Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 221
Offentligt
2688129_0001.png
2023
Invitationsskrivelse til
ansøgninger om en
kulbrintetilladelse
Indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af
kulbrinter i bestemt område i Nordsøen (miniudbudsrunde)
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0002.png
Invitationsskrivelse
Dato
xxxx 2023
J nr.
xxxx-xxxx
Indkaldelse af ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af
kulbrinter i bestemt afgrænset område af Nordsøen.
Indhold
Invitationsskrivelse..................................................................................................... 1
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
Indledning og formål ...................................................................................... 2
Arealet ........................................................................................................... 2
Generelle vilkår .............................................................................................. 3
Udvælgelseskriterier og vurdering af udvælgelseskriterier ........................... 4
Ansøgningens indhold ................................................................................... 6
Gebyrer .......................................................................................................... 8
skatteforhold .................................................................................................. 9
Forholdet til miljø-, naturbeskyttelses-, råstof- og fiskeriinteresser ............. 10
Sikkerhedsmæssige forhold ........................................................................ 10
Investeringsscreeningsloven ................................................................... 10
Supplerende materiale ............................................................................ 11
Proces for behandling af ansøgninger..................................................... 12
Bilag 1 Oplysninger om budget og finansiel kapacitet ......................................... 14
Bilag 2 Modeltilladelse (vedhæftet) ...................................................................... 14
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0003.png
1. Indledning og formål
Energistyrelsen har modtaget en ansøgning om tilladelse til efterforskning og
indvinding af kulbrinter i et område i Nordsøen uden forudgående indkaldelse, og
klima-, energi- og forsyningsministeren finder, at ansøgningen bør behandles.
På den baggrund indkaldes herved ansøgninger om tilladelse til efterforskning og
indvinding af kulbrinter i henhold til § 12, stk. 1, litra a, i lov om anvendelse af
Danmarks undergrund (undergrundsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1533 af 16.
december 2019 som ændret ved lov 803 af 7. juni 2022.
Ansøgningsfristen er senest 90 dage efter offentliggørelse af en meddelelse herom
i Den Europæiske Unions Tidende. Ansøgninger indgives til Energistyrelsen,
Carsten Niebuhrs Gade 43, 1577 København V, jf. punkt 10 neden for.
2. Arealet
Der kan ansøges om tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter inden for
det område, der afgrænses af følgende koordinatpunkter (geografiske koordinater
baseret på Europæisk Datum 1950):
Punkt 1: 55 grader 43 minutter 07 sekunder nordlig bredde, 04 grader 25 minutter
47 sekunder østlig længde
Punkt 2: 55 grader 43 minutter 07 sekunder nordlig bredde, 04 grader 23 minutter
38 sekunder østlig længde
Punkt 3: 55 grader 46 minutter 18 sekunder nordlig bredde, 04 grader 17 minutter
32 sekunder østlig længde
Punkt 4: 55 grader 50 minutter 49 sekunder nordlig bredde, 04 grader 17 minutter
30 sekunder østlig længde
Punkt 5: 55 grader 50 minutter 59 sekunder nordlig bredde, 04 grader 19 minutter
04 sekunder østlig længde
Punkt 6: 55 grader 50 minutter 56 sekunder nordlig bredde, 04 grader 29 minutter
55 sekunder østlig længde
Punkt 7: 55 grader 44 minutter 42 sekunder nordlig bredde, 04 grader 29 minutter
55 sekunder østlig længde
Punkt 8: 55 grader 44 minutter 41 sekunder nordlig bredde, 04 grader 25 minutter
47 sekunder østlig længde
Punkt 9: 55 grader 43 minutter 07 sekunder nordlig bredde, 04 grader 25 minutter
47 sekunder østlig længde
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0004.png
3. Generelle vilkår
Der er til brug for dette miniudbud udarbejdet et udkast til tilladelse, som indeholder
de relevante vilkår for tilladelsen til olie- og gas efterforskning og indvinding. De
detaljerede vilkår for tilladelsen (modeltilladelse) er vedlagt som bilag 2. Der
henvises endvidere til Lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1533 af 16. december 2019 med senere ændringer,
(undergrundsloven) for relevant regulering af efterforskning- og
indvindingsvirksomheden.
