Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 2
Offentligt
2643178_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
31-10-2022
J nr.
2022 - 21661
/sbcl, jawhe, jge, mldl, snrd,
nkkg, hnjn, mnhm, jnrd, anl.
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om en indefrysningsordning for
høje energiregninger for husstande og virksomheder og udkast til
bekendtgørelse om ikrafttræden af lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger
Bekendtgørelserne blev sendt i ekstern høring den 14. oktober 2022 med frist for
afgivelse af høringssvar den 24. oktober 2022.
Der er i alt modtaget 27 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 24 høringsparter har fremsendt bemærkninger til
bekendtgørelsesudkastet:
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF), Andel, BL – Danmarks
Almene Boliger, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme,
Danske Advokater, Danske Bygningskonsulenter, Danske Regioner, Danske
Rejsearbejdere, Danske Speditører, De Samvirkende Købmænd, DI Energi,
DrivkraftDanmark, EjendomDanmark, Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES),
Forbrugerrådet TÆNK, Green Power Denmark, Landbrug & Fødevarer,
Mødrehjælpen, SMVdanmark, Softværket og Ældresagen.
Følgende 3 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til
bekendtgørelsesudkastet:
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Bygningskonsulenter og Danske Regioner.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive
gennemgået efterfulgt af Energistyrelsens bemærkninger til hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0002.png
Bekendtgørelse om en indefrysningsordning for høje energiregninger for
husstande og virksomheder
Generelle bemærkninger
Mødrehjælpen angiver, at indefrysningsordningen blot vil fungere som et
midlertidigt plaster på såret. Når indefrysningsperioden ophører, vil borgerne stå
tilbage med en større regning, som de kan have endnu sværere ved at betale.
Energistyrelsen bemærker, at der er tale om en politisk beslutning. Hensigten med
Aftale om vinterhjælp har været at sikre, at den enkelte har overblik over udgifterne
i den kommende periode, samt give mulighed for at udskyde dele af
energiregninger i en periode med høje energipriser.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
SMVdanmark mener, at bekendtgørelsesudkastet er uklart på flere punkter, som
bør specificeres inden ordningen træder i kraft. Dette gælder især i forhold til
virksomhedernes omkostninger ved at tilslutte sig ordningen, der efter udkastet til
bekendtgørelsen står hen i det uvisse. Virksomhederne har behov for at kende
vilkårene for at vide, om de skal tilslutte sig ordningen, eller om de eventuelt skal
afsøge alternative finansieringsmuligheder.
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen er udarbejdet med det blik for øje,
at den skal være så klar som mulig for både energivirksomheder og modtagere af
indefrysning. Visse steder har det været hensigtsmæssigt ikke at gå for detaljeret til
værks for at sikre muligheden for fleksibilitet for energivirksomhederne. Vedrørende
omkostninger er rentesatsen klart fastsat i bekendtgørelsen og energivirksomheden
har i henhold til loven ret til at opkræve gebyrer for faktiske omkostninger. Det
fremstår klart i bekendtgørelsen, hvad faktiske omkostninger omfatter og for hvilken
periode gebyret kan opkræves.
Bemærkningerne giver ikkeanledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Drivkraft Danmark ser gerne, at ordningen også omfatter husstande og
virksomheder, der anvender fyrringsolie.
Energistyrelsen bemærker, at det er politisk besluttet i medfør af lov om
indefrysning, at indefrysningsordningen vedrører el, gas og fjernvarme. Det er
derfor ikke muligt at udtrække ordningen til også at omfattehusstande og
virksomheder, der fyrer med olie.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Side 2/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0003.png
EjendomDanmark fremfører, at det har været en forhastet proces, som giver
høringsparter forringede vilkår. Samt at bekendtgørelsen bærer præg af en
forhastet proces og er uklar bl.a. omkring tidslinje og forløb for ordning.
Energistyrelsen bemærker, at indefrysningsordningen er udarbejdet med henblik på
at give tryghed og sikkerhed for husstande og virksomheder i en periode med høje
energipriser. Det har derfor været en prioritet at indføre ordningen hurtigst muligt.
Erhvervsstyrelsen og Energistyrelsen arbejder på en fælles kommunikationslinje
med henblik på fortsat at yde støtte til energivirksomheder, husstande og
virksomheder i forhold til at sikre klarhed og gennemsigtighed i ordningen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Danske Rejsearbejdere angiver, at man med bekendtgørelsen vil stavnsbinde en
del af borgerne især i udkants Danmark i 4 år. Det bemærkes endvidere, at
bekendtgørelsen ikke omfatter udgifter til træpiller.
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen ikke har til hensigt at stavnsbinde
en husstand eller en virksomhed til indefrysningsordningen. Det følger således af
bekendtgørelsens § 13, stk. 3, at husstanden eller virksomheden til en hver tid kan
vælge at indfri den samlede indefrysning. Hertil kommer muligheden for på el og
gas frit at kunne opsige og skifte leverandør eller flytte til en ny adresse i samme
eller et andet forsyningsområde. Den indefrysning, der er opnået hos én
energivirksomhed vil kunne fortsætte sideløbende med en eventuel ny indefrysning
hos en ny energivirksomhed. Husstanden eller virksomheden skal ikke straksindfri
indefrysningen, medmindre husstanden eller virksomheden selv ønsker det.
Opretholdelse af indefrysninger hos mere end én energivirksomhed vil dog kunne
give anledning til at betaling gebyr hos mere end én energivirksomhed.
Energistyrelsen bemærker herefter, at det er politisk besluttet, at
indefrysningsordningen vedrører el, gas og fjernvarme. Det er derfor ikke muligt at
udtrække ordningen til også at omfatte udgifter til træpiller.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Landbrug & Fødevarer finder, at ordningen skal være tilgængelig for alle erhverv.
Energistyrelsen opfordres derfor til hurtigt at få bekræftet ved EU-Kommissionen, at
landbrug mv. ikke rammes af de minimislofter, der gælder ved anvendelse af
ordningen. Landbrug & Fødevarer havde gerne set, at Energistyrelsen havde valgt
at anmelde indefrysningsordningen efter andre retningslinjer end de minimisstøtte
for at sikre, at alle landbrug mv. kan benytte ordningen.
Energistyrelsen henviser til Erhvervsstyrelsen, da Erhvervsstyrelsen håndterer
statsstøttereglerne for indefrysningsordningen.
Side 3/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0004.png
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
BL - Danmarks Almene Boliger påpeger, at energiselskaberne tilbydes en ordning,
hvor staten yder en kompensation til den ekstra administration af ordningen, og
samtidig garanteres energiselskaberne tilbagebetaling af indefrysningerne,
herunder at misligholdelse overtages af staten til inddrivelse via Gældsstyrelsen.
BL foreslår, at boligselskaberne tilbydes en lignende ordning, hvilket uden tvivl vil
være en forudsætning for, at indefrysningsordningen kan blive anvendt bredt i den
almene sektor.
BL - Danmarks Almene Boliger bemærker i sammenhæng hermed, at de øgede
administrationsudgifter og en væsentlig kreditrisiko vil betyde, at ordningen kun vil
få en meget begrænset udbredelse i den almene sektor.
Energistyrelsen bemærker, at den politiske aftale sikrer, at staten over for
energiselskaberne garanterer for kundernes indefrosne beløb. En yderligere
statslig garanti for de beløb, som boligselskaber måtte opnå indefrysning for på
vegne af deres lejere er ikke en del af den politiske aftale.
Energistyrelsen er dog opmærksomme på, at der er behov for en dialog omkring
implementering af indefrysningsordningen i boligforeninger.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) bemærker, at det er
vilkårligt, om de enkelte boligforeninger kommer under husstands- eller
virksomhedsordningen alt efter, om de er direkte aftager eller har et CVR-nummer.
Det medfører uens vilkår, idet rente er forskellig for de to typer af ordninger.
Det er vurderingen, at det er intentionen med den politiske aftale Vinterhjælp 23.
sep. 2022 at undtage boligforeninger mv. fra det loft over indefrysning, som CVR-
registrerede virksomheder er underlagt. Det undersøges, hvorvidt boligforeninger
er undtaget lofterne med den vedtagne lovgivning, eller alternativt at
boligforeninger ikke vil komme i nærheden af de fastsatte lofter, da indefrysningen i
overvejende grad videreformidles til private husstande. Såfremt det ved fortolkning
af lovgivningen ikke er muligt at undtage boligforeninger mv., vurderes der at være
behov for at fremsætte et ændringsforslag mhp. at muliggøre undtagelsen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Side 4/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0005.png
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) beder herudover om en
redegørelse for hvilke andelsboligforeninger, der forventes omfattet af
bekendtgørelsens § 2 stk. 1 nr. 10.
Energistyrelsen bemærker, at bestemmelsen i § 2, stk. 1, nr. 10, som er en
gengivelse af § 2, stk. 1, nr. 13 i lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger, medfører at andelsboligforeninger, som ikke har et CVR-nummer
vil blive omfattet af definitionen på en husstand.
Green Power Denmark (GPD) bemærker, at arbejdet har trukket ud fra
myndighedernes side, og at høringsfristen på bekendtgørelsen har været for lang
ift. implementering 1. november 2022.
Energistyrelsen bemærker, at vedtagelse af lov om indefrysningsordningen samt
udstedelse af de bekendtgørelser, der følger heraf, har været underlagt en
særdeles presset proces tidsmæssigt. Intentionen med den offentlige høring af
bekendtgørelsen er at give lige adgang for alle borgere og organisationer for at
afgive høringssvar. Energistyrelsen har med en uges høring forsøgt at
imødekomme behovet for, at alle bliver hørt og samtidig sikre en hurtig proces
mhp., at ikrafttrædelse skal ske allerede d. 1. november. Samtidig afventer
udstedelse af bekendtgørelser og ikraftsættelse af lov endelig godkendelse fra
Europa-Kommissionen i forhold til statsstøtte.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Dansk Fjernvarme anbefaler, at reglerne i bekendtgørelsen også gør det muligt at
løse opgaven manuelt for de enkelte selskaber, der vil finde det som den bedste
løsning, hvis de fx kun har meget få kunder, der ønsker indefrysning. For at gøre
det enkelt og billigst muligt for selskaberne og deres kunder, vil vi anmode om, at
det gøres muligt at få et tilskud på op til 300.000 kr. pr selskab, da det ellers vil
betyde store udfordringer for selskaberne at få udviklet et it-system, som reelt er
brugbart.
