Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 11
Offentligt
2643409_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
18. november 2022
Kommissionens meddelelse om digitalisering af energisystemet – EU’s
handlingsplan
KOM (2022) 552
Notatet oversendes tillige til Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 18. oktober 2022 fremsat meddelelsen om en EU-
handlingsplan om digitalisering af energisystemet. Handlingsplanen har til formål at
sikre den grønne og digitale omstilling af energisystemet på særligt fire områder; (1)
et fælles europæisk energidataområde, (2) energisektorens sikkerhed, (3) Informati-
ons- og kommunikations-sektorens (IKT-sektoren) energiforbrug og (4) det internati-
onale samarbejde. Europa-Kommissionen vil fremlægge initiativer inden for disse fire
områder i perioden 2022-2025. Meddelelsen lægger dermed op til en række kom-
mende forslag. Der tages særskilt stilling hertil, når disse foreligger.
Et fælles europæisk energidataområde kræver en koordineret ramme for deling og
anvendelse af energidata, som ikke undergraver forbrugerbeskyttelsen. Dette skal
understøttes af en ekspert- og arbejdsgruppe for intelligent energi. Derudover vil
man udvikle en digital model af det europæiske elnet for at gøre nettet mere effek-
tivt og intelligent.
For at sikre at forbrugere kan tage et aktivt valg om at bruge energieffektive IKT-
løsninger, foreslår Kommissionen bl.a. energimærkning af computere, servere og
datalagringsenheder, ny energi- og miljømærkning af datacentre og blockchains,
samt en informationskampagne om digital adfærd. Derudover vil Kommissionen
etablere en platform, der skal sikre koordination på internationalt niveau ift. inter-
operable tekniske standarder, cybersikkerhed, databeskyttelse og andre vigtige
elementer af digitaliseringen af energisystemet.
Idet der er tale om en meddelelse vil handlingsplanen i sig selv ikke have nogle er-
hvervsøkonomiske, samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser, men
kan have det i forbindelse med fremlæggelsen af de enkelte initiativer.
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Grundnotat og nærhedsnotat om digitalisering af energisystemet – EU’s handlingsplan
2643409_0002.png
Regeringen finder, at den digitale omstilling af energisystemet, inklusiv fremvæksten
af et fælles europæisk energidataområde, er afgørende for den grønne omstilling.
Øget brug af data og digitalisering vil bidrage til i) øget forsyningssikkerhed; ii) mere
energieffektivitet gennem styring og optimering af energiforbrug, og iii) præcis og
rettidig afregning af energikunderne.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen (”Kommissionen”) har den 18. oktober 2022 fremsat medde-
lelse om digitalisering af energisystemet – EU’s handlingsplan. Meddelelsen er mod-
taget i dansk sprogversion d. 24. oktober 2022. Handlingsplanen er en del af imple-
menteringen af den grønne pagt og det digitale årti.
Meddelelsen er en opfølgning på Kommissionens meddelelse om Europas digitale
fremtid i støbeskeen fremlagt d. 19. februar 2020 samt RePowerEU-planen, som blev
præsenteret d. 18. maj 2022.
3. Formål og indhold
Kommissionen angiver, at en digital og bæredygtig omstilling af det europæiske
energisystem er nødvendig for at sætte en stopper for EU’s afhængighed af russiske
fossile brændstoffer, håndtere klimakrisen, samt styrke beskyttelsen af kritisk infra-
struktur. For at nå disse mål skal det europæiske energisystem være meget mere
intelligent og interaktivt samt gennemgå en digital, bæredygtig og retfærdig omstil-
ling.
Der er på europæisk plan anslået et behov for en investering på 400-584 mia. EUR
(ca. 3.000 - 4.300 mia. kroner) i perioden 2020-2030 i energisystemet, navnlig til
distributionsnettet. Hertil skal en betydelig del af disse investeringer målrettes digita-
lisering. Således kan digitale teknologiers potentiale blive fuldt udnyttet af energisy-
stemet, samtidig med at de skal respektere privatlivets fred og databeskyttelse. Med
et fokus på at udvikle elsystemet ved at øge fokus på datadrevet fleksibilitet og ef-
fektivitet på både forsynings- og forbrugersiden vil der dog kunne undgås store inve-
steringer bl.a. til udbygning af nettet og VE.
