Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 135
Offentligt
2667065_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og Forsynings-
udvalg den 21. februar vedr. Åben Dør-ordningen
Center
Havvind og energiøer
Kontor
Havvind og kritisk infrastruk-
tur
Dato
8. februar
J nr.
2023 - xx
/ SOHKR
Samrådsspørgsmål B
Vil ministeren redegøre for processen for beslutningen om
at sætte åben dør-ordningen i bero og regeringens rolle i
beslutningen, herunder
1) hvorvidt Klima-, Energi – og Forsyningsministeriet eller
et andet ministerium har taget kontakt til Europa-Kommissi-
onen, eller om Europa-Kommissionen har taget kontakt til
ministeriet,
2) hvornår afsøgningen af, hvorvidt åben dør-ordningen er i
strid mod EU’s statsstøtteregler er startet og hvorfor,
3) om Europa-Kommissionen har bedt Danmark om at
sætte åben dør-ordningen i bero, og
4) om der er sket en vurdering af alternativer til at sætte al
sagsbehandling af åben dør-projekter i bero?
Samrådsspørgsmål C:
Hvordan forholder ministeren sig til, at der bruges lignende
ordninger i andre lande, eksempelvis i Tyskland, og som
Europa-Kommissionen ikke har vurderet er ulovlig?
Samrådsspørgsmål D:
Hvad vil ministeren gøre for at skabe sikkerhed omkring in-
vesteringer i havvindenergi i Danmark, så investorer ikke
afskrækkes fra at investere i havvindmølleparker i Dan-
mark?
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Talepapir fra åbent samråd den 21/2-23 om at stille åben dør-ordningen i bero (samrådsspm. B-D)
2667065_0002.png
Ministerens svartale:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålene.
Lad mig starte med at understrege, at regeringen
har høje ambitioner for udbygningen af vedvarende
energi i Danmark. Ambitioner, som deles af et bredt
flertal i Folketinget.
Konkret skal der frem mod 2030 sikres mulighed for
en femdobling af VE-kapaciteten på havet og en fi-
redobling af VE-kapaciteten på land. Vi indkalder til
forhandlinger om udbudsrammerne for havvinden i
marts. At sikre gode rammer for omkostningseffektiv
udbygning af vedvarende energi fra hav, land, vind
og sol, er en af mine vigtigste opgaver som minister.
Derfor er det også frustrerende, at vi nu står i denne
situation, hvor sagsbehandlingen af en lang række
projekter under åben dør-ordningen, er stillet i bero.
Regeringen har været i dialog med Kommissionen
på alle niveauer. Sagen har også været drøftet mel-
lem statsministeren og formand for Kommissionen
Ursula von der Leyen, som det har fremgået af
pressen. Jeg har selv været i kontakt med Margre-
the Vestager omkring situationen og vi har et nyt
møde i slutningen af ugen.
Energiforligskredsen og branchen blev i to om-
gange orienteret i uge 6om status på situationen.
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Talepapir fra åbent samråd den 21/2-23 om at stille åben dør-ordningen i bero (samrådsspm. B-D)
2667065_0003.png
Jeg er glad for denne mulighed for nu også at drøfte
sagen med udvalget på baggrund af de mange
gode spørgsmål, I har stillet, og som jeg vil forsøge
at besvare i det følgende:
[Samrådsspørgsmål B - kontakt til KOM, bag-
grund for og beslutning om berostillelse]
Energistyrelsen stillede som bekendt sagsbehand-
lingen af alle verserende sager under åben dør ord-
ningen i bero d. 1. februar.
Energistyrelsen har oplyst mig følgende om proces-
sen, som også blev oplyst til forligskredsen og bran-
chen på flere møder i ugen inden vinterferien:
Energistyrelsen har stillet sagsbehandlingen i bero,
fordi det er vurderet, at tildeling af tilladelser til hav-
vindmølleprojekter og øvrige VE-projekter under
åben dør-ordningen med stor sandsynlighed er i
strid med EU-retten. Vurderingen er foretaget af
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i dialog
med regeringens statsstøttesekretariat i Erhvervs-
ministeriet.
Myndighedsvurderingen hænger bl.a. sammen
med, at der er sket en udvikling i markedet for hav-
vind generelt og en markant stigende interesse for
at sætte havvind op via ordningen specifikt.
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Talepapir fra åbent samråd den 21/2-23 om at stille åben dør-ordningen i bero (samrådsspm. B-D)
2667065_0004.png
Tidligere har Energistyrelsen modtaget en til to eller
sågar nul ansøgninger om året.
Fra april sidste år og frem til i dag har Energistyrel-
sen fået 54 ansøgninger. Rigtig mange af dem kom
i maj og juni op til den seneste ændring af åben
dør-ordningen. Mange af dem er også store projek-
ter på helt op til 2 GW. Derudover så vi med Thor-
udbuddet, at flere markedsaktører var villige til at
betale staten 2,8 mia. kr. for at få lov til at opstille
havvind.
