Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 107
Offentligt
2659227_0001.png
Notat om tariffer ifm. GGLF (gasledningen til Lolland-Falster)
Center
Center for varme, affald og
gas
Kontor
Kontor for gas, PtX og bered-
skab
Dato
30. januar 2023
J nr.
2022 - 3009
Energinet og Evida har på baggrund af den nuværende prognose for etableringen
af gasledningen til Lolland-Falster beregnet et overslag for den årlige omkostning,
der forventeligt vil blive pålagt en gennemsnitlig gasforbrugende husstand med et
årsforbrug på 1.650 m3, når gasledningen er etableret og i drift. Idriftsættelse af
gasledningen er forventet den 1. september 2024.
Energinet
Tarifeffekterne for Energinet fremgår af
tabel 1
nedenfor.
Tabel 1: Tarrifeffekt Energinet 2024-2030
2024
Gennemsnitlig årlig omkostning
for en husstand med et årsfor-
brug på 1.650 m3 som følge af
GGLF-projektet (kr.)
2025
2026
2027
2028
2029
2030
/ NAHZA
2,2
5,9
5,9
5,9
5,8
5,5
5,4
Anm.: Beregningen er en alt andet lige betragtning, dvs. alene omkostningen for etableringen af ledningen til Lolland-
Falster er omregnet til tarifeffekt for de enkelte år.
Energinets gastransmissionstariffer (kapacitetstarif) er en fælles tarif, som er gæl-
dende for alle danske og udenlandske transportkunder. Den begrænsede økonomi-
ske effekt hos husholdningerne i Danmark skal derfor ses i lyset af den relativt lille
andel af den samlede tarifbetaling, som det indenlandske forbrug dækker. Tarifbe-
talingen til Energinet sker på baggrund af de kapaciteter transportkunderne bestil-
ler. Transportkapaciteternes størrelse påvirkes ud over indenlandsk forbrug ligele-
des af den store mængde gas til transit. Det er forventningen, at et faldende dansk
gasforbrug erstattes af et større udenlandsk forbrug, så kapacitetsbestillingerne
over perioden holdes nogenlunde konstant. Den beregnede omkostning for en pri-
vat dansk gaskunde (husstand) er endvidere under forudsætning af, at effekten af
tarifstigningen afregnes 1:1 fra transportkunden til gasleverandøren og til sidst til de
private husholdninger.
I de kapacitetsbestillinger, som er grundlaget for Energinets beregnede tarif, er der
taget højde for den forventede forbrugsudvikling i det private forbrug afledt af ”Dan-
mark kan mere II”, mens øvrige forudsætninger er baseret på Energistyrelsens
analyseforudsætninger 2021. Prognosen for anlægsbudgettet er stadig behæftet
med en vis grad af usikkerhed, så der vil potentielt være justeringer hertil i forhold
til de endelige omkostninger, som de private gaskunder kommer til at betale.
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Orientering om revideret budget for projekt for gasledning til Lolland-Falster
2659227_0002.png
Evida
Prognosen for etablering af landledningen fra september 2022 var på baggrund af
Energinets modtagne tilbud og tog udgangspunkt i, at Evidas entreprenørtilbud ville
være på niveau med Energinets og stige fra 541 mio. kr. til de 702 mio. kr. Efterføl-
gende har det vist sig, at de endelige priser, som Evida har modtaget, er lavere end
prognosen i september 2022, hvorfor Evidas samlede budget er justeret til i alt 592
mio. kr. inkl. 10 pct. i reserver.
Tabel 2
nedenfor viser den samlede tarifeffekt for
Evida, som følge af det endeligt justerede budget.
Tabel 2: Tarrifeffekt Evida 2024-2030
2024
Gennemsnitlig årlig omkostning
for en husstand med et årsfor-
brug på 1.650 m3 som følge af
GGLF-projektet (kr.)
2025
2026
2027
2028
2029
2030
41
66
73
82
93
96
100
Anm.: Beregningen er en alt andet lige betragtning, dvs. alene omkostningen for etableringen af ledningen til Lolland-
Falster er omregnet til tarifeffekt for de enkelte år.
Ovenstående beregninger baserer sig på Evidas analyseforudsætninger 2022 (E-
AF22), som bygger på Energistyrelsens AF21. Disse udgør Evidas bedste bud på
udviklingen i gasforbruget frem mod 2040.
Side 2/2