Energistyrelsen henviser til Erhvervsstyrelsen, da spørgsmålet håndteres i
bekendtgørelse om tilskud til varmeforsyningsselskaber.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Ikrafttrædelse
Mødrehjælpen mener, at der som udgangspunkt bør gives samme mulighed for
brug af indefrysningsordningen uagtet hvilken energiregning, der er tale om, og at
Side 5/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0006.png
der derfor skal være samme ikrafttrædelse for indefrysningsperioderne for varme,
samt el og gas.
Energistyrelsen bemærker, at der er forskel på indefrysningsperiodens begyndelse
for henholdsvis el og gas og fjernvarme fordi, der er forskel på branchernes
mulighed for at blive klar til at yde indefrysning. Det er desuden forudsat i forslaget
til lov om en indefrysningsordning for høje energiregninger, hvor det fremgår i de
almindelige bemærkninger: ”Det bemærkes, at administrationen af ordningen for
indefrysning er kompliceret for energivirksomhederne, og der er derfor en risiko for,
at implementeringen ikke alle steder kan igangsættes på de aftalte tidspunkter,
eller at nogle energivirksom-heder kan møde administrative udfordringer i den
praktiske gennemførsel af ordningen. Dette gælder særligt for varme-
forsyningsvirksomhederne pga. mange mindre virksomheder og en reguleret
prisfastsættelse.”
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Definitioner
Dansk Fjernvarme angiver til § 2, nr. 6, om der bør henvises til
varmeforsyningslovens § 2 i stedet for § 20 stk. 1.
Energistyrelsen bemærker, at § 20, stk. 1, i varmeforsyningsloven vedrører
anvendelsesområdet for prisreguleringen, mens § 2 i varmeforsyningsloven
regulerer godkendelseskrav for kollektive varmeforsyningsanlæg. Bestemmelsen i
20, stk. 1, er bredere i sit anvendelsesområde end området for § 2. Dette er
baggrunden for, at der i bestemmelsen er henvist til § 20, stk. 1.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Dansk Fjernvarme angiver herudover til § 2, nr. 10, og § 6, stk. 2, at det ønskes, at
der i bekendtgørelsen hjemles, at energiselskabet har mulighed for at opbevare
CPR nr. og CVR nr. i hele indefrysningsperioden, så det ikke giver udfordringer i
forhold til GDPR.
Energistyrelsen bemærker, at det følger af GPDR reglerne, at oplysninger ikke må
opbevares længere end højst nødvendigt.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen
EjendomDanmark foreslår til § 2, nr. 10, at husstand dele op i to litre således der er
en definition for fysisk og juridisk person der køber gas til eget forbrug og en fysisk
og juridisk person der aftager gas på vegne af en eller flere beboelsesenheder.
Side 6/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0007.png
Energistyrelsen bemærker, at definitionen for husstand følger ordlyden i lov om en
indefrysningsordning. Høringssvaret giver derfor ikke anledning til ændringer i
bekendtgørelsen.
Green Power Denmark påpeger, at der mangler en definition af ”prisloft”, hvilket der
anvendes i bl.a. § 3, stk. 2, nr. 6.
Energistyrelsen bemærker, at der i bekendtgørelsen er tilføjet en definition af
”prisloft”. Definitionen fremgår af § 2, nr. 9
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Green Power Denmark angiver herudover, at § 2, nr. 11 Erhvervsstyrelsens
”Bekendtgørelse om likviditetslån mv. til energivirksomheder ved indefrysning af
høje energiregninger for husholdninger, virksomheder mv” står i § 1, stk. 2, at der
ikke ydes likviditetslån til fuldt ud offentligt ejede institutioner og virksomheder.
Dette bør ligeledes afspejles her, såfremt hensigten er at offentlige virksomheder
ikke kan gøre brug af indefrysningsordningen.
Energistyrelsen bemærker, at der skrives et nyt stk. til § 4 i bekendtgørelsen for at
imødekomme GPD’s bemærkninger.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Danske Advokater bemærker, at man i bekendtgørelsens § 2, nr. 10 c og nr. 11,
bruger begrebet ”direkte kundeforhold” på en anden måde, end det er fastlagt i
varmeforsyningslovens § 20, stk. 6. Dette er uheldigt og bør derfor tilrettes. Danske
Advokater foreslår, at man enten vælger at indsætte en definition i bekendtgørelsen
af dette begreb, eller vælger at bruge begrebet ”kundeforhold” og skrive ”herunder
direkte kundeforhold efter varmeforsyningslovens § 20, stk. 6”.
Energistyrelsen bemærker, at begrebet direkte kundeforhold følger ordlyden i lov
om en indefrysningsordning.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Anmodning
Energistyrelsen er opmærksom på, at det har været væsentligt for
energivirksomhederne, at bekendtgørelsen har opstillet tidsfrister for, hvornår en
anmodning skal fremsendes til energivirksomheden for at få en regning omfattet af
indefrysningsordningen. Dette af hensyn til energivirksomhedernes
faktureringssystemer og betalingsformer som f.eks. betalingsservice.
Bekendtgørelsen har som følge heraf været sendt i høring med en række tidsfrister
ift. til anmodningen.
Side 7/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0008.png
Energistyrelsen bemærker imidlertid, at det har været nødvendigt at fjerne
tidsfristerne ift. at få en energiregning omfattet af indefrysningsordningen, idet der
ikke vurderes at være hjemmel til at fastsætte regler herom i bekendtgørelsen.
Dette får konkret betydning for bekendtgørelsesudkastes § 5, stk. 2, hvoraf det
fremgår, at en energiregning for el og gas er omfattet af en anmodning om
indefrysning, såfremt anmodningen er afgivet 3 hverdage før forfaldsdatoen. En
energiregning for opvarmet vand er omfattet af anmodningen, såfremt
anmodningen er afgivet senest den 15. i en måned.
Bestemmelsen ændres således til, at en anmodning om indefrysning kan vedrøre
en energiregning, der er udstedt i indefrysningsperioden, såfremt denne ikke
allerede er betalt. Bestemmelsen flugter herefter med ordlyden af §§ 3 og 10, i lov
om en indefrysningsordning for høje energiregninger.
Energivirksomheden har dermed en forpligtelse til at yde indefrysning på en
energiregning, uanset hvornår anmodningen fremsendes til energivirksomheden.
Det er alene en forudsætning, at energiregningen er udstedt i
indefrysningsperioden, samt at den ikke allerede er betalt. Hvis en energiregning
således f.eks. er tilmeldt betalingsservice, vil en sen anmodning om indefrysning
indebære, at husstanden eller virksomheden selv vil skulle afvise betalingen i
betalingsservice for at kunne blive omfattet af indefrysningsordningen.
Ovenstående ændring indebærer, at bekendtgørelsesudkastets § 5, stk. 3,
hvorefter en energivirksomhed kan tilbyde indefrysning efter udløbet af fristen i stk.
2 (dvs. senere end hhv. 3 hverdage før forfaldsdatoen og den 15. i en måned),
udgår af bekendtgørelsen.
Det bemærkes, at det fortsat vil være muligt at kreditere og genudstede en
energiregning med de begrænsninger, der følger heraf.
Energistyrelsen anerkender, at ændringen kan give anledning til øget administrativ
arbejde hos energivirksomhederne ift. anmodninger om indefrysning, der kommer
tæt på forfaldsdatoen. En sen anmodning vil ofte være forbundet med, at
husstanden eller virksomheden aktivt afviser en betaling i f.eks. betalingsservice.
Energistyrelsen gør opmærksom på, at energivirksomheden vil kunne fastsætte et
højere og evt. differentieret gebyr, hvis der er grundlag for det, fordi de
administrative omkostninger er forskellige fra kunde til kunde, herunder fx for at
afbøde for den øgede administration forbundet med en sen anmodning.
Dette medfører, at energivirksomhederne vil kunne fastsætte frister for
anmodninger, der afspejler, hvornår en anmodning vil give anledning til fx en
individuel eller manuel behandling af anmodningen, som kan medføre et individuelt
Side 8/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0009.png
gebyr. En sådan fastsættelse af frister med differentierede gebyrer vil dog
forudsætte at kunden er oplyst om disse og om gebyret i informationsmaterialet.
Endvidere vil gebyret skulle være omkostningsægte, og de forøgede omkostninger
som følge af en sen anmodning, der kræver individuel behandling vil skulle kunne
dokumenteres.
EjendomDanmark foreslår, at § 4 omformuleres og opdeles på to selvstændige
paragraffer således, at den ene omhandler husstande og virksomheder og den
anden omhandler krav til energivirksomheder.
Energistyrelsen anser det for hensigtsmæssigt, at de formelle krav til anmodningen
er samlet i den samme bestemmelse.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Dansk Fjernvarme angiver til § 4, stk. 2, at det ikke er muligt at lave en aftale ved
telefonisk henvendelse og at det kræver efterfølgende underskrevet dokument. Der
bør tilføjes personligt fremmøde som alternativ til elektronisk tilmelding.
Energistyrelsen bemærker, at telefoniske aftaler er bindende ligesom skriftlige
aftaler. Det er korrekt, at der vil være behov for efterfølgende at underskrive et
dokument. Det vil være op til energivirksomheden at sikre den fornødne
dokumentation for aftaleindgåelse, hvilket er reguleret andetsteds. Dette bl.a. med
henblik på en eventuel senere inddrivelsessag.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Dansk Fjernvarme spørger herudover om § 5, stk. 6, skal forstås således, at
kunden ikke kan sætte ordningen på pause, men skal afmelde sig ordningen og
herefter straks indfri?
Energistyrelsen bemærker, at der ikke er noget til hinder for, at
energivirksomhederne selv tilbyder muligheden for at sætte ordningen på pause.
Energivirksomhederne fastsætter selv deres gebyrstruktur, herunder i forbindelse
med indmeldelse.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) bemærker, at frister for
anmodning om indefrysning bør fastsættes, så de tager højde for, at det som
hovedregel kræver otte dages varsel at indkalde til en ekstraordinær
generalforsamling i en andelsboligforening.
