Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 253
Offentligt
2694960_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
Ministeren
Dato
21. april 2023
J nr.
2023 - 1840
Ministerredegørelse til beretning nr. 11/2022 om tilsynet med aftaler i forsy-
ningssektoren
Jeg skal hermed afgive svar til Statsrevisorerne vedrørende beretning nr.
11/2022 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren og redegøre for de foran-
staltninger og overvejelser, som beretningen giver anledning til.
Jeg finder formålet med Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes redegø-
relse yderst relevant, og jeg tager Rigsrevisionens og Statsrevisorernes kritik til
efterretning. Forsyningstilsynet har en vigtig rolle på energi- og forsyningsområ-
det, hvor Forsyningstilsynet skal bidrage til,
at forsyningssektoren udviser høj ef-
fektivitet, sikker og stabil forsyning til lavest mulige priser samt omkostningsef-
fektiv teknologiudvikling og grøn omstilling til gavn for forbrugerne. Derfor er jeg
meget opmærksom på, at vi har et velfungerende Forsyningstilsyn, og
ser derfor
med alvor på kritikken.
Jeg hæfter mig særligt ved følgende punkter i Rigsrevisionens beretning
Rigsrevisionens konklusion om, at Forsyningstilsynets tilsyn med, om for-
syningsselskabernes aftaler med koncernforbundne selskaber er indgået
på konkurrencelignende vilkår, ikke er tilfredsstillende.
Rigsrevisionens konklusion om, at Forsyningstilsynet ikke har et dækkende
grundlag for kontrollen med forsyningsselskabernes koncernforbundne af-
taler.
Rigsrevisionens vurdering af, at Forsyningstilsynet sandsynligvis kunne
finde flere lovbrud, hvis Forsyningstilsynet baserede sin kontrol på en risi-
kovurdering og i større grad også inddrog et pristilsyn med varmeforsy-
ningsselskabernes koncernforbundne aftaler.
Desuden hæfter jeg mig ved Statsrevisorernes bemærkning om, at Forsynings-
tilsynets tilsyn med forsyningsselskaberne har været helt utilstrækkeligt, både i
forhold til grundlaget for kontrol og den gennemførte kontrol af, om forsynings-
selskaberne har indgået ulovlige koncernforbundne aftaler.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 253: Orientering om ministerredegørelse til beretning nr. 11/2022 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
2694960_0002.png
På baggrund af Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes bemærkninger
har og vil ministeriet og Forsyningstilsynet derfor igangsætte en række foran-
staltninger og tiltag, der skal adressere kritikken.
Forsyningstilsynets nye tilsynsstrategi og ministeriets indsatser
Forsyningstilsynet færdiggør i foråret 2023 en ny tilsynsstrategi, som ministeriet
orienteres om. Strategien skal lægge den overordnede ramme for det tilsyn,
som gennemføres af Forsyningstilsynet i perioden 2023 – 2024. Med den nye
strategi lægges der op til, at Forsyningstilsynets tilsynsopgaver skal udføres på
baggrund af en fælles strategisk tilgang, der bidrager til, at tilsynet sikrer mest
mulig effekt for de tilgængelige ressourcer ud fra en risikobaseret tilgang. Til-
synsstrategien kommer til at sætte rammen for, at der på hvert enkelt forsy-
ningsområde og underliggende tilsynsområder bliver foretaget en risikovurde-
ring, der bliver medvirkende til, hvordan tilsynsindsatsen prioriteres.
Forsyningstilsynet vurderer, at den nye tilsynsstrategi og implementeringen af
den vil håndtere en række af Rigsrevisionens og Statsrevisorernes kritikpunkter.
Dermed vil der både blive foretaget systematiske risikovurderinger af tilsynsom-
råderne under Forsyningstilsynet samtidig med, at der vil blive indsamlet oplys-
ninger om selskaberne, der skal understøtte risikovurderingerne og benyttes i
det faktiske tilsyn. Det nye risikobaserede tilsyn indebærer også, at der vil blive
arbejdet videre med at forbedre viden om de tilsynsbelagte selskaber, vurderin-
ger af væsentlighed, vurdering af omkostninger og effekt, et mere datadrevet til-
syn samt tiltag på varmeområdet,
jf. nedenfor.
Viden om selskaber
Det er en forudsætning for at gennemføre et risikobaseret tilsyn, at Forsynings-
tilsynet har tilstrækkelig viden om og indsigt i de selskaber, som er underlagt re-
gulering, og som Forsyningstilsynet fører tilsyn med. Det er derfor en del af den
nye tilsynsstrategi, at Forsyningstilsynet skal tilvejebringe et stærkere indblik i
selskaber herunder selskabskonstruktioner og selskabernes aftaleforhold. På en
række områder vil dette imidlertid kræve, at der etableres nye eller præciserede
hjemler til indhentning af oplysninger. Derfor vil Forsyningstilsynet i 2023 gå i di-
alog med ministeriet og Energistyrelsen om afdækning af uhensigtsmæssighe-
der og evt. behov for nye lovgivningsmæssige tiltag.
