Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 130
Offentligt
2665694_0001.png
KØREPLAN FOR CO₂-
FANGST OG TRANSPORT
Del 2 af regeringens CCS-strategi
2021
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0002.png
2
KØREPLAN FOR CO₂-FANGST OG TRANSPORT
CCS – en vigtig brik til at
nå danske og internationale
klimamål
”Carbon Capture & Storage” (CCS) fungerer ved, at CO₂ fanges fra røggasser fx fra skorstenen på en
fabrik og efterfølgende transporteres til og deponeres i forseglede geologiske strukturer 1-3 km. under
overfladen. CO₂ kan også fanges direkte fra luften ved det, man kalder ”Direct Air Capture” (DAC). DAC
forventes på sigt at kunne bidrage markant til den grønne omstilling, men der er endnu behov for udvik-
ling af teknologien.
CCS-teknologien har potentiale til at reducere nogle af de CO₂-udledninger, som det ellers kan være van-
skeligt at gøre noget ved, fx ved at indfange den CO₂, der frigives, når kalk brændes til cement. Men CCS
kan ikke blot mindske udledninger – det kan også skabe ”negative udledninger”, fx ved at indfange CO₂
fra kraftvarmeværker, der afbrænder biogent materiale, hvor den mængde CO₂, planterne har optaget
fra luften, fanges og lagres i undergrunden. Det samme gør sig gældende ved afbrænding af de biogene
dele af affaldet, der udgør en betydelig andel af affaldet i de danske affaldsforbrændinger samt opsam-
ling af CO₂ fra biogasopgraderingsanlæg. Den biogene CO₂ udgør dog også en del af ryggraden i anven-
delse af CO₂ til Power-to-X-produkter (PtX).
FN’s klimapanel (IPCC) peger i deres seneste rapport fra august 2021 på, at CCS er et meget væsentligt
middel til at begrænse den globale opvarmning til mindre end 2°C. Det Internationale Energiagentur (IEA)
har tilsvarende vurderet, at der på verdensplan frem mod 2050 er behov for at øge fangst og lagring af
CO₂ fra de nuværende ca. 40 mio. ton CO₂ pr. år til ca. 5,5 mia. ton CO₂ pr. år.
En forudsætning for at opnå CO₂-reduktioner er etableringen af et system, der kan sikre fangst, transport
og lagring af drivhusgassen. Det system kaldes for CCS-værdikæden. Fangstanlæg er afhængige af lag-
ringskapacitet, som omvendt ikke kan bruges til noget, hvis ikke der indfanges CO₂ til lagring. Samtidig
skal der være en infrastruktur til at transportere CO₂’en, så der ikke opstår flaskehalse i værdikæden.
Køreplan for CO₂-lagring – del 1 af regeringens CCS-strategi
Opbygningen af en CCS-værdikæde begynder med lagringsdelen, da CO₂-lagre tager lang tid at etablere.
Regeringen præsenterede derfor en køreplan for CO₂-lagring i juni 2021, der er første del af regeringens
CCS-strategi. Udspillet mundede ud i en principaftale om lagring af 30. juni 2021, der fastlagde de over-
ordnede rammer for udvikling af CO₂-lagre i Danmark. Som en del af aftalen er aftalepartierne enige om,
at der skal skabes et grundlag for sikker og miljømæssig forsvarlig lagring af CO₂ i undergrunden; at Dan-
mark skal kunne importere/eksportere CO₂ til/fra udlandet; og der skal igangsættes flere undersøgelser
af nye lagringslokaliteter i Danmark.
Køreplanen for CO₂-lagring i Danmark bygger desuden oven på en række øvrige statslige initiativer for at
fremme udviklingen af lagring, herunder i Nordsøen,
jf. boks 1.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0003.png
CCS – eN viGTiG bRik Til AT Nå dANSke OG iNTeRNATiONAle klimAmål
3
Boks 1
Øvrige statslige
initiativer for at
fremme lagring
Grøn forskningsmission: Folketinget har i 2021 afsat 700 mio. kr., som skal drive fire grønne
forskningsmissioner, hvor to af dem har fokus på fangst, lagring og anvendelse af CO₂.
Danmarks første havplan: Regeringen har reserveret et areal til CO₂-lagring som del af hav-
planen, der danner rammen om en helhedsorienteret fysisk planlægning for det samlede
danske havareal.
Nordsø-aftale: Folketinget har afsat 100 mio. kr. årligt i 2021-22 til at støtte udviklings- og
demoprojekter for lagring for at fremme udvikling af sikker lagring af CO₂ i Nordsøen allerede
fra 2025.
