Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 120
Offentligt
2662372_0001.png
Til høringsparterne
Kontor/afdeling
Affald
Dato
14-02-2023
J nr.
2023-1768
/akmn
Høring over forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om
varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskatteloven (Ny organisering
af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af
forbrændingsegnet affald)
Energistyrelsen sender hermed vedlagte lovforslag om ændring af lov om
miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskatteloven
(Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af
forbrændingsegnet affald) i høring.
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest d. 14. marts 2023 kl. 17.
Høringssvaret bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected],
[email protected]
og
[email protected]
samt angivelse af journalnummer 2023-1768.
Baggrund og indhold
Baggrunden for lovforslaget er den politiske aftale om
Klimaplan for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi,
som den daværende regering
(Socialdemokratiet) indgik i juni 2020 med Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, (oprindeligt Enhedslisten), Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance
og Alternativet. Moderaterne er tiltrådt aftalens afsnit omfattet af forlig.
Lovforslagets formål er at gennemføre de ændringer af gældende ret, som følger af
tiltagene i Klimaplanens afsnit V
Mindre forbrænding og mindre import af affald til
forbrænding.
Ændringerne vil skulle foretages i lov om miljøbeskyttelse, lov om
varmeforsyning, lov om elforsyning og i selskabsskatteloven. Lovforslaget
indebærer en ny organisering af affaldsforbrændingssektoren, hvor
affaldsforbrændingsanlæggene selskabsgøres og skal konkurrere om det
forbrændingsegnede affald, så det behandles, hvor det kan gøres mest miljørigtigt,
bedst og billigst.
Lovforslaget indebærer, at der indføres en pligt til, at kommunerne fra den 1. juli
2025 skal udbyde og have indgået en aftale om behandlingen af det
forbrændingsegnede affald, omfattet af en kommunale indsamlingsordning. Her
kan kommunerne i udbudsmaterialet opstille saglige krav til fx miljø og økonomi.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 120: LOVUDKAST: Forslag til lov om ny organisering af forbrændingssektoren
2662372_0002.png
Det foreslås, at kommunale forbrændingsanlæg skal udskilles fra kommunerne og
selskabsgøres i A/S eller ApS for at sikre gennemsigtighed og armslængde fra
kommunerne senest den 1. januar 2025. Det følger af
Klimaplanen,
at
kommunerne fortsat skal have majoritetskontrol med eksisterende kommunale
forbrændingsanlæg.
Med Klimaplanen blev der aftalt et kapacitetsloft svarende til udviklingen i de
danske forbrændingsegnede affaldsmængder, der ved aftaletidspunktet blev
vurderet til 30 pct. af det forbrændte affald i 2030 ift. 2020. Partierne besluttede
derfor, at udviklingen i importen og forbrændingskapaciteten monitoreres og
afrapporteres til aftalekredsen. Med dette lovforslag indføres hjemmel til at
fastsætte en pligt for affaldsforbrændingsanlæg til at indberette oplysninger til brug
for monitoringen med henblik på, at der kan følges op på udviklingen i kapaciteten.
Monitoreringen gennemføres årligt og foretages første gang i 2024 for at etablere
en baseline i forhold til effekten af de ændrede rammevilkår for sektoren, som
træder i kraft fra 2025.
Med lovforslaget foreslås, at der indføres yderligere tilsynsbestemmelser på den
økonomiske regulering affaldssektoren, som har til formål at understøtte
et effektiv marked. Forsyningstilsynet varetager opgaven.
I overensstemmelse med Klimaplanen sikres det, at kommuner kan stille garanti for
forbrændingsanlægs lån, også når disse er selskabsgjort i A/S, samt at kommunal
garantistillelse betinges af, at den gives på markedsvilkår. Kommunerne vil herefter
blandt andet have mulighed for at videreføre eksisterende lån i KommuneKredit
mod betaling af en markedskonform garantiprovision.
Det bemærkes, at der med Klimaplanen er afsat en pulje på i alt 200 mio. kr. til at
sikre, at kommunerne som garant for forbrændingsanlæggenes lån ikke står tilbage
med en uhensigtsmæssig stor restgæld, når et forbrændingsanlæg lukker.
Det foreslås med lovforslaget, at der indføres mulighed for at påklage
Forsyningstilsynets afgørelser til Energiklagenævnet.
Lovforslaget er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår af høringslisten
(Høringsportalen).
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til: Specialkonsulent Annette Arent
([email protected]) eller fuldmægtig Jakob Emil Wulff ([email protected])
Det foreslås, at loven skal træde i kraft d. 1. juli 2023.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse. Det bemærkes, at høringsvar vil blive oversendt til
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 120: LOVUDKAST: Forslag til lov om ny organisering af forbrændingssektoren
2662372_0003.png
Med venlig hilsen
Caroline Kronberg
Konstitueret enhedschef
Side 3/3