Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 184
Offentligt
2677574_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indregning af ILUC-værdier i CO2-fortrængnings-
krav til transporten
I 2021 blev der indført et CO2-fortrængningskrav i transporten som erstatning
for det eksisterende iblandingskrav. Det skete på baggrund af Aftale om Grøn
omstilling af vejtransporten fra 2020, som den daværende socialdemokratiske
regering indgik med SF, Radikale Venstre og Enhedslisten.
Ud over overgangen til et CO2-fortrængningskrav blev det med aftalen om Grøn
omstilling af vejtransporten besluttet, at de såkaldte ILUC-værdier
i
skal indreg-
nes i det nationale CO2-fortrængningskrav senest fra 2025. Det vil sikre, at alle
udledninger regnes med, når man opgør biobrændstoffernes bæredygtighed.
Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark, der blandt andet repræsente-
rer brændstofleverandører, raffinaderier og ladeoperatører i Danmark, har længe
arbejdet for indregning af de såkaldte ILUC-effekter i CO2-fortrængningskravet
til transporten. Vi er bekymrede over, at der endnu ikke er kommet en afklaring
på, hvordan der fra 2025 skal stilles skrappere krav til biobrændstoffernes bære-
dygtighed, ikke mindst i lyset af Danmarks mulighed for at overholde EU-regule-
ringen.
Klimarådets statusrapport har i år et særligt fokus på Danmarks klimaforpligtel-
ser under EU-lovgivning. Heri fremgår det blandt andet, at det er usikkert, om
Danmark med den nuværende lovgivning vil leve op til EU’s krav om brug af
avancerede biobrændstoffer i transporten. Kravet kan enten opfyldes med sær-
krav om avancerede biobrændstoffer eller med indregning af ILUC.
Rådet for Grøn Omstilling og Drivkraft Danmark opfordrer til, at forpligtelsen
nås ved at korrigere ’klimaregnereglerne’ for biobrændstoffer, så de
med indreg-
ning af ILUC-værdier afspejler brændstoffernes reelle klimabelastning. Det vil i
praksis betyde, at første generations biobrændstoffer udfases og erstattes med
blandt andet affaldsbaserede biobrændstoffer og PtX-brændstoffer. Det vil både
forbedre brændstoffernes bæredygtighed og sikre, at Danmark lever op til kra-
vene om anvendelse af avancerede biobrændstoffer. Her vil et CO2-fortræng-
ningskrav være en bedre og mere omkostningseffektiv måde at nå målet end sær-
krav til anvendelse af avancerede biobrændstoffer.
Den 13. marts 2023
Esplanaden 34A, 1. sal th.
DK-1263 Copenhagen K
T
+45 3345 6510
E
[email protected]
W
drivkraftdanmark.dk
1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 184: Henvendelse af 15/3-23 fra Drivkraft Danmark ifm. foretræde om indregning af ILUC-værdier i CO2-fortrængningskrav til transporten
2677574_0002.png
På den baggrund vil vi gerne bede om foretræde for Klima-, Energi og Forsy-
ningsudvalget for at redegøre for behovet for, at der hurtigst muligt findes en
metode til indregning af ILUC-værdier i CO2-fortrængningskravet.
Venlig hilsen
Jeppe Juul
Seniorrådgiver
Rådet for Grøn omstilling
Jacob Stahl Otte
Direktør
Drivkraft Danmark
i
ILUC (Indirect Land Use Change) refererer til de indirekte påvirkninger, som især første gene-
rations biobrændstoffer, baseret på vegetabilsk olie, har på klimaet. F.eks. fører dyrkning af olie-
holdige afgrøder til brændstof til afskovning og opdyrkning andre steder på kloden.
2/2