Endvidere gøres opmærksom på følgende vilkår og regulering:
Ansøgninger fra såvel enkelte selskaber som fra grupper af selskaber vil blive taget
i betragtning. Der vil dog kun kunne ansøges om andele i tilladelsen på
sammenlagt 80 % (100 %, når statsdeltagelsen medregnes).
For så vidt angår sikring af rettighedshaverens opfyldelse af sin forpligtelse i
henhold til tilladelser, der udstedes i miniudbudsrunden (jf. modeltilladelsens vilkår
herom), skal hver enkelt deltager inden for en frist af 30 dage efter meddelelsen af
tilladelsen stille sikkerhed af en sådan størrelse og beskaffenhed, som kan
godkendes af Energistyrelsen. For rettighedshavere, der er et datterselskab eller
en filial af et datterselskab, kræves som hovedregel en garanti fra det ultimative
moderselskab, jf. § 24 f i undergrundsloven og § 32 i modeltilladelsen.
For så vidt angår det forhold, at staten deltager gennem Nordsøfonden med en
betalende andel på 20 % i tilladelsen (jf. modeltilladelsens vilkår herom), gøres
opmærksom på, at Nordsøfonden ikke bidrager til betaling af rettighedshaveres
udgifter til eksisterende oplysninger om Danmarks undergrund, som den
vederlagsfrit kan rekvirere hos Energistyrelsen og De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland, jf. bekendtgørelse af lov om
Nordsøenheden og Nordsøfonden nr. 126 af 2. februar 2023.
Det skal fremgå af ansøgningen fra grupper, hvem der skal være operatør for en
kommende tilladelse. Tilsvarende skal ansøgende enkeltselskaber angive
eventuelle ønsker om operatør. I tilfælde af uenighed om valg af operatør blandt de
selskaber, der tildeles en tilladelse, forbeholder Energistyrelsen sig ret til at udpege
operatøren på grundlag af kvalifikationerne hos de mulige kandidater, jf.
undergrundslovens § 12 a, stk. 6.
Energistyrelsen udpeger operatøren efter høring af Arbejdstilsynet og på grundlag
af operatørens kvalifikationer, herunder kapacitet til at kunne opfylde sikkerheds-
og miljømæssige krav i lovgivningen i forbindelse med offshore olie- og
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0005.png
gasaktiviteter, jf. undergrundslovens §§ 12 a, stk. 6, og 24 d, stk. 1 og 3, og
offshoresikkerhedslovens § 5, stk. 2. Arbejdstilsynet er ressortmyndighed for
sikkerheden offshore, og skal derfor give en selvstændig godkendelse af de
sikkerhedsmæssige forhold under en given operatør. Meddelelse af operatørskab
er derfor betinget af, at både Energistyrelsen og Arbejdstilsynet kan godkende
operatørens kompetencer. Det er en forudsætning for udpegning, at operatøren
vurderes at besidde den nødvendige tekniske og finansielle kapacitet, jf.
undergrundslovens § 24 d, stk. 1. Tilsvarende gælder i tilfælde af uenighed om valg
af operatør blandt de selskaber, der tildeles en tilladelse. Energistyrelsen vil
således udpege operatøren på grundlag af kvalifikationerne hos de mulige
kandidater.
4. Udvælgelseskriterier og vurdering af
udvælgelseskriterier
Tildelingen af en efterforsknings- og indvindingstilladelse vil ske efter en
bedømmelse og udvælgelse af ansøgere efter følgende kriterier, der fremgår af
undergrundslovens § 12 a, stk. 1:
a) ansøgerens tekniske og finansielle kapacitet og
b) de efterforskningsarbejder, som ansøgeren har til hensigt at udføre, eller
måden, hvorpå ansøgeren har til hensigt at foretage indvinding i det
pågældende område.
Teknisk og finansiel kapacitet
For så vidt angår ansøgers tekniske og finansielle kapacitet skal der i en ansøgning
redegøres for og dokumenteres, hvorledes ansøger vil sikre en tilfredsstillende
finansiel og teknisk kapacitet til at opfylde samtlige ubetingede forpligtelser i
henhold til det ansøgte arbejdsprogram. Herudover skal ansøger præsentere en
troværdig plan for, hvordan den tekniske og finansielle kapacitet vil blive tilvejebragt
i de senere faser af tilladelsen.
