Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 173
Offentligt
2675740_0001.png
Ekspertmøde om kommende
effektiviseringskrav i vandsektoren
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675740_0002.png
NY VANDSEKTORLOV
Selskabernes generelle holdning til reguleringen
Vi ønsker en regulering, der understøtter de politiske og samfundsmæssige ønsker om:
En effektiv drevet sektor
At fremme investeringer i klimasikring
At fremme investeringer i beskyttet grundvand, rent drikkevand og spildevandsrensning
At understøtte klima- og eksportmålsætningerne
De grundlæggende principper bag de fleksible rammer er positive. Vi anerkender, at der skal ske løbende
effektiviseringer også i vandsektoren, men det er vores ønske, at effektiviseringskravene fastsættes på realistiske og
rimelige vilkår.
Selskaberne kan
ikke
løfte de mange store anlægsopgaver ift. de politiske ønsker, hvis rammerne reguleres som
foreslået i lovforslaget.
Selskaberne ønsker, at reguleringen af vandsektoren i højere grad kommer til at ligne den gældende regulering af
elnetvirksomhederne. De eksisterende principper omkring hvile-i-sig-selv, hvor vandselskaberne ikke genererer
overskud, skal selvfølgelig stadig være gældende.
2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675740_0003.png
NY VANDSEKTORLOV
En fremtidssikret vandsektorlov
De forventede politiske aftaler/initiativer medfører endnu større låntagning og anlægsinvesteringer i
sektoren, f.eks.:
Beskyttelse af grundvandet
Der peges bl.a. på flere muligheder for låntagning til selskaber (Regeringsgrundlag)
Modellen i lovforslaget betyder, at effektiviseringskravene øges i de selskaber, som løser opgaven.
Rensning af spildevand (og drikkevand) for PFAS
Der peges bl.a. på investeringer i udvidelse af kapaciteten i rensningsanlæg (Regeringsgrundlag).
Modellen i lovforslaget betyder, at effektiviseringskravene øges i de selskaber, som løser opgaven.
3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 173: Præsentationer fra ekspertmøde om kommende effektiviseringskrav i vandsektoren den 15/3-23
2675740_0004.png
NY VANDSEKTORLOV
Får selskaberne dækket omkostningerne?
Basisscenarie
(Lovforslag)
HOFOR
Regulators effektiviseringskrav
Omkostningsdækning
Driftsomkostninger i perioden
Underskud
Nødvendig yderligere effektivisering for underskudsdækning
Gældsfaktor (Gæld/EBIDTA)
Gæld
Aarhus Vand
Eksempel på
omkostningsdækning
HOFOR
Aarhus Vand
1,8% + individuelt krav
93%
1,8 mia. kr.
460 mio. kr.
8%
18
11,4 mia. kr.
91%
1,8 mia. kr.
517 mio. kr.
9%
7
2,9 mia. kr.
0,8% + individuelt krav
99%
1,8 mia. kr.
61 mio. kr.
1,5%
15
10,6 mia. kr.
100%
1,8 mia. kr.
0 mio. kr.
0%
5
2,3 mia. kr.
Isoleret set vil en sænkning af regulators generelle effektiviseringskrav til 0,8 pct. løfte omkostningsdækningen med 1-2 pct. point
Isoleret set vil frafald af straf for brug af egenkapital løfte omkostningsdækningen med ca. 3 pct. point
Isoleret set vil korrektion for inflation løfte omkostningsdækningen med ca. 2 pct. point
4