Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
INU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2664978_0001.png
JURA-afdelingen
21. Februar 2023
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Meddelelse om de præsentationer, der blev vist ved gennemgang af myndighedsopbygning og central lovgivning og politikområder v/ indenrigs- og sundhedsministeren på mødet den 21. februar 2023
Den kommunale og regionale styrelse og
inddeling
Kommunernes og regionernes styrelse
Lov om kommunernes styrelse og regionsloven:
Forholdet mellem kommunalbestyrelse/regionsråd,
borgmester/regionsrådsformand og udvalg samt
forvaltningens rolle.
Medlemmernes rettigheder, pligter og ansvar.
Den økonomiske forvaltning, herunder budget,
regnskab og revision.
Særlige styreformer.
Udbudspligt ved salg af kommuners og regioners faste
ejendom.
Kommunale
borgerrådgivere nedsat direkte under
kommunalbestyrelsen.
Den kommunale og regionale inddeling
Kommunalreformen fra 2007
Aftalen af 5. marts 2005 om den kommunale inddeling
(det kommunale landkort): 98 kommuner og 7
forpligtende kommunale samarbejder.
Kommunestørrelse: mindst ca. 20.000 indbyggere eller
forpligtende kommunalt samarbejde med i alt mindst
ca. 30.000 indbyggere.
Lov om revision af den kommunale inddeling, lov om
forpligtende kommunale samarbejder og regionsloven.
Ændringer af den kommunale inddeling
Indenrigs- og sundhedsministeren kan ændre den
kommunale inddeling med kommunernes samtykke,
eller når ændringen er meget lille.
Landets inddeling i regioner kan som UP kun ændres
ved lov.
1
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Meddelelse om de præsentationer, der blev vist ved gennemgang af myndighedsopbygning og central lovgivning og politikområder v/ indenrigs- og sundhedsministeren på mødet den 21. februar 2023
Valg og folkeafstemninger
Valg og folkeafstemninger:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er øverste valgmyndighed ved alle landsdækkende valg og folkeafstemninger
Ansvar for lovgivning om: folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg og kommunal- og regionalvalg, landsdækkende
folkeafstemninger og bindende kommunale folkeafstemninger
Opgør folketingsvalg, Europa-Parlamentsvalg og landsdækkende folkeafstemninger (Danmarks Statistik)
Danmark har international førerposition på valgområdet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er ansvarlig for drift og videreudvikling af det it-system, der bruges til indsamling af
vælgererklæringer for nye partier
Nyt parti til folketingsvalg: 20.195 vælgererklæringer
Nyt parti til Europa-Parlamentsvalg: 70.680 vælgererklæringer
Forlig: Ny procedure for indsamling af vælgererklæringer – 22. marts 2019 mellem S, V, LA, K, DF, EL, ALT, RV og SF
Godkender nye partinavne til folketingsvalg og Europa-Parlamentsvalg
Afgør visse sager om optagelse af udlandsdanskere på valglisterne til folketingsvalg og Europa-Parlamentsvalg
2
Vælgererklæringsportalen:
Betjening af Valgnævnet:
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Meddelelse om de præsentationer, der blev vist ved gennemgang af myndighedsopbygning og central lovgivning og politikområder v/ indenrigs- og sundhedsministeren på mødet den 21. februar 2023
Partistøtte
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er ansvarlig for partistøtteloven og partiregnskabsloven
Partistøtteloven:
Formål: At støtte det politiske arbejde her i landet på både landsplan, regionalt og kommunalt plan. Støtten skal bruges
til politisk arbejde, der er defineret bredt i loven
Den offentlige partistøtte er inddelt i 3 niveauer – statslig, regional og kommunal partistøtte
Folketingsvalg: partier og løsgængere med 1.000 stemmer (sats i 2023: 35,75 kr.)
Regionalvalg: kandidatlister med 500 stemmer (sats i 2023: 5 kr.)
Kommunalvalg: kandidatlister med 100 stemmer (500 stemmer i København) (sats i 2023: 8 kr.)
Ændres snart: Fremover kun partier m.v., der er valgt eller tæt på (80 % af mandat, 320 % folketingsvalg)
Partier til folketingsvalg og Europa-Parlamentsvalg omfattet af regnskabspligt
Private bidrag over 20.000 kr.
navn og adresse (ikke beløb) skal fremgå
Kandidatlister skal indsende tilsvarende oplysninger til regionen/kommunen i forbindelse med ansøgning
Øget åbenhed om den private økonomiske støtte til politiske partier – 1. februar 2017 mellem S, V, LA og K
3
Partiregnskabsloven og åbenhed om private bidrag:
Forlig:
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Meddelelse om de præsentationer, der blev vist ved gennemgang af myndighedsopbygning og central lovgivning og politikområder v/ indenrigs- og sundhedsministeren på mødet den 21. februar 2023
2664978_0005.png
Tilsynet med kommuner og regioner
1. Lovgivningsmæssige rammer
Det almindelige tilsyn med kommuner og regioner varetages af Ankestyrelsen med Indenrigs- og
Sundhedsministeriet som øverste tilsynsmyndighed
Tilsynsmyndighederne ser på, om kommuner og regioner overholder lovgivning, der særligt gælder for
offentlige myndigheder
2. Tilsynsmyndighedernes sagsrejsning
Ankestyrelsen beslutter selv, om der er anledning til at rejse en tilsynssag. Tilsynet er ikke en klageinstans.