Ansøgers dokumentation og redegørelse for teknisk og finansiel kapacitet skal stå i
forhold til det tilbudte arbejdsprogram. Til dokumentation af ansøgers finansielle
kapacitet kræves bl.a. årsrapporter og finansieringsplaner. Ansøger kan også
inkludere anden dokumentation, som kan understøtte Energistyrelsen i vurdering af
ansøgers finansielle kapacitet.
Til dokumentation af teknisk kapacitet skal ansøger kunne sandsynliggøre, at
ansøger på tidspunktet, hvor de arbejder, som tilbydes i arbejdsprogrammet skal
udføres, har fuld råderet over de medarbejdere og det udstyr, der er nødvendigt.
Energistyrelsen kan derfor kræve dokumentation i form af juridisk bindende aftaler
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0006.png
med leverandører, CV’er på tekniske medarbejdere, et organisationsdiagram, en
beskrivelse af beslutningsprocedure for, hvordan ansøger vurderer både at have
den rette organisation og de rette kompetencer til at udføre opgaven.
Kvaliteten og omfanget af arbejdsprogrammet
For så vidt angår kvaliteten og omfanget af ansøgers arbejdsprogram, skal ansøger
tilbyde en række efterforskningsarbejder i form af et arbejdsprogram for området.
Arbejdsprogrammet forventes at have et passende omfang og kvalitet til at udføre
efterforskning og vurdering af områdets beskaffenhed til mulig kulbrinte produktion.
Ansøgerne skal beskrive, hvad der efter deres opfattelse må anses for at være et
fuldstændigt arbejdsprogram for området, og de skal på denne baggrund
udtrykkeligt angive, om de tilbyder at udføre det fuldstændige arbejdsprogram, eller
evt. hvilke dele heraf de tilbyder. Der lægges i den forbindelse vægt på, at
kvaliteten og omfanget af det foreslåede arbejdsprogram og den medfølgende
dokumentation demonstrerer ansøgerens vilje og evne til grundigt at efterforske,
hvorvidt der findes tilstrækkelige mængder af kulbrinter i det ansøgte område, og til
hurtigt at afklare mulighederne for kommerciel udnyttelse af sådanne forekomster.
Endvidere indgår hensigtsmæssigheden i den måde, hvorpå ansøger har til hensigt
at foretage indvinding i det ansøgte område i vurderingen af arbejdsprogrammets
kvalitet. Herudover vil hastighed i gennemførelsen af de tilbudte
arbejdsprogrammer, såfremt denne er realistisk, blive tillagt vægt i vurderingen af
arbejdsprogrammets kvalitet.
Der vil ved vurderingen af ansøgninger endvidere kunne blive lagt vægt på den
måde, hvorpå ansøgerne tidligere har udøvet deres virksomhed under lignende
tilladelser, jf. § 12 a, stk. 4.
Ved flere ansøgere
I en konkurrencesituation, hvor flere ansøgere ønsker tilladelse til efterforskning og
indvinding af kulbrinter i den pågældende område og de pågældende ansøgere har
en tilfredsstillende teknisk og finansiel kapacitet, sammenlignes
arbejdsprogrammerne omfang og kvalitet ud fra flg. kriterier:
1) Typen af arbejder, der tilbydes: vurderes ud fra i hvor høj grad de tilbudte
arbejder bidrager til en øget forståelse af den danske undergrund og
realiseringen af kulbrinte produktion. Datatype, -indhold, -omfang,
placering, og om de tilbudte arbejder sættes i sammenhæng med
eksisterende data, og om viden om undergrunden inddrages i vurderingen.
Almindeligvis vil indsamling af nye data anses som bedre end bearbejdning
af eksisterende data, og boringer med et fyldestgørende
dataindsamlingsprogram anses almindeligvis som bedre end 3D seismiske
undersøgelser, som igen anses bedre end skrivebordsstudier. Flere
boringer vægtes som udgangspunkt højere end færre boringer, og
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0007.png
ubetingede arbejder vægtes højere end betingede arbejder. Eksempelvis
vil en ubetinget boring anses som bedre end en betinget boring.
Vurderingen vil dog altid være konkret og afhænge af det konkrete, tilbudte
arbejde samt kvaliteten og omfanget af eksisterende data i området.
