Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 212
Offentligt
Bekendtgørelse om tilskud til etablering af
højhastighedsbredbånd i 2023
I medfør af tekstanmærkning nr. 119 ad 29.72.03 til § 29 på finansloven for finansåret 2023
fastsættes:
Kapitel 1
Formål og definitioner
§ 1.
Formålet med bekendtgørelsen er at fastlægge rammerne for tildeling og udbetaling af
tilskud fra den statslige Bredbåndspulje til projekter om etablering af net til højhastigheds-
bredbånd.
§ 2.
Tilskud til etablering af net til højhastighedsbredbånd efter denne bekendtgørelse udgør
statsstøtte i medfør af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Støtteordningen er notificeret efter Europa-Kommissionens forordning nr. 651/2014/EU af 17.
juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til
traktatens artikel 107 og 108 (den generelle gruppefritagelsesforordning), EU-Tidende 2014, nr. L
187, s. 1, og administreres i overensstemmelse hermed.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Højhastighedsbredbånd: Fiberbaserede adgangsnet (FTTx), avancerede opgraderede kabel-
tv-net, der mindst anvender DOCSIS 3.0-standarden og visse avancerede trådløse net, der
muliggør vedvarende høje hastigheder til den enkelte abonnent.
2) Mobilteknologier: Teknologier, som er omfattet af standarder offentliggjort af ETSI i EN 301
908 serien.
3) Partnerskab: En gruppe bestående af en eller flere bredbåndsudbydere og en
sammenslutning af borgere og virksomheder, som ønsker at medvirke til etablering af net i et
projekt omfattet af § 4, stk. 2, nr. 1. Et partnerskab kan ligeledes bestå af en borger og en
bredbåndsudbyder, som ønsker at medvirke til etablering af net i et projekt omfattet af § 4, stk.
2, nr. 2.
4) Sammenslutning af borgere og virksomheder: En forening eller lignende, der enten er stiftet
til formålet eller tidligere er stiftet til et andet formål. I sammenslutningen skal der være
medlemmer, i form af borgere eller virksomheder, der repræsenterer hver enkelt adresse, der
deltager i projektet, jf. § 4.
5) Sammenhængende område: Et område bestående af to eller flere tilskudsberettigede
adresser, der ligger i samme lokalområde, og som i henhold til Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastrukturs kortlægning, jf. § 5, har medtaget alle tilskudsberettigede adresser inden for
området.
6) Netejer: Den udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der på ethvert
givet tidspunkt i den i § 24, stk. 8, afgrænsede periode, ejer, lejer eller på anden måde råder
over de for levering af kommunikationstjenester nødvendige frekvenser eller kanaler i et
støttet elektronisk kommunikationsnet.
7) Kriseramt: Som defineret i artikel 2, nr. 18, i den generelle gruppefritagelsesforordning.
8) Bitstrømsprodukt: Et produkt, hvorved bredbåndsudbyderen leverer
transmissionskapacitet mellem en slutbrugers tilslutningspunkt til nettet og det punkt i nettet,
hvor øvrige udbydere kan opsamle og overtage trafikken, og som derved sætter den
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
adgangssøgende udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester i stand til at
levere kommunikationstjenester til den forbundne slutbruger.
9) Annoncering af projekt: En teknologineutral konkurrenceudsættelse af projektet efter en
åben, gennemsigtig og ikkediskriminerende udvælgelsesprocedure, jf. § 6, stk. 2 eller 3, som
foretages af ansøger forud for dennes indsendelse af ansøgning om tilskud.
10) Bredbåndsudbyder: Begrebet bredbåndsudbyder dækker over selskaber m.v., der tilbyder
internetadgang med én eller flere typer bredbåndsteknologier, fx antenneforeninger,
mobilselskaber, fiberselskaber m.v. En bredbåndsudbyder kan udbyde bredbåndstjenester til
slutkunder, engroskunder eller begge dele.
11) Interesseforbunden virksomhed: En virksomhed, der er interesseforbunden med en eller
flere af projektets samarbejdspartnere på grund af et indbyrdes ejerforhold, en bestemmende
eller betydelig indflydelse eller familiemæssige relationer.
12) Tilslutning: Ved tilslutning forstås, at der er etableret forbindelse og tilslutningsstik helt
ind i huset på den enkelte adresse. Det er derimod ikke en forudsætning for tilskuddet, at der
er et aktivt abonnement på adressen.
13) Store og mellemstore private virksomheder: Ved store og mellemstore private
virksomheder forstås virksomheder, der beskæftiger 50 eller flere årsværk, og hvis årlige
omsætning eller årlige samlede balance overstiger 10 mio. EUR.
14) Små private virksomheder: Ved små private virksomheder forstås virksomheder, der
beskæftiger færre end 50 årsværk, herunder enkeltmandsvirksomheder, og virksomheder, hvis
årlige omsætning og årlige samlede balance maksimalt er 10 mio. EUR.
