Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 138
Offentligt
2667690_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og Forsynings-
udvalg den 23. februar vedr. VE og opbremsning i land-
vind
Center
El, vand og VE på land
Kontor
Sol, landvind og vand
Dato
26. januar 2023
J nr.
2023 - 556
/ IBCHG
Samrådsspørgsmål A
I Folketingets Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget har
Samira Nawa (RV) stillet ministeren følgende samråds-
spørgsmål A:
Samrådsspørgsmål A:
”I regeringsgrundlaget står, at regeringen vil sætte turbo på
den grønne omstilling med vedvarende energi. Hvordan
harmonerer det med, at der i 2023 og 2024 ikke ser ud til,
at der bliver sat vindmøller op på land? Hvilke tiltag vil mini-
steren iværksætte for at sikre, at udbygningen af vedva-
rende energi igen kommer op i det nødvendige tempo?”
Side 1/11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Talepapir fra åbent samråd den 23/2-23 om tempo på vedvarende energi (samrådsspm. A)
2667690_0002.png
Ministerens svartale:
Det talte ord gælder.
[Indledning]
Ja, tak for ordet og tak for invitationen til anden
gang i den her uge at komme her. Det er jeg rigtig,
rigtig glad for. Det er jo emner, der ligger os alle
sammen stærkt på sinde, og jeg ser frem til at
drøfte VE-udbygningen på land i Danmark med ud-
valget.
Og lad mig understrege: Regeringen har høje ambi-
tioner for udbygningen af sol og vind i Danmark.
Ambitioner, som jo også deles med et bredt flertal i
Folketinget.
Og jeg er mindst lige så utålmodig som spørgeren.
Jeg ønsker at se en både hurtig og omkostningsef-
fektiv udbygning af vedvarende energi i højt tempo.
[Landvind og sol]
Jeg forstår, at udgangspunktet for dette samråd er
en aktuel bekymring omkring udbygningen af ved-
varende energi på land, hvorfor jeg vil fokusere på
det.
[Det aktuelle billede først]
De seneste år har vi set en jævn udbygning af land-
vindmøller - og en væsentlig fremgang i solceller.
Alene i 2. kvartal af 2022 er der sket en udbygning
med yderligere 385 MW solkapacitet. Det svarer til
en stigning i den samlede solcellekapacitet i Dan-
mark på 20 procent. Af disse er 87 procent opført
Side 2/11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Talepapir fra åbent samråd den 23/2-23 om tempo på vedvarende energi (samrådsspm. A)
2667690_0003.png
støttefrit. Det er godt for den grønne omstilling i
Danmark.
I dag står vi så med ca. 2 GW nettilsluttede solceller
og 4,7 GW landvindmøller opstillet i det danske
land.
Udbygningen på land med sol og vind er i 2022 og
2023 påvirket af indførelsen af producenttariffer.
Som en sidebemærkning jo er vedtaget før jeg blev
minister og trådte ind i politik.
Og jeg forstår godt, at nogle opstillere har afventet
klarhed om producenttarifferne. Andre kan have
fremrykket deres opstilling for at nå med på de
gamle vilkår. Jeg ser her en slags omvendt stop-go-
effekt, vi kan kalde det en go-stop-effekt, som følge
af indførelsen af producenttarifer. Men det er ikke
Energistyrelsens forventning, at producenttarifferne
vil få negativ betydning for VE-udbygningen på den
lange bane. Og det ses i fremskrivningerne, at
Energistyrelsen forventer, at udbygningen tager fart
igen i 2024.
Jeg skal ikke repetere baggrunden for indførelse af
producentbetaling. Jeg kan blot konstatere, at afta-
lepartierne bag
Klimaaftale for energi og industri
mv. 2020
har været orienteret om den mulige mid-
lertidige effekt. Det har også indgået i den alminde-
lige fremskrivning, som Energistyrelsen laver, og
som blev præsenteret i foråret 2022.
Side 3/11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Talepapir fra åbent samråd den 23/2-23 om tempo på vedvarende energi (samrådsspm. A)
2667690_0004.png
Med andre ord bør det ikke være en overraskelse,
at vi desværre ikke får lige så mange vindmøller op
på land i år, som vi gjorde sidste år.
