Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 254
Offentligt
2695250_0001.png
J. nr. 2022-17997
Bekendtgørelse om tilladelseskriterier, vilkår og ansøgningsproces for etablering af direkte
linjer på land- og søterritoriet.
I medfør af § 23, stk. 2, § 84, stk. 10, 87, stk. 1, § 89 i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
984 af 12. maj 2021, som ændret ved [L37], § 30 i
lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1791 af 2. september 2021
Kapitel 1 - Generelt
Anvendelsesområde
§
1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på etableringen af direkte linjer på land- og søterritoriet og i
den eksklusive økonomiske zone, uanset om det samlede anlæg er tilsluttet det kollektive
elforsyningsnet eller ej.
Definitioner
§
2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1. Anlægsejerrepræsentant: Den fælles juridiske og tekniske/driftsmæssige
ansvarlige part, som repræsenterer alle produktions- og forbrugsanlæg inkl.
tilhørende forbindelser og koblingspunkter, som er forbundet med direkte linjer
bag det fælles nettilslutningspunkt, og som er modpart over for net- eller
transmissionsvirksomheden.
2. Direkte linje: Elektricitetsforbindelse, der ikke etableres, vedligeholdes eller ejes
af net- eller transmissionsvirksomhed, og som er beregnet til direkte levering af
elektricitet fra en virksomheds elproduktionsanlæg til virksomhedens egne
faciliteter eller dattervirksomheder eller bestemte kunder, og som helt eller delvis
erstatter benyttelsen af det kollektive elforsyningsnet.
3. Forbrugsanlæg: Et anlæg, der forbruger elektrisk energi, som defineret i
forordning 2016/1388 artikel 2.
4.
Forbrugssted: Det punkt, hvorfra der aftages elektricitet til ét samlet
matrikelnummer eller til sammenhængende bygninger fordelt på flere
matrikelnumre med kun én forbruger af elektricitet.
5. Nettilslutningsaftale: Aftale om nettilslutning af anlæg eller et samlet anlæg
indgået mellem en net- eller transmissionsvirksomhed og en anlægsejer eller
anlægsejerrepræsentant.
6. Produktionsanlæg: Et synkront produktionsanlæg eller et elproducerende anlæg,
som defineret i forordning 2016/631 artikel 2.
7. Samlet anlæg: Et eller flere produktionsanlæg der er sammenkoblet med direkte
linjer til et eller flere forbrugsanlæg.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695250_0002.png
J. nr. 2022-17997
8. Nettilslutningspunktet: Det punkt, hvor et eller flere produktions- eller
forbrugsanlæg tilsluttes det kollektive elforsyningsnet.
§
3.
Tilladelse efter reglerne i denne bekendtgørelse fritager ikke ansøgeren fra at opnå tilladelser,
som måtte være nødvendige efter anden lovgivning.
Energilageranlæg
§
4.
Energilageranlæg som kan individuelt tilsluttes det kollektive elforsyningsnet anses for at være
et forbrugsanlæg i forhold til reglerne i denne bekendtgørelse.
Anlægsejerrepræsentant
§
5.
Samlede anlæg, som er tilsluttet det kollektive elforsyningsnet, skal udpege en anlægsejer-
repræsentant.
Stk. 2. Anlægsejerrepræsentanten skal indgå en aftale med net- eller transmissionsvirksomheden om
alle fælles forhold for det samlede anlæg i forhold til nettilslutning.
Stk. 3. Anlægsejerrepræsentanten er økonomisk ansvarlig for de ubalancer, som det samlede anlæg
skaber i elektricitetssystemet, og skal derfor være balanceansvarlig part eller delegere dette
balanceansvar til en balanceansvarlig i overensstemmelse med artikel 5 i forordning (EU) 2019/943.
Ejerskab
§
6.
En direkte linje kan kun ejes af ejeren eller ejerne af produktionsanlægget, ejeren eller ejerne af
forbrugsanlægget eller af en forening af ejere af produktions- og forbrugsanlæg. En direkte linje kan
ikke ejes af tredjemand.
Nettilslutning af samlet anlæg
§ 7. Hvis det samlede anlæg tilsluttes det kollektive elforsyningsnet, skal dette gøres i ét fælles
nettilslutningspunkt for hele det samlede anlæg til det kollektive elforsyningsnet, jf. stk. 2. Det
fælles nettilslutningspunkt kan afvige fra nettilslutningspunkter til allerede eksisterende anlæg.
Stk. 2
Nettilslutningsbekendtgørelsens kapitel 2 finder anvendelse ved nettilslutning af det samlede
anlæg til det kollektive elforsyningsnet.
Stk. 3.