15) En særligt enkeltstående adresse: Ved en særligt enkeltstående adresse forstås en
tilskudsberettiget adresse, hvor vejafstanden er mere end 800 meter til nærmeste
tilskudsberettigede adresse og mere end 200 meter til nærmeste adresse, der allerede har
adgang til bredbånd med en downloadhastighed på mindst 1 Gbit/s.
16) Spidsbelastningsvilkår: De vilkår, som forventes at opleves på den time af dagen, hvor
netbelastningen er på sit højeste.
Stk. 2.
Ved anvendelse af denne bekendtgørelse gælder endvidere definitionerne i lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af
infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af
forsyningssektorer m.v.
Kapitel 2
Vilkår for tilskudsberettigelse og kortlægning
§ 4.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan efter ansøgning yde tilskud til projekter
om etablering af net til højhastighedsbredbånd.
Stk. 2.
Tilskud kan dække investeringsomkostninger ved bredbåndsrelaterede anlægsarbejder,
herunder etablering af passiv fysisk infrastruktur, og kan ydes til:
1) projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf. § 3, stk. 1, nr. 5, eller
2) projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3, stk. 1, nr. 15.
Stk. 3.
Projektet skal som minimum omfatte en investering på 70 pct. i bredbåndsrelaterede
arbejder, herunder etablering af passiv fysisk infrastruktur.
Stk. 4.
Der kan ydes tilskud til etablering af net til højhastighedsbredbånd til boliger,
virksomheder og sommerhuse, jf. dog stk. 4.
Stk. 5.
Der kan ikke ydes tilskud til følgende:
1) Dækning af adresser, som er beliggende i byzone.
2) Dækning af adresser ejet af staten, en kommune eller region (offentligt ejede adresser).
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
3) Etablering af bredbåndsforbindelser til samlet nybyggeri eller udstykninger. Dog kan
enkeltstående nybyggeri eller en enkeltstående udstykning modtage tilskud.
Stk. 6.
Der kan ikke ydes tilskud til partnerskaber, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, hvor udbetalingen skal ske
til en part, der ikke har efterkommet et krav om tilbagebetaling af tilskud, herunder
tilbagebetaling af tilskud, som Europa-Kommissionen har erklæret ulovlig og uforenelig med
statsstøttereglerne. Der kan endvidere ikke ydes tilskud til partnerskaber, hvor udbetalingen skal
ske til en part, der må anses for kriseramt, jf. § 3, stk. 1, nr. 7. Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur fastsætter en frist for, hvornår erklæringerne senest skal være indsendt til styrelsen.
Styrelsens skabeloner for disse erklæringer skal benyttes, og de skal være underskrevet af et
ledende medlem af den virksomhed, tilskuddet skal udbetales til, typisk en bredbåndsudbyder.
Stk. 7.
Det net, der etableres med tilskud, skal ved etableringen kunne levere en
downloadhastighed på mindst 1 Gbit/s under spidsbelastningsvilkår.
Stk. 8.
Mobilteknologier kan ikke indgå i projekter, hvor der i det pågældende område er stillet
dækningskrav i forbindelse med en frekvensauktion afholdt af Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur.
§ 5.
For at kunne anses som tilskudsberettiget må en adresse maksimalt have adgang til 30
Mbit/s download eller 5 Mbit/s upload.
Stk. 2.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kortlægger de tilskudsberettigede adresser,
der kan indgå i projekter omfattet af § 4, og offentliggør et interaktivt kort med en oversigt over
disse adresser. Kortet indeholder også andre oplysninger om adresser, som anvendes til
pointgivning i de objektive pointmodeller, jf. § 10, stk. 2 og 3. I kortlægningen indgår en vurdering
af, om det kan forventes, at adressen vil få bedre dækning inden for de kommende 3 år.
Stk. 3.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur indhenter oplysninger til brug for
kortlægningen, jf. stk. 2, fra udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. I den
forbindelse fastsætter Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur en frist for udbydernes
afgivelse af oplysninger. Efter udløbet af denne frist vil det ikke være muligt for udbyderne at få
ændret kortlægningen med nye oplysninger om egen dækning, medmindre dette skyldes
indsigelser fra andre parter, jf. stk. 4.
Stk. 4.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter en frist for indsigelser over
kortlægningen i forhold til de oplysninger, som fremgår om adresser på det i stk. 2 omtalte kort
over tilskudsberettigede adresser. Efter udløbet af denne frist vil det ikke længere være muligt at
få ændret en adresses status. Dog kan Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur frem til
tidspunktet for afgørelser om tilskud ændre adressers status i kortlægningen, såfremt dette
skyldes fejl i BBR.
Kapitel 3
Ansøgninger og ansøgningsrunde
§ 6.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur foretager offentlige indkaldelser af
ansøgninger om tilskud.
Stk. 2.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf. § 3, stk.