Side 9/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0010.png
Energistyrelsen bemærker, jf. ovenfor, at tidfrister for anmodning om indefrysning
ikke længere fremgår af bekendtgørelsen.
Det vil ligesom i dag være op til andelsboligforeningen at indkalde til
generalforsamling i tilstrækkelig tid, og med tilstrækkelig tilslutning, til at
gennemføre generalforsamlingens beslutninger, herunder om en eventuel
anmodning om indefrysning.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Softværket anfører, at de forstår § 5, stk. 2 således, at forbrugeren skal tilmelde sig
senest d. 15. i måneden og efterfølgende opkrævninger vil så være omfattet af
indefrysning. Altså der kan ikke ske indefrysning af en opkrævning udsendt før d.
15. i måneden, heller ikke selvom forfald er efter d. 15. i måneden, fx d. 20. Er
denne opfattelse korrekt?
Softværket spørger ligeledes til, om en forbruger få indefrysning, når en
energiregning allerede er forfalden? Eksempelvis ved tilmelding efter forfald men
før den 15. i måneden?
Energistyrelsen kan henvise til det indledende svar i afsnittet om anmodning, idet
det har været nødvendigt at fjerne tidsfristerne ift. at få en energiregning omfattet af
indefrysningsordningen. Det skyldes, at der ikke vurderes at være hjemmel til at
fastsætte regler herom i bekendtgørelsen.
GPD
henviser til, at det fremgår af § 4, stk. 2, at energivirksomheden skal ansøge
om likviditetslån ”i umiddelbar forlængelse af indefrysningen”. Dette bør
præciseres. Green Power Denmark anbefaler at det følger de muligheder der er for
at søge om likviditetslån en gang om måneden jf. ”Bekendtgørelse om likviditetslån
mv. til energivirksomheder ved indefrysning af høje energiregninger for
husholdninger, virksomheder mv”, samt mulighederne for at anmode om likviditet
på forkant.
Energistyrelsen bemærker, at bestemmelsen er omformuleret, således at: ”i
umiddelbar forlængelse af indefrysningen” erstattes med ”uden ugrundet ophold”.
Den foreslåede ændring er tiltænkt at give energiselskaberne større fleksibilitet.
Bestemmelsen er indsat efter ønske fra Erhvervsstyrelsen.
Bemærkningerne giver dermed anledning til ændring af bekendtgørelsen.
GPD anfører ift. § 4, stk. 4, at hos visse energivirksomheder kan man ikke håndtere
anmodning om indefrysning for både el og gas som en samlet anmodning. De
bliver håndteret særskilt – både ift. regning og efterfølgende afdragsordning. Denne
mulighed skal fremgå tydeligere. Green Power Denmark foreslår følgende
Side 10/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0011.png
formulering: ”Stk. 4. En anmodning kan vedrøre flere former for energi, men det
står energivirksomheden frit at kræve at kunden foretager to anmodninger en for
henholdsvis el og gas.”
Energistyrelsen bemærker, at bestemmelsen er blevet præciseret, således at det
tydeliggøres, at der er tale om en mulighed for energivirksomhederne til at lade en
anmodning vedrøre flere former for energi.
Bemærkningen giver dermed anledning til ændring af bekendtgørelsen.
GPD anfører ift. § 4, stk. 5, at bekendtgørelsen nævner, at der kan benyttes
NemID, MitID eller lignende til verificering. Med lignende skal det præciseres, at
elleverandøren kan benytte samme metoder, der benyttes ved et leverandørskift.
Dette kunne f.eks. være mail med bekræftelseslink. Det væsentlige er at
energivirksomheder kan dokumentere at kunden har accepteret indefrysningen.
Energistyrelsen bemærker hertil, at det er hensigten med formuleringen, at
energivirksomhederne skal have mulighed for at benytte forskellige metoder til
verificering af anmodningen. Energistyrelsen ser således ikke umiddelbart noget til
hinder for, at dette kan ske via en mail med et bekræftelseslink.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen.
GPD anfører ift. § 4, stk. 7, at el- og gasleverandørerne bør ligestilles med
varmeforsyningsvirksomheder og også have 3 arbejdsdage til at fremsende en
kvittering på en anmodning.
Energistyrelsen bemærker hertil, at bestemmelsen udgår i sin helhed, idet der ikke
vurderes at være hjemmel til at fastsætte et krav herom.
GPD og Andel
anmoder om, at formuleringen i § 5, stk. 1, ændres, således at en
underskrift ikke er påkrævet, men energivirksomheden skal kunne dokumentere, at
kunden har accepteret indefrysningen.
Energistyrelsen bemærker hertil, at bestemmelsen omformuleres, således at en
energivirksomhed skal kunne dokumentere, at en husstand eller virksomheden har
anmodet om indefrysning.
Bemærkningen giver dermed anledning til ændring af bekendtgørelsen.
GPD spørger om, hvorvidt Energistyrelsen kan bekræfte, at stk. 4 alene finder
anvendelse på krediterede og genudstedte regninger, således at fx årsopgørelse
for årsnettoafregnede solcellekunder ikke er omfattet.
Side 11/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0012.png
Energistyrelsen kan bekræfte, at bestemmelsen kun finder anvendelse på
krediterede og genudstede energiregninger. En årsopgørelse der udstedes i
indefrysningsperioden vil således ikke være omfattet.
GPD foreslår, at de kunder der har automatisk betaling, skal have mulighed for at
tilslutte sig indefrysningsordningen, selvom regningen er betalt.
Energistyrelsen bemærker, at såfremt en kunde har tilmeldt en regning til
betalingsservice, vil det være husstanden eller virksomhedens eget ansvar at
afvise betalingen, således at energiregningen kan omfattes af
indefrysningsordningen.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen.
GPD anfører, at § 5, stk. 6, bør udvides til de situationer, hvor der igangsættes
processer for ophør af leverance (el) og overflytning til forsyningspligt (gas), så det
ligeledes i disse situationer vil resultere i en afmelding af indefrysningsordningen.
Energistyrelsen bemærker, at bestemmelsen er blevet præciseret til også at
omfatte leveringsaftalens ophør. Selve igangsættelsen af processen for ophør af
elleveringsaftalen, vurderes imidlertid ikke at kunne resultere i en afmelding af
indefrysningsordningen.
Bemærkningen giver dermed anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Andel anfører ift. § 5, stk. 4, at det bør præciseres – alternativt anføres i
høringsnotatet - at indefrysningen også kan omfatte den del af en energiregning,
som vedrører en regningsperiode på op til en måned før indefrysningsperiodens
ikrafttræden, hvis regningen omfatter perioder som ikke er omfattet af
indefrysningsordningen. Eksempelvis kan en regning omfatte forbruget i perioden
for august, september og oktober måned, og i denne situation skal indefrysning
kunne finde anvendelse på forbruget for oktober måned.
Energistyrelsen bemærker, at for regninger der udstedt før indefrysningsperiodens
ikrafttræden, vil det være muligt at kreditere og genudstede energiregningen i
indefrysningsperioden. Såfremt den krediteres og genudstedes, vil energiregningen
imidlertid være begrænset til en regningsperiode på op til en måned før
indefrysningsperioden påbegyndes. Der kan således opstå en situation, hvor der
kun kan opnås indefrysning for en del af energiregningen, hvis den krediterede og
genudstedte energiregning omfatter en regningsperiode, der går længere tilbage
end en måned før indefrysningsperiodens påbegyndelse.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Side 12/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0013.png
Identifikation af ordningen/verifikation
Softværket vil gerne have bekræftet, om en løsning, hvor forbrugeren modtager sin
aftale til digital signering i e-Boks, indfrier verifikationskravet i § 4, stk. 5.
Energistyrelsen bemærker, at dette kan bekræftes, da det fremgår af
bekendtgørelsens § 4, stk. 4, at en energivirksomhed skal verificere en anmodning
om indefrysning ”eksempelvis ved brug af MitID eller lignende”. Bestemmelsen er
således ikke udtømmende i forhold til verifikationsformer.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Softværket spørger om § 6, pkt. 1, indebærer, at der ikke kan indgås en aftale, hvis
en forbruger ikke har e-mail eller evt. telefon.
Energistyrelsen bemærker, at det ikke har været hensigten at udelukke en
forbruger fra at indgå en aftale om indefrysning, hvis denne ikke har en e-
mailadresse eller et telefonnummer. Energistyrelsen har derfor ændret
formuleringen i bestemmelsen, således at det fremgår, at der evt. også skal
oplyses om telefonnummer og e-mailadresse.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Softværket spørger til § 6, stk. 2, og § 18, nr. 1, om energivirksomheden har et
ansvar for at sikre, at forbrugeren oplyser cpr-nummer for alle, der hæfter for
regningen? – Eller er det tilstrækkeligt at kun en person oplyser for husstanden?
Hvis man ved tilmeldingen oplyser, at der skal oplyses cpr-numre for alle ejere, har
energiselskabet så en forpligtelse til at undersøge, om oplysningerne er
fyldestgørende? Eller er dette så forbrugerens ansvar? Selskabet verificerer, at
de(t) oplyste cpr-numre er korrekte.
Energistyrelsen bemærker, at det er præciseret i bekendtgørelsen, at der skal
oplyses CPR-nr. for den eller de, der hæfter for energiregningen.
Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af bekendtgørelsens § 4, stk. 4, at
en energivirksomhed skal sikre, at en husstands eller virksomheds anmodning om
indefrysning verificeres. Det indebærer, at energivirksomheden også vil skulle
verificere oplysninger for så vidt angår den eller de personer, der hæfter for
energiregningen.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Green Power Denmark anfører i forhold til § 6, stk. 1, nr. 2, at på elområdet
anvendes aftagenummer som entydig parameter på kundeforholdet. Dette bør
Side 13/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0014.png
ligeledes fremgå af listen. På gas er det ligeledes aftagenummeret, som er det
entydig parameter på kundeforholdet.
