Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
INU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
3. marts 2005
Aftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti
og Det Radikale Venstre om den kommunale inddeling
pr. 1. januar 2007
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) har sammen med
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre drøftet den
fremtidige kommunale inddeling. Det retlige grundlag for inddelingen vil
blive fastlagt med hjemmel i lov om revision af den kommunale inddeling, jf.
lovforslag nr. L 68, når lovforslaget herom er vedtaget af Folketinget. End-
videre vil det retlige grundlag for de forpligtende kommunale samarbejder
blive fastlagt i lov om forpligtende samarbejder (L 69).
Baggrunden for drøftelserne har først og fremmest været kommunernes
tilbagemeldinger på Indenrigs- og Sundhedsministeriets brev af 29. juni
2004, hvor samtlige kommunalbestyrelser er blevet anmodet om senest
den 1. januar 2005 at oplyse over for ministeriet, hvorledes den nødvendige
bæredygtighed ønskedes opnået. Endvidere har henvendelser til Folketin-
gets Kommunaludvalg og Indenrigs- og Sundhedsministeriet fra grupper af
borgere, der har fremsat ønsker til grænsejusteringer, folkeafstemninger
mv. indgået i drøftelserne.
Der er enighed mellem de nævnte partier om, at det vil være væsentligt for
den lokale forberedelse af den nye struktur, herunder forberedelsen af
kommunalvalget i november 2005, at den kommunale inddeling vil være
endeligt afklaret senest 1. juli 2005. Partierne er derfor enige om at give en
forhåndsgodkendelse af langt de fleste kommunedannelser. Der er samti-
dig enighed om at igangsætte en proces for afklaring af de forholdsvis få
uafklarede forhold.
1. Godkendelse
Partierne har som udgangspunkt lagt kommunalbestyrelsernes tilbagemel-
dinger til grund for de kommuner, der godkendes med denne aftale.
Ændringer i de kommuner, der godkendes med denne aftale om den kom-
munale inddeling, forudsætter enighed blandt partierne.
Hovedparten af kommunalbestyrelsernes tilbagemeldinger vedrører kom-
muner, der vurderes at være bæredygtige. Dvs. kommuner, som har mere
end ca. 20.000 indbyggere, eller kommuner, der ved sammenlægning
overstiger ca. 20.000 indbyggere. Det bemærkes, at der er taget særlige
hensyn til ø-kommunernes forhold, jf. afsnit 6.
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2
Endvidere ønsker fire kommuner at indgå forpligtende kommunale samar-
bejder, som har en befolkningsstørrelse på mindst ca. 30.000 indbyggere.
Partierne er enige om at godkende kommuner, der lever op til ovenstående
krav om bæredygtighed, såfremt der ikke er væsentlige forhold, der taler
imod, se nedenfor. I bilag 2 er vist partiernes stillingtagen til hver enkelt
kommune.
Partierne har i den forbindelse godkendt de kommunedelinger, som kom-
munalbestyrelserne i Mariager og Sønderhald kommuner har indstillet.
Der er enighed om, at de fem nye regioners grænser skal justeres på bag-
grund af beslutninger om de nye kommunedannelser.
2. Folkeafstemninger
Partierne er enige om, at der i de tilfælde, hvor Folketingets Kommunalud-
valg eller Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget et betydeligt og
entydigt ønske om en justering af den kommunale grænsedragning fra bor-
gerne i det pågældende område af kommunen, bør gives borgerne mulig-
hed for at få indflydelse på det pågældende områdes fremtidige kommuna-
le tilhørsforhold ved en folkeafstemning. Partierne er enige om, at
forudsætningen for en justering af grænsedragningen er, at den nye kom-
mune, der skal afgive området, og den nye kommune, der modtager områ-
det, fortsat vil danne et hensigtsmæssigt grundlag for en selvstændig vare-
tagelse af de kommunale opgaver. Endvidere er det en forudsætning at
den ønskede justering af grænsedragningen alene vil medføre en mindre
forskydning af indbyggertallet i den nye kommune, der ved en eventuel
justering skal afgive området.
Der er enighed om, at det i disse tilfælde vil være en betingelse for god-
kendelsen af en række kommuner, at der gennemføres en afstemning i et
bestemt afgrænset område i kommunerne om det fremtidige kommunale
tilhørsforhold i det pågældende område.
Partierne er enige om, at udfaldet af folkeafstemningen skal lægges til
grund for det pågældende områdes fremtidige kommunale tilhørsforhold.