1, nr. 5, indsendes til Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur af en sammenslutning af
borgere og virksomheder på vegne af det partnerskab, der medvirker i projektet.
Stk. 3.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3,
stk. 1, nr. 15, indsendes til Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur af ansøgeren eller af
udbyderen, på vegne af ansøgeren, der medvirker i projektet.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
Stk. 4.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastsætter, hvordan indsendelse af
ansøgninger skal ske, og fastsætter retningslinjer samt frist for annoncering af projektet med
henblik på valg af bredbåndsudbyder.
Stk. 5.
Ansøgningen skal være fyldestgørende og indeholde den information og dokumentation,
der er nødvendig for sagsbehandlingen, jf. § 7 eller § 8. Ansøgeren skal efter anmodning fra
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fremsende yderligere oplysninger, der er nødvendige
for at vurdere ansøgningen.
Stk. 6.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur meddeler afslag på en ansøgning, hvis en
ansøgning ikke er modtaget inden ansøgningsfristen, eller hvis ansøgeren ikke efter anmodning
har indsendt en fyldestgørende ansøgning eller nødvendige oplysninger om projektet inden en
fastsat frist.
Stk. 7.
Der kan ikke ansøges om tilskud til de samme adresser i flere projekter i samme
ansøgningsrunde.
Stk. 8.
Stk. 7 er ikke til hinder for, at særligt enkeltstående adresser, der ikke har fået tilskud,
kan indgå i ansøgninger efter stk. 2.
§ 7.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf. § 3, stk. 1,
nr. 5, skal indeholde følgende:
1) liste over adresser i projektet, herunder placering af disse i et sammenhængende område,
som kan dannes på Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs interaktive kort, jf. § 5, stk. 2,
2) projektets start- og afslutningsdato,
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af dets organisering, ansvarsfordeling og
ledelse,
4) fuldmagt fra deltagere på de adresser, der deltager i projektet, og fra de øvrige medlemmer
af partnerskabet, fx bredbåndsudbyder, til den, som tegner partnerskabet, hvorefter denne kan
søge på alle deltageres vegne. Den af Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur udarbejdede
skabelon for fuldmagt skal anvendes. Fuldmagten skal indeholde en bekræftelse på, at
fuldmagtsgiver ikke har viden om, at der allerede er eller vil komme dækning på egen adresse
med højere hastighed end de tilskudsberettigede, jf. § 5, stk. 1,
5) budget for projektet, herunder angivelse af egenbetaling, jf. § 13, stk. 2, og
bredbåndsudbyderens egen investering, jf. § 13, stk. 3,
6) oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har modtaget eller vil modtage anden
statsstøtte til det ansøgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde navnet på den
støttetildelende myndighed, det eksakte støttebeløb og hvilke støtteberettigede omkostninger,
som støtten vedrører,
7) bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte, ikke allerede er etableret med en
hastighed, som overstiger de i § 5, stk. 1, beskrevne hastigheder, og
8) bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført, hvis der opnås støtte.
§ 8.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3,
stk. 1, nr. 15, skal indeholde følgende:
1) adressens beliggenhed, som kan dannes på Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs
interaktive kort, jf. § 5, stk. 2,
2) projektets start- og afslutningsdato,
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af dets organisering, ansvarsfordeling og
ledelse,
4) udfyldt ansøgningsblanket, som skal indeholde en bekræftelse på, at ansøger ikke har viden
om, at der allerede er eller vil komme dækning på egen adresse med højere hastighed end de
tilskudsberettigede, jf. § 5, stk. 1. Den af Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
udarbejdede ansøgningsblanket skal anvendes,
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
5) budget for projektet, herunder angivelse af egenbetaling, jf. § 13, stk. 2, og
bredbåndsudbyderens egen investering, jf. § 13, stk. 3,
6) oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har modtaget eller vil modtage anden
statsstøtte til det ansøgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde navnet på den
støttetildelende myndighed, det eksakte støttebeløb og hvilke støtteberettigede omkostninger,
som støtten vedrører,
7) bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte, ikke allerede er etableret med en
hastighed, som overstiger de i § 5, stk. 1, beskrevne hastigheder, og
8) bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført, hvis der opnås støtte.
§ 9.
Ansøgere skal bekræfte, at projektet er annonceret efter de retningslinjer, som Styrelsen
for Dataforsyning og Infrastruktur offentliggør ved indkaldelse af ansøgninger, jf. § 6, og at valget
af, hvem der skal etablere og eje projektets infrastruktur, er sket på baggrund af resultatet af
denne annoncering.
§ 10.
Indsendte ansøgninger vil blive vurderet og prioriteret af Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur efter udløbet af ansøgningsfristen, hvorefter Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur vil meddele tilsagn om tilskud til tilskudsberettigede ansøgere inden for de midler,
der er til rådighed, og afslag på de resterende ansøgninger.
Stk. 2.