Hvis et af anlæggene, der indgår i et samlet anlæg, allerede er tilsluttet det kollektive
elforsyningsnet, vurderer den relevante net- eller transmissionsvirksomhed om denne tilslutning bør
anvendes for hele det samlede anlæg. Hvis det vurderes, at tilslutningen ikke bør anvendes,
nettilsluttes det samlede anlæg efter stk. 2.
Stk. 4.
Ved nettilslutning af det samlede anlæg efter nettilslutningsbekendtgørelsens kapitel 2 jf. stk.
2, indgår der i opgørelsen af de samlede omkostninger følgende: omkostninger til etablering, nettab,
drift og vedligehold for alle involverede net- og transmissionsvirksomheder og omkostninger til
etablering for anlægsejer.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695250_0003.png
J. nr. 2022-17997
Stk. 5.
Et samlet anlæg kan kun tilsluttes det kollektive elforsyningsnet, såfremt det samlede anlæg
er etableret i overensstemmelse med lov om elforsyning samt regler udstedt med hjemmel heri.
Kapitel 2 – Kriterier og forudsætninger for tilladelse
§
8.
Tilladelse kan kun meddeles, hvis forudsætningerne i §§ 9-12 er opfyldt.
Spændingsniveau
§
9.
Tilladelse til etablering af direkte linjer gives kun, hvis alle anlæg, der forbindes med direkte
linjer, vil skulle tilsluttes på 10 kV spændingsniveau eller derover ved individuel tilslutning til det
kollektive elforsyningsnet.
Stk. 2.
De relevante net- eller transmissionsvirksomheder fastsætter spændingsniveauet for
tilslutningen til det kollektive elforsyningsnet og anviser det fælles nettilslutningspunkt for det
samlede anlæg, hvis dette skal tilsluttes det kollektive elforsyningsnet.
Vurdering af om det samlede anlæg har karakter af kollektivt elforsyningsnet
§
10.
Et eller flere produktionsanlæg og flere end ét forbrugsanlæg kan kun sammenkobles med en
direkte linje, jf. dog stk. 2, hvis sammenkoblingerne efter Energistyrelsens vurdering ikke har
karakter af kollektivt elforsyningsnet.
Stk. 2.
Et forbrugsanlæg og flere end ét produktionsanlæg kan kun sammenkobles med en direkte
linje, jf. dog stk. 1, hvis sammenkoblingerne efter Energistyrelsens vurdering ikke har karakter af
kollektivt elforsyningsnet.
Stk. 3.
Følgende hensyn indgår i vurderingen efter stk. 1 og 2:
1)
2)
3)
4)
5)
Ejerskab
Forgreningspunkter
Antallet af anlæg
Relativ forskel mellem antallet af produktions- og forbrugsanlæg
Størrelsesforhold mellem produktions- og forbrugsanlæg
Kriteriet om mindst ét nyt anlæg
§
11.
Tilladelse til etablering af en direkte linje gives kun, hvis mindst ét af de sammenkoblede
anlæg er nye. Et produktionsanlæg anses for at være nyt, når dette ikke tidligere har haft en
nettilslutningsaftale eller været nettilsluttet til det kollektive elforsyningsnet. Et forbrugsanlæg
anses for at være nyt, når forbrugsstedet som forbrugsanlægget er placeret på ikke har en
nettilslutningsaftale til det kollektive elforsyningsnet, eller når forbrugsanlægget ikke tidligere har
aftaget elektricitet fra det kollektive elforsyningsnet gennem forbrugsstedet.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695250_0004.png
J. nr. 2022-17997
Stk. 2.
Anlæg og forbrugssteder, som tidligere har været omfattet af en nettilslutningsaftale til det
kollektive elforsyningsnet, og som gentilsluttes det kollektive elforsyningsnet, anses ikke for at
være nyt.
Stk. 3.
Allerede tilsluttede anlæg og forbrugssteder, som der reinvesteres i (repowering), anses ikke
for at være nye.
Afstandskriteriet
§
12.
Tilladelse til etablering af en direkte linje gives kun, hvis summen af længden på den direkte
linje og det net, som anlægsejer skal etablere for at nettilslutte det samlede anlæg til det kollektive
elforsyningsnet, ikke er længere end summen af længden på det net, anlægsejer vil skulle etablere,
hvis anlæggene skulle individuelt nettilsluttes til det kollektive elforsyningsnet, uden at der blev
etableret en direkte linje.
Stk. 2.
Hvis alle produktionsanlæg og forbrugsanlæg, der indgår i det samlede anlæg, anvises til
samme nettilslutningspunkt ved individuel tilslutning til det kollektive elforsyningsnet af net- eller
transmissionsvirksomheden, anses stk. 1 for opfyldt.
Stk. 3.