Partierne er på den baggrund enige om at godkende følgende kommuner
på betingelse af, at der afholdes folkeafstemning i afgrænsede områder i
de pågældende kommuner:
Ny kommune bestående af Ullerslev, Nyborg og Ørbæk kommuner med
betingelse om folkeafstemning i Flødstrup Sogn i Ullerslev Kommune
Ny kommune bestående af Farsø, Løgstør, Aars og Aalestrup kommu-
ner med betingelse om folkeafstemninger i henholdsvis Hvilsom skoledi-
strikt og Gedsted skoledistrikt i Aalestrup Kommune. Der har endvidere
været ønske om afstemning i Hvam skoledistrikt. Som følge de vanske-
ligheder, som en udskillelse af dette område vil kunne skabe for Aale-
strups fremtidige byudvikling, i kombination med, at kommunegrænsen
samtidig vil være regionsgrænse, er dette ønske ikke imødekommet.
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
3
Ny kommune bestående af Christiansfeld, Lunderskov, Vamdrup, og
Kolding kommuner med betingelse om folkeafstemninger i henholdsvis
Bjerning Sogn, Fjelstrup Sogn og Hjerndrup Sogn i Christiansfeld Kom-
mune
Ny kommune bestående af Nørre-Rangstrup, Bredebro, Højer, Løgum-
kloster, Skærbæk og Tønder kommuner med betingelse om folkeaf-
stemning i Bevtoft Sogn i Nørre-Rangstrup Kommune
Ny kommune bestående af Brædstrup, Gedved og Horsens kommuner
med betingelse om folkeafstemninger i henholdsvis Voerladegård Sogn
og Sdr. Vissing Sogn i Brædstrup Kommune
Ny kommune bestående af Tørring-Uldum, Juelsminde og Hedensted
kommuner med betingelse om folkeafstemning i Grejs Sogn i Tørring-
Uldum Kommune
Ny kommune bestående af Vinderup, Holstebro og Ulfborg-Vemb kom-
muner med betingelse om folkeafstemning i Mogenstrup afstemnings-
område i Vinderup Kommune
Ny kommune bestående af Frederikssund, Jægerspris, Skibby og Slan-
gerup kommuner med betingelse om folkeafstemning i Uvelse afstem-
ningsområde i Slangerup Kommune
Ny kommune bestående af Varde, Blåvandshuk, Blaabjerg, Ølgod og
Helle kommuner med betingelse om folkeafstemning i Grimstrup Sogn i
Helle Kommune
Ny kommune bestående af Fjends, Bjerringbro, Karup, Møldrup, Tjele
og Viborg kommuner med betingelse om folkeafstemning i Vestfjends i
Fjends Kommune. Den nærmere afgrænsning af afstemningsområdet
sker efter drøftelse med Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Endvidere er partierne enige om at godkende
Ny kommune bestående af Egtved, Børkop, Give, Jelling og Vejle
kommuner med betingelse om folkeafstemninger i henholdsvis Vester
Nebel Sogn og Øster Starup Sogn i Egtved Kommune og med det
forbehold, at opmandsprocessen vedr. Give kan have konsekvenser for
kommunen.
Partierne er enige om hurtigst muligt at tilvejebringe en lovhjemlet pligt for
kommunalbestyrelserne til at gennemføre de nævnte folkeafstemninger,
hvis kommunalbestyrelserne ikke følger opfordringen om at afholde folke-
afstemning i de ovennævnte områder.
Senest den 18. marts 2005 skal kommunalbestyrelserne i de berørte kom-
muner over for Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyse om status for de
folkeafstemninger med henblik på ministeriets vurdering af behovet for at
tilvejebringe lovhjemmel. De berørte kommunalbestyrelser vil inden denne
dato desuden kunne drøfte den præcise geografiske afgrænsning af af-
stemningsområdet med Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Senest den 1. maj 2005 skal kommunalbestyrelserne i de berørte kommu-
ner over for Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyse afstemningsresulta-
tet.
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
4
3. Nye kommunedannelser
Fire kommuners tilbagemelding til Indenrigs- og Sundhedsministeriet lever
ikke op til strukturaftalens bæredygtighedskrav. Det drejer sig om Holms-
land, Hvorslev, Farum og Værløse kommuner.
Partierne anser det for væsentligt, at der overalt i landet skabes grundlag
for en bæredygtig kommunal opgaveløsning. Det er derfor væsentligt, at
alle kommuner indgår i løsninger, der vil være holdbare over en længere
årrække.
