Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
INU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2663912_0001.png
5. maj 2020
Aftale om reform af det kommunale tilskuds- og udligningssystem
Regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Alternativet har d. 5. maj
2020 indgået Aftale om reform af det kommunale tilskuds- og udligningssystem.
Aftaleparterne er enige om et nyt og bedre udligningssystem, som kan skabe stabilitet og for-
udsigelighed om de økonomiske rammer for kommunerne.
Med aftalen skabes forudsætningerne for et Danmark i bedre balance. Aftalen skaber grund-
laget for et mere robust udligningssystem, hvor en række kendte problemer løses, samt et
udligningssystem, der får Danmark til at hænge bedre sammen.
Aftaleparterne er enige om følgende hovedelementer:
Et mere robust udligningssystem
Tilpasninger af udgiftsbehovet
Indarbejdelse af beskæftigelsestilskuddet i den generelle udligning
Styrkelse af den kommunale forsikringsordning for forsikrede ledige
Justering af udlændingeudligningen
Nyt kriterium for middellevetid
Et mere enkelt udligningssystem
Udligning af udgiftsbehov og beskatningsgrundlag
Afskaffelse af hovedstadsudligningen og omlægning af hovedstadspuljen til et nyt tilskud
til udsatte hovedstadskommuner
Et udligningssystem, der giver bedre forudsætninger for velfærd i hele landet
Overudligningsordningen tilpasses
Nye tilskud til udsatte yder- og ø-kommuner
Særlig kompensationsordning for tab og overgangsordning
Øget udligning af selskabsskatten
Udligning af dækningsafgift på offentlige ejendomme
Justeret modregningsordning for parkeringsindtægter
Forhøjelse af særtilskudspuljen
Særtilskud til grænsenære kommuner i Syddanmark og Øresundsregionen
Særtilskud til kommuner med boligområder med særlig høj kriminalitet
Videreførelse og forhøjelse af særligt ø-tilskud
Øvrige elementer i aftalen
Tilpasning af den centrale refusionsordning på socialområdet
Uændret kommunal skat og målrettet tilskud til skattenedsættelser til kommuner med de
højeste udskrivningsprocenter
Tilskud til kommuner med tab som følge af manglende oplysninger om medbragt uddan-
nelse
Ekstra statslig finansiering
Forpligtende kommunalt samarbejde
”Rejsetidskriteriet” i fordelingen af tilskud til regionerne
Den kommunale medfinansiering
Elementerne i udspillet, herunder kriterier, vægte, grænser mv., er beskrevet i bilag 1.
1
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2663912_0002.png
Et mere robust udligningssystem
Tilpasninger af udgiftsbehovet
Med aftalen foretages der en række opdateringer og ændringer af opgørelsen af udgiftsbeho-
vet, som tager udgangspunkt i arbejdet i Finansieringsudvalgets rapport fra 2018. Ændrin-
gerne af kriterierne skal bl.a. sikre en bedre afspejling af kommunernes udgiftsbehov på over-
førselsområdet og et mere robust og upåvirkeligt datagrundlag.
Vægten på det demografiske udgiftsbehov øges og udgør 67 pct.
Indarbejdelse af beskæftigelsestilskuddet i den generelle udligning
Aftaleparterne er enige om, at beskæftigelsestilskuddet (udgifter til dagpenge mv.) indarbej-
des i den generelle udligning, som foreslået i Finansieringsudvalgets afrapportering. I forlæn-
gelse heraf suppleres udgiftsbehovsopgørelsen med nye kriterier, som er mere målrettet ud-
gifter til dagpenge.
Styrkelse af den kommunale forsikringsordning for forsikrede ledige
Parterne er enige at om styrke den kommunale forsikringsordning for forsikrede ledige. Sær-
lige situationer kan give stød i udviklingen lokalt, der afviger fra landsdelen. Derfor styrkes
forsikringsordningen, som holder hånden under kommuner, der oplever stor stigning i antallet
af forsikrede ledige sammenlignet med udviklingen i landsdelen.