Ved offentlige havvindsudbud, jf. VE-loven kapitel 3, kan Energistyrelsen oplyse, inden for
hvilke geografiske områder i tilknytning til havvindsudbuddet kravene i stk. 1-2 vil være opfyldte,
og hvor det i henhold til afstandskriteriet vil være muligt at etablere en direkte linje mellem ét
produktionsanlæg på havet (havvindmøllepark) og ét forbrugsanlæg.
Stk. 4.
Længden på det net, der anvendes til at vurdere overholdelse af afstandskriteriet jf. stk. 1,
måles i fugleflugtslinje. For produktionsanlæg måles der fra det enkelte anlægs beregnede
kapacitetsvægtede geografiske midtpunkt og hen til nettilslutningspunktet. For forbrugsanlæg måles
der fra det enkelte forbrugssted, som forbrugsanlægget er placeret på og hen til
nettilslutningspunktet. For det samlede anlæg måles der fra enten produktionsanlægget,
forbrugsstedet eller et forgreningspunkt på den direkte linje, som anlægsejerrepræsentanten anviser.
Stk. 5.
Den relevante net- eller transmissionsvirksomhed skal oplyse ansøger om, hvilke
nettilslutningspunkter der vil skulle anvendes for anlæggene, hvis anlæggene vil skulle individuel
nettilsluttes til det kollektive elforsyningsnet uden en direkte linje efter stk. 1-2.
Stk. 6.
Den relevante net- eller transmissionsvirksomhed skal oplyse ansøger om, hvilket
nettilslutningspunkt, der skal anvendes til det kollektive elforsyningsnet for det samlede anlæg med
en direkte linje, jf. stk. 1-2.
Stk. 7.
Net- eller transmissionsvirksomhederne anviser først det faktiske nettilslutningspunkt til det
kollektive elforsyningsnet for det samlede anlæg, hvis ansøger har fået meddelt tilladelse til
etablering af direkte linjer af Energistyrelsen, og ansøger ønsker at indgå en nettilslutningsaftale.
Hvis det ikke er muligt at anvende nettilslutningspunktet efter stk. 6, ved den faktiske nettilslutning
af det samlede anlæg, medfører dette ikke ændringer i forudsætningerne eller på gyldigheden af
tilladelsen til etablering af direkte linjer, jf. dog § 14.
Stk. 8.
Ved anvisning af hvor anlæggene ville skulle individuelt tilsluttes det kollektive
elforsyningsnet efter stk. 1 og 2, finder de almindelige tilslutningsregler for de respektive
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695250_0005.png
J. nr. 2022-17997
produktions- og forbrugsanlæg anvendelse. Ved anvisning af hvor det samlede anlæg vil skulle
tilsluttes det kollektive elforsyningsnet efter stk. 1 og 2, finder § 7 anvendelse.
Afvigelsesmulighed
§
13.
Energistyrelsen kan dispensere fra § 12, hvis der foreligger nettekniske, systemmæssige
og/eller samplaceringsmæssige hensyn.
Stk. 2. Ansøgning om dispensation efter stk. 1 skal endvidere indeholde et bilag med en vejledende
udtalelse fra den relevante net- eller transmissionsvirksomhed. Udtalelsen indgår i Energistyrelsens
vurdering efter stk. 1. Udtalelsen skal indeholde oplysninger om:
1) Tilslutning af det samlede anlæg til det kollektive elforsyningsnet i et nettilslutningspunkt,
som medfører, at afstandskriteriet i § 12 ikke overholdes, vil medføre:
a) En aflastende effekt,
b) En belastende effekt eller
c) En neutral effekt på elsystemet under normale driftsmønstre sammenlignet med, hvis
anlæggene blev individuelt tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
2) Den relevante net- eller transmissionsvirksomheds eventuelle øvrige bemærkninger til
ansøgningen.
Væsentlige ændringer
§ 14.
Hvis der foretages ændringer af produktionsanlægget, forbrugsanlægget eller det samlede
anlæg, som har etableret en direkte linje, der påvirker forudsætningerne for tilladelsen til etablering
af en direkte linje, jf. § 8, herunder ændringer i antal af sammenkoblede anlæg, udvidelse af anlæg,
kapacitetsudvidelse, placering af anlæg mv. skal tilladelsesindehaver oplyse dette til
Energistyrelsen. Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt ændringerne giver anledning til, at
der skal ansøges på ny for tilladelse til etablering af direkte linjer.
Kapitel 3 – Ansøgning og tilladelse
Ansøger
§
15.
Ansøger skal være en privatretlig juridisk person, der er registreret i Det Centrale
Virksomhedsregister (CVR).
Indledende dialog med kollektive elforsyningsvirksomhed
§
16.
