Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 221
Offentligt
2688128_0001.png
Klima-, energi-, og forsyningsministerens redegørelse efter
undergrundslovens § 12, stk. 2, til Folketingets Klima-, Energi-,
og Forsyningsudvalg om igangsættelse af en miniudbudsrunde
vedr. en ny olie- og gastilladelse.
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
Dato
11. april 2023
J nr.
2022-24280
chran/mgrph/jnrk/sntm
Denne redegørelse gives efter undergrundslovens
1
(UGL) § 12, stk. 2. Efter denne
bestemmelse, skal klima-, energi-, og forsyningsministeren forelægge en
redegørelse for Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg, inden
ansøgninger om tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter indkaldes.
Redegørelsen skal angive, hvilket område der agtes udbudt, og de generelle vilkår,
hvorunder tilladelsen agtes meddelt.
Baggrunden for redegørelsen
Nærværende redegørelse fremsendes på baggrund af en uopfordret ansøgning om
tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter i et nærmere afgrænset
område inden for det område, der er udlagt til efterforskning af kulbrinter vest for 6°
15’ østlig længde i Nordsøen.
Ansøgningen blev modtaget 11. november 2022 og er efterfølgende vurderet af
Energistyrelsen, der har fundet, at den lever op til kravene i undergrundsloven.
Energistyrelsen finder således, at det foreslåede arbejdsprogram er tilstrækkeligt
og velbegrundet, og at ansøger i tilstrækkelig grad har dokumenteret at have
finansiel og teknisk kapacitet til den forestående efterforsknings- og vurderingsfase
i tilladelsen.
Der har tidligere været foretaget efterforskning i det ansøgte område og gjort to
gasfund, se bilag 1.
Status for tildeling af tilladelser til olie- og gasefterforskning og indvinding
Der har mellem 1981 og 2016 været afholdt syv statslige udbudsrunder i Danmark.
8. runde i 2018 blev igangsat, men aflyst undervejs i processen i forbindelse med
forhandling af Nordsøaftalen af 3. december 2020. Med Nordsøaftalen blev det
besluttet, at der ikke længere skulle ske udbud af tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter på statens initiativ. For at opretholde stabile rammer
omkring branchens vilkår frem til ophør af produktion i 2050, bibeholdtes med
1
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf. lovbekendtgørelse nr. 1533 af 16. december 2019
med senere ændringer
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688128_0002.png
Nordsøaftalen to muligheder for uopfordrede ansøgninger om tilladelse til
efterforskning og indvinding af kulbrinter: naboblokproceduren og
minirundeproceduren. Den pågældende ansøgning vil skulle behandles efter
miniudbudsrundeproceduren, hvor en konkurrenceudsættelse af det ansøgte
område giver andre selskaber muligheden for at søge. Formålet er at sikre, at
reglerne i koncessionsdirektivet
2
bliver overholdt, og at den danske stat får det
bedst mulige tilbud på udvikling af felterne.
Da der frem til 2018 blev afholdt statslige udbudsrunder, har miniudbudsrunde-
proceduren kun været begrænset anvendt. I perioden 1990-2012 er der blevet
meddelt fire tilladelser ved minirundeudbud, den seneste i 2012.
I 2016 i forbindelse med 7. udbudsrunde blev der meddelt 16 nye tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter i Nordsøen. De fleste er tilbageleveret
(13). Af de resterende 3 er én af disse i færd med at blive tilbageleveret og to
tilladelser er i udbygningsfasen. Det bemærkes, at den seneste
efterforskningsboring i den danske del af Nordsøen blev udført i 2019. Boringen
viste ingen tegn på kulbrinter og tilladelsen er senere blevet tilbageleveret.
Aktuelt findes i dag 17 aktive tilladelser, heraf er 1 i efterforskningsfasen, mens de
resterende er i indvindingsfasen.
