Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 198
Offentligt
2681458_0001.png
Betænkning over finanslovsforslaget for
2023 i forhold til finansloven for 2022
Marts 2023
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2681458_0002.png
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
29.11.79. Reserve og budgetregulering
(Driftsbev.)
..........
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 256,1 mio. kr. skyldes primært
udløb af negativ budgetregulering vedr. finansi-
ering af eldrevne køretøjer mv. i 2022 (-10,4 mio.
kr.), at der er afsat en bevilling til kommunernes
arbejde med Klimaaftale om grøn strøm og varme
2022 (68,4 mio. kr.), at der er indbudgetteret en
negativ budgetregulering svarende til den udestå-
ende finansiering fra salg af VE-andele i forhold
til det forudsatte i Klimaaftale mellem den davæ-
rende S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Alternativet og Kristendemokraterne om grøn
strøm og varme 2022 af juni 2022 (-15,7 mio. kr.)
samt at der er afsat en reserve inkl. administra-
tionsomkostninger til § 29.24.32. Tilskud til ud-
rulning af fjernvarme og § 29.24.33. Tilskud til
afkobling af gasnettet i 2023, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Danmarksde-
mokraterne, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige om inflationshjælp
af februar 2023 (200,0 mio. kr.).
-3,4
252,7
256,1
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2681458_0003.png
135
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.21.01. Energistyrelsen
(Driftsbev.)
.................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 120,1 mio. kr. skyldes en række
bevægelser med modsatrettede fortegn, hvor de
mest centrale er reduktion i bevillingen for mid-
lerne tilført fra § 35.11.54. Reserve til energiaftale
til finansiering af Energistyrelsens omkostninger
til implementering af Energiaftale mellem den da-
værende VLAK-regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Ra-
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni
2018 (10,0 mio. kr.), afsat bevilling til en PtX-
taskforce, jf. Aftale mellem den daværende S-re-
gering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Fol-
keparti, Liberal Alliance og Alternativet om ud-
vikling og fremme af brint og grønne brændstoffer
(Power-to-X strategi) af marts 2021 (13,4 mio.
kr.), afsat bevilling til administration af Aftale
mellem den daværende S-regering, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie
Grønne, Kristendemokraterne og Alternativet om
målrettet varmecheck og udfasning af sort varme
af februar 2022 (10,7 mio. kr.), afsat bevilling til
administration af Klimaaftale mellem den davæ-
rende S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Alternativet og Kristendemokraterne om grøn
strøm og varme 2022 af juni 2022 (138,3 mio. kr.)
samt en lang række mindre ændringer.
29.21.04. Salg af CO2-kvoter ..............................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 841,0 mio. kr. skyldes primært
opdaterede kvoteprisforudsætninger.
29.21.11. Provenu fra salg af danske VE-andele ..............
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 189,5 mio. kr. skyldes, at der er
indbudgetteret indtægter fra salg af VE-andele til
Belgien og Luxembourg.
468,4
588,5
120,1
3.399,0
4.240,0
841,0
-
189,5
189,5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2681458_0004.png
136
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.21.12. Engangstilskud til husstande med lav indkomst og
varmekilder omfattet af ekstraordinære prisstignin-
ger i fyringssæsonen 2021-2022
(Lovbunden)
....
Udgift ....................................................................
Kontoen er ny. Det er i Aftale mellem den davæ-
rende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Frie Grønne, Kristendemo-
kraterne og Alternativet om målrettet varmecheck
og udfasning af sort varme af februar 2022 beslut-
tet at give en målrettet varmecheck.
29.22.01. Tilskud til energiforskning
(Reservationsbev.)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 280,5 mio. kr. skyldes primært
udløb af midler fra forskningsreserven på 206,8
mio. kr., profilen for særpuljen til forskning i mil-
jøvenlig og energieffektiv produktion af olie og
gas, som stiger fra 5,1 mio. kr. i 2022 til 21,4 mio.
kr. i 2023, samt udløb af særbevillingen til støtte af
udvikling og demonstrationsprojekter for CO2-
lagring i Nordsøen, som udgjorde 99,9 mio. kr. i
2022, der var indtægtsfinansieret over EU's gen-
opretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
29.24.01. Udnyttelse af vedvarende energi og andre energi-
økonomiske projekter (tekstanm. 112)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 11,9 mio. kr. skyldes primært, at
der på kontoen er indbudgetteret hovedparten af
midlerne hidtil opført på § 29.11.79.48. Reserve
til etablering af offentligt privat partnerskab til at
fremme sameksistens mellem infrastruktur til gavn
for klimaet og hensynet til natur- og biodiversitet
(5,3 mio. kr.), samt at der er afsat midler til eks-
traordinære tilskud til Energimuseet og Gasmuseet
(6,3 mio. kr.).
