Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del Bilag 138
Offentligt
2725501_0001.png
Christian Bennekou Matthiesen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Christina Hjorth Korup <[email protected]>
16. december 2021 15:39
UIM Hovedpostkasse; Thomas Kamuk
Nicolai Holm Larsen; Sigrid Walsøe Sørensen; Susanne Hyldelund; Berlin, Polok
(INTERNAL) DL
Berlin (Bern sideakkr.): Afdækning af andre landes erfaringer med screening for
ansøgere med antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab -
svar på instruktion (UM id: 3954078)
Berlin (Bern sideakkr.): Afdækning af andre landes erfaringer med screening for ansøgere
med antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab
F2: 2018-45944
Ambassaden har modtaget følgende skriftlige svar fra statssekretariatet for migration, der her følger i
ambassadens oversættelse:
Ja, de foreliggende spørgsmål er fortsat gyldige, men anvendes naturligvis ikke altid 1:1.
Interviewerne tilpasser deres spørgsmål efter en individuel vurdering.
Forfatningens værdier er i princippet altid i fokus ifm. en ansøgning. Flertallet af ansøgningerne giver
på dette tidspunkt i forløbet imidlertid ikke anledning til at betvivle ansøgerens demokratisk-
retsstatslige sindelag. I så fald burde spørgsmålene vedr. den demokratiske opfattelse udvides og
suppleres. I denne sammenhæng er det særligt spørgsmålene vedr. statens voldsmonopol (dvs. ingen
ret til selvjustits), den fri selvbestemmelsesret (dvs. ingen tvang hvad angår ægteskabsindgåelse eller
udvælgelse af ægtefælle samt det frie valg vedr. trosretning for personer over 16 år), der kan kaste
lys over en ansøger. En eventuel tvivl om ansøgerens kvalifikation til at blive tildelt indfødsret opstår
dog i reglen inden den personlige samtale. Eksempelvis kan en ansøger allerede i skoletiden være
blevet opført som voldelig. Yderligere indhentning af information hos skolemyndighederne vil evt.
supplere disse oplysninger. Derudover kan politiet være i besiddelse af sagsforhold, der falder ind
under ungdomskriminalitet. Ansøgeren vil i så fald få lejlighed til at udtale sig om disse hændelser.
Ofte findes der hos ægtefolk henvisninger til vold i hjemmet, selvom det dog også observeres, at de
potentielle ofre hyppigt tilbagetrækker deres politianmeldelser. I sjældne tilfælde modtager
indfødsretsmyndighederne kritiske bemærkninger fra efterretningstjenesten vedr. en ansøgers
aktiviteter i sammenhæng med en organisation med tvivlsom retsstatslighed. I alle disse tilfælde skal
indfødsretsmyndighederne foretage en uddybende afklaring.
I rammen af den forenklede proces for tildeling af indfødsret udspørges ansøgeren med grundlag i de
foreliggende spørgsmål. Svarene kan eventuelt nedskrives og indrapporteres til statssekretariatet for
migration. Hver af de schweiziske kantoner har selvstændig beføjelse til at foretage disse interviews
og har i reglen sin egen organisatoriske struktur, så derfor kan fremgangsmåden være forskellig,
afhængig af intervieweren. Således kan også interviewerens baggrund, skoling og funktion divergere,
fx en politimyndighed, forvaltningsmedarbejder, medlem af en parlaments- eller
regeringskommission.
Det er de enkelte kantoner og sogn, der har ansvaret for fastlæggelsen af reglerne for gennemførelsen
af interviews. Inden for den forenklede fremgangmåde er staten udelukkende opdragsgiver. Inden for
den regulære fremgangsmåde arbejder kantonerne i udstrakt grad selvstændigt fsva. prøvelsen af
integrationskriterierne.
Omstændighederne vedr. tildeling af indfødsret i Schweiz er gengivet i flere medier, se bl.a. Schweizer
Fernsehen fra den 5.8.2021: «Wie
Schweizer Gemeinden heute einbürgern»
(«hvordan sogne i
Schweiz tildeler indfødsret»): SRF News - Play SRF (et 4 minutters klip om en sag fra 2000, hvor
talrige ansøgere blev afvist pr. folkeafstemning, men en domstol omgjorde disse beslutninger og
forbød denne fremgangsmåde. På den baggrund opstod den model, som findes i dag) eller i DOK
serien fra 2020: Schweizer machen:
DOK mit Audiodeskription - Schweizer machen mit
Audiodeskription
(Staffel 1, Folge 4) - Play SRF) (43 minutters reportage, hvor man følger tre
forskellige ansøgere, også til deres interviews).
