Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 227
Offentligt
2689208_0001.png
Høring om
affaldsforbrændings-
sektoren
Onsdag den 12. april 2023
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0002.png
Præsentation fra
Klimarådet
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0003.png
Lovforslag om
konkurrenceudsættelse af
affaldsforbrænding mv.
Offentlig høring, Christiansborg, d. 12. april 2023
Oplæg ved Marie Münster, medlem af Klimarådet
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0004.png
Lovforslaget sikrer ikke nationale CO
2
-reduktioner
Lovforslag tilskynder til øget
import og CO
2
-udledning
Vil anlæg lukke fra 2025 og
reducere udledningen?
?
Kapacitetsloft er et politisk mål
Krav og afgifter udestår
-> usikkerhed består
Mest klima for pengene er ikke et
fokus i lovforslaget
Folketinget bør overveje at satse
på CO
2
-fangst i stedet
Energistyrelsen, Forudsætningsnotat Affaldsforbrænding til Klimastatus og -fremskrivning 2023, høringsversion og Klimarådet
4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0005.png
Analyse af import af affald
Åbent EU-marked
Fjernvarmenet udnytter affald – høj
energieffektivitet
Import af affald er bedre for klimaet på kort
sigt, men det kan ændre sig
Med CCS får vi ikke et højt CO
2
-udslip ved
import
Affaldsforbrænding har mange driftstimer,
hvilket passer godt til CCS
5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0006.png
Præsentation fra
CONCITO
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0007.png
Vejen til en klimaneutral
affaldssektor
Høring om forslag til ny organisering af
affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af
forbrændingsegnet affald
Folketinget 12. april 2023
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0008.png
Udledning fra affaldsforbrænding og CCS potentiale
5
4
3
Mio. tons CO2
2
1
0
2022
-1
-2
2030 (KF22)
CCS på resterende anlæg i 2030
1,8 mio. tons
-3
Fossil CO2 udledning
0,7 mio. tons
Biogen CO2 udledning
-1,9 mio. tons
Negativ udledning (biogen CCS)
Kilde: Klimastatus- og fremskrivning 2022 og egne beregninger
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0009.png
Klimapotentialet på affaldsforbrænding
• En klimaneutral affaldssektor er mulig med og uden konkurrenceudsættelse.
• Det kræver CO
2
-fangst på affaldsforbrænding, for den del af affaldet, der ikke kan
genanvendes.
• Flere affaldsforbrændingsanlæg er velegnet til CO
2
-fangst på grund af mange driftstimer
• Det er afgørende, at usikkerhed om fremtid minimeres, hvis potentialet for CO
2
-fangst på
affald skal indfries.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0010.png
Tre tiltag kan sikre klimaneutral affaldssektor
1.
Aflys mål om reduktion af forbrændingskapacitet med 30% i 2030
Reducerer usikkerhed for sektor
Vedtag alternativt mål om at affaldssektoren skal bidrage med netto-negative udledninger
2.
Implementer Grøn Skattereform: 750 kr./ton oven i EU’s kvotepris for udledning fra affald
Klart incitament til at fange fossil CO
2
og udsortere plast
3.
Indfør et fast tilskud på niveau med CO
2
-afgiften til lagring af biogen CO
2
Giver incitament til at fange og lagre biogen CO
2
, der udgør størstedelen af udledninger
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0011.png
Tak for jeres tid
Tobias Johan Sørensen
Senioranalytiker, CONCITO
[email protected]
22 88 62 18
tobias_johan
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0012.png
Præsentation fra
Dansk Affaldsforening
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0013.png
April 2023
Fra kommunal miljøopgave til
konkurrenceudsat marked
Høring i Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg om
affaldsforbrændingssektoren
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0014.png
Klima og omstilling
Aftalepartierne er enige om, at affaldssektoren
skal være klimaneutral i 2030…
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0015.png
Risiko for
konkurser
Kommunale
lån og
garantier
Omkostninger
for
ejerkommuner
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0016.png
Prisen for
borgere og
virksomheder
Forsynings-
sikkerhed
Kapacitet
fremadrettet
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0017.png
Fjern ukendte
stramninger
Fastsæt
kendte
rammer nu
Fokusér på
CO2-fangst
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0018.png
Tak for ordet!