2) Tidsplan og varighed af de tilbudte arbejder: Energistyrelsen foretager en
vurdering af tidsplan for og varighed af de planlagte arbejder. I vurderingen
heraf vægtes det højere, at der er kortere frem for længere tid til
påbegyndelse af de tilbudte arbejder. Tidsplanen skal være realistisk, så
behovet for udsættelser af tidsfrister i Tilladelsen minimeres. Herudover
kan der lægges vægt på, om en ansøger eventuelt har udvist manglende
effektivitet eller manglende opfyldelse af forpligtelser i forbindelse med
tidligere tilladelser, jf. undergrundslovens § 12 a, stk. 4.
Vinderen bliver den ansøger, som samlet set vurderes at tilbyde et arbejdsprogram
af størst kvalitet og omfang og den bedste måde at foretage indvinding på. Her vil
særligt typen af arbejder i de enkelte arbejdsprogrammer have stor betydning for
vurderingen. I fald ansøgningerne er mere lige i forhold til typen af arbejder, vil der
blive lagt mere vægt på vurderingen af udførelsen af tidsplanen.
5. Ansøgningens indhold
Ansøgningen skal affattes på dansk eller engelsk, og indsendes i PDF-format.
Adgangsoplysninger til sikker fildeling oplyses ved henvendelse til (indsæt rette
kontaktinfo).
Ansøgningen skal indeholde de nedenfor angivne oplysninger og inddeles i afsnit,
hvert omhandlende et af punkterne a) - i):
a) For hver ansøger/deltager i en gruppe oplyses: Firmanavn, adresse og
navnet på en kontaktperson samt den enkelte deltagers foreslåede
procentvise andel af ansøgte tilladelser.
b) For hver ansøger/deltager i en gruppe, som ikke i forvejen er
rettighedshaver i Danmark, ønskes:
a. Oplysninger om den juridiske selskabsform, og hvor selskabet er
registreret (udskrift af register og autoriseret oversættelse til dansk
eller engelsk vedlægges), hvor dets hovedsæde er beliggende,
bestyrelsen og direktionens sammensætning, kapitalforhold,
herunder aktiekapitalens størrelse samt navn og hjemsted for
aktionærer, der repræsenterer 10 % eller mere af aktiekapitalen,
og størrelsen af disses aktiebesiddelser m.v.
b. Oplysninger om selskabets organisation, koncernforhold, relationer
til associerede selskaber, kulbrintereserver og -produktion samt
raffinerings- og afsætningsforhold.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0008.png
c.
Finansielle oplysninger om deltageren og dennes eventuelle
moderselskab samt koncernen, hvori deltageren eller dennes
moderselskab indgår. Endvidere vedlægges årsberetninger med
årsregnskab for de seneste 3 regnskabsår, herunder for eventuelt
moderselskab og/eller koncernen Årsrapporterne skal som
udgangspunkt være konsoliderede og revideret efter dansk eller
international anerkendt regnskabspraksis. Såfremt der foreligger
en international anerkendt kreditvurdering for selskabet eller evt.
en kreditvurdering for koncernen eller et koncernforbundet selskab
fremsendes ligeledes denne. Hvilke øvrige oplysninger om budget
og finansiel kapacitet, der skal fremgå af ansøgningen, fremgår af
bilag 1.
d. Dokumentation af ansøgers tekniske kapacitet. Ansøger skal
endvidere sandsynliggøre, at ansøger på tidspunktet, hvor de
arbejder, som tilbydes i arbejdsprogrammet skal udføres, har fuld
råderet over de medarbejdere og det udstyr, der er nødvendigt.
Relevant dokumentation i form af juridisk bindende aftaler med
leverandører, CV’er på tekniske medarbejdere, et
organisationsdiagram, en beskrivelse af beslutningsprocedure for,
hvordan ansøger vurderer både at have den rette organisation og
de rette kompetencer til at udføre opgaven, samt hvilken tidligere
erfaring med hensyn til efterforskning indvinding af kulbrinter eller
fra andre områder, der rådes over, og hvordan denne erfaring kan
bidrage til at konsortiets arbejde.
