elforsyningsnet på tidspunktet for meddelelse om
tilladelse. Dette kriterie har til hensigt at understøtte en effektiv udnyttelse af det
eksisterende elforsyningsnet, da eksisterende anlæg allerede er individuelt tilsluttet
det kollektive elforsyningsnet og det kollektive elforsyningsnet derfor allerede er
dimensioneret derefter.
Side 7/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0008.png
Uddybning af vilkår i tilladelse
N1 og GPD mener, at Energistyrelsen bør udvide og præcisere bekendtgørelsens
anvendelsesområde, så der gives mulighed for, at Energistyrelsen kan fastsætte
vilkår i tilladelsen til at etablere en direkte linje. Vilkår bør klart oplistes i
bekendtgørelsen, som det f.eks. er tilfældet i elproduktionsbekendtgørelsens § 43,
hvor der bl.a. oplistes vilkår om: at tilladelsesindehaver skal have tilladelse efter
anden lovgivning, at tilladelsesindehaver forpligtes til at overholde kommende EU-
regulering og krav om at tilladelsesindehaver overholdeler anden lovgivning.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af bemærkningerne til elforsyningslovens § 23, stk. 2, at
Energistyrelsen har mulighed for at fastsætte supplerende vilkår i den meddelte
tilladelse for etablering af en direkte linje. Vilkårene skal fastsættes på baggrund af
de samme hensyn, som ligger til grund for bekendtgørelsens etableringskriterier.
Energistyrelsen tager høringssvarene til efterretning og justerer bekendtgørelsen, så
der gives mulighed for at fastsætte vilkår i den meddelte tilladelse til en direkte linje.
Kapacitetsudvidelse
Eurowind Energy, CIP, Brintbranchen, Miljøorganisationen, VedvarendeEnergi
og GPD opfordrer Energistyrelsen til at tydeliggøre reglerne for
kapacitetsudvidelser, herunder hvorvidt eksisterende anlæg, hvor kapaciteten
udvides, kan anses for at være ”nye”.
Energistyrelsens bemærkninger:
Formålet med anvendelsen af direkte linjer er at samplacere produktion og forbrug
for at reducere belastningen af det kollektive elforsyningsnet.
For at understøtte dette formål er der indført en række kriterier, der skal opfyldes, før
en direkte linje kan etableres, herunder kriteriet om at mindst et af de anlæg, der
forbindes via en direkte linje, anses for at være nyt. Et anlæg anses som nyt, hvis
det endnu ikke har været tilsluttet til det kollektive elforsyningsnet. Kriteriet skal
understøtte, at der ikke etableres direkte linjer til eksisterende forbrug og produktion,
hvor der allerede er etableret forbindelse til det kollektive elforsyningsnet, som kan
håndtere forbruget og produktionen. Dermed modvirker kriteriet, at en direkte linje
medfører, at omkostningerne for det eksisterende kollektive elforsyningsnet vil blive
fordelt ud på (de færre) brugere af det kollektive elforsyningsnet.
På den baggrund vil det ikke være muligt at kapacitetsudvide allerede eksisterende
anlæg for, at de derved kan anses for at være nye.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen,
men bekendtgørelsen justeres jf. nedenstående afsnit, som har et emnemæssigt
overlap.
Side 8/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0009.png
Vurdering af hvornår et anlæg er nyt
GPD mener ikke, at det er klart hvilke data, der skal ligge til grund for vurderingen
af, hvad der udgør et nyt anlæg. Særligt med hensyn til bekendtgørelsens § 10, stk.
2, gør Green Power Denmark opmærksom på, at nettilslutningsaftaler for især
forbrug ikke vedrører, hvilke enheder kunden konkret nettilslutter inde på sit
forbrugssted. På baggrund af nettilslutningsaftalerne kan der derfor opstå
udfordringer med at fastlægge, om et
anlæg
har været tilsluttet tidligere. På
baggrund af nettilslutningsaftalerne kan det derimod identificeres, om et
forbrugssted har været tilsluttet før. GPD opfordrer til, at det i bekendtgørelsen
klarlægges, hvilken information der skal benyttes i vurderingen af, om der er tale
om gentilslutning. For så vidt angår produktion, kan stamdataregisteret overvejes
(som Energistyrelsen selv administrerer).
Energistyrelsens bemærkninger
Indledningsvis bemærkes det, at der med reglerne om direkte linjer har været fokus
på at muliggøre, at elproduktion og elforbrug kan sammenkobles uden om det
kollektive elforsyningsnet. Hvis anlæg, der er sammenkoblet med en direkte linje,
også tilsluttes det kollektive elforsyningsnet, skal reglerne følge de generelle
nettilslutningsregler på området.
På den baggrund finder Energistyrelsen det mest hensigtsmæssigt, at
bekendtgørelsen som udgangspunkt anvender ”begrebet” forbrugssted ifm.
vurderingen af om anlægget er nyt. Det bemærkes dog, at der kan være tilfælde,
hvor nye forbrugsanlæg etableres på eksisterende forbrugssteder. I de tilfælde hvor
det nyetablerede forbrugsanlæg placeres på et eksisterende forbrugssted, men
ikke kan anvende den allerede eksisterende nettilslutning til forbrugsstedet, vil
forbrugsanlægget kunne anses som nyt. Denne undtagelse gør sig kun gældende,
når forbrugsanlægget påkræver en helt ny nettilslutning fordi den eksisterende
tilslutning af forbrugsstedet ikke kan ”håndtere” det nyetablerede anlæg.
Energistyrelsen tager bemærkningen til efterretning og justerer bekendtgørelsen på
baggrund heraf.
Præcisering af forpligtelse om væsentlige ændringer
GPD påpeger, at det bør præciseres, hvem forpligtelsen i § 10, stk. 4, (pligten til at
indrapportere væsentlige ændringer til Energistyrelsen) retter sig mod, herunder
hvilken proces den forpligtede part skal følge for rettidigt at have informeret
Energistyrelsen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det vil være op til ansøger at orientere Energistyrelsen om væsentlige ændringer i
direkte linje konstellationen, som ændrer forudsætningerne for tilladelsen til at
etablere en direkte linje. Orienteringen skal ske, umiddelbart inden de væsentlige
ændringer etableres. Energistyrelsen vil hurtigst muligt vurdere, om der er tale om
væsentlige ændringer, som medfører, at ansøgningen skal behandles på ny.
Side 9/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0010.png
Energistyrelsen fører tilsyn med etablerede linjer. I tilfælde, hvor en linje afviger
væsentligt fra de forudsætninger, der ligger til grund for godkendelsen, kan
Energistyrelsen kræve en genbehandling af ansøgningen, og i yderste konsekvens
kan tilladelsen bortfalde, hvilket medfører, at retten til at anvende den direkte linje
bortfalder.
Energistyrelsen tager høringssvarene til efterretning og justerer bekendtgørelsen, så
det præciseres, hvem der skal indrapportere de væsentlige ændringer og hvornår
dette skal gøres.
Netvirksomhedernes omkostninger
Cerius-Radius og GPD påpeger, at bekendtgørelsen bør forholde sig til
omkostninger ved netvirksomhedernes sagsbehandling af den direkte linje i
forbindelse med den dialog, der er med projektudvikler, inden der indgås en
nettilslutningsaftale.
Energistyrelsens bemærkninger:
Netvirksomhedernes omkostninger til sagsbehandling mv. reguleres af
indtægtsrammebekendtgørelsen og vil ikke fremgå af nærværende
bekendtgørelse, men sker i forbindelse med revidering af
indtægtsrammebekendtgørelsen.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Ejerskab mv.
Cerius-Radius, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Energifælleskab Avedøre, DSF, Better
Energy og GPD påpeger, at en direkte linje kun kan ejes af ejeren af
produktionsanlægget eller ejeren af forbrugsanlægget. Denne ordlyd kan imidlertid
forhindre virksomheder i at etablere direkte linjer mellem f.eks. et fælles
solcelleanlæg. Endvidere kan ordlyden medføre, at investorer ikke kan bidrage til
finansieringen af et direkte linje projekt.
Energistyrelsens bemærkninger:
Begrænsningerne af ejerskabsmulighederne skal ses i sammenhæng med at den
direkte linje skal være en integreret del af enten produktions- eller
forbrugsanlægget. Årsagen til dette, er at Energistyrelsen har vurderet, at det er
nødvendigt, at direkte linjer også er omfattet af en række retsforskrifter, som kun er
direkte gældende for produktions- og forbrugsanlæg. Retsforskrifterne dækker bl.a.
muligheden for at der kan fastsættes tekniske forskrifter for de anlæg som den
direkte linjer er integreret i.