Ansøger skal forud for indsendelse af ansøgning til Energistyrelsen henvende sig til den
relevante net- eller transmissionsvirksomhed, herunder for at få meddelt oplysninger efter § 12, stk.
5 og 6. Hvis den direkte linjer skal etableres på tværs af et eller flere netområder, skal ansøger
henvende sig til alle netvirksomheder i disse netområder
Stk. 2.
Ansøger skal oplyse net- eller transmissionsvirksomheden om anlæggenes placering, type,
antal, kapacitet og om ét af anlæggene er tilsluttet det kollektive elforsyningsnet.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695250_0006.png
J. nr. 2022-17997
Stk. 3.
Netvirksomhederne kan få dækket omkostningerne for den indledende dialog efter
indtægtsrammebekendtgørelsen.
Ansøgningsproces
§
17.
Al skriftlig kommunikation med myndigheder i medfør af denne bekendtgørelse skal ske
digitalt.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan behandle en ansøgning, der ikke er indsendt digitalt, hvis der foreligger
særlige forhold, der gør, at ansøger ikke må forventes at kunne indsende ansøgningen digitalt.
Stk. 3.
Energistyrelsen beskriver i sin vejledning den automatiske og den individuelle
sagsbehandlingsprocedure.
Meddelelse om tilladelse
§
18.
Energistyrelsen træffer afgørelse om meddelelse om tilladelse til etablering af direkte linjer
efter elforsyningslovens § 23, stk. 1, jf. dog § 8.
Stk. 2.
I en tilladelse til etablering af direkte linjer, kan Energistyrelsen stille følgende vilkår:
1) At krav stillet af Energinet eller netvirksomheden som forudsætning for nettilslutning
overholdes
2) At projektet er i overensstemmelse med anden lovgivning.
3) At ejeren forpligter sig til at overholde relevante gældende og kommende regler i
lovgivningen, herunder administrativt fastsatte regler samt regler fastsat af Europa-
Kommissionen.
Stk. 3.
Tilladelse efter stk. 1, kan ikke overdrages til anden juridisk person.
Gyldighed
§
19.
Tilladelse til etablering af direkte linjer, efter § 18, stk. 1, bortfalder, hvis tilladelsesindehaver
ikke har etableret den direkte linje inden for 10 år fra tilladelsens meddelelse.
Stk. 2.
Hvis tilladelsesindehaver ikke har etableret den direkte linje, og tages under
konkursbehandling efter reglerne i konkursloven, bortfalder tilladelse til etablering af direkte linjer,
efter § 18, stk. 1, når konkursbehandlingen afsluttes.
Kapitel 4 – Tilsyn
Tilsyn
§
20.
Energistyrelsen fører tilsyn med meddelte tilladelser til etablering af direkte linjer.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Høringsnotat og endelig bekendtgørelse om direkte linje og indtægtsrammer og netvirksomheder
2695250_0007.png
J. nr. 2022-17997
Stk. 2.
Energistyrelsen kan indhente de oplysninger, som er nødvendige for varetagelsen af tilsyn
efter, stk. 1 hos tilladelseshaver, efter elforsyningslovens
§
84, stk. 1.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan påbyde, at forhold, der strider mod loven eller mod Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet, eller mod regler udstedt i medfør af
loven eller forordningen eller afgørelser truffet i henhold til nævnte regler, bringes i orden straks
eller inden en nærmere angivet frist, efter elforsyningslovens
§
85 d, stk. 1.
Kapitel 5 – Klageadgang, straffebestemmelser og ikrafttrædelsesbestemmelse
Klageadgang for afgørelser
§
21.
Energistyrelsens afgørelse om meddelelse om tilladelse til etablering af direkte linjer kan
påklages til Energiklagenævnet efter elforsyningsloven § 89.
Klageadgang for oplysninger
§
22.
De kollektive elforsyningsvirksomheders efterlevelse af deres oplysningspligt efter § 12, stk. 5
og 6 kan påklages til Forsyningstilsynet efter elforsyningslovens § 84, stk. 10.
Straf
§
23.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde i henhold til
elforsyningslovens § 87, stk. 1, til den der:
1) etablerer direkte linjer uden tilladelse efter § 17, stk. 1,
2) tilsidesætter vilkår for en tilladelse efter § 17, stk. 2,
3) undlader at efterkomme påbud eller forbud efter elforsyningsloven, herunder påbud om at
berigtige et ulovligt forhold,
4) undlader at afgive oplysninger som omhandlet i kapitel 12 i elforsyningsloven,
5) meddeler urigtige eller vildledende oplysninger eller efter anmodning undlader at afgive
oplysninger,
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Ikrafttrædelse
§
24.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. maj 2023.