Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 223
Offentligt
2688566_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tilpasning af CO2-fortrængningskravet i transpor-
ten med ILUC og el til tung transport
Drivkraft Danmark foreslog i 2019, at der skulle indføres et CO2-fortrængnings-
krav med indregning af ILUC-værdier som erstatning for det daværende iblan-
dingskrav. Dette blev vedtaget med aftalen om Grøn omstilling af vejtransporten
fra december 2020.
Drivkraft Danmark er imidlertid bekymret for, at der endnu ikke er kommet en
afklaring på, hvordan der fra 2025 skal stilles skrappere krav til biobrændstoffer-
nes bæredygtighed – ikke mindst i lyset af Danmarks mulighed for at overholde
EU-reguleringen.
Derfor foreslår Drivkraft Danmark, at:
1.
EU’s standardværdier for ILUC skal indregnes i CO2-fortrængningskra-
vet fra 1. januar 2025.
Den 31. marts 2023
I forbindelse med den nødvendige tilpasning af loven vil det også være oplagt at
se på, om kravet kan udvides yderligere, så el til tung transport også bliver inklu-
deret.
En udvidelse af CO2-fortrængningskravet med el til tung transport vil samtidig
gøre det nødvendigt at hæve kravet for at forhindre en udhuling og dermed min-
dre vedvarende energi i transporten i 2030, end det der regnes med i dag.
Derfor foreslår Drivkraft Danmark, at:
2.
3.
El til tung transport skal indregnes i CO2-fortrængningskravet fra 1. ja-
nuar 2025.
CO2-fortrængningskravet hæves til 6 % i 2025, 8 % i 2028 og 10 % i
2030.
Jacob Stahl Otte
Direktør
M
+45 3138 2858
E
[email protected]
En tilpasning af CO2-fortrængningskravet med indregning af ILUC-værdier og
inkludering af el til tung transport vil være et væsentligt positivt bidrag til reduk-
tion af transportens miljø- og klimaaftryk og vil samtidig understøtte elektrifice-
ringen af den tunge transport i Danmark.
Esplanaden 34A, 1. sal th.
DK-1263 Copenhagen K
T
+45 3345 6510
E
[email protected]
W
drivkraftdanmark.dk
1/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 223: Henvendelse af 31/3-23 fra Drivkraft Danmark om tilpasning af CO2-fortrængningskravet i transporten med ILUC og el til tung transport
2688566_0002.png
Anbefalingerne uddybes nedenfor.
Indregning af ILUC-værdier i CO2-fortrængningskravet
I 2021 blev der indført et CO2-fortrængningskrav i transporten som erstatning
for det eksisterende iblandingskrav. Det skete på baggrund af Aftale om Grøn
omstilling af vejtransporten fra 2020, som den daværende socialdemokratiske
regering indgik med SF, Radikale Venstre og Enhedslisten. Samtidig blev det be-
sluttet, at de såkaldte ILUC-værdier skal indregnes i det nationale CO2-fortræng-
ningskrav senest fra 2025. Det vil sikre, at alle udledninger regnes med, når man
opgør biobrændstoffernes bæredygtighed. Der er dog endnu ikke kommet en af-
klaring på, om og hvordan ILUC-værdierne skal indregnes.
Drivkraft Danmark erfarer, at en af udfordringerne med at finde en model til ud-
regning af ILUC-værdierne har været usikkerhed om de faktiske værdier. Der er
nemlig stor variation i de værdier, som de forskellige ILUC-studier kommer frem
til. De er dog alle enige om, at især første generations (1G) biodiesel har en bety-
deligt indirekte CO2-udledning, som ikke regnes med i dag.