For sammenhængende områder, jf. § 3, stk. 1, nr. 5, anvendes en objektiv pointmodel til
prioritering af de indkomne ansøgninger, som lever op til de krav, der gælder for
tilskudsordningen, jf. bilag 1.
Stk. 3.
For særligt enkeltstående adresser, jf. § 3, stk. 1, nr. 15, anvendes en objektiv pointmodel
til prioritering af de indkomne ansøgninger, som lever op til de krav, der gælder for
tilskudsordningen, jf. bilag 2. Ved pointlighed vil den adresse, der har ydet den højeste
egenbetaling, blive prioriteret højest. Ved fortsat pointlighed vil den adresse, der har den største
vejafstand til nærmeste anden tilskudsberettigede adresse, blive prioriteret højest.
Stk. 4.
Hvis de resterende midler ikke er tilstrækkelige til at kunne dække det ansøgte beløb til
det næste projekt i rækkefølgen fuldt ud, kan Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur
foretage en skønsmæssig vurdering af, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at tilbyde dette projekt et
tilsagn om delvist tilskud.
§ 11.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan efter ansøgning godkende, at et projekt
ændres, herunder en eventuel udsættelse af projektets afslutningsdato, jf. § 7 og § 8. Ændringen
kan godkendes, når den er i overensstemmelse med projektets oprindelige formål, og det
ændrede projekt fortsat opfylder kriterierne for tilskud på ansøgningstidspunktet. I forbindelse
med godkendelsen af ændringen fastsættes et nyt tilsagnsbeløb og en ny tilskudsprocent.
Tilsagnsbeløbet og tilskudsprocenten for det ændrede projekt kan ikke være højere end det
oprindeligt godkendte tilsagnsbeløb og tilskudsprocent. Ændringen må ikke gennemføres af
ansøgeren, før Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs godkendelse foreligger.
Stk. 2.
Anmodning om ændring af et projekt, jf. stk. 1, skal indsendes til Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastruktur uden ugrundet ophold, og senest inden sagen er afsluttet i
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur ved udbetaling af tilskuddet.
Kapitel 4
Tilsagn om tilskud
§ 12.
I forbindelse med tilsagn om tilskud fastsætter Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur et tilskudsgrundlag i form af et godkendt budget for projektet, herunder en frist for
hvornår projektet senest skal være afsluttet.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
Stk. 2.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan nedsætte det ansøgte tilskudsgrundlag,
bl.a. hvis:
1) de oplyste omkostninger vurderes for højt fastsat,
2) der i budgettet for projektet er medtaget følgearbejder af urimeligt stort omfang,
3) de oplyste omkostninger skønnes at omfatte arbejder uden betydning for projektet,
4) der ikke er modregnet opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter og lignende,
eller
5) der er medtaget omkostninger, hvortil der ikke kan ydes tilskud.
Stk. 3.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan i tilsagnet fastsætte en tilskudsprocent,
der er forholdet mellem tilsagnet om tilskud og det godkendte ansøgningsbudget.
Stk. 4.
Tilsagn om tilskud meddeles for et maksimalt tilskudsbeløb, dog således at udbetaling af
tilskud, herunder eventuel rateudbetaling, ikke kan overstige den fastsatte tilskudsprocent.
Stk. 5.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan fastsætte yderligere vilkår for tilsagn
om tilskud.
Kapitel 5
Tilskudsberettigede omkostninger og vilkår om medfinansiering
§ 13.
Der kan ydes tilskud til projekter omfattet af § 4 med op til 125.000 kr. pr. adresse i
gennemsnit beregnet på baggrund af de samlede tilskudsberettigede omkostninger, der indgår i
projektet, jf. § 14.
Stk. 2.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal der bidrages med en egenbetaling på mindst
2.000 kr. i gennemsnit inklusive moms til projektets finansiering. Bidrag fra bredbåndsudbyderen
kan ikke medregnes som egenbetaling.
Stk. 3.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal udbyderen bidrage med mindst 10.000 kr.
eksklusive moms til projektets finansiering.
§ 14.
De tilskudsberettigede omkostninger er de investeringsomkostninger ved anlægsarbejdet,
der er nødvendige for at etablere net til adresser omfattet af et projekt, jf. § 4. Indirekte
omkostninger (overhead) kan medtages som projektomkostning og beregnes som højst 18 pct. af
lønomkostningerne.
Stk. 2.
Omkostningerne opgøres eksklusive moms. Ved opgørelsen af de tilskudsberettigede
omkostninger modregnes opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter eller lignende.
Stk. 3.
Ved køb af varer eller tjenesteydelser fra en interesseforbunden virksomhed udgør de
tilskudsberettigede omkostninger alene den interesseforbundne virksomheds faktisk afholdte og
betalte kostpris.
Stk. 4.
De tilskudsberettigede omkostninger omfatter ikke:
1) finansieringsomkostninger,
2) omkostninger forbundet med én samarbejdsparts betaling til en anden samarbejdspart i
samme projekt, og
3) omkostninger til drift af det etablerede net, herunder efterlevelse af krav om åben adgang til
den etablerede infrastruktur.