For ansøgere/deltagere, der allerede er rettighedshavere på dansk
område, indsendes selskabsøkonomiske data, der er fremkommet siden
seneste indberetning til Energistyrelsen.
c) Hvis den ønskede operatør ikke i forvejen er operatør i Danmark,
fremlægges dokumentation for dennes kvalifikationer ifølge pkt. 4, f.eks.
manualer eller procedurer for udøvelse af virksomheden (kvalitetskontrol
og -sikring, miljøbeskyttelse, beredskab m.v.). For øvrige deltagere bør det
oplyses, hvordan tidligere erfaring fra andre områder kan bidrage til
konsortiets arbejde.
Endvidere ønskes oplyst, hvilken organisation eller stab operatøren vil
have til disposition i og uden for Danmark med henblik på udførelse af de
aktiviteter, som en tilladelse til efterforskning og indvinding i Danmark vil
give anledning til.
d) En beskrivelse af den efterforskning, der anses for påkrævet til fuldstændig
afdækning af områdets kulbrintepotentiale, og hvad ansøgeren på denne
baggrund vil forpligte sig til at gennemføre. I arbejdsprogrammet skal de
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0009.png
foreslåede efterforskningsaktiviteter samt tidsplanen herfor specificeres, jf.
bilag 2 til modeltilladelsen. En detaljeret redegørelse for prospekterne i
området med beskrivelse af playkoncept(erne) og vurdering af
fundchancen med angivelse af værdierne for de enkelte risikoparametre.
Geologiske og geofysiske kort samt tolkede seismiske linjer skal
vedlægges. Da der i det ansøgte område allerede er gjort fund af
kulbrinter, skal der af arbejdsprogrammet, udover ovenstående beskrivelse
af videre efterforskningsindsats, fremgå en klar plan for aktiviteter målrettet
en beslutning om kommercialitet og eventuel udbygning af de eksisterende
fund.
e) Det geologiske grundlag for området, herunder en redegørelse for
ansøgerens databank.
f)
For hvert prospekt vurderes såvel mængden af tilstedeværende som
indvindelige kulbrinter, bilagt produktionsprofil. Endvidere angives for hvert
prospekt en redegørelse for det forudsatte udbygningskoncept og
indfasningstidspunkt samt de økonomiske vurderinger, der ligger til grund
for ansøgningen, herunder angivelse af nutidsværdi (NPV), intern rente
(IRR) og forventet værdi (EMV) samt de anvendte feltøkonomiske
forudsætninger. I relation hertil udarbejdes endvidere relevante
sensitivitetsanalyser.
g) Hvis der i området kan forventes at være forhold, som kan give anledning
til sikkerhedsmæssige problemer (giftige gasser, unormale trykforhold etc.),
angives dette. Endvidere redegøres for, hvordan ansøger har til hensigt at
behandle sådanne problemer.
h) Ansøgere, der ikke i forvejen er rettighedshavere på dansk område, skal
fremlægge dokumentation for deres målsætning og organisation på
miljøbeskyttelsesområdet samt deres organisationsplan for miljøberedskab
og deres eventuelle erfaringer med forebyggelse og bekæmpelse af
uheldssituationer.
Stillingtagen til indkomne ansøgninger samt tildeling vil ske på grundlag af de
oplysninger, der indeholdes i ansøgningerne. Energistyrelsen forbeholder sig ret til
at indhente supplerende oplysninger ved behandlingen af ansøgninger.
6. Gebyrer
I forbindelse med behandlingen og meddelelsen af tilladelsen til efterforskning og
indvinding skal følgende gebyrer betales:
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0010.png
a. Senest samtidig med indgivelse af ansøgningen skal der indbetales et
gebyr på DKK 25.000, jf. § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 419 af 02.06.2005
om betaling af gebyrer i forbindelse med visse tilladelser efter lov om
anvendelse af Danmarks undergrund.
Betalingen skal ske franko til Danske Bank A/S, Holmens Kanal 2-12, DK-
1092 København K, reg. nr. 0216, kontonr. 4069065104, IBAN:
DK9402164069065104; SWIFT: DABADKKK.
Under meddelelse til modtager angives, at betalingen vedrører Minirunde.
Gebyret kan ikke kræves tilbagebetalt. Ansøgningen afvises, såfremt der
ikke medfølger dokumentation for gebyrets indbetaling, jf. § 2, stk. 2, i
ovennævnte bekendtgørelse.
b. Ved meddelelse af tilladelsen indbetales samlet for
rettighedshaverkonsortiet yderligere et vederlag på DKK 100.000, jf. § 7 i
vilkårene for tilladelsen.