En oplagt og pragmatisk løsning kunne derfor være at anvende EU’s standard-
værdier, som allerede opgøres, når biobrændstofferne indberettes og dermed vil
være en enkelt metode i praksis. Selvom disse værdier er relativt konservative ift.
flere studier, vurderes det ikke i praksis at have den store betydning, fordi især
1G biobrændstoffer baseret på vegetabilske olier ender med en CO2-fortræng-
ning på niveau med fossil diesel. EU-standardværdierne må samtidig forventes
at blive tilpasset i takt med, at der kommer mere viden på området.
Indregning af ILUC-værdier vil derfor i praksis betyde, at første generations bio-
brændstoffer udfases og erstattes med avancerede biobrændstoffer, biogas, brint
eller PtX-brændstoffer. Det vil både forbedre brændstoffernes bæredygtighed og
sikre, at Danmark lever op til EU-kravene om anvendelse af avancerede bio-
brændstoffer. Af Klimarådets statusrapport, som blev offentliggjort den 28. fe-
bruar 2023, fremgår det nemlig, at det er usikkert, om Danmark med den nuvæ-
rende lovgivning vil leve op til EU’s fremtidige krav om brug af avancerede bio-
brændstoffer i transporten.
EU-kravet om avancerede biobrændstoffer kan enten opfyldes med særkrav om
avancerede biobrændstoffer eller med indregning af ILUC. Her vil indregning af
ILUC være den klart bedste løsning, fordi mulighederne for opfyldelsen at CO2-
fortrængningskravet dermed bliver større, hvilket sikrer omkostningseffektivitet,
og fordi indregning af ILUC vil have en større og bredere effekt på brændstoffer-
nes samlede bæredygtighed.
Inkludering af el til tung transport og opjustering af fortrængningskravet
Indregning af ILUC-effekter i CO2-fortrængningskravet vil som nævnt betyde, at
1G biobrændstoffer udfases. El kan derimod ikke tælle med i CO2-fortræng-
ningskravet, som det er i dag.
Der har tidligere været forslag om, at el til persontransport skulle kunne medreg-
nes i CO2-fortrængningskravet, men dette er hidtil blevet afvist med henvisning
til elbilernes afgiftsfritagelser og anden støtte til udbredelse af el-biler. Samme
gunstige betingelser gælder ikke i forhold til varebiler og den tunge transport.
Drivkraft Danmark har derfor foreslået, at el til den tunge transport inkluderes i
CO2-fortrængningskravet for dermed at fremme elektrificeringen af den tunge
transport.
2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 223: Henvendelse af 31/3-23 fra Drivkraft Danmark om tilpasning af CO2-fortrængningskravet i transporten med ILUC og el til tung transport
2688566_0003.png
For ikke at udhule CO2-fortrængningskravet foreslås det samtidig, at kravet hæ-
ves. Med udgangspunkt i energiforbruget til transport i 2030 fra Energistyrel-
sens Klimafremskrivning 2022 vil inkludering af el til tung transport (varebiler,
lastbiler og busser) i runde tal svare til et CO2-fortrængningskrav på 6 % i 2025,
8 % i 2028 og 10 % i 2030. Det eksisterende CO2-fortrængningskrav er på 5,2 %
i 2025, 6 % i 2028 og 7 % i 2030.
Ved at inddrage el til tung transport i CO2-fortrængningskravet får el en højere
værdi end i den nuværende regulering. Det vil alt andet lige øge efterspørgslen på
el til tung transport. Der er i vores forslag om at hæve CO2-fortrængningskravet
til 10 % i 2030 forudsat, at det vil øge efterspørgslen på el udover det, der alle-
rede er forudsat og indregnet i Klimafremskrivningen. Men det betyder samtidig,
at CO2-fortrængningskravet skal hæves til mere end 10 % i 2030, hvis efter-
spørgslen stiger yderligere. Drivkraft Danmark foreslår derfor også, at der lø-
bende ses på muligheden for at øge CO2-fortrængningskravet. Her er det vigtigt
at eventuelle tilpasninger sker i god tid, så markedet kan nå at tilpasse sig.
Venlig hilsen
Jacob Stahl Otte
Direktør
3/3