Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
INU Alm.del Bilag 34
Offentligt
Dept
FCCS Consult
Origin date
31-07-2023
Issue date
02-08-2023
Page
1(3)
Document Id
1019-011-2023 Sikkerhed - Pyrotekniske batterier
Spørgsmål til Erhvervsministeren
Til Erhvervsminister
Morten Bødskov
Slotsholmsgade 10-12
1612 København K
Kopi til rette vedkommende
Direktør Maibrit Brandt
Sikkerhedsstyrelsen
Esbjerg Brygge 30, 6700 Esbjerg
til fordeling i Erhvervsudvalget, ERU
v/ Udvalgssekretær
Tina Grønlund
Baggrund for spørgsmål til Ministeren:
Under overskriften ”Krise”, ” Grøn Omstilling”, har nuværende og
den tidligere regering ønsket
at fremme udfordre den energitekniske omkalfatring, hvorfor vi ser løsninger præsenteret og
introduceret på dansk jord, uden at disse, som det tidligere var praksis, er afprøvet og testet.
Som det er ministeren bekendt, har det undret mig at man til fremme af en politisk dagsorden
har og fortsat tilsidesætter forsynings- og ikke mindst forbrugerens sikkerhed.
Sikkerhedsstyrelsen bør være samfundets bolværk imod ikke afprøvede/ testede og potentielt
farlige produkter.
Da batteriteknologien, er det absolut vigtigste element i den energitekniske omkalfatring, er
det særegent at bolværket, der skal sikre imod import af farlige teknologier / produkter, er
fraværende. Dette ikke mindst når det kommer til test / brugsvejledning og om nødvendigt
forbud imod import af farlige teknologier/ produkter, der stort set alle tager udgangspunkt i
pyrotekniske labile teknologier.
Da det globale markedet for eldrevne køretøjer, er overophedet, og konkurrence udsat til det
ekstreme, introduceres og importeres der løsninger fra producenter / nationer hvor den
vestlige
forsigtighed og hensyn til forbrugerbeskyttelse er en ”By i Rusland
1
”.
Med unuanceret Global dagsorden, følger der altså en accelereret, og eksperimenterende
teknologiudvikling, og jeg må medgive at Sikkerhedsstyrelsen ressourcemæssigt afstår at gå i
detaljer, for alle tænkelige design af batterier. Ikke mindst når det også omfatter styring dvs.
Battery Management System, BMS en platform der desforuden en del af en totale data-
opsamlingsplatform, hvor også el-bilens omfattende sensor pakke indgår. Se spørgsmål til EU-
kommissær Margrethe Vestager, 1019-009-2023, af 24 juli 2023. Børsen 16 juli 2023 side 6-7.
Dette retfærdiggør ikke Sikkerhedsstyrelsens totale fravær f.s.v.a. batteriteknologien, og dens
implementering i eldrevne køretøjer.
Generelt:
Med en stræben efter en højeste grad af energitæthed, kWh/kg, kWh/m
3
anvendes, pyro-
tekniske/ Pseudopyrotekniske kemikalier alle kendetegnende ved at være selvoxiderende og
labile med ”brand hastigheder” i størrelsesorden af 7,2 km/sek.
Trotyl har en brandhastighed
på 3,5 km/sek.
Selvom der er +1000 tilgængelige rapporter om emnet, begrænser jeg mig med dette til en
enkelt test serie for, med dette at for at
tydeliggøre alvoren af Sikkerhedsstyrelsens
passivitet ved at afstå
at rådgivning / regulering markedet.
1
Undskylder udtrykket, der kan være upassende, med en væbnet konflikt i nærområdet.
v/ Bjarne Engelbrecht Larsen
Kampmannsvej 2, Sanddal, 7000 Fredericia
Mobile +45 4062 6213 • E-mail:
Side 1 af 3