En EU-ramme for deling af data til støtte for innovative energitjenester
Kommissionen fremhæver, at adgangen til og delingen af energirelaterede data er
vigtig for et digitaliseret og innovativt energisystem. Der er derfor behov for solid for-
valtning af et fælles europæisk energidataområde i form af en koordineret europæisk
ramme for deling og anvendelse af energidata. En indledende fase heraf vil blive
afsluttet i 2024, og udrulningen vil blive påbegyndt umiddelbart derefter.
Konkret foreslår Kommissionen etablering af en ekspertgruppe for intelligent energi
med inddragelse af alle medlemsstater og yderligere relevante interessenter. Under
ekspertgruppen nedsættes en arbejdsgruppe – Data for Energy (D4E) – som vil bi-
drage til koordineringen af dataudveksling i energisektoren samt definere de grund-
læggede principper på tværs af datadelingsprioriteter og -initiativer.
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Grundnotat og nærhedsnotat om digitalisering af energisystemet – EU’s handlingsplan
2643409_0003.png
I sin rådgivning af Kommissionen vil D4E tage hensyn til de aktiviteter, der støtter
forbedret dataudveksling. Dette indebærer bl.a. følgende initiativer:
o
Kommissionens vedtagelse af en gennemførelsesretsakt om interoperabilitets-
krav samt ikke-forskelsbehandlende og gennemsigtige procedurer for adgang til
måle- og forbrugsdata.
o
Gennemførelsesretsakter om interoperabilitetskrav og ikke-forskelsbehandlende
og gennemsigtige procedurer for adgang til data nødvendige for fleksibelt elfor-
brug og leverandørskifte.
o
Et adfærdskodeks for energiintelligente apparater for at muliggøre interoperabi-
litet og øge deres udbredelse i ordninger for fleksibelt elforbrug.
Fremme af investeringer i digital elinfrastruktur
Kommissionen fremhæver overordnet behovet for koordinering og samarbejde for at
sikre en intelligent og digital energiinfrastruktur, herunder særligt for at sikre en digi-
talisering af elnettet. Kommissionen fremhæver behovet for at støtte transmissions-
systemoperatører (TSO’er) og distributionssystemoperatører (DSO’er) i arbejdet
med at udvikle en digital tvilling (en virtuel model) af det europæiske elnet. Den digi-
tale tvilling har til formål at forbedre nettets effektivitet og intelligens og vil blive tilve-
jebragt løbende gennem koordinerede investeringer inden for fem nærmere angivne
områder.
Dernæst fremhæver Kommissionen behovet for at støtte Den Europæiske Unions
Agentur for Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER) og de nati-
onale reguleringsmyndigheder (dvs. Forsyningstilsynet) i deres arbejde med at fast-
sætte fælles intelligente netindikatorer samt mål for disse indikatorer, således at de
nationale reguleringsmyndigheder årligt kan overvåge intelligente og digitale inve-
steringer i elnettet fra og med 2023, samt måle fremskridtet hen imod etableringen
af den digitale tvilling. Tiltaget skal bidrage til, at nationale reguleringsmyndigheder
får hjælp til at afklare, hvad der udgør effektive investeringer i digitalisering, og skabe
incitamenter for systemoperatørerne. Regelsættet skal etableres inden 2023.
Kommissionen fremhæver endvidere behovet for at støtte udviklingen af koncepter
og gennemførlighedsundersøgelser for digitale platforme inden for rammerne af
CEF’s (Connecting Europe Facility) digitale område. Tiltaget har til formål at opgra-
dere de eksisterende energi- og transportinfrastrukturer med den fornødne grænse-
overskridende digitale infrastruktur.
Endelig vil Kommissionen iværksætte instrumenter til teknisk støtte, som kan hjælpe
digitalisering af nationale og regionale administrative tjenester, som kan hjælpe med
at strømline godkendelsesprocedurerne for udvikling af net, og Kommissionen vil
derfor iværksætte instrumenterne for teknisk støtte, som medlemsstaterne kan an-
mode om bistand fra.