Fremover vil kommunerne modtage et særligt tilskud, såfremt kommunen oplever en stigning
i bruttoledigheden for forsikrede ledige, der ligger mere end 3 procentpoint over udviklingen i
landsdelen som helhed.
Justering af udlændingeudligningen
Med aftalen foretages en justering af udlændingeudligningen, som målretter og reducerer det
samlede tilskud i ordningen svarende til en halvering, som anbefalet i Finansieringsudvalgets
rapport fra 2018. Justeringen sigter på at løse problemer med bl.a. vækst i ordningen.
Nyt kriterium for middellevetid
Aftaleparterne er enige om, at der i det socioøkonomiske udgiftsbehov indarbejdes et nyt kri-
terium for middellevetid, for dermed at tage højde for store forskelle på den gennemsnitlige
levetid i kommunerne.
Et mere enkelt udligningssystem
Udligning af udgiftsbehov og beskatningsgrundlag
Med aftalen omlægges udligningen grundlæggende. Udligningen deles op i en separat udlig-
ning af henholdsvis udgiftsbehov og beskatningsgrundlag omkring landsgennemsnittet.
Udligning af udgiftsbehov.
Kommuner med et beregnet udgiftsbehov under landsgennemsnittet
får bidrag på 93 pct. af forskellen mellem kommunens udgiftsbehov og landsgennemsnittet.
Kommuner med et beregnet udgiftsbehov over landsgennemsnittet får tilskud på 95 pct. af for-
skellen mellem kommunens udgiftsbehov og landsgennemsnittet.
2
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2663912_0003.png
Udligning af beskatningsgrundlag.
Kommuner med et beskatningsgrundlag under landsgen-
nemsnittet modtager et tilskud på 75 pct. af forskellen mellem kommunens beskatningsgrund-
lag og landsgennemsnittet. Omvendt betaler kommuner med et beskatningsgrundlag over
landsgennemsnittet et bidrag på 75 pct. af forskellen mellem kommunens beskatningsgrundlag
og landsgennemsnittet.
Dertil etableres en tillægsordning for kommuner med særligt lavt beskatningsgrundlag på 20
pct. således, at udligningsprocenten bliver 95 pct. og for kommuner med særligt højt beskat-
ningsgrundlag etableres et tillæg således, at udligningsprocenten bliver 93 pct.
Afskaffelse af hovedstadsudligningen og omlægning af
hovedstadspuljen til et nyt tilskud til udsatte hovedstadskommuner
Hovedstadsudligningen og ordningen for kommuner uden for hovedstadsområdet med højt
strukturelt underskud afskaffes som konsekvens af den nye udligningsstruktur.
I forlængelse heraf omlægges særtilskudspuljen efter udligningslovens § 19 (hovedstadspul-
jen). Tilskud gives fremadrettet efter faste og objektive kriterier, som er målrettet de mest
vanskeligt stillede hovedstadskommuner. Det nye tilskud udgør ca. 0,6 mia. kr. Hovedstads-
kommunerne bidrager til finansieringen af puljen med 0,04 pct. af den enkelte kommunes be-
skatningsgrundlag og med et ekstra bidrag for kommuner med et højt beskatningsgrundlag.
0,23 mia. kr. er ny statslig finansiering.
Et udligningssystem, der giver bedre forudsætninger for
velfærd i hele landet
Overudligningsordningen tilpasses
I forbindelse med etableringen af et nyt system fastholdes grænsen for overudligning på 93
pct. for kommuner, som bidrager til ordningen som følge af et højt beskatningsgrundlag. Det
betyder isoleret set, at en kommune som minimum kan beholde 7 pct. af en fremgang i ind-
komstskatteprovenuet opgjort med kommunens egen udskrivningsprocent.
Der indføres et loft for, hvor meget en kommune kan øge rabatten fra overudligningsordnin-
gen ved at sænke udskrivningsprocenten. Loftet sættes ved en udskrivningsprocent på 23,25
pct.
