Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 250
Offentligt
2694108_0001.png
Åbent ekspertmøde
om
åben dør-ordningen
Torsdag den 20. april 2023
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0002.png
Præsentation fra
Bent Ole
Gram Mortensen
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0003.png
Åben dør
BENT OLE GRAM
MORTENSEN
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0004.png
Højhedsretten
Reguleres folkeretligt af havretskonventionen.
»the land dominates the sea«
Lovfæstet i VE-lovens § 22, stk. 1, 1. pkt. – at adgangen til at
udnytte energi fra vand og vind på søterritoriet og i den eksklusive
økonomiske zone, alene tilkommer den danske stat
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0005.png
Arvet fra undergrundsloven
Rationale: Efterforskning og produktion kræver overordnet styring
fra samfundets side
Fra monopol (eneretsbevilling) til udbudsrunder
Åben dør siden 1997
Tilladelser opdelt i forundersøgelse, efterforskning, indvinding
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0006.png
Havvind anno 1999
Lov 375/1999 (elforsyningsloven), § 14:
”Tilladelsen efter § 13 meddeles efter miljø- og energiministerens nærmere bestemmelse
enten efter offentlig indkaldelse af ansøgninger i forbindelse med udbud i henhold til regler
fastsat af miljø- og energiministeren
eller efter offentliggørelse af en modtaget ansøgning, hvor
andre interesserede parter opfordres til at indgive ansøgning.”
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0007.png
Bemærkninger fra 1999-elforsyningsloven
Lov 375/1999, § 14
”Eksempler på projekter, som vil kunne blive behandlet efter denne bestemmelse er
små og
kystnære projekter,
som ikke indgår i den centrale udbudsprocedure, eller projekter, der
bygger på
opdagelse af nye områder,
som ikke indgår i den centrale udbudsrunde.”
Kun få og små kystnære projekter er de facto opført under åben dør-proceduren.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0008.png
VE-lov 2008
Lov 1392/2008, § 23, stk. 4:
”Ved ansøgning uden for udbud gives tilladelse til forundersøgelser efter § 22 til ansøgere, der
skønnes at have den fornødne tekniske og finansielle kapacitet til at gennemføre
forundersøgelserne, jf. dog § 22, stk. 3. Søger flere tilladelse for samme område, gives
tilladelse til den, som
først fremsender
en ansøgning, der dokumenterer opfyldelse af
betingelserne herfor.”
Dermed indføres et først til mølle princip.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0009.png
Lovbemærkningerne til 1392/2008
Til §§ 22-29:
”Der er, med undtagelse af den nye § 23, stk. 3, og ændringen af § 23, stk. 5, tale om uændret
overførelse af bestemmelserne, og der henvises derfor til bemærkningerne til de gældende
bestemmelser.”
Misvisende udsagn – opfordringen til andre potentielle bydere blev erstattet med et først til
mølle-princip.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0010.png
Ændringerne i 2022
Åben dør begrænses til 15 km fra kysten
Kommunal vetoret op til 15 km fra kysten
Samspil mellem de mange ansøgninger, der kom inden lovændringen i sommeren 2022, og
kommunernes indsigelsesret
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0011.png
Politisk aftale af 02.06.2021
”Aftaleparterne har noteret sig udfordringer ved den i dag gældende åben dør-ordning for VE-
anlæg på havet. Og partierne følger nu op med en beslutning om at justere ordningen, så
døren holdes åben for
mindre og kystnære projekter,
der nyder lokal opbakning og kan
bidrage til den grønne omstilling, så ordningen bringes i overensstemmelse med de politiske
principper fra energiaftalen 2018 og klimaaftalen 2020 såvel som åben dør-ordningens
oprindelige formål”.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0012.png
Statsstøtte I
TEUF art. 107, stk. 1, fastslår, at statsstøtte eller støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler under
enhver tænkelig form, og som fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved at
begunstige visse virksomheder eller visse produktioner, er uforenelig med det indre marked i det
omfang, støtten påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne
Opfattes som en forbudsbestemmelse
Skal beskytte det indre marked mod fordrejninger
De støtteordninger, der i henhold til Procedureforordningen kan karakteriseres som eksisterende
støtteordninger, betragtes som udgangspunkt som forenelige med det indre marked.