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Grundnotat og nærhedsnotat om digitalisering af energisystemet – EU’s handlingsplan
2643409_0004.png
Fordele for forbrugere: Nye tjenester og forbrugerindflydelse
Kommissionen fremhæver behovet for en retlig ramme, der ikke undergraver den
forbrugerbeskyttelse, der allerede er etableret på det indre marked for elektricitet.
For at sikre dette, har Kommissionen lanceret en kvalitetskontrol af EU’s forbruger-
lovgivning om digital retfærdighed, herunder om de eksisterende regler er tilstræk-
kelige til at håndtere de problemer, der også er relevante i en mere digitaliseret ener-
gisektor.
Kommissionen fokuserer også på behovet for at udvikle digitale værktøjer til og sam-
men med forbrugerne, som er i overensstemmelse med behovene hos forskellige
markedsdeltagere. Handlingsplanen nævner desuden, at digitale værktøjer spiller en
vigtig rolle ift. at udvikle kollektive ordninger for egetforbrug og energifællesskaber,
som kan mindske afhængigheden af høje elpriser i engrosmarkedet. Endelig frem-
hæver planen også risikoen for, at mangel på kvalificeret arbejdskraft kan stå i vejen
for udvikling af nye tjenester og innovative løsninger. Kommissionen vil derfor:
o
o
Opstille strategier for inddragelse af forbrugere i udformning og anvendelse af
digitale værktøjer.
Udvikle en fælles referenceramme i samarbejde med medlemsstater, bl.a. til for-
brugerapplikationer, der kan hjælpe med reduktion af energiforbrug og –omkost-
ninger.
Udpege og shortliste digitale værktøjer samt udarbejde en vejledning om ener-
gideling og peer-to-peer udvekslingsordninger.
Udvikle en forsøgsplatform, der kan teste og simulere energifællesskaber.
Støtte etableringen af et partnerskab om digitalisering af energiværdikæden,
som en del af EU’s pagt for færdigheder.
o
o
o
Energiforbrug i IKT-sektoren
Kommissionen vurderer, at IKT-sektoren står for 7 pct. af det globale energiforbrug.
Inden 2030 forventes denne andel at stige til 13 pct., svarende til energiforbruget i
Frankrig, Italien, Spanien, Tyskland og Polen. For at sikre både den grønne og digi-
tale omstilling, er det derfor vigtigt, at denne sektors voksende energibehov og ind-
lejrede energi håndteres i synergi med målet om klimaneutralitet. Kommissionen
fremhæver særligt miljøvenlige designkrav til og energimærkning af IKT-produkter,
f.eks. computere, servere og datalagringsprodukter, samt en miljømærkningsordning
for datacentre.
Som opfølgning på Kommissionens meddelelse om ”Europas
digitale fremtid i stø-
beskeen”
vil Kommissionen udvikle fælles indikatorer til måling af elektroniske kom-
munikationstjenesters miljøaftryk. Dertil vil Kommissionen udarbejde et ”EU-ad-
færdskodeks for telekommunikationsnettets bæredygtighed”,
som skal være med til
at styre investeringer i retning af mere energieffektiv infrastruktur. Dertil er det Kom-
missionens ønske at udarbejde en oplysningskampagne om ansvarligt energiforbrug
med fokus på den daglige digitale adfærd.
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Grundnotat og nærhedsnotat om digitalisering af energisystemet – EU’s handlingsplan
2643409_0005.png
Kommissionen har et strategisk mål om, at datacentre skal være klimaneutrale samt
energi- og ressourceeffektive senest i 2030. Datacentre spiller en central rolle ift.
IKT-sektoren, og energiforbruget af datacentre forventes at stige med 200 pct. i pe-
rioden 2020-2030. Kommissionen vurderer derfor, at der er behov for en indsats ved-
rørende netop datacentre ved bl.a. miljømærkning af datacentre, rapporteringslinjer
for indirekte drivhusgasudledninger ved køb af ”cloud computing og datacentertjene-
ster” og fremme af anvendelsen af overskudsvarme fra datacentre.