Idet direkte linjer må anses for at være en ”nyskabelse” i det danske el-system,
vurderes det at være mest hensigtsmæssigt, at den eksisterende regulering på
området også finder anvendelse den direkte linje. Den direkte linje kan på den
baggrund ikke være en ”separat installation”, men den direkte linje bliver nødt til at
være en integreret del af et af anlæggene.
Side 10/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0011.png
På den baggrund vil det være muligt, at der kan være flere ”ejere” af en direkte
linje, ejerskabet vil dog være til det integrerede anlæg og ikke selve den direkte
linje. Det samme princip vil også gøre sig gældende for investorer.
Slutteligt skal det nævnes, at det alene er tilladelsesindehaver, der kan anvende en
elektricitetsforbindelse, som en direkte linje. Tilladelsen til at etablere en direkte
linje kan ikke overdrages til tredjemand, dette medfører at den direkte linje ej heller
kan overdrages til tredjemand, som en anvendelig og driftsklar direkte linje,
eftersom tredjemand selv vil skulle erhverve en tilladelse. Selve den fysiske
elektricitetsforbindelse (fysisk kabeltrace) kan dog overdrages til tredjemand efter
de almindelige aftale- og obligationsretlige regler.
Energistyrelsen tager høringssvaret til efterretning og justerer bekendtgørelsen for
at tydeliggøre ovenstående ejerskab.
Ø-drift omfattet af bekendtgørelsen
Cerius-Radius mener, at hvis der ikke sker tilslutning til det kollektive
elforsyningsnet, så falder et projekt ikke ind under reguleringen af direkte linjer.
Energistyrelsens bemærkninger:
Bekendtgørelsen finder både anvendelse på direkte linje konstellationer, som er
tilsluttet det kollektive elforsyningsnet eller som opererer i ”ø-drift”. Dette skyldes, at
alle projekter fortsat altid vil have ret til at blive tilsluttet det kollektive
elforsyningsnet, også såfremt de i første omgang etableres som ”ø-drift” uden
tilslutning til det kollektive elforsyningsnet.
Energistyrelsen tager høringssvaret til efterretning og præciserer bekendtgørelsens
anvendelsesområde, så det tydeliggøres, at ø-drift også er omfattet af
bekendtgørelsen.
Hvornår er en direkte linje ”etableret”?
Cerius-Radius mener, at det er uklart, hvornår en direkte linje er ”etableret”. Der
spørges til, hvorvidt det skal forstås således, at anlægget med den direkte linje skal
være færdigetableret eller om der blot skal være sat ”en spade i jorden” og om
anlægget være tilsluttet til det kollektive elforsyningsnet?
Energistyrelsens bemærkninger:
Med begrebet ”etableret” menes der, at en direkte linje er anlagt og kan tages i
drift.
Energistyrelsen tager høringssvaret til efterretning og præciserer bekendtgørelsen.
Side 11/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0012.png
Gyldighed
Cerius-Radius, N1 og GPD gør opmærksom på, at en 10-årig gyldighedsperiode er
meget lang, hvilket kan medføre, at der er en risiko for, at udviklingen i det
omkringliggende net overhaler situationen, hvor tilladelsen er givet. Herudover bør
retsvirkningerne i tilladelsen nævnes.
Energistyrelsens bemærkninger:
Formålet med gyldigheden på 10 år er at give private aktører den fornødne
sikkerhed for, at de må etablere deres evt. godkendte direkte linje. Ministeriet
bemærker, at private aktører kan få brug for denne sikkerhed relativt tidligt, så
deres planlægning af langsigtede energiprojekter (fx havvindprojekter) på et relativt
tidligt stadie kan bero på dette.
Den fastsatte gyldighed skal samtidig ses i lyset af, at netvirksomhederne og
Energinet i nogen grad tager højde for planlægningen af fremtidige netudbygninger
i forbindelse med anvisning af relevante tilslutningspunkter for elforbrugsanlæg og
–produktionsanlæg. Således vil der til en vis grad være taget højde for udviklingen i
det omkringliggende net på tidspunktet, hvor tilladelsen gives.
Såfremt den direkte linje ikke er etableret inden tilladelsens udløb, vil en direkte
linje ikke kunne etableres på baggrund af den oprindelige tilladelse.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Bortfald af tilladelse
GPD mener bekendtgørelsen også bør behandle den situation, hvor en
eksisterende tilladelse bortfalder. Der bør bl.a. tages stilling til, hvad der skal ske
med en direkte linje, som allerede er etableret og lagt i jorden. Skal der fx stilles
sikkerhed for, at linjen kan fjernes? Hvor skal en sådan sikkerhed i givet fald stilles
og på hvilke vilkår?
Energistyrelsens bemærkninger:
Reglerne om anvendelsen af direkte linjer til transport af elektricitet er en
undtagelse til hovedreglen i elforsyningsloven om, at transport af elektricitet sker
via det kollektive elforsyningsnet. På den baggrund har tilladelsesindehaver ret til at
afvige fra elforsyningslovens udgangspunkt. Såfremt tilladelsen bortfalder, vil den
tidligere tilladelsesindehaver ikke kunne anvende den etablerede
elektricitetsforbindelse til at transportere elektricitet. Bortfald af tilladelse medfører
ikke et krav om fjernelse af elektricitetslinjen efter nærværende bekendtgørelse,
men det kan ikke udelukkes, at dette vil være et krav i forhold til anden lovgivning,
herunder eksempelvis miljølovgivningen.
Spændingsniveau
Landbrug og Fødevarer, KL og Miljøorganisationen VedvarendeEnergi
Side 12/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0013.png
påpeger, at elektrificeringsprojekter hos aktører, der er på lavspænding kan være
udfordret, hvis disse ikke kan flyttes til 10 kV-spændingsniveau.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af den politiske aftale af 15. marts 2022 om Udvikling og fremme af
brint og grønne brændstoffer, at direkte linjer skal muliggøres på 10 kV og opefter.
Aftalen beskriver desuden, at formålet med direkte linjer er at fremme samplacering
og en omkostningseffektiv brug af elforsyningsnettet med mulighed for sparede
netinvesteringer. Det er vurderingen, at direkte linjer på lavere spændingsniveauer
ikke er i overensstemmelse med disse formål.
Herudover er det vurderet, at tilladelsen til, at direkte linjer etableres på
spændingsniveau 10 kV og over sikrer en parallelitet med geografisk
differentierede forbrugstariffer, hvormed det sikres, at de to nye rammebetingelser
der vedrører samme kundegrupper også komplementerer hinanden.
Endvidere vurderes det for spændingsniveau under 10 kV, at der er muligheder for
at etablere interne elektricitetsforbindelser til at forbinde produktion og forbrug,
forudsat, at betingelserne herfor er opfyldte.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Måling
GPD bemærker, at der ikke er taget stilling til, hvordan måle- og afregningssystem
skal være for en direkte linje, herunder hvem der har måleansvar, og hvorvidt og
hvordan målingerne skal indgå i Datahub og i elmarkedet i øvrigt.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsens har været i kontakt med Energinet og GPD om fortolkningen af
omfanget af elforsyningslovens § 22, stk. 1, nr. 2. Der var enighed om, at direkte
linjer også er omfattet af denne bestemmelses ordlyd. Dette indebærer, at
netvirksomhederne skal måle den elektricitet, der transporteres igennem deres
egne distributionsnet, samt den elektricitet, der leveres til elforbrugere eller aftages
fra elproducenter, inden for netvirksomhedernes netområde, igennem
transmissionsnettet
Energinet har endvidere bekræftet over for Energistyrelsen, at der vil blive
udarbejdet måler-forskrifter til brug for netvirksomhedernes forbrugsmåling af
direkte linjer.
Idet bekendtgørelsen alene vedrører etableringen af direkte linjer, vurderes det
mest hensigtsmæssig, at reglerne om måleansvar mv. fremgår af de generelle
regler herom.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Side 13/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0014.png
Nettilslutningsaftaler – udlevering af aftaler
GPD påpeger, at det bør fremgå af bekendtgørelsen, hvis netselskaberne og
Energinet er forpligtet til at udlevere eksisterende nettilslutningsaftaler til
Energistyrelsen i forbindelse med Energistyrelsens sagsbehandling.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det er ikke Energistyrelsens hensigt at pålægge de kollektive
elforsyningsvirksomheder en pligt til at udlevere nettilslutningsaftaler.
