Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 212
Offentligt
2685800_0001.png
Til høringsparterne, jf. vedlagte høringsliste
Kontor
Bredbånd
Dato
31. marts 2023
J nr.
2022-1432
/ RBW
Høring over udkast til bekendtgørelse om tilskud til etablering af højha-
stighedsbredbånd i 2023 (Bredbåndspuljen) og udkast til vejledning til ansøg-
ning om tilskud fra Bredbåndspuljen 2023
Der er afsat midler til Bredbåndspuljen på regeringens finanslovforslag for 2023.
Det er derfor besluttet at forberede rammerne for puljen, således at ansøgningsrun-
den kan igangsættes før sommerferien.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur sender på denne baggrund vedlagte
udkast til bekendtgørelse om tilskud til etablering af højhastighedsbredbånd i 2023
(Bredbåndspuljen) i høring.
Høringen giver samtidig mulighed for at kommentere på styrelsens udkast til vejled-
ning til ansøgning om tilskud fra Bredbåndspuljen 2023.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur skal venligst anmode om at modtage
eventuelle høringssvar senest den 28. april 2023.
Høringssvar bedes sendt til [email protected] med angivelse af journal-
nummer 1601-4052.
Eventuelle spørgsmål kan stilles til fuldmægtig Rasmus Blume Wind (7254 5719,
[email protected]), fuldmægtig Christine Pallesen (7254 5673, [email protected]) eller chef-
konsulent Henrik Kjær (7254 5680,
[email protected]).
Indhold
Udkastet til bekendtgørelsen fastsætter de rammer, der skal gælde for ansøgnings-
runden i 2023.
Med den nye bekendtgørelse foretages flere justeringer af tilskudsordningen i for-
hold til sidste år.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur har desuden opdateret vejledningen til
ansøgning til Bredbåndspuljen 2023. Vejledningen redegør for bekendtgørelsens
Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastruktur
Rentemestervej 8
2400 København NV
T: 72 54 55 00
E: [email protected]
Side 1/4
www.sdfi.dk
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
2685800_0002.png
bestemmelser og beskriver mere detaljeret de regler, der gælder for at ansøge pul-
jen, herunder hvordan en ansøgning skal udarbejdes. Vejledningen indeholder der-
udover andre praktiske oplysninger for ansøgere, tilskudsmodtagere m.fl.
Væsentlige indholdsmæssige ændringer
Beregning af afstand for en særligt enkeltstående adresse
Afstanden til en anden adresse har tidligere været beregnet som den direkte linje
mellem adresserne (fugleflugtslinje), men vil fremadrettet blive beregnet som vejaf-
standen mellem de to adresser.
Denne beregningsmetode vil give et mere retvisende billede af etableringsafstan-
den til en given adresse end ved fugleflugtsafstand. Eksempelvis vil kablet bred-
bånd normalt etableres langs med vejene og ikke hen over fx en mark eller gennem
en skov. Metoden tager samtidigt højde for, hvis der løber fx en jernbanelinje eller
et vandløb mellem to adresser.
Ved overgangen til anvendelse af vejafstand lægges der samtidigt op til en juste-
ring af den afstand, der definerer, hvornår en tilskudsberettiget adresse betragtes
som særligt enkeltstående.
Minimumsinvestering i infrastruktur
Som følge af et nyt krav i Gruppefritagelsesforordningen skal et projekt som mini-
mum omfatte en investering på 70 pct. i bredbåndsinfrastruktur. Herved forstås in-
vestering til et bredbåndsnet uden et aktiv komponent, herunder passiv fysisk infra-
struktur, fx kabler, sort fiber m.v.
Udbydernes medfinansiering
Minimumskravet til udbydernes medfinansiering er blevet hævet fra 4.000 kr. til
10.000 kr. eksklusive moms pr. deltagende adresse.
Det er vurderingen, at det tidligere minimumskrav på 4.000 kr. pr. adresse var for
lavt set i forhold til, at der i 2022 i gennemsnit blev tildelt tæt på 40.000 kr. i tilskud
pr. adresse under den almindelige ordning. Under den særlige ordning for enkelt-
stående adresser blev der i gennemsnit tildelt et tilskud på godt 60.000 kr. pr. delta-
gende adresse.