To af de nævnte kommuner, Farum og Værløse, grænser op til hinanden.
Det fremgår af de to kommuners tilbagemeldinger, at de begge har haft
drøftelser med nabokommuner om blandt andet mulighederne for sammen-
lægning. Sådanne drøftelser har derfor også fundet sted mellem Farum og
Værløse kommuner, idet det har været en lokal vurdering, at hensyn til in-
frastruktur, geografi, trafikforbindelser, handels- og pendlingsmønstre samt
kulturelle fællestræk vil kunne tilgodeses ved et nærmere samarbejde mel-
lem de to kommuner. Drøftelserne førte dog til den konklusion, at Farum
Kommunes økonomiske situation p.t. måtte anses for en barriere for en
sammenlægning.
Partierne er enige om, at Farum og Værløse kommuner hver for sig ikke er
bæredygtige, og at en sammenlægning af disse to kommuner vil være den
principielt rigtige løsning. Partierne mener ikke, at Farum Kommunes øko-
nomiske situation bør være en barriere for en sammenlægning. Derfor er
der enighed om, at indenrigs- og sundhedsministeren optager nærmere
drøftelse med de to kommuner om, på hvilke nærmere vilkår en
sammenlægning skal finde sted.
Da Holmsland Kommunes tilbagemelding ikke opfylder kravet om bæredyg-
tighed, er partierne endvidere enige om, at følgende kommuner lægges
sammen:
Holmsland Kommune
og ny kommune bestående af Egvad, Ringkøbing, Skjern og Videbæk
kommuner
Der er ligeledes enighed om, at indenrigs- og sundhedsministeren optager
drøftelser om, på hvilke nærmere vilkår sammenlægningen skal finde sted.
Hvorslev Kommune gøres til genstand for en særskilt udrednings- og be-
slutningsproces ved en opmand, jf. neden for.
4. Nærmere vurdering af kommunedannelser i visse områder
Partierne anerkender for alle dele af landet det arbejde og den proces, der
er gået forud for kommunernes tilbagemelding til Indenrigs- og Sundheds-
ministeriet vedr. det fremtidige kommunale tilhørsforhold.
Partierne anerkender samtidig, at langt størsteparten af kommunerne op-
fylder kravet om bæredygtighed.
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
5
Partierne er videre enige om, at der i enkelte områder er behov for en yder-
ligere undersøgelse af de omstændigheder, der ligger til grund for kommu-
nernes tilbagemeldinger, herunder den lokale forankring af de ønskede
løsninger, samtidig med at partierne dog anerkender, at det arbejde, som
ligger til grund for tilbagemeldingerne, i sagens natur også vil spille en væ-
sentlig rolle i den videre proces.
I nogle områder er der udtrykt stærke ønsker om folkeafstemning om hele
kommunens fremtidige tilhørsforhold. Der er imidlertid enighed blandt parti-
erne om, at ønsket om folkeafstemning i disse kommuner afspejler kom-
plekse bagvedliggende strukturer, som ikke umiddelbart lader sig afdække
ved en folkeafstemning. Det drejer sig konkret om:
Nørager Kommune i ny kommune bestående af Nørager, Støvring og
Skørping kommuner
Fredensborg-Humlebæk Kommune i ny kommune bestående af Fre-
densborg-Humlebæk og Karlebo kommuner,
Herudover er partierne opmærksomme på, at bl.a. rækkefølgen af kommu-
nalbestyrelsernes beslutninger og fastlæggelsen af regionsgrænsen mel-
lem Region Midtjylland og Region Syddanmark kan have haft afgørende
betydning for kommunernes tilbagemeldinger i det midtjyske område. Sam-
tidig er partierne enige om, at resultatet af folkeafstemningen i Give giver
baggrund for at kigge på området igen. Disse forhold har betydning for
kommunedannelserne i det midtjyske område centreret om:
Den ny kommune bestående af Ikast, Nørre-Snede og Brande kommu-
ner
Give Kommune i ny kommune bestående af Vejle, Egtved, Børkop,
Give og Jelling kommuner
Endelig har en række borgere, interesseorganisationer, repræsentanter for
erhvervslivet samt kommunalpolitikere fra Lolland udtrykt bekymring over
beslutningsprocessen og de beslutninger om kommunedannelser, den har
resulteret i på Lolland. Generelt udtrykkes der bekymring over konsekven-
serne for den fremtidige udvikling på øen i forhold til den økonomiske situa-
tion, herunder Lollands status som vanskeligt stillet udkantsområde, det
fremtidige offentlige serviceniveau, erhvervsudviklingen og udviklingen i
beskæftigelsen. Det drejer sig om:
Ny kommune bestående af Rudbjerg, Ravnsborg og Nakskov kommu-
ner
Ny kommune bestående af Maribo, Højreby, Rødby og Holeby kommu-
ner
5. Opmandskonstruktion
Partierne er enige om, at der vil være behov for at tilvejebringe et supple-
rende beslutningsgrundlag, inden der tages endelig stilling til den kommu-
nale inddeling for Hvorslev Kommune og for de i afsnit 4 nævnte områder.