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0019.png
Præsentation fra ARC
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0020.png
Ny organisering & konkurrenceudsættelse af
forbrændingsegnet affald
FT høring 12. april 2023
Jacob H. Simonsen
Direktør/CEO
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0021.png
Intentionen i reformen
• Konkurrence om restaffaldet (miljøproblemet), hvor
det kan gøres mest miljørigtigt, bedst og billigst
• Fri konkurrence på kommercielle og lige vilkår
• De mindst miljørigtige anlæg skal lukke
• Klimaaftale – CO
2
reduktioner
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0022.png
Lån/garantiprovision
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0023.png
Konsekvenser af garantiprovision
• ARC har sektorens største gæld – ca. 3 mia. kr.
• Størrelsen af garantiprovisionen påvirker konkurrencekraften
• Regneeksempel: Øgede omkostninger =
forringelse af
konkurrencekraft
pr. år:
• 1% = 30.000.000 kr. pr. år
• 3% = 90.000.000 kr. pr. år
• 5% = 150.000.000 kr. pr. år
ARC energi (2022):
• Løn = 41 mio.
• Gatefee 2022 = 189 mio.
• Samlet vedligeholdelses budget = 111 mio.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0024.png
Hvordan får vi reformen til at virke?
• De miljømæssigt bedste anlæg skal have
konkurrencefordele
• De dårligste anlæg skal have det vanskeligere
• Klare incitamenter til at investere i CO
2
-fangst
(skal opveje den større kommercielle risiko der
nu opstår på affaldssiden)
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0025.png
Anbefaling 1: Omlæg afgifter
• Omlæg afgifter (omfordeling inden for det den
samme afgiftsramme)
• Øge afgiftstrykket på udledninger af fx NOx og SO2
• Dem der udleder/sviner meget skal betale mest – de
mest miljørigtige anlæg skal betale mindst (får en
konkurrencefordel)
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0026.png
NOx afgift pr. kg udledt øges markant
(andre afgifter lettes tilsvarende)
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0027.png
Markant forøgelse af SO2 afgiften
(andre afgifter lettes tilsvarende)
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0028.png
Anbefaling 2: Fri konkurrence på lige vilkår
Unbundling:
Klar ejermæssig adskillelse af
produktion og transmission/distribution af fjernvarme
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0029.png
Anbefaling 3: En transparent reform
Samtidighed mellem VE-prisloft, afgiftsomlægning
og konkurrenceudsættelse så økonomiske risici og
konsekvenser kan vurderes samlet
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0030.png
Tak
Jacob H. Simonsen
Direktør/CEO
[email protected]
@JacobAffald
+45 22 51 66 61
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0031.png
Præsentation fra
Nordværk
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0032.png
Høring om affaldsforbrændingssektoren i
Klima- Energi- og Forsyningsudvalget den 12. april 2023
Adm. Direktør Thomas Lyngholm, Nordværk
12. April 2023
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0033.png
Nordværk
6 ejerkommuner. Ejerne arbejder med
konsolidering:
Fusion af 2 selskaber og dermed
affaldsforbrændingsanlæg for nyligt.
Afdækning af mulighed for at lægge 6
kommuners affaldsindsamling i et fælles
selskab, sådan at der vil kunne skabes
synergier
Nordjylland har skabt en mulighed for, at
affaldssektoren bidrager til de politiske visioner
og skaber en stabil kritisk infrastruktur - både
når det gælder affaldsvarme og
affaldshåndtering.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0034.png
Usikkerhed om varmeprisloft
Det er endnu ikke fastlagt, hvordan varmeprisloftet præcist vil blive ændret, men en
reduktion af varmeprisloftet er varslet.
Rammer anlæggene forskelligt:
- Risiko for en nedsættelse af varmeprisen med op til 25 % på anlæg med relativt høje
omkostninger
- Anlæg med lave omkostninger vil omvendt motiveres til at øge varmeprisen for at
sikre konkurrenceevnen
Det skaber en stor usikkerhed for indtægterne fra forbrændings-varmen. Det vil få
indflydelse på, om anlæggene kan opnå den nødvendige medbetaling for det
forbrændingsegnede affald, når det skal udbydes mere konsekvent end det bliver i dag.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0035.png
Ændring til lovforslag sendt i høring
Forslaget øger og fremrykker tab på nødlidende anlæg
• Ikke alle lån skal udskilles – kan blive i kommunen / § 60 fællesskab
• Ny øget mulighed for dispensation for begrænset drift uden udskillelse – når andre løsningsmuligheder er afsøgt
– fx kapitaltilførsel fra kommunerne
Hvilke udfordringer skaber det ?
• Forudsætter afklaring af kapitaltilførsel fra kommunerne – hvis det var en mulighed, så var selskabet næppe
nødlidende – det vil ikke fungere i praksis – (problemer med statsstøtte?)