Endelig, så pointerer handlingsplanen, at brugen af kryptovaluta er steget væsentligt
de seneste år og udgør ca. 0,4 pct. af det globale elforbrug. Kommissionen vil sam-
arbejde internationalt på dette felt, for at få en global virkning, idet Europa i dag kun
repræsenterer en mindre del (ca. 10 pct.) af de globale kryptoaktiviteter. Kommissi-
onen vil inden 2025 udarbejde en rapport om kryptoaktiviteters miljø- og klimapåvirk-
ning samt indgå i internationalt standardiseringsarbejde for at udarbejde et energief-
fektivitetsmærke for blockchains.
Energisektorens sikkerhed
Cybersikkerhed er nødvendig for, at det stadig mere digitaliserede energisystem kan
forblive sikkert og robust over for cyberhændelser og alvorlige angreb. Det er vigtigt,
at cybersikkerhed omfatter hele energisystemets værdikæde fra produktion og trans-
mission til distribution og forbrugeren, herunder alle de digitale grænseflader på
denne vej.
Kommissionen foreslår derfor en delegeret retsakt i form af netregler om cybersik-
kerhed for grænseoverskridende elektricitetsstrømme, herunder regler om mindste-
krav, planlægning, overvågning, rapportering og krisestyring, med henblik på vedta-
gelse i begyndelsen af 2023. Ligeledes agter Kommissionen at udarbejde en tilsva-
rende retsakt om gas- og brintnettet.
Det internationale samarbejde
For at nå i mål med EU's grønne og digitale prioriteter, fremhæver Kommissionen et
behov for nøje planlægning på alle niveauer, bl.a. via tættere samarbejde mellem
medlemsstater, interessenter i energisektoren og generelt på internationalt plan.
Kommissionen fremhæver bl.a. de nationale genopretnings- og resiliensplaner som
værktøjer til at bidrage til REPowerEU-målene og skabe en koordineret tilgang til
digitalisering på EU-plan. Derfor opfordres medlemsstaterne til at beskrive foranstalt-
ninger på området for digitalisering af energisystemet og energiinfrastrukturen.
Derudover er internationalt samarbejde nødvendigt for at sikre koordinerede tekniske
standarder, cybersikkerhed, databeskyttelser og andre elementer i digitaliseringen
af energisystemet. Ifølge Kommissionen skal energiteknologier styrke bæredygtig
udvikling globalt ved at skabe nye værdikæder, der samtidig styrker EU’s konkurren-
ceevne.
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Grundnotat og nærhedsnotat om digitalisering af energisystemet – EU’s handlingsplan
2643409_0006.png
For at sikre samarbejde på tværs af det europæiske, nationale, regionale og lokale
plan har Kommissionen derfor til hensigt at integrere digitale og grønne aspekter af
energirelaterede projekter, partnerskaber og samarbejdsaftaler. Derudover vil Kom-
missionen etablere en platform for samarbejde mellem den strategiske energitek-
nologiplan, digitale knudepunkter for innovation, samt test- og forsøgsfaciliteter for
kunstig intelligens.
Endelig fremhæver Kommissionen europæisk og national støtte til forskning, for at
sikre innovation inden for digitale teknologier. Kommissionen opfordrer derfor også
medlemsstater til at øge deres støtte til test- og pilotprojekter med digitale teknologier
i energisektoren og fremme samarbejde mellem den digitale sektor og energisekto-
ren.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke forholdt sig til meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der er tale om en meddelelse fra
Kommissionen.
6. Gældende dansk ret
Kommissionens meddelelse om handlingsplan for digitalisering af energisektoren vil
i sig selv ikke have betydning for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret. Hand-
lingsplanen suppleres af flere strategier og lovforslag, som kan indebære lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. Hand-
lingsplanen indeholder flere strategier og lovforslag, som kan indebære betydelige
statsfinansielle konsekvenser. Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som
følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevil-
lingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekven-
ser. Handlingsplanen indeholder flere strategier og lovforslag, som kan indebære
betydelige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Grundnotat og nærhedsnotat om digitalisering af energisystemet – EU’s handlingsplan
2643409_0007.png
Økonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Handlingsplanen indeholder flere strategier og lovforslag, som kan indebære bety-
delige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Kommissionens meddelelse er ikke en retsakt og vil derfor ikke i sig selv medføre
administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv. Indholdet kan dog senere ud-
møntes i konkrete retsakter, der potentielt kan medføre væsentlige konsekvenser
for erhvervslivet, herunder administrative konsekvenser for danske virksomheder.