Det indre markeds gradvise funktion og udvikling kan dog medføre, at en sådan støtteordning ikke længere
vil kunne betragtes som forenelig med det indre marked.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0013.png
Statsstøtte II
Statsstøtte må vurderes ift. markedet
Pt. synes behovet for støtte i dansk farvand at have tippet fra støtte til
koncessionsafgift
Ja, en støtteordning kan bestå i fritagelse for koncessionsafgifter
Samfundsøkonomisk interesse i at få del i gevinsten, der involverer
offentlig ”ejendom”
Men hvad med de projekter, hvor der er givet forundersøgelsestilladelser?
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0014.png
Fremtiden for åben dør
Bevar mulighed for at søge på områder, der ikke er omfattet af
udbudsrunder (uopdagede muligheder)
Begrænsning til kystnære områder bør bevares
Afskaf først til mølle-princippet
Indbyd i stedet andre ved en åben dør-henvendelse
Overvej direkte linjer til PtX ifm. åben dør-havvind
Er det samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt at inddrage det kollektive net til alle havvindparker?
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0015.png
Tak for opmærksomheden
Bent Ole Gram Mortensen
Professor, cand.jur., Ph.D.
Syddansk Universitet
Juridisk Institut
Campusvej 55
5230 Odense M
Tlf. 6550 2160 (direkte)
Fax 6593 0726
E-mail: [email protected]
http://www.sam.sdu.dk/staff/bom
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0016.png
Præsentation fra
CIP og Ørsted
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0017.png
Åben dør-ordningen
Konsekvenser af berostillelse af CIP og Ørsteds åben dør-projekter
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget - Åbent ekspertmøde om åben dør-ordningen
20. april 2023
Only the right/intended addressees are allowed to access and read this document. This document may contain confidential information and shall not be
disclosed to any third party, referred to or published without CIP’s prior written approval.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0018.png
CIP og Ørsteds projektansøgninger under åben dør-ordningen
Projektoversigt
Vikinge Banke
1140 MW
CIP (50%) / Ørsted (50%)
1
2
Fjord PtX
3
2
Jyske Banke Nord
1050 MW
CIP (66%) / Ørsted (33%)
3
Bøchers Banke
1100 MW
CIP (100%)
1
JBN PtX
4
Bornholm Bassin Syd
1500 MW
CIP (50%) / Ørsted (50%)
5
Høst PtX
BB PtX
5
Bornholm Bassin Øst
1500 MW
CIP (50%) / Ørsted (50%)
Ansøgte områder
Kabelkorridorer
4
Direkte linje til PtX anlæg
PtX anlæg
18
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0019.png
Positive samfundsbidrag fra
åben dør-projekterne
Realiseringen af CIP og Ørsteds åben dør-projekter kunne…
KPMG analyse af et åben dør-
projekts samfundsbidrag
Bidrage med
yderligere havvindkapacitet
før 2030
Understøtte
mål om 4-6 GW elektrolysekapacitet
i 2030
Fremskynde
brug af fremtidig brintinfrastruktur
og bane
vejen for et nyt dansk eksporteventyr
Bidrage med
yderligere CO
2
-reduktioner
ved
fortrængning af fossile brændstoffer med grøn brint
Skabe øget
økonomisk aktivitet og beskæftigelse
Bidrage til
dansk forsyningssikkerhed
ved fleksibelt at
kunne fungere som reservekapacitet til elmarkedet
Udgivet januar 2023
19
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0020.png
Tidslinje og igangsatte projektaktiviteter
Godkendelse og
påbegyndelse af
sagsbehandling
Energistyrelsen godkender
ansøgninger som værende
omfattet af ordningen og
starter myndighedshøring
Intensiveret projekt-
udvikling i CIP/Ørsted
partnerskab
Projektteam etableres og
fælles projektkontor åbnes
Kontrakter for marine
forundersøgelser og
miljøkonsulenter forhandles
Jun
2022
CIP påbegynder detaljerede
site analyser, udarbejdelse af
udbudsmateriale og
projektkoncepter
Q4
2022
Projektantagelser modnes
igennem bl.a. fundaments-
studier
6. feb
2023
Indsendelse af
projektansøgninger
Energistyrelsen modtager
ansøgninger, og de vurderes
‘komplette’
CIP påbegynder dialog med
lokale interessenter for at
sikre tidlig forankring og
inddragelse af lokale forhold
Q3
2022
Myndighedsdialog
og projektudvikling
Konstruktiv dialog med
Energistyrelsen vedr.
