Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del Bilag 154
Offentligt
2732584_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om kritik af Danmark fra FN’s Menneskerettighedskomité
1.
FN’s Menneskerettighedskomité fandt ved ikke retligt bindende udtalelse af 30.
november 2022 i sagen J.S.K.N. mod Danmark (Klagesag nr. 2754/2016), at Dan-
marks behandling af klagerens ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturali-
sation udgjorde en krænkelse af forbuddet mod forskelsbehandling i artikel 26 i
FN’s konvention om borgerlige og politiske rettigheder (herefter ICCPR), idet klage-
ren ikke havde fået en begrundelse for Indfødsretsudvalgets afslag på dispensation.
2.
Den konkrete sag vedrører borgeren, J.S.K.N., der den 27. oktober 2015 blev
meddelt afslag på sin ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation, da
han ikke opfyldte betingelserne om danskkundskaber og indfødsretsprøven, og da
Folketingets Indfødsretsudvalg havde meddelt ham afslag på dispensation fra be-
tingelserne. Det fremgik af afslaget bl.a., at beslutninger truffet af Folketingets Ind-
fødsretsudvalg ikke kan påklages til anden myndighed.
J.S.K.N. påklagede afslaget til FN’s Menneskerettighedskomité den 10. marts 2016
med henvisning til, at afslaget var i strid med forbuddet mod diskrimination i artikel
26 i ICCPR.
3.
FN’s Menneskerettighedskomité fandt indledningsvist, at komitéen kunne afgive
udtalelse i sagen, selvom Danmark havde anført, at J.S.K.N. havde mulighed for at
indbringe sagen for de nationale domstole og dermed ikke havde udtømt sine na-
tionale retsmidler. Komitéen lagde dog vægt på, at sagen ifølge afslaget ikke kunne
påklages, og at der ikke fremgik en begrundelse fra Indfødsretsudvalgets behand-
ling af sagen, hvorfor J.S.K.N. ifølge komitéen ikke havde et fornødent grundlag for
at indbringe sagen for domstolene.
4.
Menneskerettighedskomitéen vurderede derefter, at det var i strid med forbud-
det mod forskelsbehandling i artikel 26 i ICCPR, når J.S.K.N. på trods af sin PTSD-
diagnose ikke blev meddelt dispensation for betingelserne om danskkundskaber og
indfødsretsprøven, allerede fordi der ikke blev givet en begrundelse. Menneskeret-
tighedskomitéen lagde i den forbindelse vægt på, at når der ikke gives en begrun-
delse, er det ikke godtgjort, at der ved Udlændinge- og Integrationsministeriets af-
slag er lagt vægt på rimelige og saglige hensyn, der skulle begrunde forskelsbehand-
ling.
Side
1/3
3. juli 2023
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2016 - 3463
2356629
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 154: Orientering om kritik af Danmark fra FN's Menneskerettighedskomité
På baggrund af kritikken anføres det af Menneskerettighedskomitéen, at Danmark
skal foretage en effektiv udbedring, herunder en passende godtgørelse og en for-
nyet behandling af den pågældendes ansøgning, og at Danmark skal undgå lignende
krænkelser i fremtiden. Endelig skal kritikken offentliggøres på dansk.
5.
Regeringen har den 30. maj 2023 afvist kritikken fra FN’s Menneskerettigheds-
komité under henvisning til bl.a., at J.S.K.N. ikke har udtømt sine nationale retsmid-
ler.
Det bemærkes herved, at Højesteret i dom af 13. september 2013 har fastslået, at
en ansøger, der ikke er blevet optaget på en lov om indfødsretsmeddelelse, ved
domstolene kan få prøvet, om Danmarks internationale forpligtelser er krænket, og
om ansøgeren har krav på erstatning eller anden godtgørelse. Der kan derimod ikke
ske domstolsprøvelse af påstande om, at ansøgeren skal meddeles dansk statsbor-
gerskab ved lov.
Det bemærkes til støtte herfor, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol på
baggrund heraf tidligere har afvist at realitetsbehandle en sag (Nazari
mod Dan-
mark, ansøgning nr. 64372/11)
med den begrundelse, at de nationale retsmidler
ikke var udtømte, idet klageren kunne indbringe sagen for de danske domstole.
6.
Regeringen har også afvist kritikken med henvisning til, at begrundelseskravet
ikke er tilsidesat.
Det bemærkes i denne forbindelse, at Højesteret ved dom af 9. maj 2017 i en lig-
nende sag har fastslået, at en begrundelse, hvori det fremgår, at kravet om doku-
mentation for danskkundskaber mv. ikke var opfyldt, samt at indfødsretsudvalget
ikke har fundet grundlag for at dispensere fra kravene, udgør en tilstrækkelig be-
grundelse.
Hertil kommer, at J.K.S.N. – via de danske domstole – har adgang til at få prøvet
spørgsmålet om, hvorvidt der i den konkrete sag var afgivet en tilstrækkelig begrun-
delse for afslaget på sin ansøgning om indfødsrets og på sin ansøgning om dispen-
sation fra kravene om danskkundskaber m.v.
7.
Regeringen har endeligt afvist at foretage en passende udbedring og godtgørelse,
da Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke har fundet anledning til at genop-
tage sagen på det foreliggende grundlag.
Det bemærkes, at det er muligt for J.K.S.N. at anmode Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet om genoptagelse af sagen, hvis der foreligger nye væsentlige oplys-
ninger af relevans for sagen.
8.
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil i forlængelse af orienteringen offent-
liggøre Menneskerettighedskomiteens udtalelse af 30. november 2022 og regerin-
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 154: Orientering om kritik af Danmark fra FN's Menneskerettighedskomité
gens svar af 30. maj 2023 på sin hjemmeside (uim.dk). I lyset af udbredelsen af en-
gelskkundskaber i Danmark finder regeringen det ikke nødvendigt at foranstalte
udtalelsen oversat til dansk.
Kaare Dybvad Bek
/
Nicolai Holm Larsen
Side
3/3