7. Skatteforhold
Skattevilkårene for en tilladelse i miniudbudsrunden er:
Selskabsskatten udgør i alt 25 pct. (22 pct. selskabsskat og 3 pct.
tillægsselskabsskat), mens kulbrinteskatten udgør 52 pct. Den betalte selskabsskat
kan fradrages i kulbrinteindkomsten, som er den skattepligtige indkomst, som
kulbrinteskatten opkræves af.
Ved opgørelsen af de skattepligtige indkomster kan den skattepligtige fradrage
udgifter, der vedrører indtægterne ved indvindingsvirksomheden, ligesom der ydes
fradrag for afskrivning af udgifter til anskaffelse af fx borerigge,
produktionsplatforme mv. Aktiverne kan ved begge opgørelser afskrives med op til
15 pct. årligt fra det tidspunkt, aktivet er færdiggjort i et sådant omfang, at det kan
indgå i driften (ibrugtagningstidspunktet), og således ikke allerede på det eventuelt
tidligere tidspunkt, hvor der betales for aktivet.
For så vidt angår beskatningsmæssige forhold gøres opmærksom på, at der er et
særligt kulbrintefradrag på 5 pct. i 6 år, der er baseret på investeringer relateret til
indvindingsvirksomheden. Det særlige kulbrintefradrag ydes ikke ved opgørelsen af
den selskabsskattepligtige indkomst, men kun ved opgørelsen af
kulbrinteindkomsten.
Hertil kommer, at selskaberne har mulighed for at tilvælge beskatning efter et
særligt investeringsvindue i perioden 2017–25. Investeringsvinduet indebærer en
lempeligere beskatning i form af forhøjede og fremrykkede fradrag for investeringer
i nye anlæg. Skattefordelene vedrører den særlige kulbrinteskat, mens selskaberne
ikke har adgang til særlige skattefordele ift. selskabsskatten på 25 pct. Vælger et
selskab at anvende investeringsvinduet, indebærer det også en ekstra beskatning i
tilfælde af høje oliepriser (”tillægsskatten”). Den samlede tillægsskat er maksimeret
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0011.png
til det beløb, som de særlige skattefordele har medført, og der er således reelt tale
om en tilbagebetaling af de særlige skattefordele. Tillægsskatten kan udgøre op til
10 pct. af EBIT i tilfælde af høje oliepriser. Betingelser og regler for denne ordning
fremgår af kulbrinteskattelovens Kapitel 3B (§ 20 F – 20L), jf. lovbekendtgørelse
1820 af 16. september 2021.
Se i øvrigt Skatteministeriets hjemmeside for yderligere information om
skattesatser og skattefradrag. http://www.skm.dk/skattetal/satser/satser-og-
beloebsgraenser/kulbrinteskatteloven.
8. Forholdet til miljø-, naturbeskyttelses-, råstof- og
fiskeriinteresser
Olie- og gasaktiviteterne skal afpasses i forhold til andre interesser. Lovgivningen
stiller således en række krav ud fra bl.a. miljø-, naturbeskyttelses- og fiskerihensyn
samt hensynet til udnyttelse af andre råstoffer. Ved behandlingen af ansøgninger
om konkrete projekter vil der ske en afklaring af forholdet til disse interesser.
Forud for 7. udbudsrunde blev der udarbejdet en strategisk miljøvurdering (SMV) af
”plan for udbud af områder til efterforskning og produktion af olie og gas samt
separat udbud af tilladelser til injektion af CO2 for at øge olieindvindingen i
eksisterende oliefelter vest for 6° 15’ Ø”. Planen blev vedtaget den 19. august
2013. Den aktuelle minirunde er omfattet af planen. Miljørapporten og de
dertilhørende dokumenter kan findes på Energistyrelsens hjemmeside
www.ens.dk.
