Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 130
Offentligt
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet
29. november 2021
Udleveringsnotits om økonomi i CCUS-puljen
På forligskredsmødet den 25. november blev der spurgt overordnet ind til de øko-
nomiske rammer for CCS, herunder den samlede økonomi i CCUS-puljen. Dertil
blev der spurgt til muligheden for eventuelle statslige indtægter ved CO₂-lagring.
CCUS-pulje
Der blev med Klimaaftalen for Energi og Industri af juni 2020 (KEI20) afsat en
pulje på i alt 16 mia. kr. til CCUS, over perioden 2024 til 2048,
jf. tabel 1.
Puljen
skønnes at levere en CO₂
e
-reduktionseffekt på 0,4 mio. ton CO₂
e
i 2025 og 0,9
mio. ton CO₂e i 2030.
Tabel 1
CCUS-puljentil
Mio. kr.
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2024-
2048
Puljestørrelse
202
406
406
626
626
815
815
16.300
Med KEI20 blev der ikke taget stilling til, over hvor mange gange puljemidlerne
skal udmøntes. For at udnytte den læring og konkurrence, der forventes at udvikle
sig frem mod 2030, og samtidig skabe det bedste grundlag for at realisere de for-
ventede reduktioner fra 2025, lægger regeringen derfor op til at udmønte puljen i
to faser.
I første fase vil støtten dække omkostninger til etablering og drift. Støtten har til
hensigt at holde de aktører, der indgår i værdikæden for fangst, transport og lag-
ring udgiftsfri. Støtten foreslås udmøntet til fangstaktørerne, der efterfølgende kø-
ber sig til transport- og lagringsydelser. Der er dermed heller ikke afsat et specifikt
beløb til henholdsvis fangst, transport og lagring. Det forventes dog, på baggrund
af Energistyrelsens teknologikataloger, at ca. 60 pct. af støttebehovet kan henføres
til fangstanlægget og den efterfølgende transport og mellemlagring på land. De re-
sterende ca. 40 pct. kan henføres til lagring og den dertilhørende søtransport.
Omkostninger til de enkelte led afhænger desuden af en række specifikke forhold,
der vil variere fra projekt til projekt. For punktkilden vil koncentrationen af CO₂
og det årlige antal driftstimer påvirke omkostningerne. For transport vil omkost-
ningerne primært afhænge af den valgte transportform og afstanden mellem
punktkilden og lageret. Omkostninger til lagring vil bl.a. afhænge af det konkrete
lagers beliggenhed og de mængder CO₂, der årligt nedpumpes i lageret. Omkost-
ningsskønnene er uddybet i en række tidligere udleveringsnotitser.