Energistyrelsen bemærker, at dette fremgår af bekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 4.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Green Power Denmark anfører i forhold til § 6, stk. 2, at Green Power Denmark
noterede, at Energistyrelsen på orienteringsmødet fredag d. 14/10-2022 ’teknisk
orientering om indefrysningsordningen’ kommunikerede, at det var nok med én
person fra husstanden, oplyst navn, CPR-nummer og adresse. I bekendtgørelsen
er det skrevet, at tilmelder skal oplyse alle øvrige fra husstanden som skal hæfte
for energiregningen. Green Power Denmark mener, at det skal præciseres, så det
fortsat er et krav at kun ét navn og ét CPR-nummer registreres, og at øvrige
hæftende ikke skal bekræfte deres hæftelse over for energivirksomheden. Green
Power Denmark er indforstået med at registrering af flere CPR-numre er en
mulighed, for de energivirksomheder der kan håndtere det.
Energistyrelsen bemærker, at det er tilstrækkeligt, at der er én person fra
husstanden, der oplyser navn, CPR-nummer m.v. Denne person hæfter således for
indefrysningen. Hvis vedkommende der anmoder om indefrysning, imidlertid
ønsker, at der er flere, der skal angives til at hæfte, fastslår § 6, stk. 2, at
oplysningerne på disse personer skal oplyses i anmodningen. De personer der
angives til at hæfte skal ikke verificeres i medfør af § 4, stk. 4.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Oplysningsforpligtelser - indefrysningsordning og indefrysning
SMVdanmark og Softværket mener ikke, energiselskaberne allerede ved
ordningens ikrafttræden den 1. november 2022 kan give virksomhederne de
oplysninger, de har krav på efter § 3, stk. 2, nr. 3-5, når hverken rentesatsen i
indefrysning- eller afdragsperioden er fastsat eller omkostningerne der ligger til
grund for gebyrets størrelse er kendt på ikrafttrædelsestidspunktet, ligesom såvel
renten som gebyret kan ændre sig undervejs.
Energistyrelsen bemærker, at den forventede ikrafttrædelse er den 1. november for
el og gas og 1. januar for fjernvarme, jf. udkastet til ikrafttrædelsesbekendtgørelse.
Rentesatsen vil være fast fra tidspunktet, hvor ordningen bliver
statsstøttegodkendt. Når bekendtgørelsen er trådt i kraft, kan energivirksomheder
fastsætte deres gebyrer i henhold hertil. Energivirksomheder skal oplyse, hvad de
vil opkræve umiddelbart pr. år i kr. for at give husstande og virksomheder et
vejledende udgangspunkt for at vurdere, hvad de skal betale i gebyr for at få
indefrysning. Men gebyrerne skal afspejle de faktiske omkostninger, som
Side 14/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0015.png
energivirksomhederne har ved at administrere ordningen, og gebyrerne kan derfor
ændres løbende.
I forhold til høringsudkastet er indberetningspligten (gebyrer) til Forsyningstilsynet
udgået, og det samme gælder forpligtelsen for energivirksomheder til at have en
beregning af ÅOP med i de krævede regneeksempler.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Softværket spørger i henhold til § 7, stk. 4, nr. 2, i høringsversionen, om, hvad der
forstås ved en gennemsigtig beregning, samt hvad forskellen er på en
gennemsigtig beregning af indefrysningsbeløbet og prisloftets tekniske beregning.
Energistyrelsen bemærker, at ’gennemsigtig’ udelades af bekendtgørelsen. Det der
forstås ved beregningen, er det samme som regneeksemplerne i § 3, stk. 2, nr. 5, i
bekendtgørelsen. Denne beregning skal give forbrugeren forståelse for, hvordan
indefrysningsbeløbet findes. Prisloftets beregning har til formål at forklare, hvordan
prisloftet er beregnet.
Bemærkningerne giver anledning til ændring af bekendtgørelsen.
De Samvirkende Købmænd efterspørger en pligt til, at energivirksomhederne
sender information om indefrysningsordningen direkte til hver enkelt kunde.
Energistyrelsen bemærker, at dette vil medføre en stor administrativ byrde for
energivirksomhederne.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.’
Softværket oplyser, at de antager, at hele § 3 skal forstås som en generel
information og ikke en kundespecifik. Endvidere spørger Softværket, om det er
korrekt forstået, at energivirksomhederne skal vise beregning af indefrysning på
deres hjemmeside som fiktive regneeksempler.
Energistyrelsen bemærker, at det er korrekt, at der i henhold til § 3 er tale om
generelle informationer. Energistyrelsen bemærker også, at det er korrekt, at der
skal oplyses relevante eksempler på beregning af indefrysningsbeløb.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
EjendomDanmark efterspørger klarhed over, om energivirksomheder af egen drift
og aktivt skal udsende information.
Side 15/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0016.png
Energistyrelsen bemærker, at det fremgår af bekendtgørelsen, hvordan
energivirksomheder skal oplyse om indefrysningsordningen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
EjendomDanmark efterspørger klar og tydeligt kommunikation til de lejere, der ikke
umiddelbart er en del af ordningen, herunder om ordningens begrænsninger.
Energistyrelsen bemærker, at det vil være udgøre en urimeligt stor administrativ
byrde for energivirksomhederne, hvis ordningen skulle kommunikeres direkte til alle
kunder, og administrative omkostninger ved indefrysningsordningen ender som
udgangspunkt hos brugerne af ordningen.
Der udarbejdes i øvrigt generelt informationsmateriale om indefrysningsordningen,
hvor ordningen og ordningens begrænsninger vil blive forklaret nærmere. Dette
informationsmateriale skal naturligvis være let at tilgå for alle relevante kunder.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen
EjendomDanmark mener ikke, at § 8 er tiltrækkelig klar og efterspørger, at
bestemmelsen tydeliggøres således, at energivirksomheder er forpligtet til at stille
oplysninger om virksomheders eller husstandes indefrysning til rådighed på alle tre
nævnte måder.
Energistyrelsen bemærker, at det fremgår af bekendtgørelsen, at oplysninger om
den individuelle indefrysning skal stilles til rådighed via energivirksomhedens
hjemmeside, anden elektronisk kommunikation eller ved personlig, herunder
telefonisk, henvendelse. Muligheden for at give oplysningerne ved personlig
henvendelse skal give meget små energiviksomheder uden elektroniske platforme
mulighed for at kunne stille oplysningerne til rådighed personligt.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
EjendomDanmark foreslår, at der i § 8 tilføjes, at energivirksomhederne skal
informere om mulighederne for straksafvikling samt muligheden for afdragsordning
og hvordan den sættes i gang
Energistyrelsen bemærker, at muligheden for husstande og virksomheder til at
betale indfrysningsbeløb straks efter den afdragsfrie periode eller via en 4-årig
afdragsordning er reguleret i bekendtgørelsen.
Energistyrelsen bemærker endvidere, at der vil blive udarbejdet generelt
informationsmateriale, som forklarer hvad ordningen indebærer af rettigheder og
forpligtelser for husstande og virksomheder, herunder hvordan gæld kan afvikles.
Side 16/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0017.png
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen
Ældresagen konstaterer, at det er kunden selv, der skal rette henvendelse til
energiselskabet for at få oplysninger om muligheden for indefrysning, herunder
proceduren for anmodning om indefrysning. Det er efter ældresagen opfattelse
vigtigt, at der vil blive informeret om dette, således at forbrugerne ikke tror, at de
automatisk får ”tilbud” fra deres energiselskab
Energistyrelsen bemærker, at det vil være administrativt tungt, hvis alle
energikunder skulle modtage et tilbud fra energivirksomhederne, hvor de bliver
tilbudt at deltage i ordningen. Loven og bekendtgørelsen om
indefrysningsordningen fastsætter utvetydigt, at husstande og virksomheder selv
skal anmode om at få indefrysning.
Der vil blive udarbejdet informationsmateriale, som på en ”ikke juridisk” måde
forklarer, hvad energikunder skal gøre for at få indefrysning.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen
ABF mener, at oplysningsforpligtelsen skal prioriteres højt, så det er nemt at tilgå
oplysninger på en let og administrativ måde. Det bør prioriteres at man kan komme
i direkte telefonisk kontakt med energivirksomhederne.
Energistyrelsen bemærker, at det fremgår af bekendtgørelse, at energikunder kan
få oplysninger om indefrysningsordningen og deres individuelle indefrysning ved
personlig - herunder telefonisk – henvendelse.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen
Green Power Denmark opfordrer til at der udarbejdes fælles ”lånevilkår” fra
myndighedernes side – i stil med lånevilkår eller kontraktsbestemmelser for en
elaftale – der skal anvendes af energivirksomhederne. Dette vil dække
oplysningsforpligtelserne i stk. 2 nr. 1-3, 5, 7-9 således at energivirksomhederne vil
kunne henvise til ”lånevilkårene”
Energistyrelsen bemærker, at der udarbejdes en lang række af
informationsmateriale og der kan vejledes om ordningen, herunder information om
vilkår. Energistyrelsen har imidlertid ikke hjemmel til at rådgive
energivirksomhederne, hvilket betyder, at Energistyrelsen ikke kan udarbejde eller
godkende en egentlig kontrakt.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen
Side 17/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0018.png
Green Power Denmark opfordrer til, at der bør være en vis frihed for, hvordan
energivirksomheden viser det indefrosne beløb. Punkterne 2, 4 og 6 i § 7, stk. 4,
kan vises på et kontrolpanel på energivirksomhedens hjemmeside. Visning er det
indefrosne beløb bør også kunne vises på fx Mit.dk, dvs. det bør ikke blive et krav,
at det skal være på energiselskabets egen hjemmeside. Opfordring er derfor, at
disse formuleringer rykkes til § 8. Endelig vil mange erhvervskunder have flere
målepunkter knyttet til sin energileveringsaftale. Ofte vil disse målepunkter være
splittet på flere regninger. Green Power Denmarks forståelse er, at kravene i § 7
knytter sig til den enkelte regning og ikke kundeforholdet/energileveringsaftalen.
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen er tilrettet, således at visse
oplysningskrav er flyttet fra § 7 (krav til oplysninger i/sammen med den enkelte
energiregning) til § 8 (krav til oplysninger på hjemmeside, platform mv.). Det drejer
sig om oplysninger om beregningen af indefrysningsbeløbet, den akkumulerede
indefrysning og den løbende tilpasning indefrysningsbeløbet ved aconto, hvis
energivirksomheden benytter aconto fakturering.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen
Green Power Denmark anfører, at det fremgår af bekendtgørelsens § 8, at kunder
skal kunne tilgå oplysninger om indefrysningen i hele indefrysningsperiodens
løbetid. Der er dog nogle oplysninger, der først kan tilgås når indefrysningsperioden
er afsluttet. Det gælder især pkt. 1-2 og 4-5.