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
6
Til at tilvejebringe et sådant oplæg ønsker partierne at udpege en opmand.
Partierne er enige om at anmode tidligere indenrigsminister Thorkild Si-
monsen om at varetage denne funktion.
Opmanden skal belyse de beslutningsprocesser, der har ført frem til kom-
munalbestyrelsernes tilbagemeldinger til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
om de fremtidige kommunedannelser i områderne. Det skal fremgå om
tilbagemeldingerne er baseret på lokale folkeafstemninger, hvilke temaer
der i givet fald har været genstand for afstemning, og om kommunalbesty-
relsernes tilbagemeldinger er baseret på et bredt tværpolitisk flertal i kom-
munalbestyrelserne. Endvidere bør det belyses, om udefra kommende for-
hold, herunder afstemninger i nabokommuner og beslutninger om grænse-
dragningen for regionerne, har påvirket beslutningerne og i givet fald hvor-
dan.
Opmanden vil få til opgave – på basis af samtaler med de involverede
kommuner og lokale interessenter og under hensyn til de hidtidige beslut-
ningsprocesser – at vurdere, om de foreslåede kommunedannelser er hen-
sigtsmæssige, jf. § 3 i forslag til lov om revision af den kommunale indde-
ling
1)
. Hvis dette ikke vurderes at være tilfældet, skal opmanden komme
med forslag til, hvilke mere hensigtsmæssige kommunedannelser der efter
hans opfattelse vil kunne vinde bred lokal opbakning.
På basis af opmandens løsningsforslag optages der en fornyet drøftelse
mellem partierne om den kommunale inddeling af de områder, der er om-
fattet af opmandens undersøgelse, med henblik på at opnå enighed om
den endelige kommunale inddeling af disse områder.
Opmanden sekretariatsbetjenes af Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Opmandens forslag til løsning bør foreligge inden 1. maj 2005. Opmanden
afgiver en mundtlig midtvejsorientering til partierne primo april 2005.
6. Ø-kommuner
Der er enighed om, at følgende ø-kommuner, der ønsker at bevare selv-
stændigheden og som følge heraf ønsker at indgå forpligtende samarbejde,
godkendes under den forudsætning, at de indgår et sådant samarbejde:
Langeland Kommune
Ærø Kommune
Samsø Kommune
Læsø Kommune
Der er endvidere enighed om, at kommunalbestyrelsen i de nævnte kom-
muner senest den 1. maj 2005 skal oplyse Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet om sine ønsker om, hvilke kommuner der skal indgå i et forpligtende
samarbejde med ø-kommunen, fordelingen af opgaverne inden for det for-
pligtende samarbejde samt eventuelle særlige vilkår, der efter kommunal-
bestyrelsens opfattelse bør gælde for det pågældende forpligtende samar-
bejde.
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
7
Det overlades til indenrigs- og sundhedsministeren i overensstemmelse
med reglerne i forslaget til lov om forpligtende kommunale samarbejder at
fastsætte eventuelle særlige vilkår – herunder dispensationer fra lovgivnin-
gen – som skal gælde for de enkelte samarbejder vedrørende ø-
kommuner.
Der er udtrykt et stort ønske om folkeafstemning på Fanø om øens fremti-
dige kommunale status. Samtidig har Esbjerg Kommune været afvisende
over for at indgå en samarbejdsaftale med Fanø. Der har i debatten været
uklarhed om de konsekvenser, som en manglende samarbejdsaftale måtte
have for øens fremtidige forhold. For at skabe klarhed over øens fremtidige
forhold er der enighed om, at der gennemføres en folkeafstemning om
sammenlægning eller et forpligtende samarbejde med Esbjerg Kommune.
Der gælder samme frister for kommunens tilbagemelding om denne folke-
afstemning som for de foran nævnte folkeafstemninger.
