Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 173
Offentligt
2675741_0001.png
Konsekvenser for planlagte projekter
Ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i
vandsektoren for KEF-udvalget, den 15. marts 2023
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675741_0002.png
Udfordringer ved det nye lovforslag
1. Det er uholdbart at stille effektiviseringskrav til ”allerede afholdte
omkostninger” i det omfang, der lægges op til.
2. Det er uholdbart at selskaberne pålægges en økonomisk straf, hvis
man vælger at reducere sin lånefinansiering til det nødvendige
niveau.
3. Det er uholdbart ikke at korrigere for inflation, når indtægtsrammen
skal genberegnes.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675741_0003.png
Aarhus ReWater
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675741_0004.png
ReWater: Hvad og hvorfor
ReWater skal erstatte 3
eksisterende og udtjente
renseanlæg
ReWater placeres ved
Tangkrogen, og har en
kapacitet på 480.000 PE,
der kan udbygges
Det samfundsøkonomisk
mest optimale er at
centralisere rensningen i
Aarhus Vands
forsyningsområde på 2
anlæg
Nedlæggelse af Viby og Åby
Renseanlæg reducerer
udløb til Aarhus Å og giver
plads til byudvikling og
klimatilpasning
Alternativet til at etablere
Aarhus ReWater er at
renovere eksisterende
anlæg; hvilket er en dyrere
løsning med dårligere
fremtidssikring
De bedste renseresultater
opnås på et helt nyt
renseanlæg med de nyeste
teknologier
Garanterer
renseanlægskapacitet til det
stigende indbyggertal i
Aarhus
Aarhus ReWater sikrer at
kvælstof og fosforudledning
til Bugten ikke øges – selv
om byen vokser
4
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675741_0005.png
NY VANDSEKTORLOV
Kan Aarhus Vand finansiere ReWater med oplægget til økonomisk
regulering?
Basisscenarie
(Lovforslag)
Eksempel på
omkostningsdækning
Aarhus Vand
Regulators effektiviseringskrav
Omkostningsdækning
Driftsomkostninger i perioden
Underskud
Nødvendig effektiviseringsgrad for
underskudsdækning
Gældsfaktor (Gæld/EBIDTA)
1,8% + individuelt
krav
91%
1,8 mia. kr.
517 mio. kr.
Aarhus Vand
0,8% + individuelt
krav
100%
1,8 mia. kr.
0 mio. kr.
9%
7
0%
5
Gæld
2,9 mia. kr.
2,3 mia. kr.
Isoleret set vil en sænkning af regulators generelle effektiviseringskrav til 0,8 pct. (som oprindeligt vurderet af Incentive) løfte
omkostningsdækningen med 1-2 pct. Point
Isoleret set vil frafald af straf for brug af egenkapital løfte omkostningsdækningen med ca. 3 pct. point
Isoleret set vil korrektion for inflation løfte omkostningsdækningen med ca. 2 pct. point
5
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675741_0006.png
Den økonomiske regulering er
en barriere for samfundsvigtige
investeringer i nyt vandværk
- Perspektiv fra TREFOR Vand
12. marts 2023
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675741_0007.png
Reguleringen er en barriere for TREFOR Vands investering
i nyt vandværk i Middelfart
TREFOR Vand er nødsaget til at bygge et nyt vandværk i Middelfart, da drikkevandet fra det
nuværende vandværk ikke længere lever op til grænseværdierne for nedbrydningsstoffet
Desphenyl-Chloridazon. TREFOR Vand er blevet underlagt nye regler for kvalitetskrav og
parametre, som er udformet i drikkevandsbekendtgørelsen, samt et kommunalt påbud, hvorfor
det nye vandværk i Middelfart giver tillæg til indtægtsrammen.
TREFOR Vand straffes økonomisk, hvis de gennemfører nødvendige projekter som etablering
af nyt vandværk og boringer, i områder, hvor drikkevandet ikke overholder grænseværdierne
for eksempelvis Desphenyl-Chloridazon.
Med den forestående regulering kan TREFOR Vand kun forvente dækning for omkring 91-
92%* af omkostningerne til nye tillægsberettigede investeringer.
7
Dette er under forudsætning af, at der TREFOR Vands økonomiske rammer fuld rekalibreres ved
stigende omkostninger. Hvis ikke dette bliver tilfældet pga. ineffektivitet, risikerer TREFOR Vand A/S en
langt lavere omkostningsdækning.
*91-92% Omkostningsdækning for TREFOR Vand A/S i den forestående regulering baseres på 1,87% i Generelt effektiviseringskrav til anlæg,
2% i individuelt effektiviseringskrav og 1,5% i priskorrektion beregnet over vandværkets gennemsnitslevetid på omkring 50 år vægtet.
Påvirkning fra forrentningsrammen og forbrugerbeskyttelsesmekanismen ikke medregnet.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675741_0008.png
Tillægsberettigede investeringsprojekter
medfører underskud
De gældende regler indebærer at der stilles effektiviseringskrav
til nye anlægsprojekter som TREFOR Vands nye vandværk i
Middelfart
De fremadrettede afskrivninger er faste omkostninger og kan
derfor ikke påvirkes
8
Det vil sige, at både den nuværende og forventede nye regulering
påfører TREFOR Vand et umuligt krav om at spare på udgifter, der
allerede er afholdt.
Nye projekter kan derfor kun finansieres ved at effektivisere driften og
derved reducere selskabets øvrige omkostninger. Det er ikke
realistisk, at driften også kan hente effektiviseringskravene fra
investeringssiden. Alternativet er, at selskaberne har konstante
underskud og derved presses til at undlade vigtige investeringer.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675741_0009.png
Klemt mellem flere myndigheder
TREFOR Vand bliver klemt mellem flere myndigheder, når Miljøministeriet
(drikkevandsbekendtgørelsen) og kommunen stiller nye krav og påbud til drikkevandskvaliteten
der kræver investeringer i et nyt vandværk og boringer for at sikre rent drikkevand i Middelfart
området
Mens vandsektorens regulator Forsyningssekretariatet på den anden side pålægger TREFOR
Vand urealistiske effektiviseringskrav til anlægsomkostninger, der allerede er afholdt, og derved
ikke kan påvirkes.
9
Generelle effektiviseringskrav til nyt vandværk, betyder at TREFOR Vand er nødsaget til at udskyde øvrige
investeringer i sikring af det rene drikkevand.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675741_0010.png
Udfordringer ved det nye lovforslag
1. Det er uholdbart at stille effektiviseringskrav til ”allerede afholdte
omkostninger” i det omfang, der lægges op til.
2. Det er uholdbart at selskaberne pålægges en økonomisk straf, hvis
man vælger at reducere sin lånefinansiering til det nødvendige.
niveau.
3. Indtægtsrammen skal korrigeres for inflation, når den genberegnes.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675741_0011.png
Tak for opmærksomheden ...
DANVA
er brancheorganisation for vandselskaber.
DANVA forener
alle vandkredsløbets aktører i samarbejde om bæredygtige løsninger.
DANVA forstærker
alle, der sikrer forbrugernes tillid til vand, effektiv drift og en høj
forsyningssikkerhed.
DANVA fortæller
alle om værdien og effekten af danske vandløsninger, der skaber liv og
sundhed.
Ved spørgsmål kontakt: Direktør Carl-Emil Larsen
[email protected]
/20 33 85 15
www.danva.dk
[email protected]
VANDHUSET
| Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg | Vester Farimagsgade 1,
5. sal | 1606 København V | Tlf. 7021 0055 | [email protected] | www.danva.dk