Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del Bilag 158
Offentligt
Fasttrack - Vejen frem på overhalingsbanen eller endnu et tiltag, der overhaler god
forvaltningsskik indenom?
Åbent brev til udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek
Juli 2023
Kære Kaare Dybvad Bek
For 4 måneder siden, midt i februar måned, kom det frem, at Udlændinge- og Integrationsministeriet
har iværksat tiltag, som kan medvirke til at nedbringe sagsbehandlingstiden for statsborgerskabssager.
Det var foreningen Fair Statsborgerskab! til at begynde med glad for, da sagsbehandlingstiden hos
indfødsretskontoret på op til 26 måneder på daværende tidspunkt, og en samlet procestid for en
ansøgning fra start til slut på ofte over 36 måneder, er uacceptabelt lang!
Fasttrack-ordningen viser sig imidlertid at håndtere verserende sager i en tilfældig rækkefølge. I et svar
til et udvalgsspørgsmål skriver ministeren: “Jeg mener som udgangspunkt, at ansøgningerne om dansk
statsborgerskab ud fra en lighedsbetragtning skal behandles i den rækkefølge, som de modtages i.
Men jeg er også åben for at se på, om der kan være en gevinst for sagsbehandlingen og
sagsbehandlingstiden, hvis nogle sager får en hurtigere vej gennem systemet.”
I en telefonsamtale, som foreningens forperson havde med en tidligere ledende medarbejder på
Indfødsretskontoret i slutningen af februar, blev vi forsikret om, at man selvfølgelig som udgangspunkt
ville bibeholde den kronologiske behandling af sagerne. Her fik vi at vide, at behandlingen af
fasttrack-sager var nået til ansøgninger, der var indgivet i juni 2021.
Igennem de seneste to måneder har vi dog set sager blive færdigbehandlet på indfødsretskontoret,
som har været indgivet i hhv. september, oktober og endda i starten af november 2022! Mens andre
ansøgere, som indgav deres ansøgning i marts eller april 2021, fortsat venter på en afgørelse.
De facto ser vi altså sagsbehandlingstider på mellem 8 og 27 måneder! Tålmodigheden hos de
borgere, der står bag de ældre ansøgninger, er ved at slippe op. Frustrationen breder sig, når de ser, at
andre personer med lignende sager tilfældigvis kommer i overhalingsbanen, og muligvis helt i mål et år
eller halvandet år før dem.
Når man ser de få tilgængelige oplysninger, de vidt spredte afgørelser, og de svar ansøgerne får ved
telefonisk henvendelse til kontoret, virker enhver form for saglig forvaltning til at være tilsidesat.
Diskontinuiteten virker til at have taget over. Vi har talt med borgere, der ved telefonisk henvendelse til
kontoret ordret har fået at vide, at “det er lidt af et lotteri”, og at de dataudtræk, der blev foretaget for at
lokalisere sagerne, der falder under fasttrack-ordningen, kan være fejlbehæftede. Kategorierne, som er
nævnt i udvalgsbilaget, virker tilfældige og ikke gældende for alle. Når ministeren i orienteringen til
udvalget udtaler, at “en hurtig afvikling af en betydelig mængde sager af lettere karakter vil have en
væsentlig betydning for den samlede sagsbehandlingstid til gavn for alle øvrige sager”, føler ansøgere
fra starten af 2021 sig tilsidesat, overset og nedprioriteret. Deres sager venter fortsat på behandling, og
mange har nu ligget og ventet i langt over 2 år.
Vi kan se det positive i tiltag om at nedbringe den gennemsnitlige sagsbehandlingstid, men vi appellerer
inderligt til en mere fair behandling, der ikke sætter de ældste ansøgninger ud på et sidespor, hvor de
ligger og venter i endnu længere tid. De ansøgere, der er optaget på et kommende lovforslag, efter en
kortere sagsbehandlingstid, er taknemmelige for det, men har stor empati for dem, der fortsat venter.
Hvis ikke sagerne fra de første tre kvartaler i 2021 bliver færdigbehandlet inden august 2023, vil de
tidligst kunne optages på aprillovforslag 2024 - og dermed vil ansøgerne tidligst kunne opnå dansk
statsborgerskab til efterår 2024. De vil altså have ventet samlet i over 3 år, og op til 3�½ år.