Etablering og udvikling af lokale erhvervsfyrtårne: Regeringen har afsat 1 mia. kr. til at inve-
stere i otte lokale erhvervsfyrtårne, der skal sætte skub på væksten i hele landet og den
grønne omstilling, herunder til realisering af erhvervsfyrtårnet i Nordjylland, der har som
ambition at fange, genbruge eller lagre CO₂.
Siden indgåelsen af principaftalen om lagring har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet igangsat for-
beredelserne af bilaterale aftaler med ligesindede lande om transport af CO₂ over landegrænser med
henblik på lagring under havbunden parallelt med, at det nødvendige lovgrundlag justeres. Derudover
har De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) igangsat arbejdet med
at undersøge potentielle CO₂-lagringslokationer. Samtidig har regeringen påbegyndt en kortlægning af
de internationale erfaringer med CCS ift. sikkerhed, natur og miljø. De foreløbige konklusioner peger på
forskellige påvirkninger af natur- og miljømæssige forhold ved særligt etablering og undersøgelse af nye
lagringslokaliteter,
jf. boks 2
Boks 2
Internationale
erfaringer med
CCS
Der er international erfaring med CCS omfattende både offshore og onshore geologisk lag-
ring af CO₂.
Langt de fleste kommercielle CCS-projekter er etableret med henblik på Enhanced Oil
Recovery, hvilket ikke er muligt i Danmark.
CO₂-fangst er en moden teknologi, og der er leverandører på markedet, der kan levere anlæg,
som efterlever krav til sikkerhed og miljø.
Der anvendes meget energi til CO₂-fangst, konditionering og transport, og det er vigtigt at
have fokus på energieffektivitet og optimering i hele kæden.
Internationale projekter for CO₂-lagring har tilknyttet et omfattende monitoreringsprogram
både i forbindelse med forundersøgelse og drift af lageret. Overvågning har vist, at CO₂
forbliver sikkert i lageret, og der er ikke konstateret CO₂-udslip fra nogen af de eksisterende
geologiske lagre.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0004.png
4
KØREPLAN FOR CO₂-FANGST OG TRANSPORT
Køreplan for CO₂-fangst og transport – del 2 af regeringens CCS-
strategi
Denne del af regeringens CCS-strategi har fokus på de øvrige dele af CCS-værdikæden, fangst og trans-
port. Tilsammen udgør del 1 (lagring) og del 2 (fangst og transport)
en
sammenhængende køreplan
for udvikling og udrulning af CCS-teknologien i Danmark frem mod 2030. Det er samtidig første stop i
regeringens nye 2025-køreplan og skal sikre, at CCS-teknologien effektivt bidrager til et af verdens mest
ambitiøse reduktionsmål.
Køreplanen er samtidig med til at kickstarte en teknologi- og erhvervsudvikling, der understøtter den
grønne omstillings nye beskæftigelses- og forretningsområder. Som opfølgning på anbefalingerne fra
de regionale vækstteams til, hvordan der bedst investeres i lokale erhvervsstyrker og potentialer, så de
kan udvikle sig til lokale erhvervsfyrtårne, foreslår regeringen med
Danmark kan mere I,
at der afsættes
samlet set 1 mia. kr. til udviklingen af otte lokale erhvervsfyrtårne, herunder et i Nordjylland, som bl.a. har
fokus på at skabe grønne erhverv inden for CCS og PtX/CCU.
CCS-strategien peger frem mod en strategi for anvendelse af CO₂
Der er samtidig brug for en strategi for mulige anvendelser af CO₂. Lagring kan medføre negative emissi-
oner, men den biogene CO₂ er også relevant til at møde fremtidens behov for produktion af PtX-produkter
i fx luft- og skibstransporten, hvis Danmark skal nå i mål med de ambitiøse klimamål. Den grønne CO₂
kan på længere sigt blive en knap ressource og skal derfor anvendes, hvor det giver mest værdi. På
kortere sigt forventes efterspørgslen efter de kulstofholdige PtX-brændstoffer ikke at være så stor, men
frem mod 2030 og endnu mere på den anden side af 2030, vurderes der at være efterspørgsel efter den
biogene CO₂. Regeringen vil senere i efteråret præsentere en PtX-strategi, der bl.a. skal se på anvendelse
af CO₂. Strategierne skal ses i tæt sammenhæng.
Del 1, 2 og 3 i regeringens samlede strategiske indsats for at fremme fangst, transport, lagring og anven-
delse af CO₂ er vist i figur 1.
