Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
INU Alm.del Bilag 38
Offentligt
Ombudsmanden
Helsinge, den 15. august 2023
Kære Ombudsmand
Hen over sommeren har der været en del debat om byrådsmedlemmers deltagelse
i arrangementer - specielt kulturarrangementer og hvorvidt det var at betragte
som en gave.
For Gribskov Kommunes vedkommende har emnet været deltagelse i Musik i Lejet
i Tisvildeleje, hvor Byrådet bliver tilbudt en rundvisning dagen inden festivalen
begynder og en endagsbillet. Administrationens juridiske vurdering er, at det ikke
anbefales, at byrådsmedlemmerne tager imod tilbuddet fra Musik i Lejet, om at
modtage en endagsbillet til arrangementet, men at det naturligvis er op til den
enkelte at vurdere.
Denne vurdering er sandsynligvis helt juridisk korrekt.
Pressen bringer emnet op og tager blandt andet udgangspunkt i brev fra
Ombudsmanden til Københavns Kommune vedr. adgangskort som
Borgerrepræsentationens medlemmer har modtaget fra Tivoli.
Jeg mener, at debatten er ved at “køre af sporet”, fordi byrådsmedlemmer som
bekendt er valgt i lokalsamfundet og derfor er en del af dette samfund.
Byrådsmedlemmer har en pligt til at sætte sig ind i, hvad der foregår lokalt på
nærmest alle områder - herunder også kulturelle arrangementer. Hvis
byrådsmedlemmer kun deltager i arrangementer, som de betaler for, kunne man
frygte, at de udelukkende deltager i ting, som har deres personlige interesse, og
måske ikke arrangementer som har behov for politisk opmærksomhed på
baggrund af en “ophedet” lokal debat.
Hvis dette er tilfældet, vil det ofte resultere i at mange informationer kun
modtages via de sociale medier, og her er de kritiske, negative holdninger ofte
dem som fremkommer og dominerer i debatten.
Når det omhandler Musik i Lejet, vurderes det middelbart uproblematisk at deltage
i rundvisning på området, inden festivalen begynder. Dette giver dog ikke et
retvisende billede af, hvad der foregår, når området er fyldt med tusindvis af
mennesker. Som byrådsmedlemmer modtager vi, ved arrangementer af denne
størrelse, flere henvendelser fra borgere og brugere om ”fejl og mangler” støj og
andre gener. For at kunne støtte vore borgere bedst muligt, er det min opfattelse,
at selvsyn ofte er den bedste løsning for at kunne indgå i dialog.
1/2