Nyt tilskud til udsatte yder- og ø-kommuner
Aftaleparterne er enige om, at det nye udligningssystem ledsages af et nyt tilskud, som er
målrettet de mest udsatte yder- og ø-kommuner. Tilskuddet fordeles efter faste og objektive
kriterier. Det samlede tilskud er sat til 1,5 mia. kr., hvoraf 0,5 mia. kr. finansieres af kommu-
nerne selv efter indbyggertal. 1 mia. kr. er ny statslig finansiering.
Særlig kompensationsordning for tab og overgangsordning
Aftalepartierne er enige om en særlig kompensationsordning til nogle kommuner med tab
som følge af udligningsreformen før tildeling af nye tilskud. Ordningen finansieres af de øv-
rige kommuner efter indbyggertal.
3
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2663912_0004.png
Ordningen kompenserer kommuner med tab på:
Over 0,4 pct. af beskatningsgrundlaget, hvis kommunen har et beskatningsgrundlag
over 180.000 kr. pr. indbygger.
Over 0,15 pct. af beskatningsgrundlaget, hvis kommunen har et beskatningsgrundlag
under 180.000 kr. pr. indbygger.
Aftaleparterne er endvidere enige om en overgangsordning, hvor gevinster indfases hurtigere
end tab. Gevinster indfases med 0,4 procentpoint om året. Tab indfases med 0,1 procentpo-
int for kommuner med tab på op til 0,5 pct. af beskatningsgrundlaget. For de resterende kom-
muner indfases tabet i lige store trin over indfasningsperioden, så virkningerne er fuldt indfa-
set fra 2025.
Øget udligning af selskabsskatten
Det kommunale provenu af selskabsskat udlignes i en særskilt udligning af selskabsskat.
Den nuværende udligning på 50 pct. af selskabsskatteprovenuet fastholdes. Aftaleparterne
er enige om at øge udligningen mellem kommunerne ved at nedsætte kommunernes andel af
provenuet fra selskabsskat med 1 procentpoint. Dermed udlignes 100 procent på denne an-
del. Kommunernes finansiering gennem bloktilskud løftes tilsvarende.
Udligning af dækningsafgift på offentlige ejendomme
Med aftalen indføres en udligning af kommunernes provenu ved dækningsafgift på offentlige
ejendomme på 10 pct. af forskellen mellem kommunens provenu og landsgennemsnittet.
Justeret modregningsordning for parkeringsindtægter
Aftaleparterne er enige om en balanceret og ubureaukratisk ordning for modregning af kom-
munens indtægter fra betaling for parkering, som understøtter, at kommunerne investerer i og
driver parkeringspladser til gavn for borgerne. Der indføres et loft over kommunernes parke-
ringsindtægter på 320 kr. pr. indbygger. Indtægter over loftet modregnes fuldt ud. Modregnin-
gen af kommunale indtægter fra betalingsparkering under loftet samt fra pålagte parkerings-
afgifter afskaffes.
Forhøjelse af særtilskudspuljen
Aftalepartierne er enige om at forhøje særtilskudspuljen for særligt vanskeligt stillede kommu-
ner efter udligningslovens § 16 fra 200 mio. kr. til 350 mio. kr.
Særtilskud til grænsenære kommuner i Syddanmark og
Øresundsregionen
Nogle kommuner har særlige udgifter til tyske og svenske grænsependlere med arbejdssted i
kommunen. Udgifter, som ikke fuldt ud dækkes af skatteindtægter eller igennem tilskuds- og
udligningssystemet. Der er på den baggrund enighed om at etablere et særtilskud på i alt 100
mio. kr.
Tilskuddet fordeles til tre grænsenære kommuner i Syddanmark samt kommuner i Øresunds-
regionen, der har det højeste antal grænsependlere pr. indbygger, dog med et loft på 25 mio.
kr. til den enkelte kommune.
Tilskuddet går til Aabenraa Kommune, Københavns Kommune, Tønder Kommune, Sønder-
borg Kommune, Tårnby Kommune, Glostrup Kommune og Helsingør Kommune.
