Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del Bilag 104
Offentligt
2658432_0001.png
20. januar 2023
Russisk naturgas kan erstattes af CO2-neutral dansk biogas
Invasionen af Ukraine har vist, at energipolitik er sikkerhedspolitik. Om bare 5 år kan danskproduceret
grøn biogas have fortrængt al russisk naturgas fra det danske gasnet, uden nye støtteordninger.
Biogas er klimaneutralt og kan reducere Danmarks udledninger markant, herunder landbrugets ud-
ledninger ved at omdanne restprodukter til grøn energi
Hvis Danmark skal sikre et 100 pct. fossilfrit dansk gasforbrug, der gør os uafhængig af Rusland og
bidrager til den grønne omstilling, kræves en fortsat udbygning af den danske biogasproduktion
Konkrete policyforslag der kan bidrage til uafhængighed af fossil naturgas:
1) Allerede besluttede biogasudbud fremrykkes til 2023-2024.
2) Den grønne skattereform bør sikre, at virksomheder kan opnå CO
2
-afgiftsrefusion, når de køber ustøt-
tet biogas leveret via gasnettet.
3) CO
2
-afgift i landbruget bør indrettes, så landbruget kan få fradrag, når husdyrgødning afmetaniseres i
biogasanlæg og dermed ikke skader klimaet.
4) CO
2
-fortrængningskravene til den tunge transport bør øges, så vi mindsker transportsektorens udled-
ninger, og vi undgår CO
2
-lækager ind i Danmark.
Biogas er klimaneutral energi, der gør os uafhængig af Rusland og bidrager til den grønne omstilling
Biogas er en CO
2
e-neutral energikilde, der kan erstatte fossil naturgas. Biogas produceres på biogasanlæg,
hvor organisk restmateriale som fx madaffald, halm og gødning fra husdyrproduktion nedbrydes (afgas-
ses), så der dannes gas, som kan bruges som erstatning for fossile energikilder.
Under denne proces nedbrydes ca. halvdelen af kulstoffet, hvilket efterlader en mængde afgasset bio-
masse, som kan anvendes til grøn gødning på markederne. Herved sikres en recirkulering af næringsstof-
ferne.
CO
2
e-neutral biogas dækkede i 2022 35 pct. af det danske gasforbrug, men vil allerede fra 2027 kunne ud-
fase den fossile naturgas, så 100 pct. af gasforbruget dækkes af biogas. Dermed kan biogassen bidrage til
at løse to store samfundsudfordringer: Bidrage til den grønne omstilling af vores energisektor og under-
støtte dansk forsyningssikkerhed ved at gøre Danmark uafhængig af russisk naturgas.
Ad 1) Fremryk allerede aftalte puljer til udvidelse af biogas
I SVM-regeringens regeringsgrundlag fremgår det, at regeringen ønsker at øge produktionen af biogas, så
Danmark hurtigere kan fortrænge russisk naturgas
1
. Herunder så vidt det er muligt at fremrykke de aftalte
udbud, som et bredt flertal af Folketingets partier vedtog i juni 2020 i
klimaaftale for energi og industri
2
. I
aftalen afsættes der hvert år fra 2024 til 2030 støttepuljer til biogas, der skal bidrage til at øge produktio-
nen og dermed nedbringe Danmarks samlede CO
2
e-udledninger. Ved at fremrykke de allerede aftalte
1
2
Ansvar for Danmark – Det politiske grundlag for Danmarks regering,
s. 32
https://fm.dk/media/18085/klimaaftale-for-energi-og-industri-mv-2020.pdf
Side 1 af 2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Materiale fra Biogas Danmark ifm. temamøde den 9/2-22
2658432_0002.png
støttepuljer kan der produceres biogas til at gøre Danmark uafhængig af fossil naturgas allerede fra 2027. I
tillæg er det muligt at opnå betydelige klimagevinster og reducere Danmarks udledninger med ca. 0,7 mio.
ton CO
2
e alene i 2025, hvor det med de nuværende planer kun reduceres med 0,3 mio. ton CO
2
e i 2025.
Grundet gasprislåget i udbudsordningen opnår staen en besparelse ved fremrykningen. Dansk Industri
samt Landbrug og Fødevarer foreslår også at fremrykke puljerne.
3,4
.
Ad 2) Grøn skattereform bør understøtte industriens brug af CO
2
e-neutral biogas
Den tunge industri kan ikke som andre produktionsvirksomheder elektrificere sine energibehov, men er
fortsat i høj grad afhængig af gas. For at nå klimamålene og sikre dansk energiuafhængighed bør industrien
udskifte kul, olie og naturgas med danskproduceret CO
2
e-neutral biogas.
Denne omstilling kan understøttes ved at aftaleparterne bag første del af den grønne skattereform sikrer,
at virksomheder får mulighed for at få refunderet CO
2
e-afgiften, hvis de kan dokumentere, at de har fået
leveret
ustøttet biogas
via gasnettet. En CO
2
e-afgiftsrefusion vil gøre ustøttet biogas mere konkurrence-
dygtig og dermed mere attraktiv for virksomhederne at benytte.
Ad 3) Flere landbrug skal omdanne gødning til grønne energikilder
Landbruget står for over 30 pct. af Danmarks samlede CO
2
e-udledninger. Biogas kan reducere metanudled-
ningerne fra landbrugets husdyrgødning med 70 pct. hvis al husdyrgødning afgasses optimalt, vil det spare
klimaet for drivhusgasser svarende til over 3 mio. tons CO
2
e om året, heraf halvdelen i landbruget. På den
måde skifter gyllen fra at være et klimaproblem til en energiressource, der kan erstatte fossile brændsler.
I de kommende forhandlinger om en den grønne skattereform for landbruget, bør det derfor sikres at
landbruget kan få refunderet en del af CO
2
e-afgiften, når husdyrgødning tilføres et biogasanlæg. På den
måde at øges incitamentet til at producere bæredygtig energi fra husdyrgødningen.
Ad 4) Øgede krav til den tunge transport skal modvirke CO
2
e-lækage ind i Danmark
En af de største CO
2
e-udledende sektorer er den tunge transport, hvor teknologien endnu ikke er tilstræk-
kelig moden til at blive elektrificeret i det nødvendige omfang. Ved at omdanne restprodukter fra landbru-
get i biogasanlæg kan halvdelen af den tunge transports energibehov i 2030 dækkes af ustøttet biogas.
Dette vil give en årlig CO
2
e-reduktion i transporten på ca. 1 millioner ton CO
2
e.
For at sikre en øget brug af biogas i den tunge transport er der behov for både at forhøje og skærpe CO
2
e-
fortrængningskravet, der kun er det halve af kravet i Tyskland. Det betyder, at der i Danmark er et markant
højere CO2e-aftryk fra den benzin og diesel, som benyttes i den tunge transport, end der er i vores nabo-
lande. Dette giver en stigende negativ CO
2
e-lækage, ind i Danmark. Konkret bør CO
2
e-fortrængningskravet
skærpes så der stilles krav om indregning af EU’s ILUC-krav, som
lægger et loft over andelen af de såkaldte
1. generations biobrændstoffer, der er mindre
CO
2
e-effektive end
2. generations biobrændstoffer.
Alene
ustøttede biobrændstoffer kan opfylde CO2 fortrængningskravet iht. EU
3
https://www.danskindustri.dk/globalassets/billedarkiv/kampagnesites/gron-energi/roadmap-til-100-pct-gron-
energi.pdf?v=220927
s. 20
4
https://lf.dk/aktuelt/nyheder/2022/september/udspil-fra-lf-fra-bureaukrati-til-klimahandling
Side 2 af 2