1) § 3 i forslag til lov om revision af den kommunale inddeling: Ved dannelsen af nye kom-
muner skal det tilstræbes, at de får en sådan størrelse og et sådant omfang, at de befolk-
ningsmæssigt og geografisk danner et hensigtsmæssigt grundlag for en selvstændig vare-
tagelse af de kommunale opgaver. Det skal ligeledes tilstræbes, at der ved dannelsen af
nye kommuner tages hensyn til kulturel og erhvervsmæssig samhørighed, og at der indgår
såvel landområder som byområder i de nye kommuner.
Stk. 2.
Ved dannelsen af nye kommuner skal der tages hensyn til kommu-
nalbestyrelsernes ønsker om kommunesammenlægninger og om indgåelse af aftaler om
forpligtende kommunale samarbejder i medfør af lov om forpligtende kommunale samarbej-
der.
Stk. 3.
Ved dannelsen af nye kommuner skal der tages særligt hensyn til, at
kommunalbestyrelsen i en kommune, der udgør en ø, ikke ønsker at indgå i en kommune-
sammenlægning. Der skal endvidere tages særligt hensyn til, at kommunalbestyrelserne i
de kommuner, der udgør en ø, ønsker at indgå i en kommunesammenlægning, der alene
omfatter kommunerne på øen.
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
8
Bilag 1. Baggrund
Lov om revision af den kommunale inddeling
Det fremgår af forslag til lov om revision af den kommunale inddeling (L
68), at indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at gennemføre en
revision af den kommunale inddeling ved dannelsen af nye kommuner med
virkning fra den 1. januar 2007, og at ministeren senest den 1. juli 2005
udfærdiger en fortegnelse over ændringerne i den kommunale inddeling.
Efter lovforslaget skal det ved dannelsen af de nye kommuner tilstræbes, at
de får en sådan størrelse og et sådant omfang, at de befolkningsmæssigt
og geografisk danner et hensigtsmæssigt grundlag for en selvstændig vare-
tagelse af de kommunale opgaver, ligesom det skal tilstræbes, at der ved
dannelsen af nye kommuner tages hensyn til kulturel og erhvervsmæssig
samhørighed, og at der indgår såvel landområder som byområder i de nye
kommuner.
Ved dannelsen af de nye kommuner skal der tages hensyn til kommunal-
bestyrelsernes ønsker om kommunesammenlægninger og om indgåelse af
aftaler om forpligtende kommunale samarbejder.
Desuden skal der tages særligt hensyn til, at kommunalbestyrelsen i en
kommune, der udgør en ø, ikke ønsker at indgå i en kommunesammen-
lægning, ligesom der skal tages særligt hensyn til, at kommunalbestyrel-
serne i de kommuner, der udgør en ø, ønsker at indgå i en kommunesam-
menlægning, der alene omfatter kommunerne på øen.
Efter lovforslaget skal revisionen af den kommunale inddeling søges gen-
nemført ved hele kommuner, medmindre der foreligger særlige forhold.
Lov om forpligtende kommunale samarbejder
Det fremgår af forslag til lov om forpligtende kommunale samarbejder (L
69), at Indenrigs- og Sundhedsministeren udpeger de grupper af kommu-
ner, hvis kommunalbestyrelser skal samarbejde efter reglerne i denne lov.
Af lovforslaget fremgår bl.a., at ministeren senest den 1. juli 2005 udfærdi-
ger en fortegnelse over de nævnte grupper af kommuner.
Lovforslaget fastsætter, at det vil udpegelsen af grupper af kommuner skal
tilstræbes, at de befolkningsmæssigt og geografisk danner et hensigts-
mæssigt grundlag for varetagelsen af de kommunale opgaver, som samar-
bejdet skal omfatte, ligesom det i lovforslaget er fastsat, at der ved udpe-
gelsen skal tages hensyn til kommunalbestyrelsernes ønsker om at indgå
forpligtende kommunale samarbejder.
Desuden fremgår det af lovforslaget, at der ved udpegelsen af grupper af
kommuner skal tages særligt hensyn til, at kommunalbestyrelsen i en
kommune, der udgør en ø, ønsker at indgå i et samarbejde efter loven,
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
9
ligesom der skal tages særligt hensyn til, at kommunalbestyrelserne i de
kommuner, der udgør en ø, og som ønsker at indgå i en kommunesam-
menlægning, der alene omfatter kommunerne på øen, ønsker at indgå i et
samarbejde efter denne lov.