-
109,9
109,9
495,1
214,6
-280,5
99,9
-
-99,9
5,5
17,4
11,9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2681458_0005.png
137
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.24.02. Energilagring (tekstanm. 127 og 134)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 194,0 mio. kr. skyldes den af-
satte pulje til teknologier med reduktionspotentiale
inden for landbrugssektoren, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
finansloven for 2021 af december 2020 med ef-
terfølgende besluttede ændringer til beløbsprofi-
len. Midlerne var indtægtsfinansieret over EU's
genopretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
29.24.10. Pulje til skrotningspræmie for olie- og gasfyr
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 7,3 mio. kr. skyldes primært,
at kontoen blev forhøjet med en etårig bevilling
på 9,3 mio. kr. i 2022, jf. Aftale mellem den da-
værende S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten og Alternativet om
fordeling af tilskudspulje til udfasning af olie- og
gasfyr fra finansloven for 2021 af marts 2021.
Midlerne var indtægtsfinansieret over EU's gen-
opretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
29.24.14. Infrastruktur til transport (tekstanm. 115 og 133)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 45,0 mio. kr. skyldes, at der i
Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radika-
le Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance og Alternativet om ud-
møntning af pulje til grøn transport af juni 2021
blev afsat en etårig pulje i 2022 til tilskud til køb
af grønne lastbiler.
194,0
-
-194,0
194,0
-
-194,0
46,2
38,9
-7,3
9,3
-
-9,3
45,0
-
-45,0
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2681458_0006.png
138
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.24.21. Biogas (til transport og proces)
(Lovbunden)
.....
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 10,0 mio. kr. skyldes den kombi-
nerede effekt af skønnet for den støtteberettigede
biogasanvendelse til transport, varme og proces
og energiprisernes udvikling.
29.24.27. Tilskud til energibesparelser
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 288,0 mio. kr. skyldes primært,
at der i Aftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti og Liberal Alliance om midlertidig
fastholdelse af energiafgrødegrænsen af april 2022
og Klimaftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kri-
stendemokraterne om grøn strøm og varme 2022 af
juni 2022 er blevet omprioriteret henholdsvis 63,0
mio. kr. og 161,7 mio. kr. fra erhvervspuljen, samt
den i forskellige politiske aftaler fastsatte profil for
bygningspuljen, som delvist er finansi- eret
gennem EU's genopretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 29,3 mio. kr. skyldes primært
fastsat finansieringsprofil fra det danske hjemtag
af EU's genopretningsfacilitet.
29.24.30. Håndtering af grundbeløbets ophør (tekstanm. 125)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 20,2 mio. kr. skyldes primært, at
der i Aftale mellem den daværende S-regering,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne
om vinterhjælp af september 2022 er afsat 25,0
mio. kr. til etableringsstøtte til fjernvarmevirk-
somheder.
54,7
64,7
10,0
1.010,9
722,9
-288,0
148,4
119,1
-29,3
5,6
25,8
20,2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2681458_0007.png
139
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.24.32. Tilskud til udrulning af fjernvarme (tekstanm. 129)
(Reservationsbev.)
.................................................
264,9
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 29,0 mio. kr. skyldes primært den
i forskellige politiske aftaler fastsatte profil for
puljen, som delvist er finansieret gennem EU's
genopretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
29.24.33. Tilskud til afkobling af gasnettet (tekstanm. 130)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 38,3 mio. kr. skyldes primært, at
ordningen er forøget med 33,0 mio. kr., jf. Aftale
mellem den daværende S-regering, Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Danmarksde-
mokraterne, Alternativet og Moderaterne om vin-
terhjælp af september 2022.
29.24.34. Tilskudspulje til energirenoveringer i offentlige
bygninger (kommuner og regioner) (tekstanm. 131)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 139,2 mio. kr. skyldes udløb af
en toårig tilskudspulje i 2021-2022 til energire-
noveringer i offentlige bygninger (kommuner og
regioner), jf. Aftale mellem den daværende S-re-
gering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet om finansloven for
2021 af december 2020. Puljen var finansieret
gennem EU's genopretningsfacilitet.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
29.24.37. Støtte til testvindmøller
(Reservationsbev.)
........
Udgift ....................................................................
Kontoen er ny. Det er i Klimaftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om
grøn strøm og varme 2022 af juni 2022 besluttet
at omlægge støtte til testvindmøller til etable-
ringsstøtte.
119,8
293,9
29,0
72,7
-47,1
95,9
134,2
38,3
139,2
-
-139,2
139,2
-
-139,2
-
85,6
85,6
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2681458_0008.png
140
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.25.09. Tilskud til opgradering eller rensning af biogas
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 379,4 mio. kr. skyldes primært, at
skønnet for anvendelsen af biogas til opgradering
eller rensning er forhøjet, bl.a. som følge af Aftale
mellem den daværende S-regering, Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folke-
parti og Liberal Alliance om midlertidig fasthol-
delse af energiafgrødegrænsen af april 2022.
29.25.15. Moms på tilskud til vedvarende energi uden for
udgiftsloft
(Lovbunden)
........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 374,1 mio. kr. skyldes primært
de højere energipriser, som medfører lavere til-
skud til vedvarende energi og dermed lavere moms
på tilskud til vedvarende energi.