Område for Bedre Regulering i Erhvervsstyrelsen vil i forbindelse med udmøntnin-
gen af initiativerne i meddelelsen nærmere vurdere og kvantificere de administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet i Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv andre konsekvenser eller konsekvenser for beskyt-
telsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været i høring med frist den 3. november 2022 i specialudvalget for
Klima-, Energi- og Forsyningspolitik. Der er indkommet høringssvar fra Dansk Er-
hverv, Fiberalliancen, Forbrugerrådet Tænk, Green Building Council Denmark og
Green Power Denmark.
Dansk Erhverv støtter i høj grad EU’s arbejde om at skabe et digitaliseret, grønt og
modstandsdygtigt energisystem og bakker op om behovet for en grundlæggende
analyse af investeringer i digitale teknologier. Der fremhæves særligt behovet for en
række konkrete tiltag ifm. fremme af konnektivitet og interoperabilitet, fremme af in-
vesteringer i et mere intelligent og modstandsdygtigt energisystem, styrkelse af for-
brugernes digitale færdigheder, forbedring af cybersikkerheden, håndtering af digi-
tale teknologiers energiforbrug samt effektiv styring gennem strukturel og fælles
planlægning. Dansk Erhverv støtter op om indførslen af fælleseuropæiske standar-
der for opgørelse af drivhusgasemissioner for cloud computing og datacentre, men
udviser samtidig bekymring for introduktionen af dobbeltrapportering ifm. indførelsen
af særskilte rapporteringskrav for indirekte drivhusgasemmissioner. Dansk Erhverv
støtter op om udnyttelsen af synergier i dagsordenerne for energisystemet og digita-
lisering, særligt ift. udnyttelsen af telekommunikationsnettet til f.eks. udrulning af In-
ternet-of-Things-opkoblede sensorer og styringsredskaber, som er en forudsætning
for at skabe et datadrevet og fleksibelt energisystem. Der gøres dog opmærksom på,
at i tildelingen af frekvenser i telekommunikationsnettet skal være bevidst omkring at
frekvensressourcerne er begrænsede og mobilkonnektivitet effekttypisk kan sikres
vha. offentlige tilgængelige mobilnetværk.
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Grundnotat og nærhedsnotat om digitalisering af energisystemet – EU’s handlingsplan
2643409_0008.png
Fiberalliancen bakker op om intentionen med fælles indikatorer til måling af elektro-
nisk kommunikationstjenesters miljøaftryk, men opfordrer til, at løsningen bliver let
tilgængelig, forbrugervenlig og overskuelig og at den ikke indfører store administra-
tive byrder for branchen. Fiberalliancen bakker ligeledes op om, at telekommunikati-
onsnettets bæredygtighed tages i betragtning ved offentlige støttetiltag og om oplys-
ningskampagnen om ansvarligt energiforbrug med fokus på den daglige digitale ad-
færd. Det fremhæves dog, at informationskampagnen ikke bør have til hensigt at
begrænse borgerens brug af digitale tjenester, som i sig selv kan have en positiv
effekt på klimaet. Fiberalliancen er positiv over for et adfærdskodeks for telekommu-
nikationsnettets bæredygtighed, men fremhæver, at fokus bør være på, at tiltag bli-
ver administreret så let og håndterbart for branchen som muligt.