Det vil alene være ansøger selv, der skal oplyse om, hvorvidt denne har indgået en
nettilslutningsaftale med en kollektiv elforsyningsvirksomhed.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Tilsyn
Cerius-Radius mener, at det er uklart, hvordan tilsynet efter § 14 skal udføres.
Herudover anbefaler Cerius-Radius, at § 14 udvides med et stykke vedrørende
væsentlige ændringer i forudsætningerne for tilladelse og krav om at meddele
sådanne ændringer til Energistyrelsen. Det bør i den forbindelse ligeledes
overvejes, om overtrædelse af dele af bekendtgørelsen kan strafsanktioneres.
Energistyrelsens bemærkninger:
Indledningsvis skal det nævnes, at beføjelserne til at føre tilsyn bl.a. fremgår af
elforsyningslovens § 84 og 85 d. I den forbindelse fremgår strafbestemmelserne af
elforsyningslovens § 87.
Energistyrelsen er enig i Cerius-Radius’ betragtninger om, at bekendtgørelsens
tilsynsbestemmelse bør udvides, så ovenstående forhold også fremgår af
bekendtgørelsen.
Et reelt tilsyn vil bl.a. medføre, at Energistyrelsen vil skulle vurdere, hvorvidt
etableringskriterierne for at få udstedt en tilladelse fortsat er overholdt. Såfremt
etableringskriterierne ikke er overholdt, vil der kunne gives påbud om at berigtige et
ulovligt forhold. Hvis dette ikke efterkommes, vil tilladelsen til etableringen af den
direkte linje bortfalde og være uden retskraft.
Energistyrelsen tager høringssvaret til efterretning og justerer bekendtgørelsens
tilsynsbestemmelse.
Klageadgang
Cerius-Radius mener, at netvirksomheder bør have klageadgang over
Energistyrelsens afgørelser om tilladelser til direkte linjer, f.eks. ift. sager, hvor der
afviges fra afstandskriteriet, eller sager hvor der gives tilladelse til etablering af en
direkte linje mellem mere end to anlæg.
Side 14/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0015.png
Energistyrelsen bemærkninger:
Som udgangspunkt er det ansøger, som er klageberettiget i forhold til den
afgørelse, som træffes af Energistyrelsen. I henhold til forvaltningslovens regler og
praksis kan andre end ansøger også være parter i en sag og dermed også være
klageberettiget ift. den trufne afgørelse. Det afhænger af, om de kan anses for at
have en væsentlig, individuel og retlig interesse i sagen og dens udfald.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Klageadgang for vejledende udtalelse og oplysninger
Forsyningstilsynet er enig i Energistyrelsens vurdering af, at oplysninger om, hvilke
netstationer og tilslutningspunkter som skal anvendes til en etablering af en direkte
linje, kan påklages til Forsyningstilsynet, men påpeger, at dette ikke fremgår af de
økonomiske konsekvenser i lovforslaget.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen har taget Forsyningstilsynets høringssvar til efterretning og tilrettet
lovforslagets økonomiske konsekvenser.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
2.0 Ansøgning og tilladelse
Ansøgning og tilladelse – proces for automatisk og individuel
N1, KL, Dansk Fjernvarme, GPD, DI og CIP opfordrer til, at det fremgår tydeligt,
hvilke kriterier der indgår i sagsbehandlingsproceduren. Herudover mener de, at
sagsbehandlingsproceduren bør fremgå i bekendtgørelsen og ikke i en vejledning.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen påpeger, at det som udgangspunkt er den sagsbehandlende
myndighed, som selv tilrettelægger, hvorledes sagsbehandlingsprocessen skal
udformes i henhold til en konkret opgave.
Den sagsbehandlingsprocedure, der kommer til at fremgå af Energistyrelsens
vejledning, vil alene vedrøre, hvorvidt en ansøgning skal behandles automatisk
eller individuelt. Selve sagsbehandlingsproceduren fastsætter ikke yderligere
betingelser eller kriterier, der skal opfyldes, for at der kan meddeles tilladelse.
Hvorvidt en ansøgning skal sagsbehandles automatisk eller individuelt handler
alene om, hvorvidt ansøgningen entydigt lever op til de gældende kriterier og
betingelser, eller hvorvidt der er behov for, at Energistyrelsen foretager en
vurdering eksempelvis ifm. afvigelsesmuligheden, og om projekter på over to
anlæg udgør distributions- eller transmissionsnet.
En ansøgning vil blive automatisk sagsbehandlet, såfremt ansøgningen entydigt
opfylder de objektive kriterierne og betingelserne, som fremgår af bekendtgørelsen,
Side 15/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0016.png
altså at der er tale om to anlæg, og at minimum et af de to anlæg er nye. Dette vil
blive behandlet automatisk i it-systemet, som således vil kunne meddele tilladelse
til ansøger umiddelbart efter ansøgningen er indsendt.
Hvis ansøgningen ikke opfylder ovenstående kriterier, men indeholder mere end to
anlæg, som kræver en vurdering af, hvorvidt direkte linje konstellation udgør et
kollektivt elforsyningsnet), vil ansøgningen skulle behandles af en fysisk
sagsbehandler, som kan foretage denne vurdering. Endvidere vil en ansøgning om
afvigelse fra afstandskriteriet også skulle sagsbehandles individuelt, idet der indgår
en vurdering af, hvilken effekt en længere direkte linje kan have på det kollektive
elforsyningsnet.
På den baggrund tilføjes sagsbehandlingsproceduren ikke til bekendtgørelsen, idet
den hverken pålægger ansøger yderligere etableringskriterier eller tillægger
ansøger særlige rettigheder. Der vil alene være tale om en administrativ
foranstaltning, som har til formål at effektivisere sagsbehandlingen af de ”simple”
direkte linje ansøgninger.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Ansøgning og tilladelse – sagsbehandlingstid
Dansk Solcelleforening, Ørsted, DI, Dans Fjernvarme og CIP anbefaler, at der i
bekendtgørelsen indføres en bestemmelse om maksimale sagsbehandlingstider for
behandlingen af ansøgninger for tilladelse til direkte linjer.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen finder ikke, at indførelsen af maksimale sagsbehandlingstider vil
være gavnligt i forbindelse med sagsbehandlingen af ansøgninger til etablering af
direkte linjer.
Der indføres en automatisk sagsbehandlingsprocedure for ”simple” ansøgninger,
dvs. ansøgninger, hvor der ikke er behov for, at Energistyrelsen foretager
yderligere vurderinger, men hvor et it-system kan tjekke, hvorvidt projektet lever op
til de objektive kriterier og betingelser fastsat i bekendtgørelsen. Denne
sagsbehandlingsproces vil efter Energistyrelsens vurdering medføre en hurtig
sagsbehandling.
I henhold til sagsbehandlingen af de mere ”komplekse” ansøgninger, er det
Energistyrelsens vurdering, at det vil være uhensigtsmæssigt at fastsætte en
sagsbehandlingsfrist. Dette skal ses i lyset af, at direkte linjer er en ny ordning, som
ikke har været afprøvet før.
Ansøgning og Tilladelse - Ændringer i forudsætninger for tilladelse
Cerius-Radius og N1 anbefaler, at stk. 4 i § 10, der omhandler ændringer i
forudsætninger for tilladelser, får en særskilt bestemmelse.
Side 16/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0017.png
Energistrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i Cerius-Radius og N1’s betragtning.
Energistyrelsen tager høringssvarene til efterretning og justerer bekendtgørelsen
på den baggrund.
3.0 Afstandskriteriet
Afstandskriteriet – uklar formulering
GPD finder selve formuleringen af afstandskriteriet uklar. På baggrund af tidligere
fremstillinger fra Energistyrelsen er det GDP’s opfattelse, at længden af det net,
projektudvikler selv anlægger ved en direkte linje ikke må overstige længden af de
stikledninger, anlægsejer skulle have anlagt, hvis produktions- og
forbrugsanlæggene skulle nettilsluttes individuelt. Nuværende formulering skaber
uklarhed om, hvorvidt der skal indregnes kabellængder, der etableres eller skulle
have været etableret i det kollektive net.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen kan bekræfte GPD’s opfattelse af afstandskriteriet.