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2663908_0010.png
10
Bilag 2. Oversigt over det nye kommunale landkort
Kommune
Region Hovedstaden
Københavns Kommune
Frederiksberg Kommune
Ballerup Kommune
Brøndby Kommune
Dragør Kommune
Gentofte Kommune
Gladsaxe Kommune
Glostrup Kommune
Herlev Kommune
Albertslund Kommune
Hvidovre Kommune
Høje Tåstrup Kommune
Ny kommune bestående af Ledøje-Smørum, Stenløse og Øl-
stykke kommuner
Lyngby-Taarbæk Kommune
Rødovre Kommune
Ny kommune bestående af Søllerød og Birkerød kommuner
Ishøj Kommune
Tårnby Kommune
Vallensbæk Kommune
Værløse Kommune
Allerød Kommune
Farum Kommune
Ny kommune bestående af Fredensborg-Humlebæk og Karle-
bo kommuner
Ny kommune bestående af Frederikssund, Slangerup, Skibby
og Jægerspris kommuner
Ny kommune bestående af Frederiksværk og Hundested
kommuner
Ny kommune bestående af Græsted-Gilleleje og Helsinge
kommuner
Helsingør Kommune
Godkendelse
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes med samarbejdsaftale
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes med samarbejdsaftale
Godkendes med samarbejdsaftale
Godkendes med samarbejdsaftale
Sammenlægning med Farum Kommune
Godkendes
Sammenlægning med Værløse Kommune
Opmand
Godkendes med betingelse om afholdelse af folkeaf-
stemning i Uvelse afstemningsområde om tilhørsfor-
hold.
Godkendes
Godkendes
Godkendes med forbehold for, at en løsning for Fre-
densborg-Humlebæk og Karlebo kommuner kan have
konsekvenser for kommunen
Godkendes med betingelse om at modtage Uvelse
afstemningsområde fra Slangerup Kommune, såfremt
folkeafstemning tilsiger dette. Godkendes endvidere
med forbehold for, at en løsning for Fredensborg-
Humlebæk og Karlebo kommuner kan have konse-
kvenser for kommunen.
Godkendes med forbehold for, at en løsning for Fre-
densborg-Humlebæk og Karlebo kommuner kan have
konsekvenser for kommunen.
Godkendes
Ny kommune bestående af Hillerød og Skævinge kommuner
Hørsholm Kommune
Bornholms Kommune
Region Sjælland
Ny kommune bestående af Bramsnæs, Hvalsø og Lejre kom-
muner
Greve Kommune
Ny kommune bestående af Gundsø, Ramsø og Roskilde kom-
muner
Ny kommune bestående af Køge og Skovbo kommuner
Solrød Kommune
Ny kommune bestående af Vallø og Stevns kommuner
Ny kommune bestående af Bjergsted, Gørlev, Hvidebæk, Høng
og Kalundborg kommuner
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2663908_0011.png
11
Ny kommune bestående af Dianalund, Sorø og Stenlille kom-
muner
Ny kommune bestående af Dragsholm, Nykøbing-Rørvig og
Trundholm kommuner
Ny kommune bestående af Fuglebjerg, Fladså, Holmegård,
Næstved og Suså kommuner
Ny kommune bestående af Hashøj, Korsør, Skælskør og Sla-
gelse kommuner
Ny kommune bestående af Haslev, Fakse og Rønnede kom-
muner
Ny kommune bestående af Holbæk, Jernløse, Svinninge,
Tornved og Tølløse kommuner
Ny kommune bestående af Holeby, Højreby, Maribo og Rødby
kommuner
Ringsted Kommune
Ny kommune bestående af Langebæk, Møn, Præstø og Vor-
dingborg kommuner
Ny kommune bestående af Nakskov, Rudbjerg og Ravnsborg
kommuner
Ny kommune bestående af Nykøbing-Falster, Nysted, Nørre
Alslev, Sakskøbing, Stubbekøbing og Sydfalster kommuner
Region Syddanmark
Ny kommune bestående af Assens, Glamsbjerg, Haarby,
Tommerup, Vissenbjerg og Aarup kommuner
Ny kommune bestående af Bogense, Otterup og Søndersø
kommuner
Ny kommune bestående af Broby, Faaborg, Ringe, Ryslinge og
Årslev kommuner
Ny kommune bestående af Egebjerg, Gudme og Svendborg
kommuner
Ny kommune bestående af Ejby, Middelfart og Nørre Aaby
kommuner
Ny kommune bestående af Kerteminde, Langeskov og Munke-
bo kommuner
Ny kommune bestående af Marstal og Ærøskøbing kommuner
Ny kommune bestående af Nyborg, Ullerslev og Ørbæk kom-
muner
Odense Kommune
Ny kommune bestående af Rudkøbing, Sydlangeland og Tra-
nekær kommuner
Ny kommune bestående af Augustenborg, Broager, Gråsten
Nordborg, Sønderborg, Sundeved og Sydals kommuner
Ny kommune bestående af Bov, Lundtoft, Rødekro, Tinglev og
Aabenraa kommuner
Ny kommune bestående af Bredebro, Højer, Løgumkloster, Nr.