[Regeringens ambition bygger på eksisterende
politiske aftaler]
Lad mig hæve blikket og skue frem mod 2030.
Udgangspunktet for regeringen er de eksisterende
aftaler knyttet til udbygningen af vind og sol på land.
Med
Klimaaftale om grøn strøm og varme
fra sidste
sommer er vi enige om at øge udbygningen mar-
kant frem mod 2030. Konkret er vi enige om at sikre
rammevilkår, der kan muliggøre en firedobling af
den samlede elproduktion fra solenergi og landvind
frem mod 2030. Det svarer til en samlet produktion
fra sol og vind på land på
50 TWh i 2030.
Aftalen indeholder desuden en række konkrete til-
tag, der skal understøtte den målsætning. Dertil
kommer forventningen, at sol og vind kan udbygges
uden subsidier. Det sidste er et resultat af faldende
omkostninger til etablering af vedvarende energi,
herunder den stigende effektivitet af både vind og
sol, hvilket jo er glædeligt.
[Fokus på implementering af de aftalte tiltag]
Vi har i Danmark god tradition for brede energiafta-
ler. Og som jeg også tror spørgeren nævnte i sin
indledning, så er det kun lidt over et halvt år siden,
at et bredt flertal i folketinget kunne præsentere en
klimaaftale, som alle aftalepartierne var begejstrede
for. Og Moderaterne er trådt ind i denne aftale qua
regeringsdannelsen. Med aftalen er der enighed om
Side 4/11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Talepapir fra åbent samråd den 23/2-23 om tempo på vedvarende energi (samrådsspm. A)
2667690_0005.png
høje ambitioner og en række tilhørende tiltag. Tiltag
besluttet for at understøtte realiseringen af de høje
ambitioner. Og jeg har fokus på implementering af
de konkrete tiltag, som indgår i aftalen. Og jeg vil
nævne:
Statsligt engagement i energiparker på land, herun-
der screening og udpegning af arealer. Screeningen
er lige nu undervejs, og kommuner og virksomheder
har haft mulighed for at indmelde arealer.
Resultaterne af screeningen, samt modeller for
statsligt engagement og lokale udviklingsperspekti-
ver vil blive præsenteret for forligskredsen inden
sommer 2023.
Vi fører dialog med KL om forpligtende målsætnin-
ger for kommunernes arealplanlægning for VE. Her
har drøftelserne været på standby på grund af valg,
men de er nu genoptaget.
Øget lokal opbakning, herunder behov for eventuel
justering af VE-ordningerne, som giver økonomisk
kompensation til naboer og belønner kommuner,
der rummer nye VE-anlæg er også et fokuspunkt.
Lige nu er en redegørelse for nye mulige tiltag un-
der udarbejdelse, og jeg vil præsentere den for for-
ligskredsen inden sommer 2023.
Etablering af rejseholdet, der skal udbrede gode ek-
sempler på VE-planlægning i kommunerne. Jeg kan
her fortælle, at kommissorium for rejseholdet er
godt undervejs, og rekrutteringen desuden er i
gang.
Side 5/11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Talepapir fra åbent samråd den 23/2-23 om tempo på vedvarende energi (samrådsspm. A)
2667690_0006.png
Ny pulje til vedvarende energi på mindre tilgænge-
lige arealer, eksempelvis solceller på tage. Her er vi
i gang med at se på mulige udbudsmodeller for den
nye pulje. Jeg vil også her vende tilbage til forligs-
kredsen inden sommer 2023.
Og dertil kommer, at regeringen meget snart vil lan-
cere NEKST, som jeg i denne sammenhæng ikke
tror, at jeg behøves at uddybe så meget, da initiativ-
tageren til samrådet er bekendt med baggrunden og
ideen bag etableringen af NEKST.
[Udbygningen begrænses af to forhold]
Som nævnt står vi i den lykkelige situation, at den
stigende effektivitet af sol og vind kan sikre udbyg-
ningen drevet af elpriserne og dermed uden subsi-
dier. Det er glædeligt og fundamentet for de ambiti-
øse ønsker til de kommende års udbygning.
Udbygningen begrænses dermed på strategisk ni-
veau af to faktorer. For det første adgangen til areal
og de dertil knyttede godkendelser. For det andet
tilslutning til elnettet.
[Første udfordring – adgang til areal]
Og jeg vil gerne starte med den første udfordring.