Forbrugerrådet Tænk støtter handlingsplanen og fremhæver, at et centralt element
bør være at styrke alle forbrugeres mulighed for at forstå deres energiregninger,
kende energiforbruget i realtid samt dele eller sælge elektricitet, de selv har produ-
ceret, til naboer eller markedet, uanset digitale færdigheder. Forbrugerrådet Tænk
mener, at digitale værktøjer til forbrugere skal udvikles med øje for forskellige forbru-
gergruppers behov, færdigheder, vaner, forventninger og forudsætninger, samt at
forbrugeren skal have mulighed for at tilgå egne data i fuldt omfang. Derudover me-
ner Forbrugerrådet Tænk at forbruger- og databeskyttelsen skal garanteres, og at
forbrugeren skal have fuld kontrol over, hvem der har adgang til deres data, bl.a. ved
samtykke før data deles med tredjeparter. Forbrugerrådet Tænk støtter op om ud-
viklingen af en energimærkningsordning af computere og generelt forslaget til forord-
ning om miljøvenligt design af bæredygtige produkter. Det fremhæves dog, at mini-
mumskrav foretrækkes frem for informationskrav.
Green Building Council Denmark anser handlingsplanen som et konstruktivt og væ-
sentligt skridt i retning mod realiseringen af et mere bæredygtigt og energieffektivt
samfund. Digitalisering fremhæves som vigtigt for at blive uafhængigt af russisk gas
og lave en grøn omstilling af energiforsyningen, men at det samtidigt er nødvendigt
at have et skærpet fokus på energiforbruget og driften af bygninger, som anslås til at
bruge 40 pct. af det samlede energiforbrug. Green Building Council Denmark frem-
hæver, at kun 51 pct. af husholdninger og SMV’er i EU har intelligente elmålere. De
konkrete initiativer i handlingsplanen skal accelerere implementeringen af intelligente
målere i bygninger samt skabe incitamenter for at opsætte censorer i eksisterende
bygninger og indføre krav om opsætning af censorer i nye bygninger, med henblik
på at indsamle den nødvendige data om energiforbruget i bygningsdriften. Green
Building Council Denmark anser det som afgørende, at digitalisering tænkes ind tid-
ligt, så at bygninger designes og projekteres til energieffektiv og optimal drift. Hand-
lingsplanen skal sikre samspil mellem forskellige energisystemer og det er derfor
nødvendigt, at der skabes incitamenter til at bygningens ydeevne evalueres efter
idriftsættelse. Green Building Council Denmark bakker op om beskyttelsen af forbru-
gernes data, men fremhæver at samtykkereglerne ofte kan være en stor byrde for
driftsorganisationer, i særdeleshed ifm. brug af data til optimering af energiforbruget.
Det gør sig gældende både for lejemål til private og erhverv. Green Building Council
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Grundnotat og nærhedsnotat om digitalisering af energisystemet – EU’s handlingsplan
2643409_0009.png
Denmark opfordrer derfor til en rammeløsning, som skal hjælpe med at sikre indsam-
ling af anonymiseret forbrugsdata, samtidig med at forbrugerbeskyttelsen oprethol-
des.
Green Power Denmark er positive over for Kommissionens handlingsplan, idet den
anerkender behovet for yderligere investeringer i den digitale udvikling af energi-
sektoren og digitaliseringens betydning for den grønne omstilling af vores samfund.
Samtidig finder Green Power Denmark det problematisk, at Kommissionen anbefa-
ler at mindske det digitale forbrug og mener derfor, at en oplysningskampagne ikke
bør have fokus på at begrænse borgernes brug af digitale tjenester, som i sig selv
kan have en positiv effekt på klimaet i forhold til analoge alternativer. Green Power
Denmark er positive for, at planen giver forbrugere bedre kendskab til deres egne
data, så forbrugerne bedre kan planlægge deres forbrug på en smartere måde i
fremtiden, der passer til deres behov, og som kan understøtte den grønne omstil-
ling.
Green Power Denmark anser det som vigtigt at fastholde, at omkostninger til sik-
kerhed bliver tænkt ind i rammerne for netselskaberne. Fælles harmonisering af cy-
bersikkerhedsregler i EU vil styrke cybersikkerheden for elsektoren, der oplever sti-
gende integration på europæisk plan. Green Power Denmark anser det for vigtigt,
at man fastholder fokus på sikkerhed i hele elforsyningskæden med et særligt fokus
på havvindmøller.