Kapitel 6
Udbetaling af tilskud
§ 15.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur fastlægger, hvordan ansøgning om
udbetaling af tilskud skal indgives.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
Stk. 2.
Ansøgningen om udbetaling af tilskud skal indsendes til Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur inden 3 måneder efter projektets afslutning. Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur kan træffe afgørelse om, at tilsagnet bortfalder, hvis ansøgning om udbetaling ikke
indgives rettidigt.
Stk. 3.
Udbetaling af tilskud er betinget af:
1) at projektet er gennemført som beskrevet i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. §
11, stk. 1, herunder at den anførte tilslutningsprocent er opnået, at egen- og medfinansiering er
givet til bredbåndsudbyderen, og at den etablerede infrastruktur vil kunne levere en
downloadhastighed på mindst 1 Gbit/s under spidsbelastningsvilkår, og
2) at der kun er anvendt momsregistrerede virksomheder til udførelse eller levering af
tilskudsberettigede arbejdsopgaver, for hvilke der kræves betaling.
Stk. 4.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan fravige betingelsen i stk. 3, nr. 2, når de
tilskudsberettigede aktiviteter er momsfritaget i henhold til lov om merværdiafgift (momsloven).
Stk. 5.
Ansøgningen om udbetaling skal være fyldestgørende og indeholde den information og
dokumentation, der er nødvendig for sagsbehandlingen. Ansøgeren skal efter anmodning fra
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur aflevere yderligere oplysninger, der er nødvendige
for at vurdere ansøgningen.
§ 16.
Enhver, der søger om udbetaling af tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til
efter anmodning fra Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur at afgive enhver oplysning, der
har betydning for udbetalingen af tilskuddet.
§ 17.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indeholde et projektregnskab, der angiver de
afholdte og betalte tilskudsberettigede omkostninger. Regnskabet skal være underskrevet af den
partner, der ejer den infrastruktur, der er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over
regnskabsbilagene samt en ledelseserklæring udformet efter Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastrukturs anvisning.
Stk. 2.
Såfremt tilskudsmodtageren er en stor eller mellemstor privat virksomhed skal
slutregnskabet revideres og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om tilskud er på
over 1 mio. kr. Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur.
Stk. 3.
Såfremt tilskudsmodtageren er en lille privat virksomhed skal slutregnskabet revideres
og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om tilskud er over 500.000 kr. Regnskabet
revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Styrelsen for Dataforsyning
og Infrastruktur.
Stk. 4.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi af regningsbilag vedrørende de
tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 18.
§ 18.
Regningsbilag, der anvendes som dokumentation for afholdte og betalte
tilskudsberettigede omkostninger eller lægges til grund for regnskaber herover, skal af det
udførende firma være påført oplysninger om følgende:
1) Hvilken virksomhed og hvilket projekt arbejdet vedrører.
2) Hvilke indkøb eller arbejde der er udført i forhold til det støtteberettigede projekt.
3) Fakturadato.
4) Start- og slutdato for indkøb og udført arbejde.
5) Det udførende firmas CVR-nummer.
6) Hvis et regningsbilag indeholder tilskudsberettigede såvel som ikketilskudsberettigede
omkostninger, skal det tydeligt fremgå, hvilke omkostninger, der er medtaget i
tilskudsregnskabet.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
Stk. 2.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan til enhver tid forlange at få originale
bilag forevist.
Stk. 3.
Hvis indkøb sker hos en interesseforbunden virksomhed, jf. § 14, stk. 3, kan Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastruktur forlange, at tilskudsmodtager foreviser dokumentation for
kostprisen hos den virksomhed, hvor indkøbet er sket.
§ 19.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan forlænge fristen for ansøgning om
udbetaling, jf. § 15, stk. 2. Forlængelse kan dog kun ske, hvis projektet er afsluttet.
Stk. 2.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan efter ansøgning tillade, at tilskud
vedrørende tilskudsberettigede omkostninger udbetales helt eller delvist, selv om ansøger ikke
har gennemført projektet, som det var forudsat i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. §
11, stk. 1. Ved vurderingen af anmodningen lægges vægt på, at projektet i det væsentlige er
indeholdt i den oprindelige projektansøgning, at væsentlige dele af projektet er gennemført, eller
at en fuldstændig gennemførelse ville være forbundet med betydelige vanskeligheder.
Stk. 3.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan efter anmodning tillade, at en ny
tilskudsberettiget aktør indtræder i partnerskabet, efter et tilsagn er meddelt, også selv om
projektet er påbegyndt. Anmodningen skal være underskrevet af dem, der tegner partnerskabet.
Hvis en partner erstattes af en ny partner, skal den udtrædende partner bekræfte, at denne
ønsker at træde ud, og den nye partner bekræfte, at denne overtager den udtrædende partners
forpligtelser.