4
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2663912_0005.png
Særtilskud til kommuner med boligområder med særlig høj kriminalitet
En række kommuner er udfordret af at have boligområder med en høj kriminalitet målt ved
andel dømte. For at bekæmpe kriminalitet og herunder socialt bedrageri i disse områder er
parterne enige om at afsætte 5 mio. kr. årligt pr. boligområde. For boligområder med mere
end 5.000 beboere udgør tilskuddet 10 mio. kr. Der afsættes i alt 90 mio. kr. årligt.
Videreførelse og forhøjelse af særligt ø-tilskud
Aftalepartierne er enige om, at tilskuddet til vanskeligt stillede ø-kommuner i form af Læsø,
Samsø og Ærø Kommuner videreføres og forhøjes til i alt 60 mio. kr. fordelt med 20 mio. kr.
til hver af kommunerne.
Øvrige elementer i aftalen
Tilpasning af den centrale refusionsordning på socialområdet
Aftaleparterne er enige om en række ændringer i den centrale refusionsordning for særligt
dyre enkeltsager på det specialiserede socialområde. Det indebærer, at flere sager kan blive
omfattet af refusion og nogle af højere refusion end i dag. Det finansieres kollektivt af kom-
munerne under ét.
Uændret kommunal skat og målrettet tilskud til skattenedsættelser til
kommuner med de højeste udskrivningsprocenter
Aftalepartierne er enige om at understøtte, at kommunernes indkomstskat under ét ikke stiger
som følge af udligningsreformen. Skatterne under ét holdes i ro, og målet er at sikre neutrali-
tet samlet set i kommunernes skatter.
Udgangspunktet for aftalen er, at kommuner med tab får mulighed for tilsvarende at øge ind-
komstskatten. Kommunerne kan selv beholde de ekstra skatteindtægter. Det betyder, at
der samlet set ikke vil ske en modregning i bloktilskuddet af øgede nettoskatteindtægter i
kommunerne. Det vil i så fald indebære permanent ekstra statslig finansiering til kommunerne
og en overfinansiering af kommunerne samlet set.
For at tilskynde andre kommuner til tilsvarende at sætte indkomstskatten ned, etableres en
tilskudsordning til skattenedsættelser, som svarer til rammen for skattestigning. Tilskudsord-
ningen til skattenedsættelser følger indfasningen af tab over 5 år, så der så vidt muligt er
sammenhæng mellem skatteforhøjelser og skattenedsættelser.
Der etableres et tilskud til skattenedsættelser, hvor staten finansierer 90 pct. af provenutabet
i første og andet år, 85 pct. i tredje år, 80 pct. i fjerde år samt 75 pct. i femte år. I år seks og
frem frafalder tilskuddet. Tilskuddet finansieres af staten.
Rammen til skatteforhøjelse og tilskud til skattenedsættelse kan ikke anvendes til ændring i
grundskyld eller dækningsafgift. Aftaleparterne er enige om at gøre status for udviklingen i
kommunernes skattefastsættelse, når konsekvenserne af udligningsreformen er fuldt indfa-
set.
Der kan gennemføres skattenedsættelser i kommuner med høje udskrivningsprocenter, hvor
staten finansierer skattenedsættelsen for kommuner med en udskrivningsprocent over 26,3
pct. i 2020.
5
Målrettede skattenedsættelser til kommuner med højeste udskrivningsprocenter
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2663912_0006.png
Tilskudsprocenten udgør 100 pct. af provenutabet permanent for skattenedsættelser ned til
26,3 pct. Det svarer til ca. 270 mio. kr. varigt. Tilskuddet finansieres af staten. Tilskuddet bort-
falder, hvis kommunen efterfølgende sætter udskrivningsprocenten op igen. De omfattede
kommuner optjener ikke frit lejde for skattenedsættelser ned til 26,3 pct.
De samlede tilskud til nedsættelse af indkomstskat kan ikke overstige rammen til indkomst-
skatteforhøjelse. Såfremt der søges om tilskud til skattenedsættelser, der overstiger de an-
søgte skatteforhøjelser, vil Social- og Indenrigsministeriet ved udmøntningen lægge vægt på,
at skatten sættes ned i kommuner med en høj udskrivningsprocent.