Udbuddet – området og vilkår
Området der agtes udbudt
Det område, der er ansøgt om tilladelse til, og som agtes udbudt, er markeret med
rødt i Figur 1. Hjørnekoordinater er angivet i Tabel 1 (geografiske koordinater
Europæisk Datum 1950):
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF af 30. maj 2014 om betingelser for tildeling og
udnyttelse af tilladelser til prospektering, efterforskning og produktion af kulbrinter
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688128_0003.png
Figur 1 Kort over udbudt område sammenholdt med eksisterende tilladelser.
Tabel 1 Geografisk afgrænsning af det udbudte område.
Hjørne punkt
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Breddegrad
55° 43' 7"
55° 43' 7"
55° 46' 18"
55° 50' 49"
55° 50' 59"
55° 50' 56"
55° 44' 42"
55° 44' 41"
55° 43' 7"
Længdegrad
4° 25' 47"
4° 23' 38"
4° 17' 32"
4° 17' 30"
4° 19' 4"
4° 29' 55"
4° 29' 55"
4° 25' 47"
4° 25' 47"
Udvælgelseskriterier, inkl. ved flere ansøgere
Ansøgere til en tilladelse til efterforskning og indvinding af kulbrinter vil i forbindelse
med miniudbudsproceduren skulle leve op til de kriterier, der fremgår af UGL § 12
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688128_0004.png
a, stk. 1, jf. § 5, stk. 3. Disse angår ansøgerens tekniske og finansielle kapacitet, jf.
også bestemmelserne i UGL §§ 24 a – 24 f, samt kvaliteten og omfanget af det
tilbudte arbejdsprogram.
Teknisk og finansiel kapacitet
For så vidt angår ansøgers tekniske og finansielle kapacitet skal der i en ansøgning
redegøres for og dokumenteres, hvorledes ansøger vil sikre en tilfredsstillende
finansiel og teknisk kapacitet til at opfylde samtlige ubetingede forpligtelser i
henhold til det ansøgte arbejdsprogram. Herudover skal ansøger præsentere en
troværdig plan for, hvordan den tekniske og finansielle kapacitet vil blive tilvejebragt
i de senere faser af tilladelsen.
Kvaliteten og omfanget af arbejdsprogrammet
For så vidt angår kvaliteten og omfanget af ansøgers arbejdsprogram, skal ansøger
tilbyde en række efterforskningsarbejder i form af et arbejdsprogram for området.
Arbejdsprogrammet forventes at have et passende omfang og kvalitet. Ansøgerne
skal beskrive, hvad der efter deres opfattelse må anses for at være et fuldstændigt
arbejdsprogram for området, og de skal på denne baggrund udtrykkeligt angive, om
de tilbyder at udføre det fuldstændige arbejdsprogram, eller evt. hvilke dele heraf
de tilbyder. Der lægges i den forbindelse vægt på, at kvaliteten og omfanget af det
foreslåede arbejdsprogram og den medfølgende dokumentation demonstrerer
ansøgerens vilje og evne til grundigt at efterforske, hvorvidt der findes tilstrækkelige
mængder af kulbrinter i det ansøgte område, og til, hurtigt at afklare mulighederne
for kommerciel udnyttelse af sådanne forekomster.
Endvidere indgår hensigtsmæssigheden i den måde, hvorpå ansøger har til hensigt
at foretage indvinding i det ansøgte område i vurderingen af arbejdsprogrammets
kvalitet. Herudover vil hastighed i gennemførelsen af de tilbudte
arbejdsprogrammer, såfremt denne er realistisk, blive tillagt vægt i vurderingen af
arbejdsprogrammets kvalitet.
Der vil ved vurderingen af ansøgninger endvidere kunne blive lagt vægt på den
måde, hvorpå ansøgerne tidligere har udøvet deres virksomhed under lignende
tilladelser, jf. § 12 a, stk. 4.
