Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 198
Offentligt
2681457_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
Marts 2023
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Reserver
Merudgiften på 256,1 mio. kr. skyldes primært udløb af negativ budgetregulering vedr.
finansiering af eldrevne køretøjer mv. i 2022 (-10,4 mio. kr.), at der er afsat en bevilling
til kommunernes arbejde med Klimaaftale mellem den daværende S-regering, Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om grøn
strøm og varme 2022 (68,4 mio. kr.), samt at der er indbudgetteret en negativ budget-
regulering svarende til den udestående finansiering fra salg af VE-andele i forhold til
det forudsatte i Klimaaftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Fol-
keparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om grøn strøm og var-
me 2022 af juni 2022 (-15,7 mio. kr.) samt at der er afsat en reserve inkl. administrati-
onsomkostninger til § 29.24.32. Tilskud til udrulning af fjernvarme og § 29.24.33. Til-
skud til afkobling af gasnettet i 2023, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folke-
parti, Danmarksdemokraterne, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og
Nye Borgerlige om inflationshjælp af februar 2023 (200,0 mio. kr.). (§ 29.11.79.)
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 120,1 mio. kr. skyldes en række bevægelser med modsatrettede fortegn,
hvor de mest centrale er reduktion i bevillingen for midlerne tilført fra § 35.11.54. Re-
serve til energiaftale til finansiering af Energistyrelsens omkostninger til implemente-
ring af Energiaftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af ju-
ni 2018 (10,0 mio. kr.), afsat bevilling til en PtX-taskforce, jf. Aftale mellem den davæ-
rende S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om udvikling og fremme
af brint og grønne brændstoffer (Power-to-X strategi) af marts 2021 (13,4 mio. kr.), af-
sat bevilling til administration af Aftale mellem den daværende S-regering, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie Grønne, Kristendemokraterne og Al-
ternativet om målrettet varmecheck og udfasning af sort varme af februar 2022 (10,7
mio. kr.), afsat bevilling til administration af Klimaaftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokra-
terne om grøn strøm og varme 2022 af juni 2022 (138,3 mio. kr.) samt en lang række
mindre ændringer. (§ 29.21.01.)
Merindtægten på 841,0 mio. kr. skyldes primært opdaterede kvoteprisforudsætninger.
(§ 29.21.04.)
Merindtægten på 189,5 mio. kr. skyldes, at der er indbudgetteret indtægter fra salg af
VE-andele til Belgien og Luxembourg. (§ 29.21.11.)
Kontoen er ny, og der er afsat i alt 109,9 mio. kr. Det er i Aftale mellem den daværende
S-regering, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie Grønne, Kri-
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
stendemokraterne og Alternativet om målrettet varmecheck og udfasning af sort varme
af februar 2022 besluttet at give en målrettet varmecheck. (§ 29.21.12.)
Mindreudgiften på 280,5 mio. kr. skyldes primært udløb af midler fra forskningsreser-
ven på 206,8 mio. kr., profilen for særpuljen til forskning i miljøvenlig og energieffektiv
produktion af olie og gas, som stiger fra 5,1 mio. kr. i 2022 til 21,4 mio. kr. i 2023, samt
udløb af særbevillingen til støtte af udvikling og demonstrationsprojekter for CO2-
lagring i Nordsøen, som udgjorde 99,9 mio. kr. i 2022, der var indtægtsfinansieret over
EU's genopretningsfacilitet. (§ 29.22.01.)
Mindreudgiften og -indtægten på 194,0 mio. kr. skyldes den afsatte pulje til teknologier
med reduktionspotentiale inden for landbrugssektoren, jf. Aftale mellem den daværen-
de S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
om finansloven for 2021 af december 2020 med efterfølgende besluttede ændringer til
beløbsprofilen.
Midlerne var indtægtsfinansieret over EU's genopretningsfacilitet. (§ 29.24.02.)
Mindreudgiften på 45,0 mio. kr. skyldes, at der i Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enheds-
listen, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om udmøntning
af pulje til grøn transport af juni 2021 blev afsat en etårig pulje i 2022 til tilskud til køb
af grønne lastbiler. (§ 29.24.14.)
