Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 152
Offentligt
2669593_0001.png
DANVAs rolle og fokusområder i
forhold til vandsektorens ramme-
betingelser
Oplæg ved møde med KEF-udvalget
den 2. marts 2023
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 152: Præsentationer fra temamøde den 2/3-23 med DANVA, Dansk Fjernvarme, Dansk Affaldsforening, CONCITO og Rådet for Grøn Omstilling
2669593_0002.png
Kort om DANVA 2023
Brancheforening for danske vandselskaber
Bestyrelse bestående af bestyrelsesrepræsentanter
og ansatte i medlemsvirksomhederne
Ca. 100 medlemsvirksomheder
Ca. 450 aktive medlemmer
Høringsberettiget
Yder generel medlemsservice herunder generel
interessevaretagelse, formidling, kursusvirksomhed,
standardisering og projekter samt individuel
medlemsservice i form af rådgivning
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 152: Præsentationer fra temamøde den 2/3-23 med DANVA, Dansk Fjernvarme, Dansk Affaldsforening, CONCITO og Rådet for Grøn Omstilling
2669593_0003.png
Vandselskabernes ansvarsområder
Vandsektorlovens § 1.
Loven skal medvirke til, at vand- og
spildevandsforsyningen drives på en effektiv måde, der er
gennemsigtig for forbrugerne, giver lavest mulige, stabile
priser for forbrugerne og samtidig understøtter innovativ
udvikling og demonstration og eksport af
vandteknologiløsninger. Loven skal endvidere medvirke til
at sikre og udvikle en vand- og spildevandsforsyning af
høj sundheds- og miljømæssig kvalitet, som tager hensyn
til forsyningssikkerheden, klimaet og naturen.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 152: Præsentationer fra temamøde den 2/3-23 med DANVA, Dansk Fjernvarme, Dansk Affaldsforening, CONCITO og Rådet for Grøn Omstilling
2669593_0004.png
Aktuelle udfordringer
Drikkevand - miljøfarlige stoffer
Spildevand - nærings- og miljøfarlige stoffer
Klimatilpasning - oversvømmelser
Klima og grøn omstilling - PtX, naturgas, grøn strøm, effektivitet,
eksport
Økonomiske rammer – revision af vandsektorloven
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 152: Præsentationer fra temamøde den 2/3-23 med DANVA, Dansk Fjernvarme, Dansk Affaldsforening, CONCITO og Rådet for Grøn Omstilling
2669593_0005.png
Ensartet tilsyn med
forsyningsselskaber
Vi foreslår, at tilsynet med
vansektoren overgår til
Forsyningstilsynet, for at indfri de
potentialer der er til sektorkobling og
dermed understøttelse af den grønne
omstilling.
Gennemgående for vores forslag er, at
de lægger op til at reguleringen af
vandsektoren bør følge den gældende
regulering af elnetvirksomhederne.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 152: Præsentationer fra temamøde den 2/3-23 med DANVA, Dansk Fjernvarme, Dansk Affaldsforening, CONCITO og Rådet for Grøn Omstilling
2669593_0006.png
Omfanget af effektiviseringskrav
Vi anerkender, at der skal ske løbende effektiviseringer også i vandsektoren, men
det er vores ønske, at effektiviseringskravene fastsættes på realistiske og rimelige
vilkår. I lovforslaget lægges der dog op til, at det generelle effektiviseringskrav til
sektoren fastsættes på et niveau, der væsentligt overstiger den almindelige
effektivisering i den markedsmæssige økonomi, og at det også skal stilles til nye
investeringer som eksempelvis klimatilpasning og udbygning af infrastruktur.
Det generelle effektiviseringskrav til vandsektoren overstiger det tilsvarende krav
for elnetvirksomheder og internationale standarder.
Vores forslag er, at det generelle effektiviseringskrav fastsættes som for
elnetvirksomheder. For elnetvirksomheder reduceres produktivitetsindekset med
25%, det samlede effektiviseringskrav udgør det højeste af enten det individuelle
eller det generelle effektiviseringskrav, og efterfølgende korrigeres
effektiviseringskravet for omkostninger, man ikke kan effektivisere i den
kommende reguleringsperiode.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 152: Præsentationer fra temamøde den 2/3-23 med DANVA, Dansk Fjernvarme, Dansk Affaldsforening, CONCITO og Rådet for Grøn Omstilling
2669593_0007.png
Manglende hensyntagen til inflation
Der lægges ikke op til korrektion for
inflation, når der skal fastsættes
økonomiske rammer for en ny
reguleringsperiode. Den manglende
inflationskorrektion indebærer et
økonomisk tab for selskaberne og er i
realiteten et skjult effektiviseringskrav. Jo
højere inflation des højere bliver det skjulte
effektiviseringskrav.
