Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
INU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2754572_0001.png
Fra:
Henrik Busch
Sendt:
23. september 2023 09:14
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DEP
Sundhedsministeriet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
Emne:
KOMMUNERNES ADMINSTRATION HAR TAGET OVERHÅND!!! STOP klynkeriet på Rådhusene! - Lad
være med at true med forringelser af velfærden! - KIK indad og løs opgaverne!
Kære Ministre!
KOMMUNERNES ADMINSTRATION HAR TAGET OVERHÅND!!!
Landets kommuner bøvler med budgetterne hvert år ved denne tid.
Nu skal vi igen høre på at Rådhusene ikke kan få budgetterne til at hænge sammen trods flere penge fra
staten!
De truer så meget belejligt at skære i velfærden overfor børn og ældre – det lyder altid godt i pressen –
men dækker i virkeligheden over at de slet, slet ikke kikker indad og ser på de enorme udgifter de har til
administration.
Det er utroligt at ingen journalister kan gennemskue de lokale politikere der står frem og klager deres nød
over at budgetterne ikke kan hænge sammen – mens de bruger løs på alle mulige andre områder – f.eks.
deres ledelse og administration.
Ser man på hvor meget der bruges på ledelse i de danske kommuner, så er der kæmpe forskel.
Den kommune der bruger flest såkaldte årsværk på ledelse og administration har 3 gange så mange ansatte
som Dukse kommunerne Dragør, Greve og Herning. I den ”værste” kommune er der 30,5 ansatte pr. 1.000
borgere og i den mest ”effektive” kommune kun 10,9.?
HVAD GØR DE BEDSTE BEDRE?
Kommunerne bruger til administration pr. borger mellem 4.278 kr. og 13.152 kr. – Tænk hvis alle gjorde
som Holstebro, Vejle eller Viborg. De store forskelle er resultaterne af kæmpe forskelle i produktiviteten og
effektiviteten i landets 98 kommuner – skriver Kommunernes Landsforening i deres årsrapport for 2022.
Pengene fosser ud til administration!
Sygefraværet i landets kommuner blandt de ansatte er stærkt bekymrende. Helt op til 14 sygedage pr. år
hvilket er præcist dobbelt så mange som den ”dygtigste” kommune. Hvordan ser den kommunale ledelse
ud? – Hvem er bedst til at skabe det rette arbejdsmiljø så medarbejderne ikke bliver syge men rent faktisk
går på arbejde? Lemvig, Gribskov og Århus er blandt de bedste her.
Ikke alle kommuner er lige flittige til at konkurrenceudsætte de opgaver der skal løses og der spildes derfor
rigtig mange penge hvert år. Nogle kommuner nærmer sig 50% af alle opgaver udbydes og
konkurrenceudsættes mens andre ligger under 20% af opgaverne – mon ikke der ligger nogle penge her at
hente til mere velfærd?
Kommunerne har lavet et samarbejdet om offentlige indkøb som via volumen skulle kunne give endnu
bedre indkøbspriser – også kaldet SKI aftalerne. Visse kommuner køber KUN ind via disse aftaler og det må
anses som en fordel når man udnytter fællesskabet til alle indkøb men ganske mange kommuner køber alt
for meget udenfor disse aftaler og betaler sikkert alt for meget. Kun EN´ kommune køber alt igennem disse
fælles indkøbsaftaler og det er Vallensbæk. I Herning er det kun 20% af alle indkøb der går via fælles aftaler
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Henvendelse af 23/9-23 fra Busch on Board vedr. kommunernes administration
2754572_0002.png
– det er skræmmende – mon der ligger noget bagved det? – Den flittige journalist ville måske grave lidt
her?
Odense kommune køber hvert år ind for ca. 13.000 pr. indbygger mens Ishøj bruger 32.000 kr. og Århus
25.000 kr. – hvad går pengene til?
København køber 42,6 % af deres indkøb via nettet og e-handel mens de værste kommuner ligger på kun 2-
5% - mon ikke der er nogen kommuner der skulle se at internet handel er meget mere effektivt og mindre
administrativt tungt?
Inden at diverse Rådhuse, Borgmestre og lokalpolitikere kæfter op om besparelser på ældreområdet – børn
og unge skulle man måske kikke lidt på hvad man bruger sine penge på. Her er givet nogle eksempler og de
stammer fra ”Kend din Kommune” udgivet af kommunernes egen ledelse KL 2022.
https://www.kl.dk/okonomi-og-administration/okonomi-og-styring/kend-din-kommune/
Man får lyst til at spørge enhver borgmester om følgende:
Hvornår har du sidst kikket i kommunens forbrug og sammenlignet det med andre kommuner?
Hvad har du lært af at spørge dine kolleger i andre kommuner om hvad de gør bedre end dig?
Hvornår har du sidste kikket på effektiviteten i hele jeres indkøb og forbruget generelt?
Har du indført kunstig intelligens og AI ift. At effektivisere de administrative byrder – hvor langt er i kommet
i din kommune? Har I kikket på løsninger?
Hvorfor køber du ikke alt ind til kommunen via SKI aftaler og andre indkøbsaftaler for at få de bedste priser
og betingelser?
Hvad er dit mål for hvor mange indkøb der skal konkurrenceudsættes?
Hvad har du gjort ved jeres sygefravær blandt kommunens egne ansatte de sidste 3 år og hvad er strategien
og planerne for de kommen 2-3 år?
Hvad er dine mål tal for at blive en endnu bedre og mere effektiv kommune UDEN det går ud
over velfærden – før alt andet?
Er alle ansatte i kommunens administration – effektive – nødvendige og værdiskabende? – Er din kommune
blandt dem der bruger 3 gange så meget på administration end din bedste kollega?
Hvis du er tilfreds med dine svar Kære Borgmester – og ikke mener at kan gøre mere på de offentlige
administrative udgifter så kan du kikke lidt på din effektivitet ude på plejehjem, børneinstitutioner og andre
steder og lave samme lille øvelse – INDEN du stiller dig frem og siger ”At velfærden i min kommune bliver
ringere fordi vi ikke evner eller tør kikke på vores eget interne forbrug af de mange millioner vi kaster om os
med”.
Nu må det klynkeri stoppe og landets kommunale ledelser tage arbejdstøjet på og finde løsninger – inden
der kræves flere og flere penge eller man piver over ikke at kunne få sine budgetter til at gå op.
Kære Christiansborg lad jer ikke for blænde af det piveri! – Hvornår har du som folkevalgt på Christiansborg
kikket på disse nøgletal og taget dialog med dit bagland om det?
Kære Journalister og studieværter – sæt jer ind i tingene inden I møder landets lokale politikere og lytter til
deres klynk – men stil dem de rette spørgsmål – ager professionelt!
Lad os sammen gøre det bedre – UDEN at det går ud over velfærden!
TAK!
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Henvendelse af 23/9-23 fra Busch on Board vedr. kommunernes administration
2754572_0003.png
Henrik Busch
Direktør/CEO & Bestyrelsesformand/Chairman
Tlf./ Phone: +45 40 40 17 07
E-mail:
[email protected]
-
[email protected]
Web:
www.buschonboard.dk
CVR: DK-42270210
Læderstræde 1 3-3 1201 København K.
HUSK: NETVÆRK BETYDER ALT!
Med Busch – sker der noget ! - I har udfordringerne - jeg finder løsningerne! - Ihærdighed betaler
sig ! – Undervurder aldrig kraften fra entusiasme !
https://www.linkedin.com/in/buschhenrik/
https://boardpartner.dk/henrik-busch/
https://blaabog.dk/biography/?id=11397