Vurdering af væsentlighed
Risikovurderingen er en afvejning af, hvor konsekvenserne af regelbrud er mest
alvorlige, og hvor der er størst sandsynlighed for regelbrud. Dét er bestem-
mende for, hvilke tilsyn der skal vælges frem for andre, og er essentiel for at
gennemføre risikoanalysen. Til det formål vil risikovurderingen eksempelvis på
relevante områder kunne inddrage selskabernes overvågningsprogrammer.
I Forsyningstilsynets tilsynsstrategi lægges der op til, at væsentlighed kan vur-
deres ud fra bl.a. økonomi, forbrugerhensyn og samfundshensyn. Det vil sige, at
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 253: Orientering om ministerredegørelse til beretning nr. 11/2022 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
2694960_0003.png
strategien skal tage hensyn til, hvor stor konsekvens, der kan påvises for sel-
skabernes eller sektorenes økonomi, hvilke konsekvenser der kan være for for-
brugerne og hvordan forsyningssikkerhed eller samfundsmæssige forhold påvir-
kes.
Vurdering af omkostninger og effekt
Det gennemførte tilsyn skal altid vurderes i forhold til både omkostninger og ef-
fekt. Det vil derfor være en del af Forsyningstilsynets strategi, at tilsynet sættes
ind, hvor det har størst effekt. Forsyningstilsynets strategi vil fokusere på, at der
vurderes effekt af det tilsyn, der skal tilrettelægges og at der ligeledes indgår en
overvejelse om omkostninger for både selskaberne og forbrugerne.
Datadrevet tilsyn
Forsyningstilsynet har en målsætning om i højere grad at føre et datadrevet til-
syn. Det betyder, at Forsyningstilsynet i 2023 og i årene frem vil styrke både vi-
den om selskaber, transparens i data og brugen af data til tilsynsindsatsen.
Denne målsætning skal indfris dels af den igangsatte udvikling af ny dataløsning
og dels ved hjælp af et nyt digitalt sagsstyringssystem, som er under planlæg-
ning. Den nye databaseløsning vil være implementeret i løbet af 2023 og vil lø-
bende blive taget i brug efterhånden som data konverteres og indsamles til da-
tabasen. Samtidig vil Forsyningstilsynet løbende arbejde på at optimere data-
indsamling og -behandling gennem brug af Forsyningstilsynets indberetnings-
løsninger på virk.dk.
Tiltag på varmeområdet
Varmesektoren er under udvikling, og der er behov for en større parallelitet med
andre forsyningsområder i tilsynet med koncern-interne handler. Ministeriet vil i
samarbejde med Forsyningstilsynet udarbejde forslag til ny hjemmel for tilsyn
med koncerninterne aftaler på varmeområdet. Heri vil indgå Forsyningstilsynets
erfaringer med det tilsvarende tilsyn i elforsyningsloven.
Med Klimaaftale om grøn strøm og varme af 25. juni 2022 er der endvidere aftalt
en række tiltag, som forventes at styrke tilsynet med varmeområdet. Hovedele-
menter er:
- Et prisloft på forbrugerpriserne på fjernvarme samt et forstærket tilsyn
med selskaberne.
- Et serviceeftersyn af varmeforsyningsloven så den bliver nemmere for
selskaber og interessenter at forstå og mindre bureaukratisk. Formåls-
paragraffen skal afspejle relevante målsætninger fx klimamål.
- Sektorens gennemsigtighed styrkes gennem løbende indberetning af
data om klimaaftryk, forsyningssikkerhed og omkostninger
Tiltagene på varmeområdet vil blive drøftet politisk i 2023.
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 253: Orientering om ministerredegørelse til beretning nr. 11/2022 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
2694960_0004.png
Yderlige indsatser der skal styrke Forsyningstilsynet og reguleringen
Der er fornyligt udarbejdet en evaluering af Forsyningstilsynet. Evalueringen
blev besluttet som led i etableringen af Forsyningstilsynet. Evalueringen peger
på, at tilsynet delvist er lykkedes med formålene med etableringen af tilsynet,
men at der også er udfordringer og forbedringspotentialer. Der er nedsat en ar-
bejdsgruppe som følger op på evalueringen med henblik på igangsætte nye til-
tag, der kan forbedre og styrke Forsyningstilsynet. Tiltagene skal drøftes med
aftalekredsen bag etableringen af Forsyningstilsynet. Endvidere har Forsynings-
tilsynet selv igangsat en række tiltag vedrørende
sagsbehandlingstider, effektiv
prioritering, samarbejde og dialog, gennemsigtighed og dialog, beføjelser og vir-
kemidler,
der skal adressere fundene i evalueringen, jf. nedenfor.
Sagsbehandlingstider
På et generelt niveau arbejder Forsyningstilsynet målrettet med at forbedre
sagsbehandlingstiderne samt effektivisere og prioritere sagsbehandlingen. En
del af dette arbejde handler om at skabe en effektiv driftsorganisation med fokus
på rekruttering og fastholdelse af medarbejdere og sikring af stabile fysiske ram-
mer for Forsyningstilsynet.