Mindreudgiften på 288,0 mio. kr. skyldes primært, at der i Aftale mellem den daværen-
de S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance om midlertidig fasthol-
delse af energiafgrødegrænsen af april 2022 og Klimaftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokra-
terne om grøn strøm og varme 2022 af juni 2022 er blevet omprioriteret henholdsvis
63,0 mio. kr. og 161,7 mio. kr. fra erhvervspuljen, samt den i forskellige politiske aftaler
fastsatte profil for bygningspuljen, som delvist er finansieret gennem EU's genopret-
ningsfacilitet. (§ 29.24.27.)
Merudgiften på 20,2 mio. kr. skyldes primært, at der i Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne om vinter-
hjælp af september 2022 er afsat 25,0 mio. kr. til etableringsstøtte til fjernvarmevirk-
somheder. (§ 29.24.30.)
Mindreindtægten på 47,1 mio. kr. skyldes primært udviklingen i den fastsatte finansie-
ringsprofil fra det danske hjemtag af EU’s genopretningsfacilitet (§ 29.24.32.)
Merudgiften på 38,3 mio. kr. skyldes primært, at ordningen er forøget med 33,0 mio.
kr., jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radi-
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
kale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Al-
ternativet og Moderaterne om vinterhjælp af september 2022. (§ 29.24.33.)
Mindreudgiften og -indtægten på 139,2 mio. kr. skyldes udløb af en toårig tilskudspulje
i 2021-2022 til energirenoveringer i offentlige bygninger (kommuner og regioner), jf.
Aftale mellem den daværende S-regering, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020. Puljen var finan-
sieret gennem EU's genopretningsfacilitet. (§ 29.24.34.)
Kontoen er ny, og der er afsat i alt 85,6 mio. kr. Det er i Klimaftale mellem den davæ-
rende S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristen-
demokraterne om grøn strøm og varme 2022 af juni 2022 besluttet at omlægge støtte til
testvindmøller til etableringsstøtte. (§ 29.24.37.)
Merudgiften på 379,4 mio. kr. skyldes primært, at skønnet for anvendelsen af biogas til
opgradering eller rensning er forhøjet, bl.a. som følge af Aftale mellem den daværende
S-regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance om midlertidig fastholdelse
af energiafgrødegrænsen af april 2022. (§ 29.25.09.)
Mindreudgiften på 374,1 mio. kr. skyldes primært de højere energipriser, som medfører
lavere tilskud til vedvarende energi og dermed lavere moms på tilskud til vedvarende
energi. (§ 29.25.15.)
Merudgiften på 61,5 mio. kr. skyldes, at der i Klimaftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokra-
terne om grøn strøm og varme 2022 af juni 2022 blev afsat en merbevilling til ener-
giøprogrammet. (§ 29.25.17.)
Mindreudgiften på 1.731,9 mio. kr. skyldes primært de højere elpriser, som medfører
lavere tilskud til havvind. (§ 29.25.22.)
Mindreudgiften på 614,8 mio. kr. skyldes primært de højere elpriser, som medfører la-
vere tilskud til landvind. (§ 29.25.23.)
Mindreudgiften på 703,3 mio. kr. skyldes primært, at kompensation for omkostninger
til nettab i og drift og vedligehold af opsamlingsnet til VE-anlæg samt kompensation
for omkostninger til nettilslutning af VE-anlæg ophører med udgangen af 2022. (§
29.25.24.)
Mindreudgiften på 106,4 mio. kr. skyldes primært de højere elpriser, som medfører la-
vere tilskud til solceller. (§ 29.25.25.)
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 198: Forslag til Finanslov 2023 vedr. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Merudgiften på 332,8 mio. kr. skyldes primært en forventning om en højere støttebe-
rettiget produktion. (§ 29.25.26.)
Merudgiften på 57,1 mio. kr. skyldes primært en ændring i vægtningen imellem fast af-
regning og pristillæg, som producenterne har mulighed for at skifte imellem ved års-
skiftet. (§ 29.25.27.)
Mindreudgiften på 88,3 mio. kr. skyldes en række bevægelser med modsatrettede for-
tegn, hvor den mest centrale er et udløb af bevilling til at kortlægge potentielle CO2-
lagerlokaliteter og analysere lagre på land, kystnært og offshore i udtjente olie- og gas-
felter (85,0 mio. kr.), der blev finansieret ved udmøntning af forskningsreserven mv.
for 2022. Derudover er der udløb af bevillingen til overtagelse, drift og vedligehold af
GC-NET i Grønland (9,5 mio. kr.) og en række andre mindre ændringer. (§ 29.41.01.)