Figur 1
Strategisk ramme
for at fange,
transportere, lagre
og anvende CO₂ –
del 1,2 og 3
Strategi for lagring
af CO
2
Strategi for fangst
og transport af CO
2
Strategi for
anvendelse af CO
2
(PtX-strategi)
Juni 2021
Del 1
Oktober 2021
Del 2
December 2021
Del 3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0005.png
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0006.png
6
KØREPLAN FOR CO₂-FANGST OG TRANSPORT
Centrale konklusioner fra
analyser af CCS-værdikæden
Der er i forbindelse med CCS-strategiarbejdet foretaget en række analyser af hele CCS-værdikæden, herun-
der af de tekniske potentialer for CO₂-fangst, samt tekniske omkostninger ved fangst, transport og lagring.
Væsentligt potentiale for reduktioner ved CCS
Analyserne viser bl.a., at det tekniske potentiale i 2030 for fangst af CO₂ fra store danske punktkilder er
op til 9 mio. t. CO₂ årligt, hvoraf op til 6 mio. t. stammer fra biogene kilder
1
. Punktkilderne er fordelt på
fire sektorer: affaldsforbrændingsanlæg; industri; el og fjernvarme; samt biogasopgradering.
Fordele ved at tænke i geografiske klynger
Analyserne viser, at der er økonomiske fordele ved at fokusere på store punktkilder, der er koncentreret
i klynger tæt på havne. Store kilder til fangst af CO₂ findes primært i og omkring de større byer. I både
København og Aarhus eksisterer samarbejder om CCS, og et samarbejde er under forberedelse i Aal-
borg. Klyngesamarbejderne ser på muligheder for fælles infrastrukturløsninger fx fælles mellemlagre
og havnefaciliteter, hvorfra den indfangede CO₂ kan udskibes. Fælles infrastruktur, mellemlagrings- og
udskibningsfaciliteter forventes at kunne give skalafordele og vil kunne anvendes senere af oplandets
øvrige virksomheder, der etablerer CO₂-fangstanlæg. Det vurderes, at samarbejde i klynger omkring de
store byer kan bidrage til at nedbringe omkostningerne til etablering og drift af rør, udskibningsfaciliteter
og mellemlager.
Hovedparten af det tekniske potentiale for CO₂-fangst stammer fra punktkilder i de 5 klynger Storkøben-
havn, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og Fredericia,
jf. figur 2.
Det samlede klyngepotentiale udgør 6,6 mio. t.
CO₂. Storkøbenhavn og Aalborg repræsenterer 75 pct. af det samlede reduktionspotentiale ved CCS for
disse klynger.
1
En del af potentialet (0,9 mio. ton) kan være indfriet med CCUS-puljen.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0007.png
CENtRALE KONKLuSiONER FRA ANALySER AF CCS-væRDiKæDEN
7
Figur 2
5 klynger med
samlet CO₂-
fangstpotentiale i
2040
Aa l b o r g
m io. t o n CO
2
/år
2,3
Her af f o s s ilt
1,4
År hus
m io. t o n CO
2
/år
0,4
0,0
Her af f o s s ilt
Sto rkøb en havn
mi o. to n CO
2
/å r
2,8
0,2
Her af f o s si l t
Es b jer g
mio . t o n C O
2
/å r
0,5
Hera f f o ss ilt
0,0
F r e deri ci a
m io. t o n CO
2
/år
0,6
0,4
Her af f o s s ilt
Kilde: Energistyrelsen.
Anm.: Potentialet i 2040 baseres på Energistyrelsens vurdering.
Potentialeskønnene er forbundet med væsentlig usikkerhed. CO₂-fangstpotentialet fra klynger er opgjort på basis af en identifikation af geografisk nærliggende punktkilder. Klynger-
nes primære punktkilder: Storkøbenhavn (ARC, Vestforbrændingen, Amagerværket Blok 4, Avedøreværket, ARGO Roskilde), Aalborg (Aalborg Portland, Reno Nord, Biogas-opgrade-
ring), Aarhus (Studstrupværket, Lisbjerg Kraftvarmeværk, Affaldscenter Aarhus, Biogas-opgradering), Esbjerg (Affaldsforbrænding, Stor træfliskedel, Biogas-opgradering), Fredericia
(Shell Raffinaderiet, Skærbækværket, Affaldsforbrænding). Dermed ses der bort fra punktkilder, der geografisk ikke er omfattet af klyngernes afgrænsning.