Effektiv prioritering
Forsyningstilsynet har i dag en pligt til at realitetsbehandle henvendelser, hvor
der rejses konkret begrundet mistanke om, at der foreligger en lovovertrædelse
af nogen betydning af bestemmelser, som Forsyningstilsynet fører tilsyn med.
Det kan betyde, at der træffes afgørelser i sager, hvor der er en betydelig res-
sourceindsats, men hvor betydningen af afgørelser er lille. Derfor vil Forsynings-
tilsynet, ministeriet og Energistyrelsen drøfte behovet for nye muligheder i regu-
leringen af forsyningssektoren for at bortprioritere sager af mindre betydning,
hvilket vil kunne betyde en mere effektiv udnyttelse af tilsynets ressourcer.
Samarbejde og dialog
Det er centralt for udviklingen af ny regulering og efterlevelsen af reguleringen,
at der dialog og samarbejde i udviklingen af ny regulering og transparens om
regler og tilsyn. Derfor vil Forsyningstilsynet styrke kommunikations- og informa-
tionsindsatser, der skal bidrage til en øget transparens i den gældende lovgiv-
ning og det tilsyn, som følger af samme lovgivning, herunder sammen med mini-
steriet og Energistyrelsen. Det gælder særligt ved indførelse af ny lovgivning og
regler, der har direkte indflydelse på det tilsyn, som skal føres med selskaberne
i forsyningssektoren.
Gennemsigtighed og tillid
Forsyningstilsynet vil afsøge muligheder for tidlig kommunikation af tilsynsind-
satser bl.a. i dialog med brancher og interessenter. Der søges i den forbindelse
inspiration hos andre tilsynsmyndigheder både i forhold til digital kommunikation
og brugen af tidlig udmelding af tilsynsindsatser og -områder. Målsætningen er
at styrke gennemsigtigheden af Forsyningstilsynets tilsynsindsats samt at skabe
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 253: Orientering om ministerredegørelse til beretning nr. 11/2022 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
2694960_0005.png
øget tillid til Forsyningstilsynets arbejde og afgørelser. Samtidig skal ambitionen
medvirke til en forbyggende effekt for tilsynets arbejde, således at selskaber får
større mulighed for at efterleve lovgivning og vejledninger forud for tilsynets kon-
trolindsatser.
Beføjelser og virkemidler
Ministeriet og Forsyningstilsynet vil kigge på, om de gældende regler giver til-
strækkelige beføjelser og virkemidler til at sikre et effektivt tilsyn med forsynings-
sektoren. Derfor skal det undersøges, om reglerne er tilpas gennemsigtige og
anvendelige til både at sikre efterlevelse og sanktionering, såfremt reglerne ikke
følges. Her vil det bl.a. skulle overvejes, om der er behov for andre og større
sanktioner end eksisterende muligheder. Dette arbejde bliver igangsat i løbet af
2023, og jeg ønsker bl.a. at drøfte disse tiltag med aftalekredsen bag etablerin-
gen af Forsyningstilsynet.
Ledelsesmæssigt fokus på Forsyningstilsynet
Inden for de senere år har Forsyningstilsynet fået en række nye opgaver både i
medfør af ny eller ændret EU-regulering og i forbindelse med politiske aftaler og
ny dansk lovgivning, hvor det har været nødvendigt at øge Forsyningstilsynets
ressourcer. Samtidig gennemgår forsyningssektoren i disse år store omvæltnin-
ger med elektrificering, sektorkobling og digitalisering. Det skaber mere kom-
plekse vilkår for både forbrugere, selskaber og myndigheder. Det betyder også,
at der skal udvikles ny regulering, som skal håndhæves, hvor Forsyningsstilsy-
net spiller en vigtig rolle. Ministeriet har derfor løbende fokus på Forsyningstilsy-
nets og dets arbejde ud over indsatserne nævnt ovenfor.
Ministeriet har kvartalsvise tilsynsmøder og strategiske direktionsmøder med
Forsyningstilsynet. Her følger ministeriet bl.a. op på tilsynets mål- og resultatpla-
ner, økonomi mv., og drøfter større strategiske forhold. Derudover deltager mini-
steriet i Forsyningstilsynets kontaktudvalg. Kontaktudvalget udgør et formalise-
ret samarbejde mellem Forsyningstilsynets og branchen, herunder forbrugeror-
ganisationer og de regulerede virksomheder. Det er et forum, hvor Forsyningstil-
synet kan indgå i direkte dialog med branche og øvrige interessenter om for-
hold, som Forsyningstilsynet finder relevante at drøfte. Forsyningstilsynet rap-
porterer løbende til ministeriet i forbindelse med tilsynsmøder samt årligt gen-
nem Forsyningstilsynets årsrapport, årsberetning og arbejdsplaner. Som led i
opfølgningen på evaluering vil ministeriet bl.a. vurdere om evalueringen giver
anledning til at ændre den løbende opfølgning og dialog ml. ministeriet, Energi-
styrelsen og Forsyningstilsynet.
Eksemplar af nærværende redegørelse fremsendes samtidig til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 5/5