Det indikerer, at vi står i en ny situation, hvor hava-
realet har fået en værdi – og derfor kan der være
tale om statsstøtte. Statsstøtte behøver ikke være
ulovligt, men skal i så fald gives på en måde, som
efterlever EU-reglerne.
Det er altså i hovedtræk den manglende konkur-
rence i tildelingsmekanismen kombineret med mar-
kedsudviklingen, der i høj grad vurderes at kunne
udgøre et problem i forhold til EU-reglerne.
Der er spurgt til hvornår afsøgningen af, hvorvidt
åben dør-ordningen er i strid mod EU’s statsstøtte-
regler, er startet og hvorfor.
Hertil er jeg blevet oplyst, at embedsværket i nogen
tid har analyseret muligheder for at introducere krav
til udbygning via åben dør-ordningen, der i højere
grad kunne ligestille havvindsudbygning via åben
dør og udbud. Herunder både muligheder for fx krav
til bæredygtighed og krav om betaling til staten.
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Talepapir fra åbent samråd den 21/2-23 om at stille åben dør-ordningen i bero (samrådsspm. B-D)
2667065_0005.png
Som led i det arbejde er opmærksomheden omkring
mulige udfordringer med EU-retten blevet tydelige.
Det er komplekse juridiske vurderinger og de dan-
ske myndigheder har derfor været i dialog med EU-
Kommissionen. Det er sket på baggrund af dialog
med regeringens statsstøttesekretariatet, som un-
derstreger, at det er vanlig praksis.
På forligskredsmøde torsdag i uge 6 redegjorde
Energistyrelsen nærmere for den juridiske vurderin-
ger. Erhvervsministeriet og Justitsministeriet var der
til at svare på spørgsmål. De oplyste bl.a., at de de-
ler Energistyrelsens vurdering samt, at Danmark er
forpligtet til at overholde EU-retten. Derudover var
vurderingen, at ansøgerne hurtigst muligt skulle op-
lyses i en sådan situation for at give dem mulighed
for at agere derefter.
For mit eget vedkommende kan jeg nævne, at jeg
søndag d. 5. februar rakte ud til Kommissær Mar-
grethe Vestager for en dialog om vurderingen af
ordningen såvel som om rammerne for VE-udbyg-
ning i EU generelt.
Dialogen fortsætter både jeg og mit ministerium
sammen med regeringens statsstøttesekretariat.
Formålet er klart: Vi skal afsøge alle muligheder for,
at den grønne omstilling kan accelereres.
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Talepapir fra åbent samråd den 21/2-23 om at stille åben dør-ordningen i bero (samrådsspm. B-D)
2667065_0006.png
Jeg er blevet oplyst af mine embedsmænd, der er i
dialog med statsstøttesekretariatet, at vurderingen
på nuværende tidspunkt er, at der for nogle projek-
ter kan være grundlag for forsigtig optimisme – men
at det er mere usikkert om det også vil gælde for en
række af de nyere ansøgninger. Jeg vil gerne un-
derstrege, at denne vurdering er
foreløbig
og skal
tages med forbehold for, at dialogen med Kommis-
sionen fortsat pågår. Dialogen med Kommissionen
er konstruktiv og så sent som i går har mine em-
bedsmænd haft et teknisk møde med Kommissio-
nen om sagen.
Regeringen tager denne sag meget alvorligt. For så
vidt angår de spørgsmål, der vedrører det præcise
forløb op til Energistyrelsens beslutning om berostil-
lelse, har jeg bedt Energistyrelsen udarbejde en re-
degørelse. Denne afventer jeg og jeg deler den
gerne med udvalget her, hvis det har interesse.
Lad mig afslutningsvist slå fast, at beslutningen om
at stille sagsbehandlingen i bero er truffet admini-
strativt. Hvis der er stærk tvivl om lovligheden i no-
get, så har vi som regering ikke noget valg, også
selvom det ikke er en ønskelig situation.
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Talepapir fra åbent samråd den 21/2-23 om at stille åben dør-ordningen i bero (samrådsspm. B-D)
2667065_0007.png
[Samrådsspørgsmål C – ordninger i andre
lande]
I forhold til jeres spørgsmål om ordninger i andre
lande er jeg og energiforligskredsen blevet oplyst,
at det er korrekt, at andre lande i Europa har eller
har haft ordninger for udbygning af havvind med
åben dør-lignende elementer.
I samrådsspørgsmålet spørges specifikt til Tysk-
land. Efter de oplysninger mit ministerium har mod-
taget, så har Tyskland flere ordninger for opstilling
af havvind, men de har alle elementer af konkur-
rence. Derfor er de ikke sammenlignelige med den
danske åben dør-ordning.
Ifølge vores oplysninger, findes der i Sverige og
Finland ordninger, som på nogle stræk minder om
den danske ordning. Det ændrer dog ikke på Ener-
gistyrelsens foreløbige vurderinger.
