Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 194
Offentligt
2680701_0001.png
23. marts 2023
Indregning af ILUC i CO2-
fortrængningskrav
Foretræde for Klima-, energi og forsyningsudvalget
ved Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Præsentation fra Drivkraft Danmark ifm. foretræde den 23/3-23 om om indregning af ILUC i CO2-fortrængningskravet til transporten
2680701_0002.png
ILUC-faktorers betydning for CO2-fortrængning
2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Præsentation fra Drivkraft Danmark ifm. foretræde den 23/3-23 om om indregning af ILUC i CO2-fortrængningskravet til transporten
2680701_0003.png
Aftale om indregning af ILUC
Indregning af ILUC sikrer overensstemmelse imellem DK’s CO2-regnskab og virkeligheden (i dag tæller alt bio 100 %)
Med ”Aftale om grøn omstilling af vejtransporten” blev det besluttet, at ILUC skal indregnes senest i 2025
I 2025 stiger CO2-fortrængningskravet samtidig fra 3,4 % til 5,2 %
Manglende klarhed om metode skaber usikkerhed i markedet
3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Præsentation fra Drivkraft Danmark ifm. foretræde den 23/3-23 om om indregning af ILUC i CO2-fortrængningskravet til transporten
2680701_0004.png
Derfor bør ILUC indregnes
CO2-fortrængningskrav inkl. ILUC understøtter markedsbaseret anvendelse af VE-brændstoffer
Indregning af ILUC sikrer, at DK lever op til fremtidige EU-krav om iblanding af avancerede biobrændstoffer
EU-kommissionen opgør allerede ILUC-effekter, hvilket gør det simpelt at indregne ILUC i fortrængningskrav
CO2-fortrængningskrav bør ikke anvendes til ad hoc justeringer ift. klimamål men som langsigtet rammebetingelse
4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 194: Præsentation fra Drivkraft Danmark ifm. foretræde den 23/3-23 om om indregning af ILUC i CO2-fortrængningskravet til transporten
2680701_0005.png