Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 223
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tilpasning af CO2-fortrængningskravet i transpor-
ten med ILUC og el til tung transport
Drivkraft Danmark foreslog i 2019, at der skulle indføres et CO2-fortrængnings-
krav med indregning af ILUC-værdier som erstatning for det daværende iblan-
dingskrav. Dette blev vedtaget med aftalen om Grøn omstilling af vejtransporten
fra december 2020.
Drivkraft Danmark er imidlertid bekymret for, at der endnu ikke er kommet en
afklaring på, hvordan der fra 2025 skal stilles skrappere krav til biobrændstoffer-
nes bæredygtighed – ikke mindst i lyset af Danmarks mulighed for at overholde
EU-reguleringen.
Derfor foreslår Drivkraft Danmark, at:
1.
EU’s standardværdier for ILUC skal indregnes i CO2-fortrængningskra-
vet fra 1. januar 2025.
Den 31. marts 2023
I forbindelse med den nødvendige tilpasning af loven vil det også være oplagt at
se på, om kravet kan udvides yderligere, så el til tung transport også bliver inklu-
deret.
En udvidelse af CO2-fortrængningskravet med el til tung transport vil samtidig
gøre det nødvendigt at hæve kravet for at forhindre en udhuling og dermed min-
dre vedvarende energi i transporten i 2030, end det der regnes med i dag.
Derfor foreslår Drivkraft Danmark, at:
2.
3.
El til tung transport skal indregnes i CO2-fortrængningskravet fra 1. ja-
nuar 2025.
CO2-fortrængningskravet hæves til 6 % i 2025, 8 % i 2028 og 10 % i
2030.
Jacob Stahl Otte
Direktør
M
+45 3138 2858
E
En tilpasning af CO2-fortrængningskravet med indregning af ILUC-værdier og
inkludering af el til tung transport vil være et væsentligt positivt bidrag til reduk-
tion af transportens miljø- og klimaaftryk og vil samtidig understøtte elektrifice-
ringen af den tunge transport i Danmark.
Esplanaden 34A, 1. sal th.
DK-1263 Copenhagen K
T
+45 3345 6510
E
W
drivkraftdanmark.dk
1/3