Energistyrelsen bemærker, at det er tilføjet til § 8, stk. 1, at oplysningerne skal
stilles til rådighed, når de er tilgængelige for energivirksomheden.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen
Andel anfører, at der er behov for en afklaring af, hvorledes den løbende tilpasning
af indefrysningsbeløbet skal fremgå af energiregningen, når der anvendes aconto
fakturering, jf. § 7, stk. 4, nr. 6, herunder ved et beregnet forbrug og endelig
afregning af periodeforbrug.
Energistyrelsen bemærker, at kravet om, at den løbende tilpasning af
indefrysningsbeløbet tydeligt skal fremgå af energiregningen, når der anvendes
aconto fakturering (§ 7, stk. 4, nr. 6) bliver flyttet til § 8 (§ 8, stk. 3, nr. 3) således at
det bliver muligt for energivirksomheder at henvise til f.eks. en hjemmeside ved en
henvisning (link) på den individuelle energiregning. Samtidig er det tilføjet som et
punkt i § 7 (§ 7, stk.3, nr. 5), at energivirksomheder i/sammen med deres
energiregninger skal oplyse om, hvor husstande og virksomheder kan tilgå
oplysninger efter § 8, stk. 3.
Side 18/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0019.png
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Dansk Fjernvarme angiver til § 3, stk. 3 og 4, at det er de generelle oplysninger om
ordningen, som kan oplyses på hjemmesiden. De individuelle kundeoplysninger
sendes med ud som bilag til kundens aconto opkrævning eller særskilt information
enten via mail eller post.
Energistyrelsen bemærker, at der i bekendtgørelsen er blevet præciseret i
overskriften til kapitel 2, at der er tale om generelle oplysninger i dette kapitel.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Dansk Fjernvarme angiver til § 3, stk. 5, at det ikke vil være muligt at dokumentere,
at disse oplysninger er givet via telefonisk henvendelse, det vil udelukkende kunne
dokumenteres på underskrevet aftale, der udsendes efterfølgende.
Energistyrelsen bemærker, at der er ikke noget til hinder for, at
energivirksomhederne tager notat eller andet efter en telefonisk samtale med
henblik på eventuel senere dokumentation. Der lægges ikke op til at fastlægge
nærmere krav til, hvordan oplysningsforpligtelsen skal dokumenteres.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Dansk Fjernvarme angiver til § 8, at hvis et selskab sender de nødvendige
oplysninger ud til kunden i forbindelse med opkrævningerne, skal kunden stadig
kunne tilgå dem via energiselskabets hjemmeside eller ved elektronisk
kommunikation. De forudser, at dette kan være en vanskelig opgave for mindre
selskaber.
Energistyrelsen bemærker, at
formålet
med bestemmelsen er at sikre, at husstande
og virksomheder løbende kan tilgå oplysninger om indefrysningen. Dette kan ske
enten via hjemmeside, elektronisk platform eller via kundens direkte henvendelse til
energiselskabet.
Det forhold, at energiselskaber sender oplysningerne til kunden i forbindelse med
opkrævninger, fritager ikke energiselskabet for at stille de fornødne oplysninger til
rådighed på andre tidspunkter.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Softværket og Dansk Fjernvarme beder om afklaring i forbindelse med § 3, stk. 2,
nr. 6, i forhold til valg af model for udregning af forbrugerens indefrysningsbeløb.
Her spørges til, om man skal anvende den individuelle gennemsnitspris eller
selskabets gennemsnitspris fratrukket prisloftet.
Side 19/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0020.png
Energistyrelsen bemærker, at indefrysningsbeløbet skal beregnes ud fra den
enkelte forbrugers varmepris (svarende til den individuelle pris) og prisloftet.
Energistyrelsen er opmærksom på, at der kan være eksempler på, at forbrugere
med høje varmeregninger ikke kan opnå indefrysning, mens forbrugere med lavere
varmeregninger kan opnå indefrysning. Energistyrelsen lægger til grund for
beslutningen, at indefrysningsordningen har til formål at lægge loft over prisen på
energi og ikke husstandens samlede energiomkostninger. Endvidere vil
anvendelsen af selskabets gennemsnitspris fratrukket prisloftet medføre en
situation, hvor en forbruger kan opnå indefrysning, selvom forbrugerens varmepris
er under prisloftet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Softværket angiver til § 7, stk. 3, nr. 6, at det bør præciseres, at den løbende
tilpasning af indefrysningsbeløbet kan fremgå af energiregningen eller sammen
med energiregningen, jf. § 7 stk. 3.
Energistyrelsen bemærker, at det allerede fremgår af § 7, stk. 3, at
varmeforsyningsvirksomheder skal give oplysninger, herunder løbende tilpasning af
indefrysningsbeløbet, i eller sammen med energiregningen for opvarmet vand.
Oplysningerne, som nævnt i § 7, stk. 4, skal gives i overensstemmelse med stk. 3
(varme) og stk. 2 (el og gas).
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Softværket spørger til § 8, om det er korrekt forstået, at et tidligere foreslået krav
om et online system med ”realtidsdata” er frafaldet, og at det dermed er
tilstrækkeligt at stille sidst beregnede beløb til rådighed for forbrugere, evt. på ”min
side” eller ved personlig forespørgsel?
Energistyrelsen bemærker, at der ikke i bekendtgørelsen stilles krav om
realtidsdata. Der stilles alene krav om, at husstand eller virksomheden i hele
indefrysningsperiodens løbetid skal kunne tilgå relevante oplysninger som nævnt i
§ 8.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Indefrysningsbeløb
SMV Danmark fremfører, at det kan udgøre et problem for virksomhederne at de
kun kan få indefrysning på en energiregninger der er betalt fordi mange
Side 20/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0021.png
virksomheder betaler forud aconto, og at disse virksomheder ikke kan få
indefrysning af energi, der endnu ikke er brugt.
Energistyrelsen bemærker, at der er tale om en misforståelse og alle
energiregninger er omfattet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen
De samvirkende købmænd, Dansk Erhverv samt Danske speditører efterspørger
alle tre at beløbsgrænser/prisloft ikke bliver fastsat via CVR-nr., men i stedet f.eks.
p-nummer eller anden unik identifikation. Dansk Erhverv og DI Energi mener
desuden, at prisloftet ikke bør fastsættes på koncernniveau.
Energistyrelsen bemærker, at Energistyrelsens bekendtgørelse følger og skal sikre
overensstemmelse med Erhvervsstyrelsens bekendtgørelse om likviditetslån.
I bekendtgørelse om likviditetslån anvendes CVR-nr. som identifikation af
virksomheder, ligesom det maksimale samlede beløb en virksomhed kan få i
henstand, opgøres på baggrund af koncernniveau, og ikke på baggrund af CVR,
eller p-enhed. Koncern er defineret i § 2 punkt 11 i bekendtgørelse om
likviditetslån.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen
Kommunikation om ordningen
Forbrugerrådet TÆNK efterspørger klar og tydelig kommunikation i et forståeligt
sprog er centralt for, at forbrugerne får tilstrækkelig indsigt i, hvad
indefrysningsordningen indebærer og kan træffe et trygt og informeret valg om at
benytte ordningen. Det indbefatter fx, at sammenhængen mellem
indefrysningsperioden på 12 måneder, den afdragsfrie periode på 12 måneder og
afbetalingsperioden på de 4 år samt de privatøkonomiske konsekvenser heraf,
tydeligt formidles til forbrugerne.
Energistyrelsen bemærker, at Energistyrelsen er enig i Forbrugerrådet TÆNK’s
bemærkninger om kommunikation om ordningen. Det er vigtigt, at forbrugerne kan
træffe et oplyst valg. Energistyrelsen arbejder sammen med Erhvervsstyrelsen om
at udarbejde så god og vejledende information som muligt.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Forbrugerrådet TÆNK mener, at Energistyrelsen skal fastsætte minimumskrav for
information og, at det er afgørende, at Energistyrelsen påtager sig en central
oplysningsrolle for at sikre, at alle forbrugere på tværs af landet og uafhængigt af
Side 21/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0022.png
tilhørsforhold til lokale energivirksomheder får de samme informationer om
ordningen, som de har krav på.
Energistyrelsen bemærker, at der med bekendtgørelsen fastsættes krav til
oplysningsforpligtelser jf. kapitel 2. Derudover arbejder Energistyrelsen sammen
med Erhvervsstyrelsen om at udarbejde god og vejledende information om
indefrysningsordningen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Gebyrer
Forbrugerrådet TÆNK mener, at gebyrerne skal afspejle de faktiske omkostninger,
være så lave som muligt og beregnet med stor gennemsigtighed.
Energistyrelsen er enig i Forbrugerrådets bemærkning. Det vil være op til den
enkelte energivirksomhed at fastsætte størrelsen på gebyret. Det fremgår af
bekendtgørelsens § 11, hvilke omkostninger, der kan omfattes af gebyret, og det
bemærkes i forlængelse heraf, at gebyret alene kan dække de faktiske
omkostninger.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
SMVdanmark er bange for, at der bliver stor forskel i gebyrer hos de enkelte
energivirksomheder, samt at energivirksomhederne ikke har incitamenter til at
holde gebyrerne lav, da de kan overvæltes på forbrugerne.
Energistyrelsen er opmærksom på, at gebyrerne er omkostningsbestemte, og at
der bl.a. på grund af energivirksomhedernes varierende størrelse og
omkostningsniveauer vil kunne være forskel på gebyrernes størrelse. Der henvises
til bekendtgørelsens bestemmelser i bl.a. § 11, hvor det fastlægges hvilke
omkostninger, der kan indgå i gebyret. Det bemærkes i forlængelse heraf, at
gebyret alene kan dække de faktiske omkostninger.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
SMVdanmark mener herudover ikke, at det er rimeligt, at de enkelte virksomheder
er forpligtet til at betale gebyrer i hele indefrysningsperioden og den afdragsfrie
periode. SMVdanmark mener, at § 11, stk. 4, skal udgå.