§ 20.
Udbetaling af tilskud sker til den udbyder i partnerskabet, der ejer infrastrukturen
etableret i projektet.
Stk. 2.
Udbetaling af tilskud sker til tilskudsmodtagerens NemKonto, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Tilskuddet kan efter skriftlig anmodning fra den udbyder, der ejer infrastruktur etableret
i projektet, udbetales til et pengeinstitut, realkreditinstitut eller lignende.
§ 21.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan efter ansøgning foretage ratevise
udbetalinger af tilskud vedrørende gennemførte arbejder i projekter, hvor tilsagnsbeløbet
overstiger 1 mio. kr.
Stk. 2.
I samme tilskudssag kan der højst foretages tre ratevise udbetalinger, og den ratevise
udbetaling sker forholdsmæssigt på grundlag af samtlige afholdte tilskudsberettigede udgifter og
den tilskudsprocent, der er givet tilsagn om.
Stk. 3.
For store og mellemstore private virksomheder kan der udbetales op til 80 pct. af
tilsagnsbeløbet.
Stk. 4.
For små private virksomheder kan der udbetales op til 90 pct. af tilsagnsbeløbet.
Stk. 5.
Ansøgning om ratevis udbetaling skal vedlægges et delregnskab, der angiver de afholdte,
tilskudsberettigede omkostninger. Delregnskabet skal være underskrevet af den udbyder, der ejer
infrastrukturen, der er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over regnskabsbilagene
samt en ledelseserklæring udformet efter Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs anvisning.
Stk. 6.
Såfremt en stor eller mellemstor virksomhed ansøger om ratevis udbetaling, skal
delregnskabet revideres og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om udbetaling er
på over 1 mio. kr. Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet
af Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur.
Stk. 7.
Såfremt en lille virksomhed ansøger om ratevis udbetaling, skal delregnskabet revideres
og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om udbetaling er over 500.000 kr.
Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Styrelsen for
Dataforsyning og Infrastruktur.
Stk. 8.
Revisorpåtegning, jf. stk. 6 og 7, får virkning allerede ved mindre udbetalinger, når disse
akkumuleret overstiger beløbsgrænsen for revisorpåtegning.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
Stk. 9.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi af regningsbilag vedrørende de
tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 18.
Stk. 10.
Muligheden for at benytte ratevis udbetaling bortfalder, hvis tilskudsmodtageren ikke
opfylder de nærmere fastsatte vilkår for ratevis udbetaling, og allerede udbetalt tilskud kan
kræves helt eller delvist tilbagebetalt.
Stk. 11.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan fastsætte yderligere vilkår for ratevis
udbetaling.
§ 22.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan træffe afgørelse om, at tilsagn om tilskud
bortfalder helt eller delvist, hvis:
1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger
af betydning for ansøgning om tilsagn eller ansøgning om udbetaling,
2) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet om tilskud med eventuelle senere
ændringer, jf. § 11, stk. 1, medmindre der er opnået tilladelse hertil, jf. § 19, stk. 2, herunder at
den anførte tilslutningsprocent er opnået, at egen- og medfinansiering er givet til
bredbåndsudbyderen, og at den etablerede infrastruktur, under spidsbelastningsvilkår, kan
levere en downloadhastighed på mindst 1 Gbit/s,
3) den i tilsagnet fastsatte frist for projektets gennemførelse og indsendelse af
udbetalingsansøgning overskrides,
4) der er indgået aftaler om arbejder eller leverancer før gennemførelse af annonceringen, jf. §
9,
5) tilskudsmodtageren ikke opfylder de nærmere fastsatte vilkår for tilskuddet,
6) øvrige betingelser for tilsagnet eller udbetaling af tilskud ikke er opfyldt, eller
7) tildeling af tilskuddet er i strid med Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014.
Stk. 2.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan det kræves helt eller delvist tilbagebetalt i de i stk. 1
opregnede tilfælde.
Stk. 3.
Tilbagebetaling af tilskud skal ske senest 14 dage efter påkrav. Tilbagebetales det
skyldige beløb ikke rettidigt, tillægges beløbet rente efter forfaldsdagen svarende til den rente,
der er fastsat i § 5 i lov om renter og andre forhold ved forsinket betaling.
Kapitel 7
Tilsynsbestemmelser og oplysningspligt
§ 23.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan føre tilsyn med overholdelse af
bestemmelserne i denne bekendtgørelse, herunder foretage regnskabsmæssig stikprøvekontrol af
ansøgninger om udbetalinger og afsluttede sager om tilskud.
Stk. 2.
Enhver, der deltager i projekter, der modtager tilskud efter denne bekendtgørelse, er
forpligtet til efter anmodning fra Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur at afgive enhver
oplysning, der har betydning for styrelsens tilsyn med, at de fastsatte vilkår overholdes.
Kapitel 8
Åben adgang
§ 24.