Ved flere ansøgere til det udbudte område
I en konkurrencesituation, hvor flere ansøgere ønsker tilladelse til efterforskning og
indvinding af kulbrinter i det pågældende område og de pågældende ansøgere har
en tilfredsstillende teknisk og finansiel kapacitet, sammenlignes
arbejdsprogrammerne omfang og kvalitet ud fra flg. kriterier:
1) Typen af arbejder, der tilbydes: vurderes ud fra i hvor høj grad de tilbudte
arbejder bidrager til en øget forståelse af den danske undergrund og
realiseringen af kulbrinte produktion. Datatype, -indhold, -omfang,
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688128_0005.png
placering, og om de tilbudte arbejder sættes i sammenhæng med
eksisterende data, og om viden om undergrunden inddrages i vurderingen.
Almindeligvis vil indsamling af nye data anses som bedre end bearbejdning
af eksisterende data, og boringer med et fyldestgørende
dataindsamlingsprogram anses almindeligvis som bedre end 3D seismiske
undersøgelser, som igen anses bedre end skrivebordsstudier. Flere
boringer vægtes som udgangspunkt højere end færre boringer, og
ubetingede arbejder vægtes højere end betingede arbejder. Eksempelvis
vil en ubetinget boring anses som bedre end en betinget boring.
Vurderingen vil dog altid være konkret og afhænge af det konkrete, tilbudte
arbejde samt kvaliteten og omfanget af eksisterende data i området.
2) Tidsplan og varighed af de tilbudte arbejder: Energistyrelsen foretager en
vurdering af tidsplan for og varighed af de planlagte arbejder. I vurderingen
heraf vægtes det højere, at der er kortere frem for længere tid til
påbegyndelse af de tilbudte arbejder. Tidsplanen skal være realistisk, så
behovet for udsættelser af tidsfrister i tilladelsen minimeres. Herudover kan
der lægges vægt på, om en ansøger eventuelt har udvist manglende
effektivitet eller manglende opfyldelse af forpligtelser i forbindelse med
tidligere tilladelser, jf. undergrundslovens § 12 a, stk. 4.
Vinderen bliver den ansøger, som samlet set vurderes at tilbyde et arbejdsprogram
af størst kvalitet og omfang og den bedste måde at foretage indvinding på. Her vil
særligt typen af arbejder i de enkelte arbejdsprogrammer have stor betydning for
vurderingen. I fald ansøgningerne er mere lige i forhold til typen af arbejder, vil der
blive lagt mere vægt på vurderingen af udførelsen af tidsplanen.
Det skal yderligere bemærkes, at den oprindelige ansøger vil have mulighed for at
justere sin ansøgning i udbudsprocessen.
Modeltilladelse med angivelse af statens standardvilkår
Der er til brug for dette miniudbud udarbejdet et udkast til tilladelse, som indeholder
de relevante vilkår for tilladelsen til olie- og gas efterforskning og indvinding. Udkast
til tilladelse er baseret på den såkaldte modeltilladelse fra 8. udbudsrunderunde fra
2018, hvortil der kun er foretaget mindre tekniske og sproglige tilpasninger til brug
for den aktuelle miniudbudsrunde.
Nogle af de væsentlige vilkår i tilladelsen er:
a) Området er geografisk begrænset til det angivne område i Tabel 1
b) Tilladelsens omfang.
c) Arbejdsprogram og vurderingsprogram.
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688128_0006.png
d) Varighed: Tilladelsen vil i efterforskningsfasen blive givet for en 6-årig
periode og mulighed for forlængelse med henblik på indvinding, så længe
denne ikke strækker sig længere end til ultimo 2050
3
.
e) Statsdeltagelse
4
i tilladelsen på 20 pct.
f) Krav om samarbejdsaftale mellem deltagerne i tilladelsen, der skal
godkendes af Energistyrelsen.
g) Rapporteringskrav til Energistyrelsen og De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS)
h) Tavshedspligt og bestemmelser vedrørende videregivelse af oplysninger.
i) Krav om forsikring og sikkerhedsstillelse
j) Bestemmelser vedrørende tilbagekaldelse og bortfald.
k) Bestemmelser vedr. rettighedshaverne ikke fritages for opfyldelsen af
forpligtelser ved ophør af tilladelsen.
l) Bestemmelser vedrørende mulighed for statslig overtagelse og fjernelse af
anlæg m.v. i forbindelse med tilladelsens udløb.