Afstandskriteriet er udformet, så den direkte linje ikke må være længere end
længden på summen af det net (f.eks. stikledninger), som anlægsejer skal etablere,
hvis anlæggene, der indgår i direkte linje konstellation, skulle tilsluttes individuelt til
det kollektive elforsyningsnet.
Hvis direkte linje konstellationen også tilsluttes det kollektive elforsyningsnet, vil
længden af det net (stikledning), der anvendes for at tilslutte konstellationen til det
kollektive elforsyningsnet blive fratrukket den maksimale længde på den direkte
linje mellem anlæggene. Såfremt nettilslutningen af anlæg, der er forbundet med
en direkte linje, medfører, at det kollektive elforsyningsnet må forstærkes med
yderligere kabler eller lignende, vil kabellængderne, der etableres i det kollektive
elforsyningsnet, ikke tælle med i afstandskriteriet.
Energistyrelsen tager høringssvaret til efterretning og justerer bekendtgørelsen for
at gøre ovenstående mere klart.
Afstandskriteriet – fugleflugtslinje
Cerius-Radius og Dansk Fjernvarme bemærker, at afstand målt i fugleflugtslinje
ikke nødvendigvis har samme længde som det reelle kabeltrace. Den korteste
teoretiske afstand kan f.eks. gå tværs igennem uvejsomt terræn (sø, vand, fredet
område, militært område etc.).
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen anerkender, at fugleflugtlinjen ikke i alle tilfælde er retvisende for
den reelle kabelføring. Styrelsen vurderer imidlertid, at den mulige fysiske
Side 17/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0018.png
elektricitetsforbindelse som etableres ved en direkte linje kan være ukendt på
ansøgningstidspunktet for tilladelse til etablering af en direkte linje. Styrelsen
vurderer på den baggrund, at anvendelsen af en måling i fugleflugtslinje er det
bedst anvendelige måleredskab på ansøgningstidspunktet. Afslutningsvis
bemærkes det, at det er vigtigt kriteriet er administrerbart for både Energistyrelsen
og ansøgerne, hvorfor det vurderes mere hensigtsmæssigt med denne simple
opmåling frem for et kabeltrace, der i højere grad kan ændre sig mellem
ansøgningen afsendes og projektet færdigetableres.
Afstandskriteriet – ensartet måling
Cerius-Radius anfører, at der i forbindelse med netvirksomhedernes vurdering af
tilslutningspunkter og afstande bør tænkes i sikring af ensartede vurderinger over
hele landet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Muliggørelsen af direkte linjer sigter ikke efter at ændre reglerne for nettilslutning.
Derfor skal netvirksomhederne anvende de samme regelsæt til anvisningen af
”hypotetiske” nettilslutninger, som anvendes ved reel nettilslutning.
Energistyrelsen vurderer på den baggrund, at regelsættene i praksis er
standardiserede. Dertil skal det præciseres, at netvirksomhederne ikke skal måle
afstandene (som altid måles i fugleflugtlinje) ifm. beregningen af længden på den
direkte linje, men blot oplyse om det ”hypotetiske” nettilslutningspunkt. Opmålingen
påfalder ansøgeren selv.
Energistyrelsen tager høringssvaret til efterretning og præciserer ovenstående i
bekendtgørelsen.
Afstandskriteriet – samfundsøkonomisk vurdering
Cerius-Radius, DI, DE, Better Energy, GPD og Eurowind Energy er af den
opfattelse, at afstandskriteriet bør suppleres af et samfundsøkonomisk hensyn, og
at samfundsøkonomi bør være det afgørende kriterie for, om der kan gives
tilladelse til en direkte linje og ikke afstandskriteriet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at direkte linjer i henhold til ”Aftale om udvikling og
fremme af brint og grønne brændsler (Power-to-X strategi)” er et værktøj til at
fremme samplacering af produktion og forbrug via direkte linjer, som skal være en
undtagelse til hovedreglen om, at transport og distribution af elektricitet sker via det
kollektive net. Endvidere fremgår det af aftalen, at der skal fastsættes objektive- og
ikke-forskelsbehandlende ansøgningskriterier for etablering af direkte linjer, der
understøtter samfundsmæssige hensyn, fx ved at reducere behovet for udbygning
af det kollektive elforsyningsnet og at disse kan være afstande, belastning og
aflastning af det kollektive elforsyningsnet, netplanlægning, samt om produktions-
eller forbrugsanlæggene er nye.
Side 18/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0019.png
Der er på baggrund af aftalen udarbejdet en simpel ansøgningsmodel med så få
objektive- og ikke-forskelsbehandlende kriterier som muligt, som på en og samme
tid understøtter hensigten i aftalen, samtidig med at den understøtter transparens
for ansøgeren og behovet for hastighed, så direkte linjer kan understøtte en hurtig
og omkostningseffektiv grøn omstilling. Det er vurderingen, at inkluderingen af
samfundsøkonomi som et kriterie vil øge kompleksiteten betydeligt og dermed
vanskeliggøre en objektiv og ikke-forskelsbehandlende sagsbehandling, hvorfor
dette ikke indgår som et etableringskriterie. Dette skyldes ikke mindst, at det vil
være nødvendigt at nærmere definere, hvad der forstås ved ”samfundsøkonomi”,
og denne definition dermed i sidste ende vil få en stor betydning for hvilke
projekter, der kan gives tilladelse til. Endvidere vurderes det at mindske
kompleksiteten i ansøgningsprocessen og potentielt gå på kompromis med
hastigheden.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afstandskriteriet – fremtidig udbygning af det kollektive elforsyningsnet
N1 fremfører, at der i beregningen og vurderingen af ”afstandskriteriet” bør tages
hensyn til den allerede planlagte fremtidige udbygning af det kollektive
elforsyningsnet.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er af den opfattelse, at allerede planlagt fremtidig udbygning
(netplaner) af det kollektive elforsyningsnet indgår i netvirksomhederne eller
Energinets anvisning af ”hypotetiske” nettilslutningspunkt til opmåling af
afstandskriteriet. Styrelsen vurderer derfor, at det i tilstrækkelig grad allerede vil
have indflydelse på afstandskriteriet.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afstandskriteriet - kapacitetsopgradering af kollektive elforsyningsnet
N1 er af den opfattelse, at afstandskriteriet bør suppleres af et hensyn om, at
tilslutningen af det nye forbrug eller produktion på en direkte linje ikke må medføre
et behov for en større opgradering af det kollektive elforsyningsnet (se eksempel i
høringssvar).
Energistyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af den politiske aftale af 15. marts 2022 om udvikling og fremme af
brint og grønne brændstoffer, at formålet med direkte linjer er samplacering af
produktion og forbrug for dermed at aflaste det kollektive elforsyningsnet.
I særlige tilfælde kan der være risiko for, at det kollektive elforsyningsnet vil skulle
opgraderes, såfremt nettilsluttningen af nye forbrugs- og/eller produktionsanlæg
gennem en direkte linje, medfører en produktions- eller forbrugskapacitet det
Side 19/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0020.png
eksisterende kollektive net ikke kan klare. Det må dog antages, at den direkte linje
alt andet lige typisk vil medføre mindre behov for opgradering af det kollektive net,
end hvis de forbundne anlæg skulle tilsluttes det kollektive elforsyningsnet hver for
sig. Dette skyldes, at den ønskede udvekslingskapacitet med det kollektive net,
såfremt der er en direkte linje, forventes at være lavere, end den
udvekslingskapacitet anlæggene vil have brug for, hvis de var nettilsluttet til det
kollektive elforsyningsnet.