Regulatorisk egenkapital i
spildevandssektoren
158.000.000.000
157.000.000.000
156.000.000.000
155.000.000.000
Vores forslag er, at der sker en
inflationsmæssig opdatering af
omkostningsgrundlaget, når grundlaget for
en ny reguleringsperiode skal fastsættes,
som det er tilfældet for elnetvirksomheder.
154.000.000.000
153.000.000.000
152.000.000.000
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 152: Præsentationer fra temamøde den 2/3-23 med DANVA, Dansk Fjernvarme, Dansk Affaldsforening, CONCITO og Rådet for Grøn Omstilling
2669593_0008.png
Forrentningsrammen
Forrentningsrammen er fejlkonstrueret. Det er hverken nødvendigt eller hensigtsmæssigt
aktivt at anspore til ekstra gældsætning, når vandselskaberne er på vej ind i en stor
investeringspukkel. DANVA har beregnet, at Incentive i rapporten om omkostningsdækning
antager, at vandselskaberne skal oparbejde en gældsætning på op imod 200-300 milliarder
kr.
Fradraget for egenkapitalfinansiering medfører en række uheldige incitamenter.
Vandselskaberne anspores til at optage unødvendige lån og man hæmmer incitamentet til
effektivisering.
Vores forslag er, at fradraget ved egenkapitalfinansiering afskaffes, og at WACC-elementet
indarbejdes i benchmarkingen så selskaber, der lånefinansierer, ikke straffes.
Fradraget som følge af egenfinansieringen er fra ministeriets side begrundet med et
udsagn om, at egenkapitalen tilhører forbrugerne. Det er i flere sammenhænge fastslået,
at egenkapitalen tilhører selskaberne, hvilket også fremgår af Kammeradvokatens notat af
den 19. november 2004 ”Sammenfatning af notat om kapitalforholdene i
vandforsyningssektoren” til Miljøministeriet.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 152: Præsentationer fra temamøde den 2/3-23 med DANVA, Dansk Fjernvarme, Dansk Affaldsforening, CONCITO og Rådet for Grøn Omstilling
2669593_0009.png
Hvad skal der til for at leve op til ….
De politiske og samfundsmæssige
ønsker om:
1. At fremme investeringer i
klimasikring
2. At fremme investeringer i rent
grundvand og spildevandsrensning
3. At understøtte klima- og
eksportmålsætningerne
4. At selskaberne effektiviseres på
samme niveau som
sammenlignelige sektorer
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 152: Præsentationer fra temamøde den 2/3-23 med DANVA, Dansk Fjernvarme, Dansk Affaldsforening, CONCITO og Rådet for Grøn Omstilling
2669593_0010.png
Eksempler på projekter
Eksempler på store projekter indenfor for klimatilpasning, overløb,
rensning af spildevand og vandværker, der risikerer at gå i stå:
Klimatilpasning
HOFOR Spildevand København A/S
Novafos Spildevand Gentofte A/S
Novafos Spildevand Rudersdal A/S
Nyt renseanlæg, Aarhus Vand A/S (3,2 mia. kr.)
Nyt vandværk pga. forurening, TRE-FOR (127 mio. kr.)
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 152: Præsentationer fra temamøde den 2/3-23 med DANVA, Dansk Fjernvarme, Dansk Affaldsforening, CONCITO og Rådet for Grøn Omstilling
2669593_0011.png
Tak for opmærksomheden ...
DANVA
er brancheorganisation for vandselskaber.
DANVA forener
alle vandkredsløbets aktører i samarbejde om bæredygtige løsninger.
DANVA forstærker
alle, der sikrer forbrugernes tillid til vand, effektiv drift og en høj
forsyningssikkerhed.
DANVA fortæller
alle om værdien og effekten af danske vandløsninger, der skaber liv og
sundhed.
Kontakt:
Adm. direktør DANVA: Carl-Emil Larsen, tlf.: +45 20 33 85 85, Email: [email protected]
www.danva.dk
[email protected]
VANDHUSET
| Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg | Vester Farimagsgade 1,
5. sal | 1606 København V | Tlf. 7021 0055 | [email protected] | www.danva.dk