Energistyrelsen bemærker, at hensigten med bestemmelsen har været at sikre, at
energivirksomhederne kan få dækket deres administrative omkostninger i hele
perioden, og at sikre, at udgifterne hertil dækkes af alle de parter, der anvender
ordningen. Det bemærkes i forlængelse heraf, at der er tale om en ”kan-
Side 22/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0023.png
bestemmelse”, hvilket indebærer, at energivirksomheden kan, men ikke skal,
opkræve de nævnte gebyrer. Energistyrelsen bemærker i øvrigt, at det er
tydeliggjort, at gebyrernes størrelse samt vilkår er omfattet af den generelle
oplysningsforpligtelse.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
SMVdanmark mener ikke, det er rimeligt, at en virksomhed, som skifter leverandør
og indfrier den oprindelige indefrysningsaftale, kan blive opkrævet gebyr fra den
oprindelige leverandør plus gebyr fra den nye på samme tid ved indgåelse af en ny
indefrysningsordning.
Energistyrelsen bemærker, at energivirksomheden kan opkræve et gebyr for
faktiske omkostninger forbundet med indefrysningsordningen. Det, at en
virksomhed eller husstand skifter leverandør i indefrysningsperioden ændrer ikke
ved, at virksomheden eller husstanden skal bidrage til at dække de faktiske
omkostninger, der måtte være både ved den ene og den anden leverandør.
Energistyrelsen henviser i øvrigt til, at gebyrstørrelse samt vilkår er en del af
energivirksomhedens generelle oplysningsforpligtelse, og at husstand og
virksomhed derfor kan tage dette i betragtning ved leverandørskifte.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen.
SMVdanmark anbefaler en model, hvor der fra starten blev fastsat et ensartet
gebyr, og at dette gebyr ikke kan forhøjes gennem ordningens levetid.
Energistyrelsen bemærker, at gebyrerne er omkostningsbestemte, og at der bl.a.
på grund af energivirksomhedernes varierende størrelse og omkostningsniveauer
vil kunne være forskel på gebyrernes størrelse. Det vurderes derfor ikke
hensigtsmæssigt at fastsætte et ensartet gebyr, da det vil kunne påvirke den
enkelte energivirksomheds omkostningsdækning. Dette gælder også for ændring af
gebyrernes størrelse.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen.
De Samvirkende Købmænd påpeger, at der er stor usikkerhed omkring
gebyrsatsen samt om det opkræves forholdsmæssigt, hvis virksomheder udtræder
undervejs.
Energistyrelsen henviser til bemærkningerne ovenfor, herunder særligt hensynet til
at dække energivirksomhedernes faktiske omkostninger ved
indefrysningsordningen.
Side 23/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0024.png
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af bekendtgørelsen.
Dansk Erhverv mener, at det er uklart, om gebyrbetalingen for en virksomhed eller
husstand bortfalder/reduceres, såfremt den pågældende virksomhed eller husstand
indfrier den samlede indefrysning før, at indefrysningsordningens løbetid udløber.
Energistyrelsen bemærker, at det vil være op til den enkelte energivirksomhed at
fastsætte gebyret, herunder størrelsen samt om gebyret kan opkræves
forholdsmæssigt. Der henvises til bekendtgørelsens § 11 og 12, om hvilke
omkostninger, der kan indgå i gebyret. Energistyrelsen henviser i øvrigt til
besvarelsen ovenfor, herunder særligt om opkrævning af gebyr efter indfrielse.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af bekendtgørelsen.
Softværket spørger, om det er korrekt opfattet, at gebyret skal indregnes i
indefrysningsbeløbet.
Energistyrelsen bemærker, at der for varme er fastsat et prisloft, jf. § 9 og 17 i lov
om en indefrysningsordning for høje energiregninger. Det indebærer, at en
husstand eller en virksomhed kan anmode om indefrysning for den del af
energiregningen for varme, som ligger ud over prisloftet. Det indebærer, at gebyret
vil kunne indregnes, såfremt dette indgår i en energiregning.
Energistyrelsen bemærker, at retten til indefrysning omfatter det gebyr, som
elhandelsvirksomheden eller gasleverandøren kan opkræve til dækning af
energivirksomhedens administrationsomkostninger som følge af
indefrysningsordningen. Uanset hvilket andet priselement end afgifter, tariffer og
moms der er tale om, er det således omfattet af prisloftet.
Ældresagen foreslår, at muligheden for at ændre gebyret med tre måneders varsel
skal fremgå af de oplysninger, som selskabet skal give om ordningen, jf. § 3, nr. 4.
Ligesom det bør fremgå, at gebyret kan opkræves for hele indefrysningsperioden
og den afdragsfri periode, uanset om indefrysningen ophører.
Energistyrelsen er enige i, at det skal præciseres i bekendtgørelsen, at gebyrets
størrelse samt vilkår skal omfattes af energivirksomhedens generelle
oplysningsforpligtelse.
Bemærkningerne har givet anledning til ændringer af bekendtgørelsen.
ABF bemærker, at der bør fastlægges et loft for størrelsen af gebyret.
Energistyrelsen henviser til ovenstående bemærkninger, hvor det bl.a. fremgår, at
hensigten med gebyrer har været at sikre, at energivirksomhederne kan få dækket
Side 24/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0025.png
deres administrative omkostninger i hele perioden, og at sikre, at udgifterne hertil
dækkes af alle de parter, der anvender ordningen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændring af bekendtgørelsen.
Green Power Denmark forstår, at administrationsgebyret ikke skal varsles ved
indefrysningsordningens start, men alene hvis der sker ændringer i løbet af
perioden.
Energistyrelsen bemærker, at det fremgår af bekendtgørelsens § 3, stk. 2, nr. 4, at
energivirksomheden skal oplyse om størrelsen og vilkår for gebyr, som en del af
den generelle oplysningsforpligtelse. Det fremgår desuden af bekendtgørelsens §
12, at eventuelle ændringer i gebyr vil skulle varsles med mindst tre måneder.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af bekendtgørelsen.
GPD bemærker endvidere, om ikke varslingsfristen bør tilsvare varslingsreglerne i
eksempelvis elleveringsbekendtgørelsen, der skelner imellem varsling af husstande
(3 måneder) og virksomheder (14 dage). Green Power Denmark er desuden af den
forståelse at varsling af gebyrændring, jf. § 12, ikke udgør en ændring af kundens
elaftale, der giver opsigelsesmulighed i medfør af elleveringsbekendtgørelsen.
Energistyrelsen bemærker, at det er Energistyrelsens vurdering, at en ændring af
gebyret, ikke udgør en ændring af kundens elaftale, der giver opsigelsesmulighed i
medfør af elleveringsbekendtgørelsen. Gebyret opkræves for administration af
indefrysningsordningen og er således ikke en del af aftalen om levering af
elektricitet. Af samme grund anser Energistyrelsen det ikke for nødvendigt at
tilpasse varslingens længde til reglerne herom i elleveringsbekendtgørelsen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af bekendtgørelsen.
Landbrug og Fødevarer anfører, at de specifikke kriterier for, hvordan gebyrerne
fastsættes, og hvad der kan dækkes over gebyrerne, bør udfoldes i
bekendtgørelsen.
Energistyrelsen bemærker, at hensigten med gebyret er, at energivirksomheden
kan få dækket de faktiske omkostninger, der er forbundet med
indefrysningsordningen. Det indebærer, at gebyrerne er omkostningsbestemte, og
at der bl.a. på grund af energivirksomhedernes varierende størrelse og
omkostningsniveauer vil kunne være forskel på gebyrernes størrelse.
Det vurderes derfor ikke hensigtsmæssigt at fastsætte udtømmende regler herom.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af bekendtgørelsen.
Side 25/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0026.png
Rente
DI spørger til rimeligheden i, at virksomheder skal betale en højere rente for
indefrysningen af energiregningen end husstandes. Hvor husstandene pålægges
en rentesats på 2 pct., skal virksomheder betale 4,4 pct. i rente.
Energistyrelsen bemærker, at det er forudsat i den politiske aftale om ”Vinterhjælp”
af 23. september 2022, at renten for virksomheder er højere end renten for
husstande. Det fremgår desuden af lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger §§ 4 og 10, herunder i de specielle bemærkninger, at renten skal
være forskellig. Der er ikke hjemmel til at fravige dette ved bekendtgørelse.
Bemærkningen giver derfor ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
SMVdanmark bemærker, at der er behov for et loft over hvor høj renten for
indefrysning for virksomheder kan blive. SMVdanmark anbefaler en fast rente for
hele perioden.
Energistyrelsen bemærker, at adgangen til at ændre i rentesatsen er begrundet i, at
renten for virksomheder skal kunne følge renteudviklingen. Reglen om ændring af
renten er blevet suppleret på baggrund af høringen med en forpligtelse til varsling
af renteændringer forud for renteændringens virkning. Følgende fremgår nu af §
10, stk. 2: ”Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter rentesatsen for de 12
efterfølgende måneder samt for den 4-årige afviklingsperiode. Ændringer i den
fastsatte rentesats skal varsles til energivirksomheder og virksomheder senest 6
måneder, inden ændringen får virkning.”
De Samvirkende Købmænd efterspørger en afklaring af rentesatsen for
virksomheder og hvordan den forventes ændret undervejs.
Energistyrelsen bemærker, at det er forudsat i den politiske aftale om ”Vinterhjælp”
af 23. september 2022, at renten for virksomheder er højere end renten for
husstande. Det fremgår desuden af lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger §§ 4 og 10, herunder i de specielle bemærkninger, at renten skal
være forskellig. Adgangen til at ændre i rentesatsen er begrundet i, at renten for
virksomheder skal kunne følge renteudviklingen. Reglen om ændring af renten er
blevet suppleret på baggrund af høringen med en forpligtelse til varsling af
renteændringer forud for renteændringens virkning.
Ældresagen bemærker, at energivirksomheder, ud over renten, bør oplyse,
hvordan renter indberettes til skattemyndighederne, jf. § 3 nr. 3.
Side 26/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0027.png
Energistyrelsen bemærker, at regulering af skatteforhold ikke er omfattet af
bekendtgørelsens regelområde.