Forskelle på muligt tidspunkt for opstart af CO₂-fangst
Der er med CCUS-puljen fra Klimaaftalen for Energi og Industri fra juni 2020 afsat 16 mia. kr. til at
udbrede teknologien til fangst, lagring eller anvendelse af CO₂, og bidrage med reduktioner på 0,4 mio.
ton årligt fra 2025 og yderligere 0,5 mio. ton årligt fra 2030. Med puljen forventes det at kunne realisere
et eller flere projekter, der kan skabe reduktioner fra 2025.
Det vurderes i gennemsnit at tage 6-7 år fra idé til færdiggørelse af et stort CO₂-fangstanlæg på en
eksisterende punktkilde. Få projekter i klyngerne vurderes derfor at kunne etablere CO₂-fangstanlæg
i 2025,
jf. tabel 1.
Frem mod 2030 vurderes det at være muligt, at flere punktkilder vil kunne etablere
CO₂-fangstanlæg.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0008.png
8
KØREPLAN FOR CO₂-FANGST OG TRANSPORT
Tabel 1
Mulige
idriftssættelses-
tidspunkter for
CO₂-fangst fordelt
på udvalgte
klynger
Klynge
Skønnet tidligste idriftsættelsestidspunkt
Kilde: Energistyrelsen.
Storkøbenhavn
2025
Aalborg
2028
Aarhus
2028
20 største bio-
gasanlæg*
2023/2024
Anm.: De anførte idriftsættelsestidspunkter er vurderinger for det første fangstanlæg i klyngen og forbundet med usikkerhed. * Der forventes en stigende efterspørgsel på markedet
efter biogen CO₂ fra bl.a. biogasanlæg. Det betyder, at biogasselskaber måske inden for allerede 1-2 år vil begynde at sælge deres CO₂ til det danske og internationale PtX-marked i
større omfang.
Forskelle på tekniske omkostninger ved CO₂-fangst
Omkostningerne ved at fange, transportere og lagre CO₂ for klyngerne forventes på det foreliggende
grundlag at udgøre omkring 1.000-1.200 kr./ton CO₂,
jf. tabel 2,
mens omkostningerne fra de 20 største
biogasanlæg forventes at udgøre omkring 450 kr./ton CO₂.
Tabel 2
Regneeksempler
for samlede
tekniske
omkostninger til
fangst, transport
og lagring for
udvalgte klynger
før evt. sparede
udgifter til
ETS-kvoter og
afgifter samt
kompensering for
evt. tabt alternativ
indtægt
Klynge
Teknisk enhedsomkostning kr.
pr. ton CO₂
Storkøbenhavn
1.220
Aalborg
970
Aarhus
1.760
20 største biogasanlæg
440
Usikkerhed enhedsomkostning
Nedre
980
760
1.360
360
Øvre
1.820
1.440
2.560
660
Kilde: Energistyrelsen.
Anm.: De angivne enhedsomkostninger er regneeksempler forbundet med usikkerhed. Der kan være andre omkostninger ved at realisere potentialerne, og de tekniske omkostninger
skal derfor ikke ses som endelige skyggepriser for potentialerne.
Incitamenter og barrierer for CCS
Der er i dag ikke et tilstrækkeligt økonomisk incitament til fangst og lagring af CO₂ fra hverken fossile eller
biogene kilder, da den nuværende kvotepris i EU’s kvotehandelssystem ikke giver tilstrækkeligt incitament
til fangst af CO₂ fra fossile kilder, og kvotesystemet ikke giver noget økonomisk incitament til fangst fra
biogene kilder. Samtidig omfatter de nuværende CO₂-afgifter og kvotepriser for drivhusgasudledninger
ikke biogene kilder, da disse betragtes som CO₂-neutrale.
I udgangspunktet vil det først kunne betale sig for de enkelte punktkilder at etablere et CO₂-fangstanlæg,
når omkostninger til udledning af CO₂e er højere end omkostninger til at etablere og drive et CO₂-fangs-
tanlæg inkl. omkostninger til transport og lagring (under forudsætning af, at virksomheden ikke lukker/
udflytter som følge af omkostningerne).
Derudover er der også regulatoriske barrierer i bl.a. varmesektoren og affaldsforbrændingssektoren for
udbredelsen af CCS. Samtidig kræver udbredelse af CCS, at alle dele af den samlede værdikæde for CCS
er på plads.