Adgangen til areal.
I vores land er det først og fremmest kommunerne
som er ansvarlig for den lokale planlægning via lo-
kalplaner. Det er i min optik sundt og godt. For det
er kommunerne som er tættest på borgerne, og
kommunerne, der kender de lokale forhold. Det er
også godt, fordi det giver kommunerne, og dermed
Side 6/11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Talepapir fra åbent samråd den 23/2-23 om tempo på vedvarende energi (samrådsspm. A)
2667690_0007.png
kommunalbestyrelserne, et medansvar for den
grønne omstilling.
Regeringens tilgang bygger derfor på et ønske om
dialog og inddragelse af kommunerne, når det gæl-
der spørgsmålet om adgangen til areal.
Jeg har derfor, siden jeg blev minister, intensiveret
dialogen med KL, og har som noget nyt aftalt en
fast mødekadence med KL’s formand, hvor vi kan
drøfte rammerne for kommunernes opgave i relation
til udpegning af areal til vedvarende energi, og vi
har i fællesskab besluttet at revitalisere samarbej-
det. KL inviteres endvidere ind som en kernepartner
i det kommende NEKST.
Regeringens opgave er i samarbejde med folketin-
get – i min optik – at understøtte, at kommunerne
kan løfte det store ansvar, de er blevet givet.
Derfor er jeg glad for at den indgåede aftale om
grøn strøm og varme
netop har fokus på flere tiltag,
der retter sig mod at understøtte beslutningskraften
i kommunalbestyrelserne. Det er i min optik den rig-
tige vej frem, og jeg vil som nævnt løbende drøfte
med KL, om der kan tages yderligere initiativer. Og
jeg lytter naturligvis også til gode forslag fra forligs-
kredsen.
[Barrierer for skalering af sol og vind skal identi-
ficeres. Og de skal overkommes].
Lokalpolitisk vilje til udpegning af areal er en ting.
Noget andet er de processer, der knytter sig til at
opnå de nødvendige myndighedsgodkendelser.
Side 7/11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Talepapir fra åbent samråd den 23/2-23 om tempo på vedvarende energi (samrådsspm. A)
2667690_0008.png
For det er en realitet, at processerne for udbygning
af VE på land er komplekse. Jeg tror alle partier i
folketinget har et ønske om at eliminere barrierer.
Jeg har også noteret mig, at invitationen til dette
samråd kommer fra et parti, som i forløbet omkring
udfærdigelse af regeringsgrundlaget har inspireret
til, at et nyt tiltag – kaldet NEKST – skal realiseres.
NEKST skal identificere barrierer for de aftalte am-
bitioner for skalering af sol og vind på land, for hav-
vind og for netudbygning og anbefale regeringen til-
tag, der kan accelerere udbygningen yderligere.
Det skal blandt andet ske via fokuseret myndig-
hedsbehandling og evaluering af godkendelseskrav,
der gælder i dag før sol og vind kan opføres på
land.
NEKST får også til opgave at rådgive regeringen og
omkring evt. muligheder og behov for ændringer af
de regler og love, der gør godkendelsesprocessen
tung og byrdefuld.
Når det er sagt er vi nødt til, med åbne øjne, at er-
kende, at de komplekse processer og mange god-
kendelsestrin er der af en grund. Det gælder ek-
sempelvis klageadgang, miljø- og naturhensyn og
høringer. Det er svære politiske afvejninger at æn-
dre på de forhold. Er vi sammen villige til at kigge
på miljøreglerne? På klageadgangen? På borger-
inddragelsen?
Side 8/11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Talepapir fra åbent samråd den 23/2-23 om tempo på vedvarende energi (samrådsspm. A)
2667690_0009.png
Forkortelse af myndighedsbehandling vil kræve af-
vejning af interesser, og det er vigtigt, at vi i fælles-
skab ser på det. Jeg håber, at spørgeren – og re-
sten af Folketinget – vil bidrage til diskussionen og
til de svære valg.
Virkeligheden er også, at en del af de regler, der
gælder for dem som vil bygge vedvarende energi er
reguleret af fælles europæisk regulering.
I dag vil jeg springe det over af hensyn til tiden, men
bare nævne, at der arbejdes parallelt på at fremme
VE og fjerne barrierer i det europæisk spor i de ind-
meldinger regeringen giver til den europæiske de-
bat.