29.25.17. Screening og forundersøgelser til udbud af havvind
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 61,5 mio. kr. skyldes, at der i Kli-
maftale mellem den daværende S-regering, Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kri-
stendemokraterne om grøn strøm og varme 2022 af
juni 2022 blev afsat en merbevilling til energi-
øprogrammet.
29.25.22. Tilskud vedrørende havvind
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 1.731,9 mio. kr. skyldes pri-
mært de højere elpriser, som medfører lavere til-
skud til havvind.
29.25.23. Tilskud vedrørende landvind
(Lovbunden)
........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 614,8 mio. kr. skyldes primært
de højere elpriser, som medfører lavere tilskud til
landvind.
1.857,4
2.236,8
379,4
1.301,9
927,8
-374,1
79,9
141,4
61,5
1.731,9
-
-1.731,9
720,1
105,3
-614,8
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2681458_0009.png
141
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.25.24. Tilskud vedrørende vind diverse
(Lovbunden)
..
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 703,3 mio. kr. skyldes primært,
at kompensation for omkostninger til nettab i og
drift og vedligehold af opsamlingsnet til VE-anlæg
samt kompensation for omkostninger til nettilslut-
ning af VE-anlæg ophører med udgangen af 2022.
29.25.25. Tilskud vedrørende solceller
(Lovbunden)
.........
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 106,4 mio. kr. skyldes primært
de højere elpriser, som medfører lavere tilskud til
solceller.
29.25.26. Tilskud vedrørende biomasse
(Lovbunden)
.......
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 332,8 mio. kr. skyldes primært en
forventning om en højere støtteberettiget produk-
tion.
29.25.27. Tilskud vedrørende biogas
(Lovbunden)
............
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 57,1 mio. kr. skyldes primært en
ændring i vægtningen imellem fast afregning og
pristillæg, som producenterne har mulighed for at
skifte imellem ved årsskiftet.
29.31.01. Danmarks Meteorologiske Institut (tekstanm. 114)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 19,1 mio. kr. skyldes en række
bevægelser med modsatrettede fortegn bestående
af udløb af bevilling til Nationalt Center for Kli-
maforskning (NCKF) og overvågning af Grøn-
lands indlandsis (40,0 mio. kr.), der blev finansi-
eret ved udmøntning af forskningsreserven mv. for
2022, og midler afsat til udvikling og etablering
af varslingssystem for oversvømmelser (23,4 mio.
kr.). Derudover er der en række mindre ændringer.
713,6
10,3
-703,3
113,1
6,7
-106,4
773,7
1.106,5
332,8
279,9
337,0
57,1
198,6
179,5
-19,1
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
2681458_0010.png
142
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
29.41.01. De Nationale Geologiske Undersøgelser for Dan-
mark og Grønland - GEUS
(Statsvirksomhed)
...
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 88,3 mio. kr. skyldes en række
bevægelser med modsatrettede fortegn, hvor den
mest centrale er et udløb af bevilling til at kort-
lægge potentielle CO2-lagerlokaliteter og analy-
sere lagre på land, kystnært og offshore i udtjente
olie- og gasfelter (85,0 mio. kr.), der blev finansi-
eret ved udmøntning af forskningsreserven mv. for
2022. Derudover er der udløb af bevillingen til
overtagelse, drift og vedligehold af GC-NET i
Grønland (9,5 mio. kr.) og en række andre mindre
ændringer.
29.61.02. Udstykningsafgift .................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 14,5 mio. kr. skyldes et æn-
dret skøn for indtægter fra udstykningsafgift.
Skønnet justeres årligt ud fra det forventede akti-
vitetsniveau for udstykninger de kommende år,
som beror sig på den forventede aktivitet på bo-
ligmarkedet.
219,8
131,5
-88,3
53,5
39,0
-14,5
29.71.01. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (tekst-
anm. 103 og 118)
(Statsvirksomhed)
....................
289,7
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 54,9 mio. kr. skyldes en række
bevægelser med modsatrettede fortegn, herunder
særligt en øget bevillingsprofil vedrørende leve-
rancer af data og visuelle standsindikatorer til den
nye ejendomsvurdering (21,4 mio. kr.), stigende
bevillingsprofil til genudbud og videreudvikling
af den fællesoffentlige Datafordeler (27,8 mio.
kr.), tilført bevilling til implementering af varme-
checken i 2023 (4,0 mio. kr.), tilført bevilling til
udvikling og etablering af varslingssystem for
oversvømmelser (7,6 mio. kr.), udløb af bevilling
til projekt om udvikling af en testfacilitet for en
Bygningshub (1,0 mio. kr.), udløb af bevilling til
at skabe klare rammer for kommuners støtte til
mobil og bredbåndsdækning (2,5 mio. kr.), samt
udløb af øget bevilling som følge af forsinkelse i
grunddataprogrammet (1,7 mio. kr.).
344,6
54,9