Tilslutningspunkterne til det kollektive elforsyningsnet, både med og uden en
direkte linje, til brug for ansøgningen, afgøres af Energinet eller den relevante
netvirksomhed. Ift. eksemplet som fremgår af høringssvaret vil netvirksomheden
således kunne anvise, at den samlede direkte linje konstellation ikke kan
nettilsluttes i forbrugsanlæggets eksisterende nettilslutning. I dette tilfælde vil ny
tilslutning tælle med i afstandskriteriet.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afstandskriteriet – usmidigt
Esbjerg Kommune finder, at afstandskriteriet potentielt kan medføre en
meget usmidigt vurdering af mulighederne for at etablere direkte linjer, hvilket
risikerer at skade forsynings- og investeringssikkerheden ifm. store
anlægsinvesteringer i eksempelvis PtX-anlæg.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af den politiske aftale af 15. marts 2022 om udvikling og fremme af
brint og grønne brændstoffer, at formålet med direkte linjer er samplacering af
produktion og forbrug. Endvidere fremgår det, at en direkte linje er en undtagelse til
hovedreglen om, at transport og distribution af elektricitet sker via det kollektive net
og derfor kun må etableres, såfremt en række kriterier, der understøtter
samfundsmæssige hensyn, f.eks. reduceret belastning og aflastning af det
kollektive elforsyningsnet, er opfyldte. På den baggrund har Energistyrelsen valgt,
at anvende en simpel tilladelsesmodel med få objektive kriterier, som understøtter
en simpel og hurtig sagsbehandling.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afstandskriteriet – energifælleskaber
TEKNIQ mener, at afstandskriteriet potentielt kan forhindre etableringen af direkte
linjer, som kan sikre en positiv økonomi i energifællesskaber.
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation og Ulrik Jørgensen ønsker, at det
bliver sikret, at energifælleskaber kan etablere direkte linjer, hvis det kollektive
elforsyningsnet ikke kan levere denne funktion.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energifælleskaber forstås i denne sammenhæng som borgerenergi- og VE-
fællesskaber. I henhold til nugældende regler skal borgerenergi- og VE-
Side 20/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0021.png
fællesskaber dele elektricitet via det kollektive elforsyningsnet. Hvis elektricitet
deles på anden vis, vil der ikke være tale om borgerenergi- og VE-fællesskaber. På
den baggrund kan borgerenergi- og VE-fællesskaber ikke anvende direkte linjer til
at dele elektricitet med fælleskabsdeltagerne.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afstandskriterie – afskaffelse af kriterie på TSO-niveau
Eurowind Energy, Ørsted, GPD og Brintbranchen er af den opfattelse, at
afstandskriteriet ikke er hensigtsmæssigt for transmissionstilsluttede projekter, idet
kriteriet vil medføre en suboptimal placering af forbrugsanlæg og dermed bidrage
til, at direkte linje projekter ikke kan indfri deres samfundsøkonomiske potentiale.
Energistyrelsen bemærkninger:
Det fremgår af den politiske aftale af 15. marts 2022 om udvikling og fremme af
brint og grønne brændstoffer, at formålet med direkte linjer er samplacering af
produktion og forbrug. Med samplacering henvises dels til, at forbrug og produktion
kobles direkte sammen dvs. uden om det kollektive elforsyningsnet, og dels til at
produktions- og forbrugsanlæggene også placeres i geografisk nærhed af
hinanden. Det er således vigtigt – også på transmissionsniveau – at sikre
incitament til samplacering af anlæggene, hvorfor afstandskriteriet vurderes at
være hensigtsmæssigt på de højere spændingsniveauer.
Det skal hertil bemærkes, at afstandskriteriet er fastlagt på en sådan måde, at der
generelt set tillades en større afstand – og dermed en større fleksibilitet – desto
højere det relevante spændingsniveau er for den anlægskonstellation, som
anvender den konkrete direkte linje. Dette skyldes, at der vil være færre stationer,
som anlæg på højere spændingsniveauer kan tilsluttes i, hvorfor afstanden hertil alt
andet lige vil blive længere.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afstandskriterie – bagatelgrænse
DSF og Better Energy anbefaler, at der indføres en bagatelgrænse for nye
forbrugsanlæg på under 0,5 MW tilsluttet på 10-30 kV og nye forbrugsanlæg på
under 5 MW tilsluttet på 50 kV eller derover, som automatisk tildeles tilladelse til
etablering af en direkte linje.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen vurderer, at en bagatelgrænse for mindre forbrugsanlæg vil være
forskelsbehandlende, da det stiller større forbrugsanlæg dårligere end små.
Forslaget vil derfor gå imod ordlyden i den politiske aftale af 15. marts 2022 om
udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer, hvor partierne bag blev enige
om at muliggøre direkte linjer. Af aftalen fremgår det, at ”partierne er enige om at
fastsætte objektive og ikke-forskelsbehandlende ansøgningskriterier for tilladelse til
Side 21/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0022.png
etablering af direkte linjer, der understøtter samfundsmæssige hensyn, fx ved at
reducere behovet for udbygning af det kollektive elforsyningsnet.”.
Endvidere er det Energistyrelsens vurdering, at regelsættet for direkte linjer bør være
ensartet for alle forbrugsanlæg, uanset størrelse, hvilket ikke mindst skyldes formålet
med at reducere behovet for udbygning af det kollektive elforsyningsnet – uanset om
der er tale om udbygning af transmissionsnet eller distributionsnet. På den baggrund
vil små forbrugsanlæg kun have en mindre aflastende effekt for det kollektive
elforsyningsnet end større forbrugsanlæg, såfremt disse etablerer en direkte linje,
eftersom større forbrugsanlæg vil kræve større kapacitet i elforsyningsnettet end et
mindre forbrugsanlæg. Såfremt et mindre forbrugsanlæg anvender en direkte linje
frem for det kollektive elforsyningsnet, vil det derfor kun være en lille mængde
elektricitet, som ikke transporteres gennem det kollektive elforsyningsnet, hvorfor
aflastningen er minimal og ikke bør være af betydning for det veludbyggede kollektive
elforsyningsnet i Danmark.
Det understreges i den politiske aftale, at direkte linjer skal være en undtagelse til
hovedreglen om, at transport og distribution af elektricitet sker via det kollektive
elforsyningsnet. Netop fordi direkte linjer er en undtagelse til hovedreglen, er det
vigtigt, at der er kriterier og betingelser for denne undtagelse, så den kun tages i
brug, når det er hensigtsmæssigt for det kollektive elforsyningsnet. Af denne årsag
vurderes det uhensigtsmæssigt, hvis mindre forbrugsanlæg på grund af en
bagatelgrænse frit vil kunne vælge, om de ønsker at anvende en direkte linje frem
for det kollektive elforsyningsnet. Dette risikerer at medføre uhensigtsmæssigt
privatejede parallelle elforsyningsnet uden nogen grænse for længden heraf.
Sluttelig skal det bemærkes, at mindre projekter i visse tilfælde vil have mulighed for
at anvende reglerne om interne elektricitetsforbindelser, som ikke kræver en
ansøgningsprocedure. Det forudsætter dog, at betingelserne for anvendelsen af
interne elektricitetsforbindelser er opfyldte, bl.a. at produktionen er placeret inden for
det sammenhængende område, der udgør selve forbrugsstedet.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afstandskriteriet – kapacitetsbegrænsning
Better Energy og DSF påpeger, at anlæg, herunder energilageranlæg som ikke kan
afsætte den fulde produktion grundet kapacitetsbegrænsninger, i disse tilfælde bør
undtages fra afstandskriteriet, idet dette sikrer en mere effektiv udnyttelse af den
vedvarende elproduktion, som ellers ville gå tabt.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af den politiske aftale af 15. marts 2022 om udvikling og fremme af brint
og grønne brændstoffer, at formålet med direkte linjer er samplacering af produktion
og forbrug samt en reduceret belastning af det kollektive elforsyningsnet. Endvidere
fremgår det, at en direkte linje kun må etableres, såfremt en række kriterier, der
understøtter samfundsmæssige hensyn, f.eks. reduceret belastning og aflastning af
Side 22/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0023.png
det kollektive elforsyningsnet, er opfyldte. På den baggrund har Energistyrelsen
vurderet, at aftalens formål bedst indfries ved at indføre et afstandskriterie for direkte
linjer, som giver incitament til at samplacere produktion og forbrug.
Idet enhver har ret til at blive tilsluttet det kollektive elforsyningsnet med fuld
netadgang, finder Energistyrelsen det problematisk at fritage projekter, der af
nettekniske grunde ikke ved ansøgningstidspunktet har fuld netadgang. På den
baggrund vurderer Energistyrelsen, at forslaget kan føre til en systematisk omgåelse
af afstandskriteriet, eftersom der senere kan opnås fuld netadgang.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afstandskriteriet – alternativ til manglende netadgang
Better Energy og DSF foreslår, at der gives tilladelse til direkte linjer, hvis det
alternativt ikke er muligt at opnå nettilslutning inden for en overskuelig fremtid.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af den politiske aftale af 15. marts 2022 om udvikling og fremme af brint
og grønne brændstoffer, at formålet med direkte linjer er samplacering af produktion
og forbrug samt en reduceret belastning af det kollektive elforsyningsnet. Endvidere
fremgår det, at en direkte linje kun må etableres, såfremt en række kriterier, der
understøtter samfundsmæssige hensyn, f.eks. reduceret udbygning af det kollektive
elforsyningsnet og aflastning af det kollektive elforsyningsnet, er opfyldte.