Modeltilladelsen er vedlagt som bilag 2 til denne redegørelse.
Hvis ansøger på baggrund af efterforskningen vurderer feltet kommercielt og der
indgives en erklæring herom, vil Energistyrelsen i forbindelse med, at en konkret
indvindingsplan og -anlæg skal godkendes, kunne stille visse krav til
energieffektivitet m.v. Baggrunden er, at der ikke må ske unødigt spild af
ressourcer.
Skattevilkår for kulbrinteindvinding i Nordsøen
Beskatningen af selskaber, der har indkomst ved indvinding af olie og gas, sker
dels via den almindelige selskabsskat/tillægsselskabsskat, dels via den særlige
kulbrinteskat. Samtidig deltager staten gennem Nordsøfonden med (typisk) 20 pct. i
de enkelte koncessioner.
Selskabsskatten udgør i alt 25 pct. (22 pct. selskabsskat og 3 pct.
tillægsselskabsskat), mens kulbrinteskatten udgør 52 pct. Den betalte selskabsskat
kan fradrages i kulbrinteindkomsten, som er den skattepligtige indkomst, som
kulbrinteskatten opkræves af.
Ved opgørelsen af de skattepligtige indkomster kan den skattepligtige fradrage
udgifter, der vedrører indtægterne ved indvindingsvirksomheden, ligesom der ydes
fradrag for afskrivning af udgifter til anskaffelse af fx borerigge,
produktionsplatforme mv. Aktiverne kan ved begge opgørelser afskrives med op til
15 pct. årligt fra det tidspunkt, aktivet er færdiggjort i et sådant omfang, at det kan
3
31. december 2050, som er slutdatoen i Nordsøaftalen ”Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om
fremtiden for olie- og gasindvinding i Nordsøen af 3. december 2020”
4
Statsdeltagelse varetages af Nordsøfonden
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688128_0007.png
indgå i driften (ibrugtagningstidspunktet), og således ikke allerede på det eventuelt
tidligere tidspunkt, hvor der betales for aktivet.
Der er desuden et særligt kulbrintefradrag på 5 pct. i 6 år, der er baseret på
investeringer relateret til indvindingsvirksomheden. Det særlige kulbrintefradrag
ydes ikke ved opgørelsen af den selskabsskattepligtige indkomst, men kun ved
opgørelsen af kulbrinteindkomsten.
Midlertidigt investeringsvindue
Selskaberne har mulighed for at tilvælge beskatning efter et særligt
investeringsvindue i perioden 2017–25. Investeringsvinduet indebærer en
lempeligere beskatning i form af forhøjede og fremrykkede fradrag for investeringer
i nye anlæg. Skattefordelene vedrører den særlige kulbrinteskat, mens selskaberne
ikke har adgang til særlige skattefordele ift. selskabsskatten på 25 pct.
Vælger et selskab at anvende investeringsvinduet, indebærer det også en ekstra
beskatning i tilfælde af høje oliepriser (”tillægsskatten”). Den samlede tillægsskat er
maksimeret til det beløb, som de særlige skattefordele har medført, og der er således
reelt tale om en tilbagebetaling af de særlige skattefordele. Tillægsskatten kan
udgøre op til 10 pct. af EBIT i tilfælde af høje oliepriser, hvilket blandt andet var
tilfældet i 2022.
Statsdeltagelse
Som i de seneste udbudsrunder, vil det være et vilkår, at der er statsdeltagelse,
ved Nordsøfonden med en andel på 20 % i tilladelsen. Nordsøfonden afholder
udgifterne til statens deltagelse i tilladelsen.