• Nordværk, som har to anlæg i drift – det bliver Nordværk alene, der skal dække de strandede omkostninger –
ved at udligne tab på et anlæg med overskud på et andet anlæg. Urimeligt og giver en sektor med svagt
kapitalgrundlag i konkurrenceudsat marked.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0036.png
Hvad er der brug for ?
• En solidariske løsning på strandede omkostninger, som udløses af lovgivningen
• Fuld dækning for strandede omkostninger – puljen er for lille og kompensation kun 70%
• Mere fleksibilitet til at begrænse strandede omkostninger – vilkår for dispensation lempes
• Forsyningssikkerhed – både på affaldssiden, varmesiden og råderum til miljøinvesteringer (BAT) og CCUS
investeringer
• Kapitalmæssig solid sektor, som kan løse opgaverne og rejse finansiering på rimelige vilkår.
• Ny øget mulighed for dispensation for begrænset drift uden udskillelse i selskab
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0037.png
Usikkerhed for
kommercielle aktører
Den kobling af planøkonomi og markedsøkonomi, som lovforslaget lægger op til,
skræmmer investorerne væk.
Det er kommunerne, der skal være majoritetsejere, men uden mulighed for den
hidtidige finansieringsmodel
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0038.png
Usikkerhed om
CO2-fangst
Ikke mulighed for at ejerne garanterer for
lån til etablering af CO2 fangst anlæg
Risiko for at stort klimapotentiale ikke
udnyttes
CO2 fangst på anlæg i større
fjernvarmeområder vil kunne medvirke
både til klimavenlig affaldshåndtering og
varmeproduktion
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0039.png
Præsentation fra
Dansk Fjernvarme
Folketinget
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0040.png
Dansk Fjernvarme
Brancheorganisation for fjernvarme, termisk elproduktion og affaldsenergi
Offentlig høring om lovforslaget for affaldsenergien
Folketinget 12. april 2023
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0041.png
Hovedproblemet
Senere indførelse af ukendte stramninger mhp. at få 30 pct.
til at gå konkurs
Usikkerhed de næste 5-7 år om, hvem der skal fortsætte, og
hvem der skal lukke i 2030
Løsning
Udmønt evt. stramninger
med det samme, så der er
klare rammebetingelser
fra start.
Kan fx udmøntes ved
krav om CO
2
-fangst
rammebetingelser for
CO
2
-fangst
Denne usikkerheden indebærer:
o
For kommunerne: Stor risiko ved at stille garantier
o
For selskaberne: Høje ekstraomkostninger til garantiprovisioner
o
For klimaet: Udskyder investeringer i CO
2
-fangst i 5-7 år.
o
For fjernvarmen: Stigende priser og mindre udrulning
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0042.png
Lovforslagets virkninger
KEFM’s orientering af forligskredsen
Forbrugergevinster på 1 mia. kr. årligt
Import falder 80 pct. i 2030
Forventninger ift. garantiprovisioner ikke nævnt
Omkostninger
Faktiske omkostninger
Afgifter
Indtægter
El
Affald
Varme
Affald
(1.000 ton)
Afbrændt affald
- heraf import
2020
3.663
364
4,2 mia. kr.
2,7 mia. kr.
1,5 mia. kr.
4,2 mia. kr.
0,8 mia. kr.
1,3 mia. kr.
2,1 mia. kr.
KEFM 2030
3.150
450
Konkurrenceøkonoms vurdering
Stigende forbrugerpriser
Kilde: Energistyrelsens BEATE-data
Stigende import
Meget store ekstraomkostninger til garantiprovisioner,
(hvis kommuner i det hele taget vil stille garantier)
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0043.png
Lovforslagets virkninger for fjernvarmen
Fører til højere priser på fjernvarme og udfordrer forsyningssikkerheden
o
Udgør ca. 25 pct. af fjernvarmen
o
Billigste form for fjernvarme
o
Lukning af 30 pct. af affaldskapaciteten svarer til ca. 8 pct. af fjernvarmen
o
11 anlæg leverer over 50 pct af fjernvarmen i deres forsyningsområder
o
Kan ikke ”bare” erstattes af varmepumper
Gør udrulning af fjernvarme dyrere og mere usikker
o
Mange projekter om udrulning af fjernvarme er afhængige af affaldsvarme
o
Risiko for konkurs i affaldsenergi giver usikkerheder om forudsætninger, varmeleverancer
og priser i projekter om udrulning af fjernvarme
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 227: Præsentationer fra åben høring den 12/4-23 om affaldsforbrændingssektoren
2689208_0044.png
Rune Moesgaard
Politisk chef
[email protected]
2490 4149
www.danskfjernvarme.dk
@DkFjernvarme
#grønvarme