Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 109
Offentligt
2659407_0001.png
Kommissorium for arbejdsgruppen om
EU’s
klima- og
energipolitik
Europaudvalget (EUU) og Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget (KEF) er
enige om at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal følge og bidrage til
udformningen af EU’s
klima- og energipolitik, gerne i et tæt samarbejde med
regeringen. Formålet er, at Folketinget proaktivt og i samarbejde med
regeringen kan påvirke politikudviklingen i EU og drøfte udmøntningen af EU-
lovgivning på området.
Arbejdsgruppen er relevant, fordi
EU’s klima-
og energipolitik spiller en
afgørende rolle for den grønne omstilling, økonomien, virksomhederne,
forbrugerne og forsyningssikkerheden. Energikrisen i kølvandet på krigen i
Ukraine har sat yderlige skub på den grønne omstilling og bidrager til, at der
også i de kommende år ventes en række væsentlige EU-forslag på området.
Samtidig står ønsket om at være mere selvforsynende på energiområdet og
herigennem at løsrive sig fra autoritære regimer højt på dagsordenen på
tværs af EU-landene.
Arbejdsgruppens fokus
Arbejdsgruppen vil i første omgang fokusere på implementeringen af
RePowerEU-forslaget
(KOM (2022) 231), hvor en samlet EU-tilskudspulje på
20 mia. euro giver Danmark mulighed for at anvende op til 130,9 mio. euro
(ca. 975 mio. kr.) til tiltag, der bidrager til udfasningen af russisk fossil energi.
Tiltagene skal indarbejdes som et såkaldt REPowerEU-kapitel i den danske
genopretningsplan efter covid-19-krisen.
Arbejdsgruppen kan efterfølgende bl.a. vælge at se på to større sager på
klima- og energiområdet i Kommissionens arbejdsprogram for 2023. Sent i 1.
kvartal ventes et udspil til
revisionen det indre marked for elektricitet,
der
skal være med til at sikre mere stabile energipriser og omstilling af
energiinfrastrukturen til at kunne rumme en større andel af vedvarende energi.
Dertil ventes
forslaget om en EU-brinbank,
der skal investere 3 mia. euro for
at kickstarte et marked for brint i EU, at blive fremlagt af Kommissionen i 3.
kvartal.
Arbejdsgruppens arbejde vil ikke påvirke det almindelige samarbejde med
regeringen om EU-politikken (forelæggelse af forhandlingsoplæg m.v.).
Deltagere i arbejdsgruppen
Medlemmer af EUU og KEF deltager på lige fod i den fælles arbejdsgruppe.
Samarbejdet mellem de to udvalg følger naturligt af emnet for
arbejdsgruppen, og en tværfaglig gruppe ligger fint i forlængelse af Udvalget
for Forretningsordens beretning over EU-reformgruppens anbefalinger om
bl.a. at brede Folketingets arbejde med EU-sager ud til flere udvalg (beretning
af alm. art nr. 25, 2021-22).
Side 1 | 2
8. februar 2023
J.nr.: 23-000147-2
Det Internationale
Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 109: Kommissorium for en fælles arbejdsgruppe mellem Europaudvalget og Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget om EU’s klima- og energipolitik
De danske medlemmer af Europa-Parlamentet vil også blive inviteret til at
deltage i arbejdsgruppen. Andre udvalg end EUU og KEF kan inddrages i de
enkelte aktiviteter, når det er relevant efter arbejdsgruppens vurdering.
Alle interesserede medlemmer fra de to udvalg
samt de danske MEP’er
kan
deltage i arbejdsgruppen. Der søges en relativt bred repræsentation på tværs
af partigrupperne.
Arbejdsgruppens værktøjer
Nedenstående er eksempler og er ikke udtømmende. Arbejdsgruppen kan
efter nedsættelse tage stilling til konkrete tiltag, men evt. konkrete
beslutninger af politisk karakter m.v. skal træffes i udvalgene.
Møder med de relevante ministre og/eller embedsmænd
Møder med centrale aktører i Bruxelles, herunder i Kommissionen og
Europa-Parlamentet (i København eller Bruxelles)
Udlandsrejser, herunder især til andre EU-lande
Møder med danske aktører med væsentlige interesser på spil
Mindre ekspertmøder og høringer.
Udgangspunktet for arbejdet er åbenhed ift. offentligheden, men
arbejdsgruppen kan uden videre holde lukkede aktiviteter, hvis det konkrete
arbejde fremmes bedst sådan. Arbejdsgruppens aktiviteter er åbne for alle
medlemmer af de deltagende udvalg.
Finansiering og organisering af arbejdsgruppen
Arbejdsgruppens formand og næstformand indstilles af formandskaberne for
de deltagende udvalg. Gruppen sekretariatsbetjenes af de involverede
udvalgs sekretariater (efter nærmere aftale mellem disse) samt af Folketingets
EU-konsulenter.
De deltagende udvalg finansierer egne medlemmers udlandsrejser (i tilfælde
af medlemmer, der sidder i begge udvalg, aftales fordelingen ifm. den
konkrete rejse). Af hensyn til udvalgenes rejsebudgetter kan det aftales at
sætte et loft over deltagerantallet. Brug af udvalgenes rejsebudgetter skal
godkendes af de deltagende udvalg fra gang til gang. Udgifter til indenlandske
aktiviteter godkendes ligeledes af udvalgene og fordeles ligeligt mellem disse.
Arbejdsgruppen skal i sommeren 2024 vurdere, om det er relevant at
fortsætte arbejdet i arbejdsgruppen.
Side 2 | 2