Netejer skal tilbyde åben engrosadgang på rimelige, transparente og ikkediskriminerende
vilkår og betingelser til hele den støttede infrastruktur, herunder de dele af et sådant net, som
anvender eksisterende infrastruktur, for udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester. Netejer skal endvidere tilbyde engrosadgang til dele af nettet, som ikke er offentligt
finansieret, eller som støttemodtageren ikke har etableret.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
Stk. 2.
Åben engrosadgang efter stk. 1 skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet med
fiberkabler, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt frem til slutbrugeren fra et
centralt punkt i nettet, og et fysisk netadgangsprodukt frem til slutbrugeren fra et decentralt
punkt, det vil sige sort fiber.
Stk. 3.
Netejer kan tilbyde et virtuelt netadgangsprodukt i stedet for et fysisk
netadgangsprodukt, jf. stk. 2, hvis Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, efter høring af
Erhvervsstyrelsen, godkender det virtuelle netadgangsprodukt.
Stk. 4.
Åben engrosadgang efter stk. 1 skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet med
kabel-tv-net eller en trådløs forbindelse, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt
frem til slutbrugeren fra et centralt punkt i nettet.
Stk. 5.
Netadgangsprodukter omfattet af stk. 2, 3 eller stk. 4 skal tilbydes sammen med
netadgang til de tillægsydelser (accessoriske delelementer), der er nødvendige for, at andre
udbydere reelt og på lige vilkår med netejeren kan tilbyde detailprodukter til slutbrugere baseret
på de tilbudte netadgangsprodukter, herunder blandt andet driftsstøttesystemer,
bestillingssystemer, transport, samhusning eller lignende.
Stk. 6.
Vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang fastsættes på baggrund af
kommercielle forhandlinger.
Stk. 7.
Prisen for engrosadgang skal baseres på de regulerede priser, der allerede er fastsat eller
godkendt af Erhvervsstyrelsen på det relevante engrosmarked. I de tilfælde, hvor der ikke findes
en reguleret pris, der er fastsat eller godkendt af Erhvervsstyrelsen, skal prisen være
omkostningsbaseret eller baseret på en metode, som stemmer overens med de
prisfastsættelsesmetoder, der gælder i medfør af de sektorspecifikke regler for elektronisk
kommunikation.
Stk. 8.
Åben engrosadgang skal tilbydes, efterhånden som den støttede infrastruktur etableres,
og skal holdes åben i en periode på 10 år, regnet fra datoen for Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastrukturs godkendelse af projektet og udbetaling af endeligt tilskud. Adgang baseret på et
virtuelt netadgangsprodukt skal gives for en periode, der svarer til levetiden for den infrastruktur,
som det virtuelle netadgangsprodukt er en erstatning for.
Stk. 9.
Stk. 1-8 finder ikke anvendelse for en udbyder af elektroniske kommunikationsnet,
såfremt der er truffet afgørelse i medfør af afsnit IV i lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester eller fastsat regler i medfør af afsnit IV eller V i lov om elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester, der pålægger den pågældende udbyder forpligtelser om adgang, som går videre, end
hvad der følger af stk. 1-8. Om en forpligtelse efter stk. 1-8 går videre end en allerede pålagt
forpligtelse vurderes konkret i forhold til det enkelte stykke.
Stk. 10.
Adgangsforpligtelserne håndhæves uden hensyn til ændringer i den støttede
infrastrukturs ejerforhold, forvaltning eller drift.
Kapitel 9
Passiv fysisk infrastruktur
§ 25.
Ved etablering af passiv fysisk infrastruktur i projekter, jf. § 4, skal den passive fysiske
infrastruktur dimensioneres, så der ud over det støttede net er tilstrækkelig kapacitet til at nettet
kan give adgang til minimum tre adgangssøgende udbydere og at minimum 50 pct. af kapaciteten
stilles til rådighed for disse.
Stk. 2.
Adgang til passiv fysisk infrastruktur etableret efter stk. 1 skal gives i overensstemmelse
med reglerne om fælles udnyttelse af eksisterende passiv fysisk infrastruktur i kap. 2 i lov om
graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt
udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v., og reglerne om fælles udnyttelse
af master til radiokommunikationsformål i kap. 2 i lov om etablering og fælles udnyttelse af
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
2685799_0011.png
master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af infrastruktur til opsætning af trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde m.v. Adgangen skal gives i hele det pågældende
netelements levetid.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 finder § 9 f, stk. 3, nr. 6, i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af
infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af
forsyningssektorer m.v. ikke anvendelse på passiv fysisk infrastruktur, der etableres i henhold til
stk. 1.
Kapitel 10
Klagebestemmelser
§ 26.
Klager over vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang, kan af udbydere
af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester indbringes for Styrelsen for Dataforsyning og
Infrastruktur.
Stk. 2.