Kommunens bidrag og mulighed for at deltage i partnerskabet
Kommunens mulighed for at være en del af partnerskabet eller for at kunne yde til-
skud til et projekt er ikke videreført i dette års pulje.
I praksis har bidraget fra en kommune typisk udgjort et yderst beskedent beløb i
forhold til det tilskud, som staten giver til hver enkelt adresse i et projekt. Den admi-
Side 2/4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
2685800_0003.png
nistrative byrde, der pålægges henholdsvis udbyderne og de lokale sammenslut-
ninger, står derfor ikke på mål med det beløb, som kommunerne reelt har bidraget
med.
Minimumshastigheder på de net, der etableres med tilskud fra puljen
I overensstemmelse med den bredbåndsmålsætning, der blev fastlagt i teleforliget
af 21. december 2021, skal net, der etableres med tilskud fra Bredbåndspuljen, ved
etableringen kunne give en downloadhastighed på mindst 1 Gbit/s download under
spidsbelastningsvilkår. Det tidligere krav var på 300 Mbit/s download og 100 Mbit/s
upload.
Engrosadgang
Det har tidligere været et krav, at prisen for engrosadgang skulle baseres på et af
de benchmarks eller prisfastsættelsesprincipper, der er fastlagt i bekendtgørelsen.
I år specificeres det, at prisen for engrosadgang skal baseres på de regulerede pri-
ser, der allerede er fastsat eller godkendt af Erhvervsstyrelsen på det relevante en-
grosmarked. I de tilfælde, hvor der ikke findes en reguleret pris, der er fastsat eller
godkendt af Erhvervsstyrelsen, skal prisen være omkostningsbaseret eller baseret
på en metode, som stemmer overens med de prisfastsættelsesmetoder, der gæl-
der i medfør af de sektorspecifikke regler for elektronisk kommunikation.
Som følge af et nyt krav i Gruppefritagelsesforordningen skal det net, der etableres,
desuden kunne give adgang til minimum tre adgangssøgende udbydere og det skal
sikres, at minimum 50 pct. af kapaciteten stilles til rådighed for disse.
Ændringer i pointmodellen for enkeltstående adresser
Der indføres et nyt kriterie om begrænset adgang til mobilt bredbånd. Hvis der på
en adresse kun er begrænset adgang til mobilt bredbånd, vil adressen blive tilgode-
set med ekstra point.
Som en konsekvens af ovenstående ændring er pointvægtningen justeret. Herud-
over er det præciseret, hvordan prioriteringen af ansøgninger vil ske i tilfælde af po-
intlighed.
Mindre justeringer og præciseringer
Ud over de indholdsmæssige ændringer er der foretaget strukturelle og redige-
ringsmæssige justeringer i forhold til bekendtgørelsen for Bredbåndspuljen 2022.
Det har tidligere været et krav, at der for hvert projekt, i forbindelse med ansøgnin-
gen, skulle indsendes erklæringer om, at projektets bredbåndspartner ikke er krise-
ramt, og at virksomheden har tilbagebetalt et krav om udbetaling af tilskud, herun-
der tilbagebetaling af tilskud, som Europa-Kommissionen har erklæret ulovlig og
uforenelig med statsstøttereglerne.
Side 3/4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
2685800_0004.png
For Bredbåndspuljen 2023 skal der alene indsendes én erklæring, der omfatter
samtlige de projekter, hvor virksomheden er bredbåndspartner. Styrelsen fastsæt-
ter, hvornår erklæringerne senest skal fremsendes.
Vurdering af principper for agil erhvervsrettet regulering
Det er styrelsens vurdering, at alene princip nr. 3 om teknologineutralitet er relevant
for de konkrete ændringer af udkastet til bekendtgørelsen. De andre principper for
agil, erhvervsrettet regulering vurderes ikke at være relevante. Bekendtgørelsen er
teknologineutral, da den ikke stiller krav om anvendelse af bestemte teknologier.
Andet
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar giver høringsparten samtykke til offentliggørelse af høringssvaret,
herunder afsenders navn og mailadresse samt evt. øvrige kontaktoplysninger, der
fremgår af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Rasmus Blume Wind
[email protected]
Tlf. 7254 5719
Side 4/4