Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 127
Offentligt
Kort fortalt
Tilsynet med aftaler i forsynings-
sektoren
Konklusion
Forsyningstilsynets tilsyn med, om forsyningsselskabernes aftaler med koncernforbundne selskaber er
indgået på konkurrencelignende vilkår, er ikke tilfredsstillende. Konsekvensen er, at borgere og virksom-
heder kan have betalt overpris for transporten af el, gas og varme.
Statsrevisorerne udtaler
”Statsrevisorerne finder, at Forsyningstilsynets tilsyn med for-
syningsselskaberne har været helt utilstrækkeligt. Statsrevi-
sorerne finder det meget utilfredsstillende, at der er risiko for,
at forbrugerne har betalt overpris for transporten af el, gas
og varme”.
Væsentligste resultater af undersøgelsen
• Forsyningstilsynet har ikke et dækkende grundlag for
kontrollen med forsyningsselskabernes koncern-
forbundne aftaler.
• Forsyningstilsynet har ikke ført en tilstrækkelig kontrol
med forsyningsselskabernes koncernforbundne
aftaler.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har ansvaret for
reguleringen med el-, gas- og varmeforsyningsselskaberne,
mens Forsyningstilsynet har ansvaret for tilsynet. En af For-
syningstilsynets opgaver er at føre kontrol med, om el- og
gasforsyningsselskabernes aftaler bliver indgået på konkur-
rencelignende vilkår, samt om varmeforsyningsselskaber-
nes priser i forbindelse med koncernforbundne aftaler kun
omfatter nødvendige udgifter. På vandområdet er Vandtil-
synet tilsynsmyndighed. Vandtilsynet har ikke pligt til at
føre tilsyn med, om vandforsyningsselskabernes koncern-
forbundne aftaler er indgået på konkurrencelignende vil-
kår. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet forventer at
etablere hjemmel hertil i begyndelsen af 2023.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Forsynings-
tilsynet har et tilfredsstillende tilsyn med, om forsynings-
selskabernes aftaler med koncernforbundne selskaber er
indgået på konkurrencelignende vilkår.
Forsyningstilsynet har i perioden 2018-2021 gennemført
kontrol af 76 koncernforbundne aftaler. Hvis Forsyningstil-
synet vurderer, at en aftale ikke er indgået på konkurrence-
lignende vilkår, kan Forsyningstilsynet kræve, at forsynings-
selskabet nedsætter prisen for forbrugerne. Tabellen viser,
hvordan antallet af aftaler med lovbrud og prisnedsættel-
ser fordeler sig på typer af aftaler og forsyningssektor.
Lovbrud og prisnedsættelser fordelt på sektor i perioden
2018-2021
El
Gas
Varme
I alt
Alle kontrollerede
aftaler
Heraf aftaler med
lovbrud
Heraf aftaler med
prisnedsættelse
Prisnedsættelse
i mio. kr.
Baggrund og formål med undersøgelsen
Der er i alt ca. 600 forsyningsselskaber i el-, gas- og varme-
sektorerne, og de har samlet set en omsætning på ca. 29
mia. kr. om året. Forsyningsselskaberne har monopol på at
transportere forsyningerne ud til forbrugerne.
I de seneste år er selskaberne i forsyningssektoren i stigen-
de omfang blevet samlet i større koncerner. Selskaberne
indgår ofte i koncerner, hvor nogle selskaber i koncernen
har monopol, og nogle opererer på markeder med konkur-
rence. I takt med at forsyningsselskaber samles i større kon-
cerner, stiger potentialet for samhandel mellem selskaber-
ne inden for koncernen. Hvis aftalerne inden for koncernen
ikke indgås på konkurrencelignende vilkår, er der en risiko
for, at forsyningsselskaberne indgår interne aftaler til over-
pris, og at regningen sendes videre til forbrugerne af el, gas
og varme, som derved betaler mere end nødvendigt for sel-
ve leveringen af energiforsyningen.
Læs hele rapporten på
www.rigsrevisionen.dk.
Kontakt Rigsrevisionens
eller Statsrevisorernes sekretariatschef Gitte Korff på tlf. 33 37 59 85/