Energistyrelsen vurderer, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at fastsætte en fast
tidsgrænse for en given tilslutning til det kollektive elforsyningsnet som
adgangsgivende for at få tilladelse til at etablere en direkte linje. En sådan tilgang vil
potentielt kunne føre til, at der etableres parallelle net fremfor en hensigtsmæssig
udbygninger af det kollektive elforsyningsnet. Hertil bemærkes det, at direkte linjer
er en undtagelse til hovedreglen om, at transport og distribution af elektricitet sker
via det kollektive net.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afstandskriteriet – udbudsparker
Better Energy påpeger, at § 11, stk. 3 ikke umiddelbart stemmer fuldstændigt
overens med de gennemgående principper i national ret og EU-regulering om
teknologineutralitet og ikke-diskrimination, fordi det giver særbehandling for
produktionsanlæg på hav.
Energistyrelsens bemærkninger:
Indledningsvis skal det bemærkes, at bestemmelsen blot giver Energistyrelsen
mulighed for på et kort at visualisere et afgrænset område, hvor afstandskriteriet vil
være opfyldt, hvis et forbrugsanlæg ønskes forbundet til en udbudspark via en
direkte linje. Havvindsudbudsparker vil således skulle ansøge om en direkte linje
Side 23/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0024.png
på lige fod med alle andre aktører og opfylde de samme kriterier og betingelser for
at få tilladelse til at etablere en direkte linje.
Energistyrelsen vurderer, at der ikke vil være tale om forskelsbehandling, idet det
kun er muligt at visualisere de(t) ovenstående område(r), hvis der på forhånd er
kendskab til, hvor produktionsanlæg og nettilslutningspunkt(er) er placeret. I forhold
til statslige udbud vil disse faktorer være kendte på forhånd, hvilket medfører, at det
er muligt at beregne, hvor lang en potentiel direkte linje, der forbindes med en
udbudspark, kan være. Ligeledes er det for udbudsparker ikke muligt at rykke på
produktionsanlæggets placering for at opfylde afstandskriteriet, derimod vil det altid
være forbrugsanlæggets placering, der er afgørende for udfaldet. Afslutningsvis
bemærkes det, at der ved havvindsudbud er en tidsbegrænset periode for at afgive
tilbud, hvorfor et højt oplysningsniveau, herunder med visualisering jf.
bestemmelsen, kan lette processen med at samtænke placering af
forbrugsanlægget ift. produktionsanlæggets placering. Det er uhensigtsmæssigt,
hvis ikke tilbudsgiverne kan nå at indtænke muligheden for en direkte linje hen til et
forbrugsanlæg i tilbuddene og derved indregne det samlede projekt i tilbuddet. I
modsætning hertil er eksempelvis opstillere af VE på land i højere grad herre over
processen og beslutningerne undervejs frem mod etablering af produktionsanlæg
og samplacering med forbrugsanlæg.
Energistyrelsen er af den opfattelse, at muligheden som fremgår af
bekendtgørelsens § 11, stk. 3 er sagligt begrundet.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afstandskriteriet – åben-dør parker
European Energy finder ingen henvisninger til, hvordan direkte linjer kan udnyttes i
forbindelse med etablering af private åben-dør havvindprojekter, mens det er
beskrevet for de statslige udbud af havvindmølleprojekter
Energistyrelsens bemærkninger:
Det skal indledningsvis bemærkes, at alle former for projekter (statslige udbud,
åben-dør projekter, projekter på land) skal efterleve de samme regler og kriterier
for, at der kan meddeles tilladelse til etablering af en direkte linje til det konkrete
projekt. Alle former for projekter kan derfor udnytte direkte linjer på samme vis.
Da en række forhold vil være kendt fsva. statslige udbud af havvindmølleparker,
herunder placering af produktionsanlæg og nettilslutningspunkt, kan
Energistyrelsen ifm. udbudsmaterialet visualisere områderne på et kort, hvor et
forbrugsanlæg kan placeres med en direkte linje hen til havvindmølleparken og
overholde afstandskriteriet. Dette er ikke muligt for åben-dør parker, hvor
ansøgerne selv vælger området, hvor de ønsker at placere havvindmølleparken, ,
og hvor ansøger selv skal ansøge om nettilslutning hos Energinet, der så anviser et
nettilslutningspunkt. Visualiseringen er alene en oplysningshjælp af hensyn til den
korte tid, som tilbudsgiver har til at afgive tilbud og indtænke samplacering af
produktions- og forbrugsanlæg. Der henvises i øvrigt til Energistyrelsens
ovenstående svar til ”Afstandskriteriet – udbudsparker”.
Side 24/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0025.png
Det bemærkes, at Energistyrelsen pr. 1. februar 2023 har sat åben dør-ordningen i
bero, fordi tildeling af tilladelser til havvindmølleprojekter og øvrige VE-projekter
under åben dør-ordningen kan være i strid med EU-retten. Tilsvarende vil gøre sig
gældende for eventuelle nye ansøgninger.
Den. 3. marts kunne Energistyrelsen i første omgang meddele, at
etableringstilladelserne, udstedt af Energistyrelsen i efteråret 2022, til Aflandshage
Havvindmøllepark og Frederikshavn Havvindmøllepark ikke er i strid med EU-
retten. Den 20. marts 2023 kunne Energistyrelsen yderligere meddele, at de har
genoptaget sagsbehandlingen af yderligere fire projekter, der alle har modtaget
forundersøgelsestilladelse i perioden 2014-2019.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afstandskriteriet – opfyldelse af afstandskriterie ved tilslutning i samme
nettilslutningspunkt
Better Energy bemærker, at formuleringen af § 11, stk. 2 bør justeres, da den i
praksis vil umuliggøre etableringen af en direkte linje, såfremt tilslutningspunktet for
forbrugsanlægget skal anvises af netvirksomheden eller Energinet. Dette skyldes,
at tilslutningspunkt aldrig vil anvises samme sted for et produktionsanlæg som for
et forbrugsanlæg.
GPD efterspørger en begrundelse for den automatiske opfyldelse af
afstandskriteriet efter § 11, stk. 2.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det skal indledningsvis bemærkes, at Energistyrelsen er uenig i Better Energys
forståelse af bestemmelsen. Det er Energistyrelsens opfattelse, at
produktionsanlæg og forbrugsanlæg i visse tilfælde kan anvises til samme
tilslutningspunkt i det kollektive elforsyningsnet.
På den baggrund er det blevet vurderet, at selvom der reelt set kan blive etableret
mere net ved, at anlæggene tilsluttes det samme nettilslutningspunkt end ved
individuel tilslutning af anlæggene, vil det generelt have – grundet samme anviste
tilslutningspunkt – en positiv eller neutralt effekt for det kollektive elforsyningsnet
sammenlignet med individuel tilslutning af anlæggene. Derfor vil afstandskriteriets
stk. 1 altid anses for at være opfyldt i tilfælde, hvor begge anlæg anvises samme
tilslutningspunkt.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
4.0 Afvigelsesmulighed
Afvigelsesmulighed – transmission/distribution
Cerius-Radius er af den opfattelse, at afvigelsesmuligheden er indsat med henblik
på transmissionstilsluttede projekter med direkte linjer.
Side 25/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0026.png
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker hertil, at afstandskriteriet er gældende for alle projekter,
hvor der etableres en direkte linje, uanset om disse etableres på distributions- eller
transmissionsniveau. Det følger derfor heraf, at afvigelsesmuligheden gælder for
projekter på både distributions- og transmissionsniveau.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afvigelsesmulighed – transparens, gennemskuelighed, udtalelse og objektive
hensyn
Eurowind Energy og Landbrug og Fødevarer påpeger, at afvigelsesmuligheden
giver Energinet en uhensigtsmæssig bred fortolkningsramme. Der bør indføjes et
samfundsøkonomisk vurderingskriterie i denne fortolkningsramme. Ligeledes bør
det præciseres, hvad en vejledende udtalelse fra Energinet eller den relevante
netvirksomhed skal indebære ift. de præciserede hensyn.