Ansøgninger til en 80 pct. tilladelsesandel
Ansøgning kan indgives af såvel grupper af selskaber som enkeltselskaber. Der vil
dog kun kunne ansøges om andele i tilladelsen på sammenlagt 80 % (100 %, når
statsdeltagelsen medregnes).
Det skal fremgå af ansøgningerne, hvem der ønskes som operatør for tilladelsen.
Alene operatører, der vurderes at besidde den nødvendige tekniske og finansielle
kapacitet, kan udpeges som operatører, jf. UGL § 24 d, stk. 1. Af bestemmelsen
fremgår det endvidere, at tilsynsmyndigheden i henhold til
Offshoresikkerhedsloven, dvs. Arbejdstilsynet, skal høres af Energistyrelsen, inden
en operatør kan blive udpeget.
Overholdelse af nationale forpligtelser vedr. screening af særlige økonomiske
aftaler efter investeringsscreeningsloven
Lov nr. 842 af 1. maj 2021 om screening af visse udenlandske investeringer m.v. i
Danmark (investeringsscreeningsloven) har til formål at forhindre at visse
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688128_0008.png
udenlandske direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler kan udgøre en
trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlig orden.
Energistyrelsen vurderer, at den eneretstilladelse, der meddeles af klima-, energi-,
og forsyningsministeren til den vindende ansøger som følge af dette udbud, kan
udgøre en særlig økonomisk aftale efter investeringsscreeningslovens § 7. Dette
betyder, at hvis ansøger, som klima-, energi-, og forsyningsministeren har til
hensigt at tildele eneretstilladelse, er en udenlandsk investor efter
investeringsscreeningslovens regler
5
, kan der være krav om, at den udenlandske
investor forudgående skal ansøge om tilladelse til indgåelse af den særlige
økonomiske aftale hos Erhvervsstyrelsen, jf. investeringsscreeningslovens § 7. Det
vil således være en betingelse, at Erhvervsstyrelsens tilladelse til indgåelse af den
særlige økonomiske aftale foreligger, såfremt denne er påkrævet, før
eneretstilladelse endeligt kan meddeles af klima-, energi-, og forsyningsministeren.
Den udenlandske investor vil forventelig kunne fremsende en ansøgning til
Erhvervsstyrelsen fra det tidspunkt, hvor Energistyrelsen på vegne af klima-,
energi-, og forsyningsministeren har vurderet, at de har til hensigt at tildele
eneretstilladelsen til den udenlandske investor.
Betaling
Til dækning af de administrative omkostninger opkræves der et ansøgningsgebyr
på 25.000 kr. for hver ansøgning, der afleveres, uanset om ansøgningen fører til
udstedelse af en tilladelse. Dette følger af § 2 i bekendtgørelse nr. 419 af 2. juni
2005 om betaling af gebyrer i forbindelse med visse tilladelser efter lov om
anvendelse af Danmarks undergrund). Ved tildeling af en tilladelse vil der som i de
seneste runder blive opkrævet et vederlag på 100.000 kr., hvilket følger af
modeltilladelsens § 7.
Miljøforhold og sikkerhedsmæssige forhold
Det aktuelle miniudbud er omfattet af en miljøvurderet plan for efterforskning og
indvinding af olie og gas i området vest for 6º 15’ Ø udarbejdet i forbindelse med 7.
udbudsrunde. Planen blev vedtaget i 2013.
Forud for, at der meddeles tilladelse til konkrete projekter til indvinding af olie og
gas, vil der blive gennemført en vurdering af projektet efter reglerne i
miljøvurderingsloven vedrørende projektets sandsynlige væsentlige indvirkning på
miljøet (VVM).