[Samrådsspørgsmål D – investorsikkerhed]
Til slut har I spurgt til investorsikkerhed ift. investe-
ringer i havvind i Danmark. Der er ikke nogen tvivl
om, at jeg er frustreret over, beskeden om myndig-
hedsvurderingen og at skulle formidle den usikker-
hed, det indebærer for de investorer, der står klar i
boksen til at sætte tempo på den grønne omstilling.
Men egentlig vil jeg mene, at beslutningen om bero-
stillelse er et eksempel på, at man i Danmark kan
have tillid til, at myndighederne gør hvad de kan og
skal for at skabe transparens og sikkerhed for inve-
steringer.
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Talepapir fra åbent samråd den 21/2-23 om at stille åben dør-ordningen i bero (samrådsspm. B-D)
2667065_0008.png
Energistyrelsen var så langt i sagsbehandlingen af
en række ansøgninger, at forundersøgelsestilla-
delse var næste skridt og sagsbehandlingen blev
berostillet prompte for ikke at risikere at give ulov-
lige tilladelser og for hurtigst muligt at give de pri-
vate aktører mulighed for at selv at disponere ud fra
det vidensniveau, man havde på det tidspunkt.
Man skal huske på, at det er virksomhederne, der
bærer risikoen ved fx at modtage ulovlig statsstøtte
og det er virksomhederne, der i givet fald skulle til-
bagebetale til staten.
Det er en alvorlig sag at stille sagsbehandlingen af
så mange ansøgninger i bero, men det ville være
endnu mere alvorligt, hvis der var blevet udstedt
ulovlige tilladelser eller puttet med oplysninger om
betydelig risiko for strid med EU-retten.
I Danmark kan investorerne stole på, at myndighe-
derne reagerer i en situation som denne – også for
deres skyld. Det er også investorsikkerhed.
Til sidst vil jeg gerne igen understrege, at vi gør alt
hvad vi kan for hurtigst muligt at opnå klarhed for de
eksisterende ansøgere og for ordningen samlet set.
Vi skylder de enkelte projektansøgere en hurtig,
men også fyldestgørende afklaring på, hvad der vi-
dere skal ske.
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Talepapir fra åbent samråd den 21/2-23 om at stille åben dør-ordningen i bero (samrådsspm. B-D)
2667065_0009.png
Samtidig vil jeg også gentage, at de politiske ambiti-
oner for hurtigere og større VE-udbygning er in-
takte. Som sidebemærkning vil jeg nævne, at åben
dør-ordningen i Klimafremskrivningen 2022 kun er
indregnet med 700 MW i 2030.
I marts indkalder jeg til forhandlinger hvor vi skal be-
slutterammerne for de statslige udbud af 9 GW hav-
vind. Det er regeringens ambition, at udbudsproces-
sen kan være startet i 2023 og at parkerne snurrer
senest i 2030. Jeg håber på opbakning i forligskred-
sen til det videre arbejde.
Jeg har i den forbindelse bedt mit ministerium om at
analysere, om og hvordan man kan give markedet
frihed til at opstille mere havvind på de udbudte pla-
ceringer, end det, der er politisk aftalt. Det er under
analyse, men tiltaget kan potentielt levere en hel del
ekstra GW havvind og understøtte udbygningen af
PtX i Danmark.
Der pågår et intensivt arbejde med at øge hastighe-
den på udbygningen med vedvarende energi. Det
bliver bl.a. med servicetjekket af tilladelsesproces-
ser undersøgt, hvordan udbygningen kan ske hurti-
gere og smidigere.
Vi spiller også løbende ind til EU-systemet med for-
slag til fokuspunkter og nedbrud af barrierer, der føl-
ger af EU-regulering.
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 135: Talepapir fra åbent samråd den 21/2-23 om at stille åben dør-ordningen i bero (samrådsspm. B-D)
2667065_0010.png
Med REPowerEU-forslaget er der regler på vej, der
skal sikre hurtigere tilladelsesprocedurer i EU. Reg-
lerne dækker primært mindre VE-projekter, og vil
desværre ikke hjælpe lande, der ligesom Danmark
har fokus på storskala projekter som havvindmølle-
og solcelleparker. Vi presser derfor på for, at der
også ses på større projekter og særligt sammen-
hængen til EU’s miljølovgivning.
Senest har vi bl.a. givet inputs til den kommende
Net Zero Industry Act. Vi har i Danmark vigtige erfa-
ringer med udbygning af VE, som i den grad kan
bruges i arbejdet med at fjerne barrierer og speede
VE-udbygningen op i hele Europa.
Og dertil arbejder regeringen på at nedsætte den
nationale energikrisestab (NEKST) som skal sikre
hurtigere behandling på akutte grønne udfordringer.
Tak for jeres tid.
Side 10/10