Forud for, at der meddeles tilladelse til konkrete projekter til indvinding af olie og
gas, vil der blive gennemført en vurdering af projektets sandsynlige væsentlige
indvirkning på miljøet (VVM) i medfør af miljøvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 4 af 3. januar 2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM). I forbindelse med godkendelse af et konkret projekt, hvor projektet
kan forventes at få væsentlige grænseoverskridende påvirkninger på miljøet i et
naboland, skal det berørte lands myndighed, der er ansvarlig for vurderingen af
virkningerne på miljøet (VVM), høres (Espoo-konventionen). Denne procedure kan
være tidskrævende, og Energistyrelsen anbefaler derfor, at tilstrækkelig tid
afsættes til ansøgningsprocessen i forbindelse med godkendelse af projektet.
Når der ansøges om udførelse af et konkret projekt, skal der desuden foretages en
vurdering af projektets påvirkning på internationale beskyttelsesområder, herunder
Natura 2000‐områder, samt arter beskyttede i henhold til habitatdirektivets bilag IV,
litra a (bilag IV-arter), jf. bekendtgørelse nr. 1050 af 27. juni 2022 om administration
af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter ved
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0012.png
forundersøgelser, efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden,
rørledninger, m.v. offshore.
Projekter, der må antages at kunne påvirke et internationalt
naturbeskyttelsesområde væsentligt, kan kun få tilladelse eller godkendelse, hvis
der foreligger en konsekvensvurdering, som viser, at projektet ikke skader
naturbeskyttelsesområdets integritet. Energistyrelsen beslutter, om
rettighedshaveren skal indsende en konsekvensvurdering i forbindelse med
ansøgningen om tilladelse til projektet
9. Sikkerhedsmæssige forhold
Arbejdstilsynet giver endvidere tilladelse til og fører tilsyn med de
sikkerhedsmæssige forhold ved aktiviteterne og fører tilsyn for at nedbringe
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici og risici for større miljøhændelser i
forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter, jf. offshoresikkerhedsloven
1
.
----------------------------------------
Lovbekendtgørelse nr. 125 af 6. februar 2018 med senere ændringer.
10.
Investeringsscreeningsloven
Lov nr. 842 af 1. maj 2021 om screening af visse udenlandske investeringer m.v. i
Danmark (investeringsscreeningsloven) har til formål at forhindre at visse
udenlandske direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler kan udgøre en
trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlig orden.
Energistyrelsen vurderer, at den eneretstilladelse der meddeles af klima-, energi-
og forsyningsministeren, til den vindende ansøger som følge af dette udbud, kan
udgøre en særlig økonomisk aftale efter investeringsscreeningslovens § 7.
Dette betyder, at hvis ansøger, som klima-, energi- og forsyningsministeren har til
hensigt at tildele eneretstilladelse, er en udenlandsk investor efter
investeringsscreeningslovens regler (se
https://erhvervsstyrelsen.dk/screening-af-
udenlandske-investeringer),
kan der være krav om, at den udenlandske investor
forudgående skal ansøge om tilladelse til indgåelse af den særlige økonomiske
aftale hos Erhvervsstyrelsen, jf. investeringsscreeningslovens § 7. Det vil således
være en betingelse, at Erhvervsstyrelsens tilladelse til indgåelse af den særlige
økonomiske aftale foreligger, såfremt denne er påkrævet, før eneretstilladelse
endeligt kan meddeles af klima-, energi- og forsyningsministeren. Den udenlandske
investor vil forventelig kunne fremsende en ansøgning til Erhvervsstyrelsen fra det
tidspunkt, hvor Energistyrelsen på vegne af klima-, energi- og forsyningsministeren
har vurderet at de har til hensigt at tildele eneretstilladelsen til den udenlandske
investor.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0013.png
Yderligere oplysninger, herunder vejledning om reglernes anvendelse kan fås ved
henvendelse til Erhvervsstyrelsen ([email protected]
11.
Supplerende materiale
Følgende supplerende materiale kan hentes fra Energistyrelsens hjemmeside
www.ens.dk/xxx:
a) Modeltilladelse.
b) Uofficiel oversættelse til engelsk af lovtekster m.v. vedrørende
efterforskning og indvinding af kulbrinter i Danmarks undergrund.
c) Kort med det udbudte område.
d) Koordinater for de koncessionsbelagte områder vist på ovennævnte kort.
e) Vejledende udkast til samarbejdsaftale.
f)
Tekst til moderselskabers garantierklæring.
g) Klima-, Energi- og Forsyningsministerens redegørelse af dato til
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg om afholdelse af en
minirunde.
h) Beretning fra Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg.
i)
Miljøvurdering med tilhørende sammenfattende redegørelse og indledende
naturkonsekvensvurdering.