[Den anden udfordring – tilslutning til elnettet]
Den anden begrænsende faktor for udbygningen
med sol og vind på land er tilslutning til elnettet. Det
er vigtigt at understrege, at hvis elnettet skal udbyg-
get 1-til-1 med stigningen i VE-produktion og nyt
stort elforbrug, så kommer vi for sent til den grønne
omstilling.
Effektiv udnyttelse af elnettet er – sammen med
hurtigere netudbygning – derfor afgørende for, at vi
kan sikre indpasning af vedvarende energi og et sti-
gende elforbrug.
Der er allerede planlagt betydelige investeringer i
det danske elnet, ligesom der er vedtaget flere initi-
ativer, der kan reducere behovet for netudbygning.
Side 9/11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Talepapir fra åbent samråd den 23/2-23 om tempo på vedvarende energi (samrådsspm. A)
2667690_0010.png
Folketinget er aktuelt ved at behandle et lovforslag,
der skal give de rette incitamenter til samplacering
af hhv. elproduktion fra sol og vind og elforbrug som
fx PtX-anlæg eller varmepumper i fjernvarmen.
Lovforslaget følger op på PtX-aftalen og gør det
mere attraktivt at placere nyt stort elforbrug der,
hvor nettet kan rumme det. Desuden gives mulig-
hed for etablering af direkte linjer mellem elproduk-
tion og elforbrug. Det vil aflaste det kollektive elnet
og understøtte en hurtigere elektrificering.
Direkte linjer og differentierede forbrugstariffer er
godt for VE-udbygningen både på land og hav, da
det styrker samspillet til nyt stort elforbrug.
Men også behov for, at udbygningen af elnettet går
endnu hurtigere. På den baggrund er vi med afsæt i
aftale om en effektiv og fremtidssikret el-infrastruk-
tur fra 2021 ved at indføre en ny automatisk indika-
tor, der skal håndtere netvirksomhedernes merom-
kostninger som følge af elektrificeringen. Desuden
vil vi med afsæt i regeringsgrundlaget i den kom-
mende tid bl.a. se på hurtigere netudbygning i regi
af NEKST.
Det står på skuldrene af
Klimaaftale for grøn strøm
og varme
fra 2022, hvor der blev igangsat en række
analyser om netudbygning og øget udnyttelse af
fleksibilitetspotentiale. Blandt andet mulighederne
for mere proaktiv netudbygning, optimeret udnyt-
telse af elnettet og hurtigere processer for nettilslut-
ning og netudbygning.
Side 10/11
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Talepapir fra åbent samråd den 23/2-23 om tempo på vedvarende energi (samrådsspm. A)
2667690_0011.png
Jeg kommer til at vende tilbage til aftalekredsen lø-
bende i 2023 og 2024, når analyserne foreligger og
ser frem til at drøfte yderligere konkrete tiltag.
Havvind er også en del af det samlede billede, men
det drøftede vi jo i tirsdags, så det vil jeg ikke
komme ind på her.
[Ambitionerne står fast].
Lad mig slutte af med at sige: Jeg tror alle er utål-
modige. Og jeg er ikke tilfreds med en opbremsning
i udbygningen af landvind.
Vi er i en situation, hvor vi skal se forandringer. Der-
for sætter regeringen fokus på implementeringen af
de tiltag, som allerede er vedtaget. Og som skal
sikre klare rammer for udbygningen.
Ambitionerne står fast. Vi står ved indgåede aftaler.
Vi SKAL i mål med udbygningen af vedvarende
energi. Viser det sig, at det kræver mere end det,
som allerede er udpeget som initiativer i de eksiste-
rende aftaler, så skal vi selvfølgelig se på det.
Det politiske ansvar i at sikre klarhed over ram-
merne for dem, der skal få forandringerne til at ske.
Det er her vores ansvar er.
Jeg ser nu frem til at besvare udvalgets spørgsmål
og måske blive inspireret til, hvordan vi sammen
kan gøre endnu mere for at fjerne barrierer og der-
med understøtte en både hurtig, omkostningseffek-
tiv og markedsdrevet udvikling af vedvarende
energi fra det danske territorium.
Side 11/11