Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 173
Offentligt
2675742_0001.png
Danske Vandværker
om konsekvenserne af økonomisk
regulering for mindre vandværker,
herunder forbrugerejede vandværker
Eksperthøring på Christiansborg 15. marts 2023
v. Direktør Susan Münster og økonomichef Michael Hovmand
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675742_0002.png
Om Danske Vandværker
Ca. 1700 medlemmer
– primært forbrugerejede.
Leverer
ca. 45 pct. af det danske drikkevand
Især i mindre byer, øer og yderområder
Små, mellemstore og store vandværker:
Små (1525)
udpumper < 200.000 m3/år
Mellemstore (134)
udpumper 200.000-800.000 m3/år
Store (19 – 9 forbrugerejede)
udpumper > 800.000 m3/år
Mange vandværker er i gang med at lægge sig sammen
– vi ser stødt stigning
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675742_0003.png
Vores ønsker til kommende vandsektorlov
Vandværker
< 200.000 m3:
Ej omfattet af
økonomisk
regulering
Skal fortsat holdes
ude
Vandværker ml. 200.000 - 800.000 m3:
Skal fortsat have mulighed for at træde ud af
den økon. regulering jf. Stemmeaftale fra 2018
Status på udtræden:
Ø
Vandværker > 800.000 m3:
I dag: omfattet af økonomisk regulering
1. prioritet:
Bør have mulighed for at træde
ud af den økonomiske regulering
2. prioritet:
Hvis omfattet af den
økonomiske regulering:
Ikke tre reguleringer
Ca. 80 pct. har allerede valgt at træde ud
af
den økonomiske regulering.
Forbrugerne (=ejerne) har stemt på
generalforsamlinger - på et oplyst grundlag
Forbrugerne har generelt tillid til den lokale
bestyrelse, herunder deres prisfastsættelse -
og ønsker ikke indtægtsramme-regulering.
Ø
Ø
Hvile-i-sig-selv
Indtægtsrammer
Forbrugerbeskyttelsesmekanisme
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675742_0004.png
Udtrædelse |
80% af de forbrugerejede drikkevandsselskaber har
benyttet muligheden for at udtræde af den økon. regulering
mio. m3
0,8
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0,0
Debiteret vandmængde for forbrugerejede
vandværker 2020
1
Bemærkninger
107 vandværker (80%) er
udtrådt siden 1. januar
2020
27 forbrugerejede
vandværker havde pr. 1.
jan. endnu ikke taget
stilling eller forbliver
under dobbeltregulering
Ex. på vandværker, der
undlader
sammenlægning, for at
holde sig under 800.000
m3-grænsen
Antal
Udvikling i antallet af udtrådte vandværker
Vandværker der har valgt at udtræde af den økonomiske rammeregulering
Vandværker der forsat er i den økonomiske rammeregulering
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675742_0005.png
Forslag til ny lov: Medfører 3 typer af parallel regulering
Hvile-i-sig-selv
Fleksible indtægtsrammer
Forbrugerbeskyttelsesmekanisme
Konsekvenser:
Mere bureaukrati og kontrol
Øgede takster
Lokaldemokratiet sættes ud af kraft
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675742_0006.png
Hvile-i-sig-selv-princip duer ikke sammen med indtægtsrammer
I elsektoren: Indtægtsrammer fungerer fint
I vandsektoren:
Problematisk at kombinere
indtægtsrammer m. hvile-i-sig-selv, fordi:
Intet incitament til at gøre det bedre:
Overskud kan ikke udbetales, men blot
reducere eventuel gæld
Underskud medfører stigende gældsætning
Indtægtsrammeregulering udskyder alene betalinger,
så forbrugere skal betale på et senere tidspunkt
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675742_0007.png
Ny lov: Tredje forsøg på en indtægtsramme-regulering
Monopol kræver politisk opmærksomhed:
-
-
-
Hvile-i-sig-selv sikrer, at der ikke er profit
Vandværkers effektivitet skal sikres gennem
generalforsamling og forbrugernes krav og stillingtagen
Der kan være behov for at øge gennemsigtighed
Danske Vandværker foreslår:
Indførsel af nøgletal
(simpel benchmark) for forbrugerejede
vandværker, der øger gennemsigtigheden
Generalforsamlingen som regulator
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675742_0008.png
Skab effektivitet og transparens gennem fælles nøgletal for
vandværkerne
Økonomi
Grøn omstilling – fx
energieffektivitet, vedvarende energi,
skovrejsning
Forsyningssikkerhed
Vandtab
Vandkvalitet
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675742_0009.png
Konklusion/opsummering
Tre typer regulering med fører unødigt
bureaukrati
Vi ønsker:
Hvile-i-sig-selv
Simpel benchmark (nøgletal)
Stemmeaftale fra 2018 fastholdes ift.
vandværker, der kan træde ud af økonomisk
regulering
Ideelt set bør alle forbrugerejede vandværker
kunne udtræde af økonomisk regulering
-
-
-
-
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675742_0010.png
SLUT
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675742_0011.png
Bilag C |
Forbrugerne (kunderne) i et andelsejet vandselskab er også selskabets ejer,
da hver kunde ejer en andel af selskabet
Illustration: Vandselskabets forbrugere (kunder) er også
selskabets ejere
Forbrugere (ejere)
Det fysiske vandværk
Et forbrugerejet vandværk består af fysiske
anlægsaktiver såsom grundvandspumper,
råvandsledninger, distributionsrør mv.
Vandværkets og forbrugerens kundeforhold
Forbrugerne (kunderne) betaler, via
vandregningen, vandselskabet for at oppumpe,
behandle og transportere det rene drikkevand
ud i husstandens vandhaner.
Ejerskabet af vandværket
Det er de enkelte forbrugere (kunder) i
vandselskabet, som ejer vandværket via et
andelsbevis.
Indflydelse
Hvis forbrugerne (kunderne) synes, at
effektiviteten er for lav og taksterne for høje,
kan de qua deres ejerskab bede ledelsen om at
øge effektiviteten og sænke taksterne.
Denne indflydelse skal gøres gældende på
generalforsamlingerne.
Det fysiske netværk
Pumpe
Grundvands-
reservoir
Vandværk
Relationen mellem selskab og
forbruger (ejer)
Andelsbevis
Ejer en
andel
på 8,33% af selskabet
Transaktion 1:
Levering
af rent drikkevand
Transaktion 2:
Betaling
for rent drikkevand