Yderligere oplysninger om regler, bekendtgørelser og vejledninger, herunder
vejledninger om sikkerhedsstillelse og forsikringer og om teknisk kapacitet
vedrørende anvendelse og udnyttelse af Danmarks undergrund, kan findes på
Energistyrelsens hjemmeside
www.ens.dk/en/our-responsibilities/oil-
gas/legislation-and-guidelines.
12.
Proces for behandling af ansøgninger
Efter afslutningen af Energistyrelsens behandling af ansøgninger vil resultatet,
forinden tilladelsen meddeles, blive forelagt Folketingets Klima-, Energi-,
Forsyningsudvalg i henhold til undergrundslovens § 6, stk. 1. En oversigt over
arbejdsprogrammet i tilladelsen vil blive offentliggjort i forbindelse med
forelæggelsen.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i henhold til undergrundslovens § 12,
stk. 3, undlade at meddele tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter på
grundlag af de indkomne ansøgninger.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0014.png
Afhængigt af antallet af ansøgninger, der skal behandles, vil
miniudbudsrundetilladelsen tidligst kunne forventes tildelt ca. 4-6 måneder efter
indkaldelsen af ansøgninger. Såfremt tildelingen er omfattet af
investeringsscreeningsloven, vil denne sagsbehandling derudover kunne forlænge
perioden med op til 60 hverdage, inden klima-, energi- og forsyningsministeren kan
meddele en endelig eneretstilladelse.
Nærmere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Energistyrelsen, Carsten Niebuhrs Gade 43, 1577 København V. Tlf.: (+45) 33 92
67 00. E-post: [email protected]. eller kan findes på ens.dk/ansvarsomraader/olie-
gasproduktion/koncessioner/soeg-om-en-koncession
Deadline
Sidste frist for afgivelse af tilbud er dato kl. tidspunkt
Henvendelsessted
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon:
Underskriver
København
Dato
Navn
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688129_0015.png
Bilag 1 Oplysninger om budget og finansiel kapacitet
1. Budgetoplysninger: Ansøgningen skal indeholde transparente
budgetoplysninger for de enkelte faser af efterforskningen frem til
etablering og idriftsættelse af et eventuelt produktionsanlæg med reference
til Arbejdsprogrammet, jf. nedenfor. I forhold til efterforskningsfasen skal
det tydeligt fremgå, hvilke omkostninger, der kan henføres til de ubetingede
og betingede dele af arbejdsprogrammet. Omkostninger skal opdeles på
overordnede omkostningskategorier såsom administration, indsamling af
data fordelt pr. aktivitet (seismiske undersøgelser, boringsomkostninger,
diverse udstyr, m.v.). Oplysningerne skal fremgå af en tabeloversigt, fordelt
per kategori og år. Tabeloversigten skal suppleres med et notat, hvori
beregnings- forudsætninger m.v. for taloplysningerne, herunder eventuelle
kildehenvisninger fremgår.
2. Finansiel kapacitet: Sammen med ansøgningen vedlægges de tre seneste
årsrapporter. Krav til årsrapporter fremgår af Energistyrelsens
regnskabsforskrift for indberetning af økonomiske oplysninger, som kan
tilgås på Energistyrelsens hjemmeside under punkt 1.3.g: Punkt 1.3.g.
https://ens.dk/en/our-responsibilities/oil-gas/legislation-and-guidelines.
Såfremt ansøgeren indgår i en koncern med flere selskaber, skal der tillige
vedlægges årsrapporter for det ultimative moderselskab og et detaljeret
koncerndiagram, hvori det tydeligt fremgår, hvilket der er det ansøgende
selskab.
Såfremt der i ansøgningen indgår flere deltagere, skal årsrapporter og
koncerndiagram fremsendes for hvert selskab.
3. Finansieringsplan: Sammen med ansøgningen vedlægges en beskrivelse
af, hvordan ansøgeren påtænker at finansiere aktiviteterne i de enkelte
faser i eneretstilladelsen frem til tidspunktet for en eventuel
kommercialitetserklæring eller alternativ tilbagelevering.
Bilag 2 Modeltilladelse (vedhæftet)