Når der ansøges om udførelse af f.eks. en efterforskningsboring, et
indvindingsprojekt eller en seismisk undersøgelse, skal ansøger desuden indsende
de nødvendige oplysninger om projektet i forhold til projektets påvirkning på
5
https://erhvervsstyrelsen.dk/screening-af-udenlandske-investeringer
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688128_0009.png
internationale beskyttelsesområder, herunder Natura 2000‐områder, samt arter
beskyttede i henhold til habitatdirektivets bilag IV, litra a (bilag IV-arter).
Projekter, der må antages at kunne påvirke et internationalt
naturbeskyttelsesområde væsentligt, kan kun få tilladelse eller godkendelse, hvis
der foreligger en konsekvensvurdering, som viser, at projektet ikke skader
naturbeskyttelsesområdets integritet. Energistyrelsen beslutter, om
rettighedshaveren skal indsende en konsekvensvurdering i forbindelse med
ansøgningen om tilladelse til projektet.
Der vil endvidere være en løbende inddragelse af relevante
myndigheder/organisationer på miljø-, naturbeskyttelses-, råstof - og fiskeriområdet
i forbindelse med efterforskning og produktion af olie og gas, jf. gældende
lovgivning. Dermed kan eventuelle risici og gener for miljøet minimeres.
Arbejdstilsynet giver endvidere tilladelse til og fører tilsyn med de
sikkerhedsmæssige forhold ved aktiviteterne og fører tilsyn for at nedbringe
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici og risici for større miljøhændelser i
forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter, jf. offshoresikkerhedsloven
6
.
Tidsplan
Når Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har afsluttet sin behandling af denne
redegørelse og klima-, energi-, og forsyningsministeren har anmodet
Energistyrelsen om igangsættelse af udbuddet, vil Energistyrelsen i henhold til
Undergrundslovens § 12, stk. 1, litra a, og § 12 a, stk. 7, indkalde ansøgninger ved
offentliggørelse af en meddelelse i Statstidende og Den Europæiske Unions
Tidende. Der vil være en frist på 90 dage for indsendelse af ansøgninger.
Afhængigt af antallet af ansøgninger, der skal behandles, vil
miniudbudsrundetilladelsen tidligst kunne forventes tildelt ca. 4-6 måneder efter
indkaldelsen af ansøgninger. Såfremt tildelingen er omfattet af
investeringsscreeningsloven, vil denne sagsbehandling derudover kunne forlænge
perioden med op til 60 hverdage, inden klima-, energi- og forsyningsministeren kan
meddele en endelig eneretstilladelse.
Såfremt det vurderes hensigtsmæssigt, vil indkomne ansøgningers geologiske
forudsætninger blive drøftet med De Nationale Geologiske Undersøgelse for
Danmark og Grønland (GEUS), før der tages stilling til en tildeling.
Inden meddelelse af en miniudbudsrundetilladelse vil Folketingets Klima-, Energi -
og Forsyningsudvalg få forelagt en redegørelse om hvilken tilladelse, der agtes
meddelt, jf. undergrundslovens § 6, stk. 1.
6
Lovbekendtgørelse nr. 125 af 6. februar 2018 med senere ændringer.
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 221: Orientering om modtagelse af efterforskningsansøgning i Nordsøen
2688128_0010.png
Klima-, energi-, og forsyningsministeren kan – under forudsætning af at det ikke
giver anledning til forskelsbehandling - endvidere undlade at give tilladelse på
grundlag af de ansøgninger, der er indkommet i forbindelse med
miniudbudsrunden, jf. § 12, stk. 3.
Erhvervsstyrelsen oplyser, at såfremt der er behov for en vurdering efter
investeringsscreeningsloven vil en sådan sagsbehandling tage op til 60 hverdage
inden klima-, energi-, og forsyningsministeren kan meddele en endelig
eneretstilladelse.
Bilag
Bilag 1 – Fakta ark
Bilag 2 – Kortbilag til § 12 redegørelsen
Bilag 3 – Modeltilladelse
Bilag 4 – Invitationsskrivelsen
Side 10/10