Rangstrup, Skærbæk og Tønder kommuner
Ny kommune bestående af Christiansfeld, Kolding, Lunderskov
og Vamdrup kommuner
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Opmand
Godkendes
Godkendes
Opmand
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes med betingelse om at modtage Flødstrup
Sogn fra Ullerslev Kommune, såfremt folkeafstem-
ning tilsiger dette.
Godkendes med betingelse om ø-samarbejdsaftale.
Godkendes med betingelse om afholdelse af folkeaf-
stemning i Flødstrup Sogn om tilhørsforhold.
Godkendes
Godkendes med betingelse om ø-samarbejdsaftale.
Godkendes
Godkendes
Godkendes med betingelse om afholdelse af folkeaf-
stemning i Bevtoft Sogn i Nørre Rangstrup om tilhørs-
forhold.
Godkendes med betingelse om afholdelse af folkeaf-
stemning i Bjerring, Fjelstrup og Hjerndrup sogne om
tilhørsforhold, samt om modtagelse af Øster Starup
og Vester Nebel sogne fra Egtved Kommune, såfremt
folkeafstemning tilsiger dette.
Godkendes med betingelse om at modtage Bevtoft
Sogn fra Nørre Rangstrup Kommune samt Bjerring,
Fjelstrup og Hjerndrup sogne fra Chr.feld Kommune,
såfremt folkeafstemning tilsiger dette.
Godkendes
Godkendes med forbehold for, at en løsning for Give
kan have konsekvenser for kommunen.
Godkendes med betingelse om afholdelse af folkeaf-
stemning i Grimstrup Sogn om tilhørsforhold.
Godkendes med betingelse om at modtage Grimstrup
Ny kommune bestående af Gram, Haderslev og Vojens kom-
muner
Ny kommune bestående af Rødding, Brørup, Holsted og Vejen
kommuner
Ny kommune bestående af Billund og Grindsted kommuner
Ny kommune bestående af Blaabjerg, Blåvandshuk, Helle,
Varde og Ølgod kommuner
Ny kommune bestående af Bramming, Esbjerg og Ribe kom-
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2663908_0012.png
12
mune
Fanø Kommune
Ny kommune bestående af Børkop, Egtved, Give, Jelling og
Vejle kommuner
Sogn fra Helle Kommune, samt Fanø Kommune,
såfremt folkeafstemningerne tilsiger dette.
Godkendes med betingelse om afholdelse af folkeaf-
stemning i hele kommunen om tilhørsforhold.
Opmand fsva. Give Kommune. Godkendelse af
kommunen forudsætter endvidere afholdelse af fol-
keafstemning i Øster Starup og Vester Nebel sogne i
Egtved Kommune, samt modtagelse af Grejs Sogn
fra Tørring-Uldum Kommune, såfremt folkeafstem-
ning tilsiger dette.
Godkendes
Fredericia Kommune
Region Midtjylland
Ny kommune bestående af Brædstrup, Gedved og Horsens
kommuner
Ny kommune bestående af Hedensted, Juelsminde og Tørring-
Uldum kommuner
Ny kommune bestående af Nørre Snede, Brande og Ikast
kommuner
Ny kommune bestående af Aulum-Haderup, Herning, Trehøje
og Aaskov kommuner
Ny kommune bestående af Egvad, Ringkøbing, Skjern og Vi-
debæk kommuner
Holmsland Kommune
Ny kommune bestående af Holstebro, Ulfborg-Vemb og Vinde-
rup kommuner
Ny kommune bestående af Lemvig og Thyborøn-Harboøre
kommuner
Ny kommune bestående af Struer og Thyholm kommuner
Ny kommune bestående af Ebeltoft, Midtdjurs, Rosenholm og
Rønde kommuner
Ny kommune bestående af Galten, Hørning, Ry og Skander-
borg kommuner
Ny kommune bestående af Gjern, Silkeborg Them og Kjellerup
kommuner
Ny kommune bestående af Grenå, Nørre-Djurs, Rougsø og
Sønderhald Øst
Ny kommune bestående af Hadsten, Hinnerup og Hammel
kommuner
Godkendes med betingelse om afholdelse af folkeaf-
stemning i Voerladegård og Sdr. Vissing sogne i
Brædstrup Kommune.