Ministeriet kan tage sager op, 1) som Ankestyrelsen har udtalt sig om, eller som Ankestyrelsen har
besluttet ikke at tage op, 2) hvis ministeriet skønner, at sagen har principiel eller generel betydning eller
har alvorlig karakter.
3. Reaktionsmuligheder
Ankestyrelsens og ministeriets reaktionsmuligheder:
Vejledende udtalelse
Sanktioner i form af annullation, suspension, tvangsbøder, anlæg af erstatningssag og
erstatningsretlig bod.
Anerkendelsessøgsmål
Ministeriets reaktionsmuligheder:
Hjemvisning af sagen til Ankestyrelsen med henblik på at Ankestyrelsen udtaler sig eller træffer
afgørelse om sanktion
Stadfæstelse, ophævelse eller ændring af Ankestyrelsens afgørelse om sanktioner
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Meddelelse om de præsentationer, der blev vist ved gennemgang af myndighedsopbygning og central lovgivning og politikområder v/ indenrigs- og sundhedsministeren på mødet den 21. februar 2023
Vederlag
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er ansvarligt for reglerne om vederlag og pension til kommunal- og
regionalpolitikere.
Lovgrundlaget for vederlagsreglerne findes i lov om kommunernes styrelse og regionsloven med tilhørende
bekendtgørelser og vejledninger.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet offentliggør løbende vejledende udtalelser om fortolkningen af reglerne om
vederlag for kommunal- og regionalpolitikere.
Forlig og initiativer:
Politisk forlig 2014 mellem Regeringen (S, V, M) og RV, SF, K om mere gennemsigtig vederlæggelse af politikere ->
nedsættelse af Vederlagskommissionen.
Vederlagskommissionens anbefalinger 2016.
Stemmeaftale 2016 mellem Regeringen (V) og S, RV og K om ændring af fuldtidspolitikeres vederlæggelse som
opfølgning på Vederlagskommissionens anbefalinger.
For kommunal- og regionalpolitikere har man senest i 2020 strammet op på reglerne om vederlag ved fravær af
andre grunde end helbredstilstand m.v. og fastsat et dokumentationskrav ved fravær på grund af
helbredstilstand.
Ministeriet udstedte i 2021 nye vederlagsbekendtgørelser med en række præciseringer af reglerne bl.a. for at
undgå dobbeltvederlag.
Ministeriet udstedte i 2022 nye opdaterede vederlagsvejledninger.
5
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Meddelelse om de præsentationer, der blev vist ved gennemgang af myndighedsopbygning og central lovgivning og politikområder v/ indenrigs- og sundhedsministeren på mødet den 21. februar 2023
Kommunalfuldmagten
Kommunalfuldmagtsregler er almindelige kommunalretlige
grundsætninger om kommuners adgang til at varetage opgaver på
ulovbestemt grundlag.
Kommunalfuldmagtsregler finder kun anvendelse, hvis den skrevne
lovgivning ikke regulerer kommuners adgang til at varetage opgaven.
Det er fagministerens opgave at vurdere, om rammerne for en
kommunes opgavevaretagelse bør ændres – det gælder også, hvis
kommunalfuldmagten regulerer opgavevaretagelsen.
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Meddelelse om de præsentationer, der blev vist ved gennemgang af myndighedsopbygning og central lovgivning og politikområder v/ indenrigs- og sundhedsministeren på mødet den 21. februar 2023
2664978_0008.png
CPR-kontoret
Leverer data til offentlige myndigheder og
private med berettiget interesse heri.
Har ansvaret for CPRs drift, vedligeholdelse,
support og udvikling
Er ankeinstans for kommunernes afgørelser
vedrørende folkeregistrering
Regelændringer og verserende sager:
Lovforslag om grønlandske diplomater
-Der indføres de samme vilkår, som i dage gælder for danske diplomater
Lovforslag om forbedring af kommunernes
kontrol med bopælsregistreringen i CPR
-Adgang til indkomstoplysninger
-Hurtigere udrejse af CPR
Juridisk kønsskifte for mindreårige
-Afklares fortsat
Gældende regler:
CPR-området er reguleret af lov om Det
Centrale Personregister, jf. LBK nr. 702 af 23.
maj 2022 med senere ændringer
B 219 – én digital løsning for
arrangementsansøgninger
-Afklares fortsat
7