Incitamenterne for CCS afhænger derfor af eventuelle tilskud samt udviklingen i CO₂-afgifter herunder
eventuelle negative afgifter og CO₂-kvoteprisen og eventuel certificering af negative udledninger. Desuden
har den økonomiske regulering af varmesektoren og konkurrenceudsættelsen af affaldsforbrændings-
sektoren indvirkning på eventuelle beslutninger om CCS. Derfor er det vurderingen, at aktørernes investe-
ringsbeslutninger i CCS-anlæg bl.a. afventer afklaring af alle disse elementer, som gennemgås nedenfor.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0009.png
CENtRALE KONKLuSiONER FRA ANALySER AF CCS-væRDiKæDEN
9
Med aftalen om en Grøn Skattereform er det besluttet, at der i første fase skal fokuseres på justeringer
inden for det eksisterende afgiftssystem samt udvidelser af veldefinerede områder. En Grøn Skattere-
form kan i kombination med CCS-puljen potentielt få stor betydning for incitamentet til at investere i
CO₂-fangstanlæg særligt i varme- og affaldssektoren, men også i industrien, hvor CCS kan være en tek-
nologi, som kan bidrage til at reducere udflytning af produktion og arbejdspladser. Det er forventningen,
at ekspertgruppen afleverer første delrapport ultimo 2021.
Derudover skal affaldsforbrændingssektoren konkurrenceudsættes, og der er lagt op til forhandlinger
om en ny økonomisk regulering af varmesektoren. Dertil kommer, at elementerne i Europa-Kommissio-
nens Fit for 55-pakke, herunder indretningen af EU’s kvotehandelssystem, vil fremstå mere klart over den
næste årrække.
Ikke alle rammer kan dermed fastlægges med denne strategi. Denne strategi har fokus på med tilskud at
kickstarte et marked for CCS-værdikæden og realisere reduktioner på 0,4 mio. ton årligt i 2025 gennem
udmøntning af første del af den markedsbaserede CCUS-pulje på 16 mia. kr. fra Klimaaftale for energi og
industri mv. af juni 2020. Samtidig har strategien fokus på at klargøre køreplanen frem mod beslutninger
om yderligere reduktioner i 2030. Det betyder, at regeringen i de kommende år vil fremlægge nye udspil
og initiativer med relevans for hele CCUS-værdikæden, der skal sikre, at de nødvendige beslutninger træf-
fes inden 2025 for dermed at skabe bedst mulige rammer for at indfri potentialerne frem mod 2030.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0010.png
10
KØREPLAN FOR CO₂-FANGST OG TRANSPORT
En køreplan for CO₂-fangst
og transport
Denne køreplan er næste del af regeringens samlede strategi for fangst og lagring af CO₂. Køreplanen
skal sikre, at konklusioner, der fremgår af analyser, anbefalinger fra de regionale vækstteams, anbefa-
lingerne fra erhvervsorganisationerne og den løbende dialog med markedet bliver omsat til konkrete
initiativer, der udvikler og styrker en markedsbaseret udrulning af CCS-teknologien i Danmark. Blandt
andet indeholder strategien derfor et fokus på klynger, som har en række fordele i form af fælles
infrastrukturløsninger.
Planen består af initiativer, der skal fremme CCS på kort og lang sigt. Køreplanen sætter rammerne for
udmøntningen af første del af CCUS-puljen med henblik på at realisere de forudsatte CO₂-reduktionsef-
fekter på 0,4 mio. t. i 2025. Samtidig igangsættes initiativer, der bidrager til en markedsbaseret udrulning
af CCS i Danmark og en sammenhængende værdikæde for fangst, transport og lagring.
Langsigtet regulering til udrulning af CCS på markedsbaserede
vilkår
Såfremt CCS-teknologien skal spille en betydelig rolle i indfrielse af de nationale klimamål, er det væsent-
ligt, at teknologien udrulles på markedsmæssige vilkår gennem tilstrækkelige økonomiske incitamenter.
Regeringen lægger derfor op til følgende initiativer, der vil understøtte den langsigtede regulering af CCS:
Markedsbaseret udrulning via afgifter og udgifter til kvotekøb:
Regeringen ønsker en markedsbase-
ret udrulning af CCS på sigt. Dette skal ses i sammenhæng med øgede privatøkonomiske incitamen-
ter via bl.a. afgifter og kvoter og det forhold, at virksomheder vil investere i CO₂-fangstanlæg, når
udgifterne til at reducere CO₂’en gennem CCS er lavere end udgifterne til udledning af drivhusgasser
eller reduktion af CO₂’en gennem andre tiltag.
Opfølgning på negative afgifter/tilskud til negative emissioner:
Regeringen vil i forbindelse med
opfølgning på ekspertgruppen for grøn skattereform se på negative afgifter/tilskud, der kan under-
støtte incitamenter til at fjerne CO₂.