Godkendt med betingelse om afholdelse af folkeaf-
stemning i Grejs Sogn i Tørring-Uldum Kommune.
Opmand
Godkendes med forbehold for, at en løsning for
Ikast/Brande/Nørre-Snede kommuner kan have kon-
sekvenser for kommunen.
Godkendes. Sammenlægning med Holmsland.
Sammenlægning med ny kommune bestående af
Egvad, Ringkøbing, Skjern og Videbæk
Godkendes med betingelse om folkeafstemning i
Mogenstrup afstemningsområde i Vinderup Kommu-
ne.
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes med betingelse om at modtage Voerla-
degård og Sdr. Vissing sogne fra Brædstrup Kommu-
ne, såfremt folkeafstemning tilsiger dette.
Godkendes med forbehold for, at en løsning for
Ikast/Brande/Nørre-Snede kommuner kan have kon-
sekvenser for kommunen
Godkendes
Godkendes med forbehold for, at en løsning for
Hvorslev Kommune med tilgrænsende områder i
Langå Kommune kan have konsekvenser for kom-
munen.
Godkendes med forbehold for, at en løsning for
Hvorslev Kommune med tilgrænsende områder i
Langå Kommune kan have konsekvenser for kom-
munen.
Godkendes
Godkendes med betingelse om ø-samarbejdsaftale.
Godkendes
Godkendes med betingelse om folkeafstemning i
Vestfjends i Fjends Kommune, samt modtagelse af
Gedsted skoledistrikt fra Aalestrup Kommune, så-
fremt folkeafstemning tilsiger dette, samt med forbe-
hold for, at en løsning for Hvorslev Kommune kan
have konsekvenser for kommunen.
Opmand
Godkendes med betingelse om at modtage Mogen-
strup afstemningsområde fra Vinderup Kommune og
Vestfjends fra Fjends Kommune, såfremt en folkeaf-
stemning tilsiger det.
Ny kommune bestående af Langå, Nørhald, Purhus og Ran-
ders kommuner og Sønderhald Vest samt Havndal-området fra
Mariager Kommune
Odder Kommune
Samsø Kommune
Århus Kommune
Ny kommune bestående af Bjerringbro, Fjends, Karup, Møl-
drup, Tjele og Viborg kommuner
Hvorslev Kommune
Ny kommune bestående af Sallingsund, Skive, Spøttrup og
Sundsøre kommuner
INU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 13: Relevant materiale om indenrigsområdet, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2663908_0013.png
13
Region Nordjylland
Ny kommune bestående af Mariager (ekskl. Havndal), Arden,
Hadsund og Hobro kommuner
Ny kommune bestående af Hanstholm, Thisted og Sydthy
kommuner
Morsø Kommune
Ny kommune bestående af Aalestrup, Farsø, Løgstør og Aars
kommuner)
Godkendes med betingelse om at modtage Hvilsom
skoledistrikt fra Aalestrup Kommune, såfremt folkeaf-
stemning tilsiger dette. Godkendes endvidere med
forbehold for, at en løsning for Nørager Kommune
kan have konsekvenser for kommunen.
Godkendes
Godkendes
Godkendes med betingelse om folkeafstemning i
Hvilsom skoledistrikt og Gedsted skoledistrikt i Aale-
strup Kommune. Godkendes endvidere med forbe-
hold for, at en løsning for Nørager Kommune kan
have konsekvenser for kommunen.
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes
Godkendes med betingelse om ø-samarbejdsaftale.
Opmand fsva. Nørager Kommuner
Ny kommune bestående af Brovst, Fjerritslev, Pandrup og
Aabybro kommuner
Ny kommune bestående af Brønderslev og Dronninglund
kommuner
Ny kommune bestående af Frederikshavn, Skagen og Sæby
kommuner
Ny kommune bestående af Hals, Nibe, Sejlflod og Aalborg
kommuner
Ny kommune bestående af Hirtshals, Hjørring, Løkken-Vrå og
Sindal kommuner
Læsø Kommune
Ny kommune bestående af Nørager, Skørping og Støvring
kommuner