indkomne høringssvar
Indgåelse af partnerskab
mellem CIP og Ørsted
Q1
2023
Berostillelse af alle
ansøgninger
Energistyrelsen informerer
CIP og Ørsted om
berostillelsen af ansøgninger
Kontrakter for geotekniske og
–fysiske undersøgelser
forhandles
20
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0021.png
Konsekvenser af berostillelsen for CIP og Ørsteds
projektaktiviteter
• Alle projektaktiviteter er helt eller delvist sat i bero,
og nyligt sammensat projektteam er demobiliseret
• Kontrakter for forundersøgelsesaktiviteter er stoppet
midt i fremskreden forhandlingssituation
• Tidsplan for forundersøgelsesaktiviteter usikker
• Øget risiko for at 2030-målsætningen for 70%
reduktion ikke realiseres pga. stigende
leveringstider på centrale komponenter
• Storskala PtX projekter (HØST) kan ikke træffe
investeringsbeslutning og forsinkes
• Nye PtX projekter må afvente afklaring om
koncessionsvinder i statslige 2030-udbud
• Realiseringen af den politiske målsætning om 4-6
GW elektrolysekapacitet inden 2030 udfordres
• Øget investeringsrisiko i jysk brintinfrastruktur sfa.
manglende brintkapacitet fra åben dør-projekter
• Brintinfrastruktur i Østersøen kan ende med at gå
uden om Danmark sfa. manglende grundlag for
elektrolysekapacitet
21
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0022.png
Præsentation fra
Green Power Denmark
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0023.png
Green Power Denmark oplæg til KEF-
udvalgets ekspertmøde om åben dør-
ordningen – 20. april 2023
v. Thomas Aarestrup Jepsen, direktør of Vedvarende energi, PA og
kommunikation i Green Power Denmark
23
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0024.png
Hvad er udfordringerne?
Stopklods på åben dør-ordningen skaber usikkerhed
EU-udfordringer forståelige, men behov for konkrete løsninger
79 dage uden løsning skader investeringsklimaet- også uden for åben-dør.
Åben dør vs. 9 GW udbud: ÅD er fremadsynet ift. PtX og sektorkobling.
9 GW udbudsforhandlinger i gang, men åben-dør og statsudbud er forskellige.
Behov for åben-dør spor: øget fokus på samplacering af produktion og forbrug
(især PtX), muliggør sektorintegration.
Markedsdrevet udbygning sikrer tempo.
Behov for handling og beslutninger nu
DK og EU har hård konkurrence i PtX-revolutionen (IRA i USA er markant)
Brintinfrastruktur, ejerskab og finansieringsudfordringer skal adresseres
Forsinkelser på hele VE-området (land og hav) skader grøn omstilling
24
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0025.png
Forslag til løsning her og nu
Løsninger:
ü
ü
ü
Genoptag sagsbehandlingen af alle tilbageværende projekter.
Indkald til løsningsorienteret dialog mellem regering og erhvervsliv for at sikre
markedsdrevet model.
Skab klarhed omkring brint, herunder infrastruktur og finansiering.
Fakta:
Samlet antal ansøgninger under åben dør-ordningen i perioden 2010-2022:
33
ansøgninger.
Heraf 27 ansøgninger i 2022.
Samlet antal genåbnede projekter:
6 projekter
25
Endnu ikke genåbnede projekter:
27 projekter,
hvor vi ikke kender status efter berostillelse
Antal GW havvind involveret: Op til
23 GW
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 250: Præsentationer fra åbent ekspertmøde den 20/4-23 om åben dør-ordningen
2694108_0026.png
26