Fremme af CCS gennem EU-regulering:
Regeringen vil fremme negative emissioner via CCS
gennem udviklingen af et fælleseuropæisk certifikationssystem for CO₂-optag, der på sigt kan
kobles med bedre incitamenter via EU’s kvotehandelssystem. Desuden skal retlige usikkerheder
afklares, ligesom finansieringsmuligheder i EU og standardisering i ISO skal fremmes.
Fremme af fangstteknologier inden for Direct Air Capture (DAC):
For at CCS skal bidrage betydeligt
til den grønne omstilling og klimaneutralitet, er der behov for at modne nogle af de fangstteknolo-
gier, som fortsat kun er i pilotfasen. Det gælder fx for DAC, som er en fællesbetegnelse for en række
fangstteknologier, som har til formål at indfange CO₂ fra atmosfærisk luft. Regeringen vil derfor
igangsætte et analysearbejde af rammevilkårene for fremme og billiggørelse af DAC-teknologier.
Forskning:
Regeringen har allerede og vil fortsat investere i forskningen inden for CCUS. Der er
veletablerede forskningsmiljøer inden for CCUS på flere forskningsinstitutioner, og et stærkt samspil
med industrien inden for bæredygtige energiteknologier og –produktion. Regeringen har sammen
med Folketingets partier i 2021 afsat 700 mio. kr. til fire grønne forskningsmissioner, herunder en
på fangst og lagring eller anvendelse af CO₂. Missionen kan udvikle omkostningseffektive løsninger
til fangst og lagring af CO₂, som kan anvendes til at reducere CO₂-udledninger og skabe negative
udledninger fra store industrielle udledere, affaldsforbrændingsanlæg, biogasanlæg og biomas-
sebaseret kraftvarmeanlæg. En række universiteter, virksomheder m.fl. har udviklet to roadmaps
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0011.png
EN KØREPLAN FOR CO₂-FANgSt Og tRANSPORt
11
”Mission CCUS” og ”The Green CCUS roadmap – Towards a Fossil Free Future”, der skal ligge til
grund for igangsættelsen af et samlet grønt forsknings- og innovationspartnerskab, som skal føre
missionen ud i livet.
Modning og udrulning.
Regeringen har med udspillet Danmark kan mere I foreslået at etablere
Danmarks Investeringsfond (DIF) ved at sammenlægge Vækstfonden, EKF-Eksportkreditfonden og
Danmarks Grønne Investeringsfond. Samtidigt får DIF et kapitalindskud på knap 6 mia. kr. til nye
indsatser, heraf 1,7 mia. kr. til bl.a. kommercielle storskala demonstrationsprojekter inden for PtX,
CCS mv. DIF skal bl.a. give virksomhederne én indgang til statslig finansiering og dermed styrke den
udvikling, der blev igangsat med Danmarks Grønne Fremtidsfond, som skal understøtte udvikling af
nye grønne og bæredygtige erhvervssucceser. Med Danmarks Grønne Fremtidsfond har de tre fonde
fået tilført ny kapacitet til grønne finansieringer på 24 mia. kr.
Udviklingen af et grønt erhvervsfyrtårn i Nordjylland inden for CCS:
Der følges op på anbefalin-
gerne fra vækstteam Nordjylland til etablering og udvikling af et erhvervsfyrtårn inden for fangst,
lagring og anvendelse af CO₂. Målet er at realisere visionen fra vækstteamet om Nordjylland som
foregangsregion for fremtidens grønne erhverv inden for CCS bl.a. ved at styrke virksomheder-
nes muligheder for at indgå i test- og demonstrationsprojekter samt at etablere infrastruktur til
fangst, lagring og anvendelse af CO₂ og kobling til brint, som kan udgøre fundamentet for et grønt
erhvervseventyr i Nordjylland.
Fremme af CCS på kort sigt
Regeringen vil samtidig fremme CCS på den korte bane for både at kickstarte markedet og realisere
reduktioner i 2025. Regeringen lægger derfor op til følgende initiativer:
Udmøntning af CCUS-pulje
Helt centralt i regeringens oplæg er en udmøntning af den markedsbaserede, teknologineutrale CCUS-til-
skudspulje på i alt 16 mia. kr. fra klimaaftalen for energi og industri mv. i juni 2020. Støtten løber fra
2024-2048. Puljen skal bidrage til at fremme teknologien og levere drivhusgasreduktioner.
Regeringen lægger med strategien op til at udmønte CCUS-puljen ad to omgange. Første del skal sikre,
at de forventede reduktioner på 0,4 mio. ton årligt fra 2025 realiseres. I første fase vil CCUS-puljen kunne
udmøntes via markedsbaseret dialog og forhandling afhængigt af antallet af interesserede aktører.