CIP, Ørsted, DI, Landbrug & Fødevarer, DE, Norlys, Dansk Fjernvarme og
Eurowind Energy påpeger, at afvigelsesmuligheden bør implementeres via en
individuel sagsbehandling, men på baggrund af utvetydige og transparente kriterier,
herunder en stillingstagen til, om der indgår et kriterie om samfundsøkonomiske
hensyn heri.
KL opfordrer til, at der også tages højde for, at dispensationer kan sikre opbakning
til de i Folketinget aftalte energiparker og øvrige etablering af energianlæg.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det skal indledningsvis bemærkes, at det er Energistyrelsen, der træffer afgørelse
om afvigelse fra afstandskriteriet, hvorfor det ikke er Energinet, der er indehaver af
denne kompetence. Afgørelsen om afvigelse fra afstandskriteriet
(afvigelsesmuligheden) vil kun blive truffet gennem en individuel sagsbehandling.
Dette skyldes, at der vil være tale om en helhedsvurdering fra Energistyrelsen side
og afgørelser hvori der indgår skøn eller vurderinger ikke kan træffes gennem
automatisk sagsbehandling.
Den vejledende udtalelse, som indgår i Energistyrelsens helhedsvurdering skal
primært indeholde oplysninger om netvirksomhedens eller Energinets vurdering af,
om tilladelse til den direkte linje vil forventes af have en aflastende, belastende,
eller neutral effekt for det kollektive eforsyningsnet.
Hensynene, der oplistes i bestemmelsen og som indgår i afgørelsen, skal fortolkes,
i overensstemmelse med, hvordan de beskrives og anvendes i bemærkningerne til
L 37 (forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og lov om afgift af elektricitet.
(Implementering af forskellige aftaler om grøn omstilling, herunder dele af PtX-
aftalen af 15. marts 2021)). Der vil kun blive lagt vægt på disse hensyn og ikke
andre politiske hensyn til eksempelvis anvendelsen af energiparker. Således indgår
der ikke et samfundsøkonomisk hensyn jf. Energistyrelsens ovenstående svar til ”
Afstandskriteriet – samfundsøkonomisk vurdering”.
Side 26/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0027.png
Det er Energistyrelsens vurdering, at de anvendte hensyn, der kan gives afvigelse
på baggrund af både er transparente og gennemskuelige. Eftersom der er tale om
udøvelse af et skøn i disse sager, er det imidlertid ikke muligt at fastsætte entydige
kriterier herfor.
Energistyrelsen tager høringssvarene til efterretning og præciserer i
bekendtgørelsen, hvilke oplysninger der skal indgå i udtalelsen.
Afvigelsesmulighed – forpligtelse til at udarbejde vejledende udtalelse
GPD efterspøger en afklaring af, om netvirksomhederne er forpligtet til at udarbejde
en vejledende udtalelse.
Energistyrelsen bemærkninger:
Energistyrelsen opfattelse, at den vejledende udtalelse er omfattet af net- og
transmissionsvirksomhedernes oplysningspligt i henhold til elforsyningslovens § 84,
stk. 7, som bl.a. omfatter en pligt til at oplyse om den effektive udnyttelse af det
kollektive elforsyningsnet.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afvigelsesmulighed – vejledende udtalelse retsvirkning over for den
kollektive elforsyningsvirksomhed
Better Energy, GPD og Dansk Fjernvarme påpeger, at det bør præciseres, hvilken
retsvirkning den vejledende udtalelse har i forhold til Energinet eller den relevante
netvirksomhed, herunder om der kan sættes en tidsfrist for afgivelse af den
vejledende udtalelse og om den vejledende udtalelse kan gives af egen drift.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det er Energistyrelsens vurdering, at den vejledende udtalelse er omfattet af de
kollektive elforsyningsvirksomheders generelle oplysningspligt i henhold til
elforsyningslovens § 84, stk. 7. Bestemmelsen forpligter de kollektive
elforsyningsvirksomheder til at videregive oplysninger vedr. det kollektive
elforsyningsnet, herunder oplysninger om den mest effektive udnyttelse af det
kollektive elforsyningsnet.
Oplysningspligten efter
Forsyningstilsynet.
elforsyningsloven §
84,
stk. 7 kan påklages
til
Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt at fastsætte en tidsfrist for, hvornår en
vejledende udtalelse skal være udarbejdet især set i lyset af, at der kan være tale
om en kompleks vurdering fra den kollektive elforsyningsvirksomheds side.
Afslutningsvis bemærkes det, at det altid er muligt at komme med en udtalelse,
men at den kun kan tages i betragtning ift. afgørelsen, såfremt dette fremgår.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Side 27/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0028.png
Afvigelsesmulighed – Vejledende udtalelse bemærkninger og offentliggørelse
Dansk Fjernvarme og KL anbefaler, at processen omkring den vejledende udtalelse
gøres transparent og giver mulighed for, at ansøgere kan komme med
bemærkninger til Energinets/netvirksomhedernes udtalelser. Dansk Fjernvarme
mener herudover, at det bør fremgå af bekendtgørelsen, at disse vejledende
udtalelser gøres offentligt tilgængelige for at øge gennemsigtigheden.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen skal indledningsvis bemærke, at det er ansøger selv der indhenter
den vejledende udtalelse hos Energinet eller netvirksomheden.
Det er er altid muligt for en part (f.eks. en ansøger) i en sag at komme med
udtalelser i forhold til den konkrete sag i medfør af forvaltningsloven. På den
baggrund har ansøger altid ret til at fremsende bemærkninger til den vejledende
udtalelse, inden Energistyrelsen træffer afgørelse. Da den vejledende udtalelse fra
Energinet eller den relevante netvirksomhed, indgår som en del af
sagsbehandlingen, er det dog ikke muligt for ansøger at kommentere selve den
vejledende udtalelse direkte, før den er indgivet til Energistyrelsen. Ansøgers
eventuelle bemærkninger til den vejledende udtalelse kan imidlertid fremsendes
som en selvstændig udtalelse i forhold til den konkrete sag.
Energistyrelsen har på nuværende tidspunkt ikke til hensigt at offentliggøre de
vejledende udtalelser. De vejledende udtalelser der indgår i en sag vil dog være
omfattet af reglerne i forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen.
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
5.0 Sammenkoblinger
Sammenkoblinger – sammenkobling med alene forbrugsanlæg
Cerius-Radius finder det er uklart, om den direkte linje må forbinde en installation
med egenproduktion (hvor egenproduktionen ikke dækker installationens eget
forbrug) med en anden installation med egenproduktion (hvor egenproduktionen
dækker installationens eget forbrug og den overskydende produktionen sendes ud
på det kollektive elforsyningsnet).
Energistyrelsens bemærkninger:
Det er Energistyrelsens vurdering, at en egenproducent i et netteknisk perspektiv
anses for at være et forbrugsanlæg, uanset hvor stor egenproduktionen af
elektricitet end måtte være. På den baggrund er det Energistyrelsens vurdering, at
to egenproducenter ikke kan forbindes via en direkte linje, eftersom der vil være
tale om to forbrugsanlæg (uanset om der er tale om overvejende produktion eller
overvejende forbrug for de to egenproducenter).
Bemærkningerne giver således ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Side 28/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0029.png
Sammenkoblinger – Antal anlæg
Cerius-Radius CIP, Norlys, Ørsted, DI, Better Energy, GPD og European Energy
påpeger, at der er uklart, hvad Energistyrelsen vil lægge til grund for en vurdering
af, om en sammenkobling har karakter af et kollektivt elforsyningsnet, og de
foreslår, at kriteriet defineres mere præcist.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i betragtningerne om, at det bør tydeliggøres, hvilke hensyn
som indgår i vurderingen af, hvornår direkte linje forbindelserne for karakter af
kollektivt elforsyningsnet
I forbindelse med vurderingen betragtes følgende hovedpunkter: Antallet af anlæg,
ejerskab af anlæggene, forgreningspunkter på den direkte linje, relativ forskel
mellem antallet af produktions- og forbrugsanlæg, samt størrelsesforholdet mellem
produktion- og forbrugsanlæg. En nærmere uddybning af hvordan disse punkter
vurderes vil blive indskrevet i ansøgningsvejledningen.
Energistyrelsen tager høringssvaret til efterretning og justerer bekendtgørelsen, så
det fremgår af bekendtgørelsen, at ovenstående også indgår i vurderingen om der
er tale om kollektivet elforsyningsnet.