Landbrug & Fødevarer efterspørger en begrundelse for, hvad rentetillægget
dækker over og dermed baggrunden for en uforholdsmæssig høj renteudgift på
indefrysningsordningen for virksomheder. Landbrug & Fødevarer finder det
desuden grundlæggende uhensigtsmæssigt, at der indføres et stort element af
usikkerhed ved regler om ændring af renten for virksomheder, men vi finder det
dog nødvendigt, at der er fleksibilitet til, at rentesatsen kan reguleres nedad fra det
høje udgangspunkt.
Energistyrelsen bemærker, at det er forudsat i den politiske aftale om ”Vinterhjælp”
af 23. september 2022, at renten for virksomheder er højere end renten for
husstande. Det fremgår desuden af lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger §§ 4 og 10, herunder i de specielle bemærkninger, at renten skal
være forskellig. Der er ikke hjemmel til at fravige dette ved bekendtgørelse.
Det fremgår af bemærkningerne til § 11, stk. 10 i loven, at renten forventes at blive
fastsat til ca. 4,4 pct., hvilket svarer til renten på den 10-årige danske
statsobligation på 2 pct. pr. 13. september samt et rentetillæg på 2,4 procentpoint til
finansiering af afdækning af statsfinansielle risici. Det fremgår af § 10, stk. 1, i
bekendtgørelsen, at renten fastsættes til 4,4 pct. i indefrysningsperioden.
Energistyrelsen bemærker, at adgangen til at ændre i rentesatsen er begrundet i, at
renten for virksomheder skal kunne følge renteudviklingen. Reglen om ændring af
renten er blevet suppleret på baggrund af høringen med en forpligtelse til varsling
af renteændringer forud for renteændringens virkning.
Afdragsordning
EjendomDanmark efterspørger klarhed i bekendtgørelsen om, at der efter
indefrysningsordningen er afsluttet følger en periode på 12 afdragsfrie måneder.
Energistyrelsen bemærker, at det klart fremgår af lov om en indefrysningsordning
for høje energiregninger, § 4, stk.1, at en husstand senest skal påbegynde afvikling
af indefrysningen 12 måneder efter udløbet af indefrysningsperioden.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Dansk Fjernvarme bemærker til bestemmelserne i § 3, stk. 2, nr. 7, og § 13, at det
skal præciseres, at der først sker ordinære afdrag efter 1. januar 2025, medmindre
kunden ønsker straks at indfri beløbet.
Side 27/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0028.png
Dansk Fjernvarme spørger, om det i § 13 kan anføres, at såfremt kunden ønsker
straks at indfri beløbet, skal det være meddelt senest 1 måned før
afviklingsperioden påbegyndes, idet indefrysningen ellers afdrages over 4 år.
Herefter vil det ikke være muligt at straks indfri ordningen.
Dansk Fjernvarme ønsker ligeledes at få tilføjet, at det bør være muligt at afvikle
det indefrosne beløb med overskydende varmeafregning i stedet for, at det
tilbagebetales til forbrugeren.
Endelig bemærker Dansk Fjernvarme, at i det i § 13 stk. 4, bør anføres, at en
telefonisk henvendelse om straksindfrielse skal følges op med en skriftlig aftale for
at være gældende.
Energistyrelsen bemærker, at det følger af § 4, stk. 1, i lov om en
indefrysningsordning for høje energiregninger, at en husstand senest skal
påbegynde afvikling af indefrysningen 12 måneder efter udløbet af
indefrysningsperioden. Tilsvarende gælder for virksomheder, jf. § 11, stk. 1.
Det fremgår således allerede af loven, som bekendtgørelsen er udstedt i medfør af,
at en husstand eller en virksomhed forventeligt vil skulle påbegynde afvikling af
indefrysningen fra 1. januar 2025.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Energistyrelsen bemærker, at det ikke er hensigten at binde hverken virksomheder
eller husstande til en 4-årig afdragsperiode.
Det fremgår derfor af bekendtgørelsen § 13, stk. 1-3, at husstande og
virksomheder som ikke senest 1 måned før, at afviklingsperioden påbegyndes, har
truffet beslutning om afvikling af indefrysningen, vil skulle afdrage over en 4-årige
periode, og at den samlede indefrysning til enhver tid kan indfries.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Til bemærkningen om, at det bør være muligt at afvikle det indefrosne beløb med
overskydende varmeafregning i stedet for at tilbagebetale det til husstanden eller
virksomheden, vurderer Energistyrelsen, at hverken indefrysningsloven eller
bekendtgørelsen er til hinder for, at en energivirksomhed i overensstemmelse med
de almindelige obligationsretlige principper kan indgå aftaler med kunden om at
anvende eventuel overskydende varmeafregning til at afvikle på indefrysning.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Energistyrelsen bemærker endelig, at telefoniske aftaler er bindende som skriftlige
aftaler. Det er Energistyrelsens vurdering, at det vil være op til den enkelte
Side 28/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0029.png
energivirksomhed at sikre den fornødne dokumentation for aftaleindgåelse,
herunder bl.a. til brug for en eventuel senere inddrivelsessag mod en husstand eller
en virksomhed.
Bemærkningen giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Softværket stiller spørgsmål ved, om en anmodning om indfrielse af den samlede
indefrysning er omfattet af et dokumentationskrav, og i givet fald hvilket, jf.
bekendtgørelsens § 13, stk. 3.
Softværket foreslår i den forbindelse, at en sådan anmodning skal fremsendes
skriftligt inden d. 15. i hver måned, hvorefter energivirksomheden fremsender en
samlet opkrævning som straksopkrævning eller som en del af førstkommende
rateopkrævning.
Energistyrelsen bemærker, at det ikke har været hensigten at fastsætte nærmere
regler om dokumentationskrav for meddelelse om indfrielse af den samlede
indefrysning. Det følger af bekendtgørelsens § 13, stk. 3, at en husstand eller
virksomhed til enhver tid kan vælge at indfri den samlede indefrysning. Det
harsåledes ikke været hensigten med bekendtgørelsen at fastlåse husstande og
virksomheder i indefrysningsordningen men tværtimod sikre, at en husstand og
virksomhed vil kunne indfri beløbet, når hustanden eller virksomheden ønsker
dette.
Energistyrelsen er opmærksom på, at det har været væsentligt for
energivirksomhederne, at bekendtgørelsen har opstillet en række tidsfrister for bl.a.
husstandes og virksomheders anmodning til en energivirksomheden af hensyn til
energivirksomhedernes faktureringssystemer og betalingsformer. Bekendtgørelsen
har som følge heraf været sendt i høring med en række tidsfrister ift. anmodningen.
Energistyrelsen bemærker imidlertid, at det har været nødvendigt at fjerne
tidsfristerne ift. at få en energiregning omfattet af indefrysningsordningen, idet der
ikke vurderes at være hjemmel i lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger til at fastsætte regler herom i bekendtgørelsen. Energistyrelsen
kan derfor ikke imødekomme anmodningen fra Softværket om, at en husstands
eller virksomheds anmodning om indfrielse af den samlede indefrysning vil skulle
fremsendes skriftligt til energivirksomheden inden d. 15. i hver måned.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Green Power Denmark anfører i henhold til § 13, at det bør være frit for den enkelte
energivirksomhed om opkrævningen af det indefrosne beløb sker på
energiregningen, i tilknytning til energiregningen eller i sin egen kadence. Dette bør
præciseres i § 13.
Side 29/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0030.png
Energistyrelsen bemærker, at der ikke er noget til hinder for, at
energivirksomheden kan indrette deres opkrævning, på en måde der er mest
hensigtsmæssig for energivirksomheden.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Afmeldelse
Green Power Denmark anfører, at § 15 stk. 3, i lighed med deres kommentar til §
13, bør det være energivirksomhederne frit, hvor de opkræver beløb knyttet til
indefrysningsordningen. § 15 stk. 3 bør derfor forfattes som følger:
”Stk. 3. Energivirksomheden skal umiddelbart derefter og senest i forbindelse med
førstkommende energiregning til virksomheden opkræve beløbet, jf. stk. 2”
Ligeledes bør det sikres i ”Bekendtgørelse om likviditetslån mv. til
energivirksomheder ved indefrysning af høje energiregninger for husholdninger,
virksomheder mv” at fremgå at en manglende betaling af opkrævningen listet i §
15, stk. 3 er at betragte som en misligholdelse hvorfor indefrysningen overdrages til
erhvervsstyrelsen.
Energistyrelsen bemærker, at teksten fint kan præciseres, så det fremgår, at
beløbet skal opkræves senest i forbindelse med førstkommende regning. Det
bemærkes yderligere, at forhold vedrørende ”bekendtgørelse om likviditetslån mv.
til energivirksomheder ved indefrysning af høje energiregninger for husholdninger,
virksomheder mv.” falder uden for rammerne af nærværende høring.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Fraflytning
Dansk Fjernvarme bemærker, at selskabet vil skulle oprette en ny
indefrysningsaftale med nyt tilmeldingsgebyr i tilfælde, hvor kunder tilflytter i løbet
af 2023, hvis energivirksomheden er omfattet af prisloftet. Dansk Fjernvarme
efterspørger i den forbindelse myndighedernes tilbagemelding på udkast til aftale
og opfordrer i øvrigt myndighederne til at udarbejde bilag, hvor eksempler på aftaler
til henholdsvis husstande og virksomheder fremgår.
Energistyrelsen bemærker, at det falder uden for Energistyrelsens
kompetenceområde at udarbejde kontraktudkast eller godkende tilsvarende
udarbejdet af branchen. Energistyrelsen har alene en vejledende rolle i
implementeringen af indefrysningsordningen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Side 30/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0031.png
Softværket bemærker til § 16, stk. 4, at det er meget uhensigtsmæssigt, at
forbrugeren kan videreføre en indefrysningsordning ved flytning inden for
energivirksomhedens forsyningsområde, også selvom det umiddelbart lyder som
en god model. Når forbrugeren flytter til en ny adresse, vil vi anbefale, at der laves
en ny aftale, da der i aftalegrundlaget forlanges bl.a. oplysning om
leveringsadresse og kundenummer. Ydermere kan der ved flytning være ændring i
samtykke (eksempelvis at der er flere eller færre samtykker). Dertil kommer, at
samtykket er koblet op mod ejendommen og aktivnummeret, således det altid kan
henføres hertil. Flytning til ny adresse = Nyt kundenummer og leveringsadresse.