Anden fase af puljen forventes at kunne udmøntes på et tidspunkt, hvor flere aktører er klar til at byde og
vil derfor i højere grad kunne udnytte konkurrencen på markedet. Regeringen forventer i 2023 at præsen-
tere de nærmere vilkår for udmøntningen af anden fase af puljen.
I puljens første fase vil støtten dække omkostninger til etablering og drift og gives som støtte pr. reduce-
ret ton CO₂. Puljen skal støtte hele værdikæden, men støtten udbetales til fangstoperatøren, der selv er
ansvarlig for at indgå kontrakt med fx rederi og lagringsoperatør, der kan transportere indfanget CO₂ til et
lager og injicere/lagre den. Støtten udmøntes i en såkaldt ”åben bog”-forhandling mellem projekt(er) og
myndighed. Igennem forhandlingen kan støtten optimeres, så der opnås størst mulig effekt af støttemid-
lerne. ”Åben bog”-princippet kan give en rimelig sikkerhed for, at en monopol- eller duopol-position ikke
misbruges.
Regeringens konkrete initiativer i oplægget til udmøntningen af CCUS-puljen fremgår af boks 2.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0012.png
12
KØREPLAN FOR CO₂-FANGST OG TRANSPORT
Boks 2
Konkrete initiativer
i regeringens
oplæg til
udmøntning af
CCUS-pulje
Puljen opdeles i to faser:
Støttepuljen opdeles i to udbud med henblik på, at der kan realiseres
et projekt, der kan levere CO₂-reduktioner på 0,4 mio. ton årligt fra 2025. Første udbud udformes
som forhandling eller markedsdialog. Regeringen vil vente med at udmønte anden del af puljen
for i højere grad at kunne udnytte den læring og konkurrence, der forventes at udvikle sig frem
mod 2030, og samtidig skabe det bedste grundlag for at realisere de forventede reduktioner fra
2025 og 2030.
Hele værdikæden støttes:
Støtten udbetales til fangstoperatøren med henblik på at støtte hele
CCUS-værdikæden. De nærmere vilkår for støtten fastlægges i samarbejde mellem relevante
ministerier i en forhandling eller markedsdialog med interesserede fangstoperatører.
Støtte til lagring:
Der er med Nordsøaftalen (Dec. 2020) afsat 200 mio. kr. til at igangsætte udvik-
lings- og demonstrationsprojekter for CO₂ -lagring i Nordsøen i 2021 og 2022. Samtidig lægges
der med regeringens oplæg til udmøntning op til, at støtten, der udbetales til fangsoperatøren,
indeholder penge til lagring. Regeringen vil, inden der gives tilladelser til lagring af CO₂ i Nord-
søen, præsentere et oplæg vedr. statens evt. ejerskab og/eller deltagelse ifm. lagringsprojekter
og –tilladelser.
Den samlede plan og tidslinje for, hvordan fuldskalafangst gøres muligt i Danmark i 2025 fremgår af figur 4.
Figur 4
Tidsplan for
fuldskalafangst
frem mod 2025
Forhandlinger med
fangstoperatører og
endelig aftale om
tildeling af puljemidler
i første fase skal
senest være afsluttet*
Regeringen
præsenterer oplæg
til udmøntningen af
anden fase af
CCUS-puljen
Puljedesign fastlægges
Puljen annonceres
Fangstoperatører, der
byder på puljen i
første fase, skal
senest træffe inves-
teringsbeslutning for
at være klar til
idriftsættelse i 2025
Fuld idriftsættelse af
1. fangstanlæg for at
realisere puljens
reduktionsmål på 0,4
mio. ton CO
2
per år
2021-2022
1. halvår
2022
2. halvår
2022
Inden
2024
2025
Klar hjemmel til CO₂-fangst på affaldsforbrændings- og biomasseanlæg
Der er et væsentligt teknisk potentiale for reduktioner af CO₂ ved fangst af CO₂ fra kraftvarmeanlæg, der
producerer el og varme. Alene for affaldsforbrændingsanlæg vurderes potentialet at være mellem 1,5 og
2,5 mio. tons CO₂ i 2030.
Størstedelen af affaldsforbrændingsanlæg og enkelte biomasseanlæg med potentiale for CO₂-fangst
er kommunalt ejede. Der er behov for at sikre, at kommuner får en klar hjemmel til at deltage i konkrete
aktiviteter såsom CO₂-fangst.