Den nuværende frit lejde-ordning nulstilles.
I tilfælde af, at kommunerne samlet set vælger at sætte skatten op i den endelige budgetlæg-
ning, er aftalepartierne enige om, at den statslige bundskat nedsættes tilsvarende, så skat-
terne samlet set holdes i ro.
Tilskud til kommuner med tab som følge af manglende oplysninger om
medbragt uddannelse
Aftaleparterne er enige om et toårigt kompensationstilskud til kommuner, der havde tab som
følge af manglende oplysninger om medbragt uddannelse fra udlandet før Danmarks Stati-
stiks revision af Uddannelsesstatistikken i 2017.
Tilskuddet udgør 1,1 mia. kr. i hvert af årene 2021 og 2022 og finansieres af staten.
Ekstra statslig finansiering
Aftaleparterne er optaget af at styrke kommunernes mulighed for langsigtet planlægning og
at skabe ro om usikkerheden om det midlertidige ekstraordinære likviditetstilskud på 3�½ mia.
kr., der gennem en årrække er aftalt med KL i aftaler om kommunernes økonomi.
Aftaleparterne er enige om at sikre en permanent videreførelse af likviditetstilskuddet på 3�½
mia. kr. Fordelingen sker efter fastholdte parametre, dog opdateret med udviklingen i kom-
munernes befolkningsandel. Hermed er der skabt sikkerhed omkring budgetteringen af likvi-
ditetstilskuddet. Aftalepartierne noterer sig, at regeringen konstaterer, at behovet for at drøfte
ekstraordinært likviditetstilskud i de årlige aftaler om kommunernes økonomi dermed bortfal-
der.
Omlægningen giver mulighed for en mere langsigtet planlægning i kommunerne og medvir-
ker til at øge sikkerheden og stabiliteten i den enkelte kommunes indtægter.
Med aftalen tilføres der ekstra, statslig finansiering på op til samlet set 6,5 mia. kr. i 2021, 7,1
mia. kr. i 2022 og 5,5 mia. kr. varigt.
Rejsetidskriteriet i fordelingen af tilskud til regionerne
Parterne er enige om at justere rejsetidskriteriet i fordelingen af tilskud til regionerne sva-
rende til ændringer i det kommunale udligningssystem.
6
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2663912_0007.png
Forpligtende kommunalt samarbejde
Parterne er enige om, at Dragør og Vallensbæk Kommuner bør blive løst fra kravet om, at de
skal indgå i forpligtende kommunalt samarbejde. Regeringen vil derfor hurtigst muligt under-
søge, hvilke konkrete opgaver, hvor det er fagligt forsvarligt at fjerne kravene om forpligtende
samarbejde. På den baggrund vil regeringen drøfte med partierne og søge tilslutning hos de
øvrige partier bag aftalen om den kommunale inddeling til at realisere det ønske og frem-
sætte forslag til de relevante lovændringer i efteråret 2020.
Den kommunale medfinansiering
Den kommunale medfinansiering på sundhedsområdet er fra 2019 fastlåst på et niveau sva-
rende til kommunernes budgetter, med en forudsat efterregulering med inddragelse af den
faktiske aktivitet. Aftaleparterne er enige om, at efterreguleringen tilrettelægges med fokus
på, at kommuner med en høj budgettering af medfinansieringen ikke taber på ordningen ufor-
holdsmæssigt. Der er endvidere enighed om, at aftaleparterne inddrages i det videre arbejde
med ændringer i den fremadrettede indretning af den kommunale medfinansiering.
Aftalens karakter
Aftalen har karakter af et forlig vedrørende ændringer af den nye grundstruktur med ensar-
tede regler over hele landet i den generelle udligning omfattet af denne aftale.
Justeringer og konsekvensændringer af udligningssystemet, der sigter på at neutralisere ud-
ligningsmæssige konsekvenser som følge af ændringer på andre områder er ikke omfattet af
forliget.
Forliget er aftalt, så enkelte partier ikke har vetoret.
7