Energistyrelsen bemærker, at hverken husstand, virksomhed eller
energivirksomhed er forpligtet til at indgå en aftale om videreførelse af indefrysning
i tilfælde af fraflytning, jf. § 16, stk. 4. Det skyldes, at der kan være konkrete
omstændigheder, fx ændring af personer, der hæfter mv., som medfører, at en
videreførelse er uhensigtsmæssig.
Energistyrelsen opfordrer energivirksomheden til at tilrettelægge gebyrstrukturen
således, at der tages højde for tilfælde, hvor der indgås ny aftale om indefrysning
ved samme energiselskab, hvor der var aftalt indefrysning på tidligere adresse.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Softværket spørger, om en forbruger kan fortryde straksindfrielse efter
flytteopgørelsen er dannet, og dermed skulle have ændret til afdragsordning
(bekendtgørelsesudkast § 16, stk. 5).
Energistyrelsen bemærker, at udgangspunktet er, at den samlede indefrysning skal
afvikles over en 4-årig afdragsperiode med mindre, at en husstand eller en
virksomhed meddeler, at indefrysningen indfries straks. Tilfælde, hvor virksomhed
eller husstand alligevel ikke ønsker at indfri den samlede indfrysning straks, eller
ikke indfrier den samlede indefrysning, vil skulle følge den almindelige
inddrivelsesprocedure. Det bemærkes, at bestemmelsen ikke ændrer ved, at
husstande og virksomheder til enhver tid kan indfri den samlede indefrysning.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) efterspørger en bekræftelse
på andelsboligforeningen ved andelshavers fraflytning ikke er forpligtet til at
afregne andelshavers indefrysningsgæld overfor energivirksomheden. Det er vigtigt
for ABF, hvornår indefrysningsgælden betragtes som forfaldent.
Energistyrelsen bemærker, at afregning af eventuel gæld til en andelsforening, der
har anmodet om indefrysning og videregivet til andelshavere ikke er reguleret og
udgør et internt forhold i andelsforeningen.
Side 31/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0032.png
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Leverandørskifte
Green Power Denmark anfører til § 17, at § 16 stk. 5, også bør gælde ved
leverandørskift og ophør af kundeforhold ved overflytning til forsyningspligt. Det vil
sige § 17 stk. 1 forfattes: ”Elhandelsvirksomheder og gasleverandører skal i tilfælde
af et leverandørskifte, herunder ophør af kundeforhold ved overflytning til
forsyningspligt for gas opgøre den individuelle og samlede indefrysning, som
energivirksomheden har ydet husstanden eller virksomheden”. § 17, stk. 2,
forfattes: ”§ 16. stk. 2-3 og 5-6 finder tilsvarende anvendelse ved leverandørskifte
herunder ophør af kundeforhold ved overflytning til forsyningspligt for gas”.
Energistyrelsen bemærker, at det er blevet præciseret i bekendtgørelsen, at det
også kan være relevant ved andre typer af ophør. Det kunne fx være ved overgang
til forsyningspligt.
Bemærkningerne giver anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Indsamling og videregivelse af oplysninger
Datatilsynet bemærker, at bekendtgørelsen ligeledes fastsætter regler om
administration af ordningerne, herunder indsamling, samkøring og videregivelse af
oplysninger, og at bekendtgørelsen således også vedrører § 20, i lov nr. 1387 af 5.
oktober 2022 om en indefrysningsordning for høje energiregninger. Denne
bestemmelse bør derfor efter tilsynets opfattelse også nævnes i
hjemmelsangivelsen.
Bemærkningen har givet anledning til, at § 20 i lov nr. 1387 af 5. oktober 2022 om
en indefrysningsordning for høje energiregninger er blevet tilføjet til
hjemmelsangivelsen i bekendtgørelsen.
Datatilsynet bemærker, at de forudsætter, at enhver behandling af
personoplysninger, der sker på baggrund af reglerne i bekendtgørelsen, foretages i
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og -loven. Datatilsynet
forudsætter herudover, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet – når ministeriet
i overensstemmelse med den foreslåedes § 23, fastsætter regler for administration
af lovens ordninger – indhenter en udtalelse fra Datatilsynet, som det er påkrævet
efter databeskyttelseslovens § 28.
Energistyrelsen bemærker, at reglerne i bekendtgørelsen bl.a. er udformet under et
hensyn til sikring af overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og –
Side 32/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0033.png
loven. Energistyrelsen har i forbindelse med høring over udkastet til
bekendtgørelse indhentet en udtalelse fra Datatilsynet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Green Power Denmark anfører i forhold til § 18, stk. 1, at ikke alle energiselskaber
har mulighed for at have flere cpr. numre på deres kundeforhold. Det vil kræve
massive ændringer af it-systemer at kunne håndtere dette. Vi foreslår derfor at det
er tilstrækkeligt at udelukkende registrere et cpr-nummer selvom der er flere
personer på bopælen. §18 stk. 1 pkt. 1 forfattes derfor:
”1) cpr-nr. eller cvr-nummer for den, der hæfter for indefrysningen……”
Energistyrelsen bemærker, at bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
bekendtgørelse om likviditetslån med henblik på at sikre, at en misligholdt fordring
kan overdrages til staten. Det er således ikke muligt at ændre på bestemmelsens
materielle indehold, herunder oplysningerne omfattet af bestemmelsen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Green Power Denmark anfører i forhold til § 18, stk. 2, at man er enige i, at alle
oplysninger skal opbevares forsvarligt og med ekstern sikkerhedskopi. Det gør
energiselskaberne dog allerede, og derfor er denne paragraf overflødig.
Energistyrelsen bemærker, jf. bemærkningen umiddelbart ovenfor, at det ikke er
muligt at ændre bestemmelsens materielle indehold.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Klage
Forbrugerrådet Tænk efterspørger en lettilgængelig klageadgang for forbrugerne,
som er på plads fra starten.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) påpeger at Bekendtgørelsen ikke
indeholder regler om klagemuligheder, herunder forbrugeres klagemuligheder i
forbindelse med energivirksomhedernes administration af ordningen. Klageadgang
er en principiel sag for ES, hvorfor ES ser frem til, at der udarbejdes en
klageadgang i forbindelse med energivirksomhedernes administration af ordningen.
De Samvirkende Købmænd understreger, at det er vigtigt, at husstande og
virksomheder har lige adgang til at klage.
Side 33/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0034.png
Dansk Erhverv opfordrer til, at en eventuel klageadgang både skal omfatte
husholdninger og virksomheder, hvorfor Dansk Erhverv påpeger, at ”navnlig
forbrugere” ikke bør betyde, at en klageadgang kun skal omfatte husholdninger.
GPD anfører efter en opklarende kontakt mellem Energistyrelsen og GPD om
Ankenævnet på Energiområdet, at nævnet ikke har ressourcerne til og/eller
kompetence til denne opgave. Det vil i øvrigt ske på bekostning af den
klagebehandling, som de i forvejen varetager. Det bør være Energistyrelsen eller
Erhvervsstyrelsen, der varetager denne opgave.
Energistyrelsen bemærker, at som det fremgår af høringsbrevet er det intentionen,
at der etableres en klageadgang for husstande og eventuelt for virksomheder, hvor
husstande og eventuelt virksomheder vil kunne få afgjort sager om
energivirksomhedernes administration af ordningen. I forbindelse med
gennemgangen af de tekniske forudsætninger for igangsættelse af
indefrysningsordningen er mulighederne for et klagesystem blevet kortlagt. Det
vurderes, at fastsættelsen af en klageadgang vil forudsætte en politisk stillingtagen
til omfanget af et klagesystem, herunder om både husstande og virksomheder vil
skulle omfattes af et klagesystem.
Den nødvendige politiske stillingtagen er ikke mulig på nuværende tidspunkt på
baggrund af det igangværende Folketingsvalg.
Der er på denne baggrund ikke indsat bestemmelser om klage i bekendtgørelsen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Beløbsgrænse virksomheder
DI Energi undrer sig over, at virksomhederne selv skal administrere
beløbsgrænsen.
Det er Energistyrelsens vurdering, at virksomhederne, der er med i ordningen, er
den nærmeste til at have et overblik over det samlede indefrosset beløb, eftersom
virksomheden kan søge indefrysning på flere forskellige energikilder.
Energistyrelsen anser det derfor mest hensigtsmæssigt, at virksomheden har
ansvaret selv.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
GPD bemærker, at det bør præciseres, at energivirksomheden ikke har et ansvar
for at sikre at virksomhederne overholder beløbsgrænsen.
Energistyrelsen bemærker, at det fremgår af § 15, at virksomhederne og ikke
energivirksomhederne har ansvaret for selv at administrere beløbsgrænsen.
Side 34/35
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 2: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser om en indefrysningsordning for høje energiregninger for husstande og virksomheder
2643178_0035.png
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Indirekte kundeforhold
EjendomDanmark mener, at lejere og udlejere stadig er i klemme.
EjendomDanmark angiver herudover, at ordningen ikke omfatter udlejere og
dermed heler ikke lejere. Ordningen udelukker en lang række
ejendomsvirksomheder.
Energistyrelsen bemærker, at alle virksomheder, der står i et direkte kundeforhold
til et energiselskab omfattet af loven kan opnå indefrysning.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Bekendtgørelse om ikrafttræden af lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger
Generelle bemærkninger
Danske Advokater bemærker, at der i ikrafttrædelsesbekendtgørelsens § 2, stk. 1,
benyttes ordet ”dog”. I bestemmelsen står der ”jfr. dog stk. 3”, selvom stk. 3 ikke er
i modsætning hertil, men kun siger, at straffebestemmelsen træder i kraft på
samme tidspunkt.
Energistyrelsen bemærker, at ikrafttrædelsesbekendtgørelsen er blevet ændret på
baggrund af høringen, sådan at lov om en indefrysningsordning for høje
energiregninger træder i kraft 1. november 2022, bortset fra § 25, der træder i kraft
1. januar 2023. Der er desuden tilføjet bestemmelser, der angiver forskudt virkning
for dele af loven, bl.a. fsva. strafbestemmelsen i lovens § 23.
Side 35/35