Sammenkoblinger – sammenkobling med energilageranlæg
Cerius-Radius og GPD ønsker en be- eller afkræftelse af om energilageranlæg kan
sammenkobles med direkte linjer, herunder om to energilageranlæg kan
sammenkobles.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det fremgår af lovforslag L 37 (forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og
lov om afgift af elektricitet. (Implementering af forskellige aftaler om grøn omstilling,
herunder dele af PtX-aftalen af 15. marts 2021)), at energilageranlæg der er
tilsluttet det kollektive elforsyningsnet anses for at være forbrugsanlæg og kan
forbindes via en direkte linje. Det er derfor muligt at sammenkoble et
produktionsanlæg med et energilageranlæg via en direkte linje.
Energilageranlæg som ikke er tilsluttet det kollektive elforsyningsnet anses hverken
for at være et forbrugsanlæg eller et produktionsanlæg, men derimod et batteri.
Batterier har mulighed for at blive forbundet med et VE-produktionsanlæg via
dettes interne opsamlingsnet.
Energistyrelsen tager høringssvaret til efterretning og justerer bekendtgørelsen, så
det fremgår af bekendtgørelsen, at energilageranlæg, der er tilsluttet det kollektive
elforsyningsnet, anses for at være forbrugsanlæg.
Side 29/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0030.png
6.0 Nettilslutning
Nettilslutning – regler for anvisning af hypotetisk nettilslutningspunkt
GPD og Eurowind Energy påpeger, at det bør afklares, hvilke regler der skal
anvendes ved anvisning af de ”hypotetiske” tilslutningspunkter for konstruktioner,
som rummer en direkte linje, herunder om det er nettilslutningsbekendtgørelsens §
4, der er bestemmende for, hvilket tilslutningspunkt der anvises.
Energistyrelsens bemærkninger:
For at fastslå hvor et anlæg ”hypotetisk” tilsluttes det kollektive elforsyningsnet i
forbindelse med beregningen af hvor lang den direkte linje kan være (det såkaldte
afstandskriterie), skal de almindelige nettilslutningsregler for de respektive anlæg
anvendes.
Herudover anvendes nettilslutningsbekendtgørelsen både i forhold til den
”hypotetiske” nettilslutning af den samlede direkte linje konstellation og til den reelle
nettilslutning af den samlede direkte linje konstellation.
Energistyrelsen tager høringssvarene til efterretning og justerer bekendtgørelsen
for at tydeliggøre ovenstående.
Nettilslutning – regler for nettilslutning af direkte linje konstellationer
GPD mener reglerne for nettilslutning af konstellationer med direkte linjer bør
fremgå af bekendtgørelsen i forbindelse med, at der i øvrigt indsættes regler som
tydeliggør, hvordan Energinet og netselskaberne anviser tilslutningspunkter for
konstruktioner, der rummer en direkte linje.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er enig i GPD’s opfattelse. Det er efter Energistyrelsens vurdering
Nettilslutningsbekendtgørelsen, der er bestemmende for, hvorledes direkte linje
konstellationer anvises og tilsluttes det kollektive elforsyningsnet.
Energistyrelsen tager høringssvarene til efterretning og justerer bekendtgørelsen
for at tydeliggøre ovenstående.
Nettilslutning – ændring af initialt nettilslutningspunkt
GPD påpeger, at bekendtgørelsen bør forholde sig til den situation, at det anviste
tilslutningspunkt for projektet med en direkte linje, som ansøger oplyser til
Energistyrelsen i medfør af § 11, stk. 6, i sidste ende ikke bliver det
tilslutningspunkt, som anvises af netselskabet eller Energinet, når den direkte linje
skal etableres.
Energistyrelsens bemærkninger:
Det er Energistyrelsens opfattelse, at en tilladelse til etablering af en direkte linje
gives på baggrund af de oplysninger og forhold om nettilslutningspunkter, som er til
stede på ansøgningstidspunktet. Såfremt disse forhold og/eller oplysninger om
Side 30/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0031.png
nettilslutningspunkter efterfølgende ændrer sig har dette ikke betydning for den
givende tilladelse. Anlæg og direkte linje konstellationer vil derfor i visse tilfælde
kunne blive nettilsluttet i et andet nettilslutningspunkt end det, som initialt blev
anvendt til at beregne længden af den direkte linje. I sådanne tilfælde vil ændringen
ikke blive anset for at være en ”væsentlig ændring”, som det fremgår af
bekendtgørelsens § 10, stk. 4. Det bemærkes, at dette udelukkende gør sig
gældende, når anvisningen af nettilslutningspunktet ændres på baggrund af
faktorer, som ikke har direkte forbindelse til selve direkte linje projektet f.eks. ved,
at netvirksomheden anvender nettilslutningpunktet, som blev anvendt i
beregningen af afstandskriteriet, til at nettilslutte et andet anlæg. Såfremt der sker
ændringer i projektet, som medfører et ændret nettilslutningspunkt, skal dette
oplyses til Energistyrelsen som en ”væsentlig ændring”.
Energistyrelsen tager høringssvarene til efterretning og justerer bekendtgørelsen
for at tydeliggøre ovenstående.
Nettilslutning – proces for nettilslutning
GPD er af den opfattelse, at tilslutningsprocessen for direkte linjer går igennem
følgende skridt:
1. Projektudvikler henvender sig til netselskab med en beskrivelse af den
direkte linje mhp. at få udpeget tilslutningspunkt for den samlede tilslutning
indeholdende den direkte linje og alternative individuelle tilslutningspunkter
til det kollektive elforsyningsnet – netselskabet kan tage betaling for denne
service. Netselskabet reserverer ikke et tilslutningspunkt.
2. Baseret på de oplysninger projektudvikler har fået fra netselskabet,
henvender projektudvikler sig til Energistyrelsen mhp. at få en tilladelse til
at etablere en direkte linje.
3. Når projektudvikler har fået tilladelse fra Energistyrelsen, henvender denne
sig til netselskabet, og der igangsættes en almindelig tilslutningsproces
med tilhørende sikkerhedsstillelse for nettilslutning. Det er på dette
tidspunkt, at en nettilslutningsaftale undertegnes.
4. Hvis det tilslutningspunkt, der lå til grund for Energistyrelsens godkendelse,
ikke længere er tilgængeligt, udpeger netselskabet nyt tilslutningspunkt
efter de gældende – endnu uafklarede – tilslutningsregler. Ændret
tilslutningspunkt betyder ikke bortfald af Energistyrelsens godkendelse til
projektudvikler.
GPD ønsker en bekræftelse på, hvorvidt denne forståelse af processen er korrekt,
og i bekræftende fald indskrive processen i bekendtgørelsen.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bekræfter den overordnede tilgang, men tager forbehold for
eventuelle ændringer som nærmere uddybes i en kommende
ansøgningsvejledning.
Side 31/32
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695252_0032.png
Nettilslutning - proces for indhentning af oplysninger hos netvirksomheder
Cerius-Radius, Dansk Fjernvarme og GPD anfører, at der børe være en
procesbeskrivelse af den indledningsvise dialog mellem den kollektive
elforsyningsvirksomhed og ansøger, herunder vejledning for anlæg som er placeret
i to forskellige netområder.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen er er enig i betragtningerne om, at det bør tydeliggøres, hvilken
proces der finder anvendelse, når ansøger skal indhente oplysninger hos de
kollektive elforsyningsvirksomheder.
Processen kan kort skitseres således: Projektudvikler henvender sig til
netvirksomheden med en beskrivelse af den direkte linje mhp. at få udpeget
hypotetiske tilslutningspunkter til det kollektive elforsyningsnet for dels det samlede
projekt med en direkte linje og dels alternative individuelle tilslutningspunkter for
anlæggene.
Baseret på de oplysninger projektudvikler får fra netvirksomheder eller Energinet
(såfremt netvirksomheden henviser projektudvikler til dem), skal projektudvikler
efterfølgende henvende sig til Energistyrelsen mhp. at få en tilladelse til at etablere
den direkte linje. Såfremt anlæggene er placeret i to forskellige netområder, rettes
henvendelsen til begge relevante netvirksomheder. Processen vil blive detaljeres
beskrevet i den ansøgningsvejledning, som Energistyrelsen udarbejder til direkte
linjer.
Energistyrelsen tager høringssvaret til efterretning og justerer bekendtgørelsen for
at tydeliggøre denne proces.
Side 32/32