Ved klager efter stk. 1 kan Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur efter høring af
Erhvervsstyrelsen træffe afgørelse om fastsættelse af vilkår, betingelser, herunder pris, for åben
engrosadgang til det støttede net.
Stk. 3.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur kan af sagens parter indhente enhver
oplysning, der har betydning for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs afgørelser efter stk.
2.
Stk. 4.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs afgørelser efter stk. 2 træffes hurtigst
muligt og så vidt muligt senest 4 måneder efter, at en udbyder af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester har indbragt sagen for Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur.
§ 27.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs afgørelser efter denne bekendtgørelse kan
påklages til klima-, energi- og forsyningsministeren, jf. dog stk. 2. For klager efter denne
bekendtgørelse gælder at Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs afgørelser, skal indbringes
inden fire uger efter, at klageren har modtaget afgørelsen.
Stk. 2.
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastrukturs afgørelser over indsigelser efter § 5, stk. 4,
kan ikke påklages.
Kapitel 11
Ikrafttrædelse
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2023.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lars Aagaard/ Morten Christian Hvidberg
Bilag 1
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
2685799_0012.png
Pointmodel for sammenhængende områder, jf. § 10, stk. 2, indeholder
følgende elementer:
Forklaring
Vægt
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, som kunne være
Tilslutningsprocent i
med i projektet, der konkret søges om tilskud til.
1/6
projektet
0-100 point
Kriteriet giver point for de deltagende adresser i projektet, som har begrænset
adgang til mobilt bredbånd. De tilskudssøgende adresser i projektet rangeres
ud fra den download-hastighed, som udbyderne har indberettet.
Værdien 1 gives til adresser med en hastighed under 20 Mbit/s.
Værdien 0,5 gives til adresser med en hastighed fra 20 Mbit/s og op til 100
Begrænset adgang til
Mbit/s.
1/6
mobilt bredbånd
Værdien 0 gives til adresser med en hastighed på 100 Mbit/s og derover.
Pointscoren udregnes ud fra gennemsnittet af værdierne. Der gives max. point,
hvis alle adresser har adgang til mobilt bredbånd med en hastighed på under
20 Mbit/s download.
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, der søges om
Andel af landzone-
tilskud til, som er beliggende i landzone. Der gives max. point, hvis alle
1/6
adresser
adresser ligger i landzone.
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de deltagende adresser, som
ligger mere end 200 meter fra nærmeste:
Afstand
1) tilskudsberettigede adresse, og
1/6
2) adresse, der allerede har adgang til mindst 1 Gbit/s download.
100 point
Kriteriet giver point for antallet af adresser i projektet, der konkret søges om
Projektets størrelse
tilskud til. Der gives max. point, hvis projektet har 20 adresser eller flere.
1/6
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stort et tilskud, der ansøges om pr. deltagende
adresse i projektet. Det ansøgte tilskud pr. adresse udgør de samlede
budgetterede omkostninger fratrukket de deltagende adressers egenbetaling,
og bredbåndsudbyderens bidrag til projektet divideret med antal deltagende
Ansøgt tilskud pr.
adresser.
1/6
adresse
Der gives max. point, hvis det gennemsnitlige tilskud pr. adresse er 10.000 kr.
eller derunder. Herefter falder pointscoren lineært indtil 125.000 kr., hvor der
ikke gives point.
0-100 point
Kriterie
Bilag 2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Orientering om høring af bekendtgørelse (Bredbåndspuljen)
2685799_0013.png
Pointmodel for særligt enkeltstående adresser, jf. § 10, stk. 3, indeholder
følgende elementer:
Forklaring
Vægt
Kriteriet giver point, hvis den tilskudssøgende adresses eksisterende dækning
Adresse med adgang til
er på højst 10 Mbit/s download eller højst 2 Mbit/s upload.
2/5
maksimalt 10/2 Mbit/s
0 eller 100 point
Kriteriet giver point for den deltagende adresse, som har begrænset adgang til
mobilt bredbånd. Adresserne rangeres ud fra den downloadhastighed, som
udbyderne har indberettet.
Værdien 1 gives til adresser med en hastighed under 20 Mbit/s.
Værdien 0,5 gives til adresser med en hastighed fra 20 Mbit/s og op til 100
Begrænset adgang til
Mbit/s.
1/5
mobilt bredbånd
Værdien 0 gives til adresser med en hastighed på 100 Mbit/s og derover.
Pointscoren udregnes ud fra gennemsnittet af værdierne. Der gives max.
point, hvis alle adresser har adgang til mobilt bredbånd med en hastighed på
under 20 Mbit/s download.
0, 50 eller 100 point
Kriteriet giver point for størrelsen af det tilskud, som der ansøges om.
Der gives max. point, hvis det ansøgte tilskud er 25.000 kr. eller derunder.
Herefter falder pointscoren lineært indtil 125.000 kr., hvor der ikke gives
Ansøgt tilskud
point.
2/5
0-100 point
Kriterie