Green Power Denmark finder det vigtigt, at en væsentlig del af investeringer i elnet-
tet skal gå til digitaliseringstiltag, samt at udviklingen af digitale tvillinger for elnettet
udvikles i samarbejde nationalt og på europæisk plan. Gennem et stærkt fokus på
brugen af ”high value cases” vil Kommissionen være med til at understøtte innova-
tion og trække på sektorens viden og erfaring. Dette er med til at fremme behovet
for dansk deltagelse i EU’s digitaliseringsprojekter.
Green Power Denmark finder det vigtigt, at hele forsyningskæden kan være med til
at understøtte den grønne og bæredygtige omstilling i samfundet, hvorfor udviklin-
gen af IKT-produkter og komponenter vil skulle have et langt større fokus på gen-
anvendelighed og understøtte det cirkulære økonomiske fokus i EU.
I forhold telekommunikationsnettenes energiforbrug finder Green Power Denmark
det vigtigt, at fælles indikatorer til måling af elektroniske kommunikationstjenesters
miljøaftryk skal baseres på en let tilgængelig, forbrugervenlig og overskuelig løsning
samt have fokus på ikke at indføre store administrative byrder for branchen. Det an-
føres, at det er en god idé at tilføje kriterier for bæredygtighed ved telekommunikati-
onsnet i vurdering af offentlige støttetiltag, samt at et adfærdskodeks for telekommu-
nikationsnets bæredygtighed bør være så administrativt let og håndterbart for bran-
chen som muligt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdning til meddelelsen.
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Grundnotat og nærhedsnotat om digitalisering af energisystemet – EU’s handlingsplan
2643409_0010.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og støtter Kommissio-
nens ambition om den dobbelte grønne og digitale omstilling af energisystemet. Re-
geringen finder, at den digitale omstilling af energisystemet, inklusiv fremvæksten af
et fælles europæisk energidataområde, er afgørende for at den grønne omstilling
nås mere omkostningseffektivt, hurtigt og værdiskabende. Endvidere finder regerin-
gen at øget brug af data og digitalisering også vil bidrage til i) øget forsyningssikker-
hed, f.eks. ved at undgå effektmangel og kapacitetsudfordringer i elnettet; ii) mere
energieffektivitet gennem bedre mulighed for styring og optimering af energiforbrug,
og iii) mere præcis og rettidig afregning af energikunderne.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af behovet for en samlet koordinering
og et samarbejde for at sikre en hurtigere digitalisering af elnettet, herunder med en
dedikeret arbejdsgruppe. Regeringen støtter tiltaget om den digitale tvilling, som vur-
deres at kunne understøtte fleksibilitet i energisystemet. Det vurderes særligt rele-
vant ift. den danske udvikling mod et energisystem, hvor elektriciteten vil fluktuere
som følge af vind og sol. Endvidere er regeringen enig i Kommissionens fokus på
støtte af digitale platforme til samarbejde om grænseoverskridende digital infrastruk-
tur.
Regeringen byder generelt fælleseuropæiske initiativer, der fremmer tiltag inden for
klima og energieffektivisering og forbrugerens rolle i den grønne omstilling velkom-
men. Derfor er regeringen også positiv over for de foreslåede mærkningsordninger
af produkter, datacentre og kryptovaluta og for et fokus på energiforbruget i den dag-
lige digitale adfærd. Regeringen er opmærksom på, at informationskrav sjældent kan
stå alene for at sikre den grønne omstilling af produkter og støtter derfor hensigten
om indførelse af skærpede krav til miljøvenligt design af computere, servere og da-
talagringsprodukter. Regeringen er positiv over for tiltag, der fremmer udnyttelsen af
overskudsvarme fra datacentre og udvikler fælles afrapporteringsstandarder, men vil
arbejde for, at dette ikke tilskynder produktion af falsk overskudsvarme eller sker på
bekostning af indsatser målrettet sænkning af datacentres energiforbrug.
Regeringen er positiv over for en styrkelse af europæiske og internationale samar-
bejde på energiområdet og oprettelsen af den nye platform for samarbejde, som
Kommissionen fremhæver i handlingsplanen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10/10