Regeringen foreslår derfor, at kommunale aktører får en klar hjemmel til at etablere og drive CO₂-fangs-
tanlæg på affaldsforbrændings- og biomasseanlæg under forudsætning af en robust prisregulering,
der sikrer forbrugerne mod høje varmepriser og samtidig understøtter en grøn, effektiv og sikker for-
syningssektor. Regeringen vil på baggrund af en analyse præsentere et oplæg hertil hurtigst muligt, så
det kan integreres i det igangværende lovarbejde for en grøn affaldssektor og forslag til ny regulering af
varmesektoren.
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0013.png
EN KØREPLAN FOR CO₂-FANgSt Og tRANSPORt
13
Udvikling af infrastruktur og transport af CO₂
Transport og mellemlagre (beholdere fx på en havn til at opbevare CO₂, inden det transporteres videre
med skib til et endeligt permanent lager) er et nødvendig led i CCS-værdikæden og dermed også en nød-
vendig betingelse for, at der kan skabes reduktioner via CCS. Der eksisterer imidlertid i dag ikke en sam-
menhængende infrastruktur for transport og mellemlagring af CO₂ i Danmark.
Et væsentligt første skridt i opbygningen af en omkostningseffektiv infrastruktur til transport og mellem-
lagring af CO₂ er at få undersøgt behovet og omkostningerne for etableringen af en sådan infrastruktur i
de forskellige geografiske klynger. Regeringen vil derfor nedsætte fem klyngesamarbejder, i København,
Aalborg, Aarhus, Esbjerg og på sigt Fredericia, som hver får til opgave at undersøge muligheder, behov
og omkostninger for etableringen af en sådan infrastruktur. Arbejdet vil foregå i tæt sammenhæng med
den dialog, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil have med de klyngesamarbejder, der forbereder
CCS samt anbefalingerne fra de regionale vækstteams.
Dialog og inddragelse
Regeringens tilgang til arbejdet med CCS vil fortsat basere sig på tidlig og løbende inddragelse af viden
og indspil fra forskere, organisationer, virksomheder, borgere og kommuner. Regeringen vil oprette og
drive et interessentforum for CCS i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, hvor alle interesserede myn-
digheder, virksomheder, vidensinstitutioner, finansielle institutioner og interesseorganisationer inviteres
ind. Forummet får karakter en overliggende paraply suppleret med en række følgegrupper. Eksempel-
vis oprettes en følgegruppe for lagring, hvor lagringsoperatører, med lagringsaktiviteter i Danmark og
CO₂-lagringslicenshavere i andre lande inviteres med. Derudover oprettes en følgegruppe bestående af
udvalgte kommuner, der påtænker fremtidige CCS-aktiviteter.
Samlet køreplan frem mod 2030
Udviklingen af CCS-teknologien forventes at strække sig over en årrække og er samtidig afhængig af
afklaring af en lang række rammevilkår. Køreplanen for de næste år fremgår af figur 5.
Figur 5
Samlet køreplan
Oktober 2021
Juni 2021
Aftale om lagring – ‘Køreplan for lagring af CO
2
i Danmark’
December 2021
Udspil og forhandlinger om køreplan for fangst
og transport af CO
2
Udspil og forhandlinger om 1. udmøntning af
CCUS-pulje
1. halvår 2022
Ekspertgruppe for Grøn Skatte-
reform fremlægger 1. delrapport
Udspil om PtX/CCU-strategi
Innovationsfonden beslutter udmøntning af
midler til CCUS-missionen for 2021
EUDP beslutter udmøntning af midler til CCUS
2. halvår 2022
Udspil og forhandlinger om statens rolle ifm.
CO
2
-lagringsprojekter
Senest 2023
Lovforslag om konkurrenceudsættelse af
affaldsforbrændingssektoren ventes fremsat
Ekspertgruppe for Grøn Skattereform fremlæg-
ger endelig rapport.
2025-2030
Udspil og forhandlinger om 2. udmøntning af
CCUS-pulje
Nye udspil og initiativer, der skal fremme CCUS
på lang sigt
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0014.png
14
KØREPLAN FOR CO₂-FANGST OG TRANSPORT
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0015.png
EN KØREPLAN FOR CO₂-FANgSt Og tRANSPORt
15
Oktober 2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20, 1060 København
tlf. : +45 33 92 28 00
E-mail: [email protected]
iSBN 978-87-92555-18-2 (digital version)
iSBN 978-87-92555-19-9 (print version)
Publikationen kan hentes på www.kefm.dk
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Materialepakke om CCS-lagringstilladelser
2665694_0016.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20, 1060 København
tlf. : +45 33 92 28 00
E-mail: [email protected]