1
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Notat om individuelle samtaler og individuel behandling
2725501_0002.png
Statssekretariatet for migration informerer desuden om processen for tildeling af statsborgerskab på
sin hjemmeside,
How do I become a Swiss citizen? (admin.ch).
Her er også forskellen på den
forenklede og den regulære fremgangsmåde forklaret.
Kilde: Urs Fischli, chef for indfødsret i statssekretariet for migration under det schweiziske justits- og
politidepartement.
Berlin / Christina Hjorth Korup
From:
Sigrid Walsøe Sørensen <[email protected]>
Sent:
11. november 2021 16:30
To:
Christina Hjorth Korup <[email protected]>; Berlin <[email protected]>
Cc:
[email protected]; [email protected]; Nicolai Holm Larsen <[email protected]>
Subject:
Supplerende spørgsmål: Berlin (Bern sideakkr.): Afdækning af andre landes erfaringer med screening for
ansøgere med antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab - svar på instruktion (UM id:
3954078)
Supplerende spørgsmål vedrørende afdækning af andre landes erfaringer med screening for ansøgere
med antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab. Opfølgning på tidligere
instruktion af 12. december 2018. Frist den 1. december 2021.
Til brug for udarbejdelsen af en redegørelse på indfødsretsområdet, skal Udlændinge- og
Integrationsministeriet bl.a. afdække erfaringer i Schweiz med screening for ansøgere med
antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab.
På vegne af Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodes på den baggrund om supplerende
oplysninger vedrørende Schweiz i form af svar på nedenstående spørgsmål vedr. erfaringer med
screening for antidemokratiske holdninger før tildeling af statsborgerskab i forlængelse af tidligere
landehøring af 12. december 2018 (vedhæftes).
De supplerende spørgsmål er som følger:
“The Danish Ministry of Immigration and Integration kindly asks for information regarding
the legislation and procedures for screening an applicant’s sentiment on various matters,
such as anti-democratic sentiments, when granting nationality by naturalisation. Your
response is to be part of a report submitted by the Danish Ministry of Immigration and
Integration to the Danish Parliament on possible implementation of national procedures
concerning screening. Your reply can be submitted to the Danish Parliament
confidentially, if this is necessary.
The Danish Ministry of Immigration and Integration would particularly like in-formation
regarding the following questions:
-
From which questions in the [attached] questionnaire (received January 2019 in
connection with former hearing on information regarding screening) are anti-
democratic sentiments often identified? And are the questions the same now as in
2019?
Can this process be further exemplified?
Are the interviewers specially trained to conduct these interviews?”
-
-
Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsker at modtage oplysningerne senest onsdag den 1.
december 2021. Svaret bedes sendt direkte til Udlændinge- og Integrationsministeriet
([email protected])
og
[email protected]
i kopi til
[email protected]
og undertegnede.
Spørgsmål vedrørende instruktionen kan rettes til Thomas Kamuk ([email protected]) eller Nicolai Holm
Larsen i Udlændinge- og Integrationsministeriet (61 98 34 87 eller
[email protected]).
_______________________________________________________
2
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Notat om individuelle samtaler og individuel behandling
2725501_0003.png
SIGRID WALSØE SØRENSEN /
[email protected]
SPECIALKONSULENT / FOLKERET OG MENNESKERET
DIREKTE +45 3392 0345 / MOBIL +45 3121 5646
UDENRIGSMINISTERIET
ASIATISK PLADS 2 / DK-1448 KØBENHAVN K
TLF. +45 3392 0000 /
WWW.UM.DK
SÅDAN BEHANDLER VI PERSONOPLYSNINGER
Please consider the environment before printing this message
Fra:
Christina Hjorth Korup <[email protected]>
Sendt:
23. januar 2019 13:25
Til:
UIM Hovedpostkasse <[email protected]>; Signe Brink <[email protected]>; Thomas Viskum Lytken Larsen
<[email protected]>; JTFM <[email protected]>
Cc:
Søren Halskov <[email protected]>; Jeppe Sunddal Conradsen <[email protected]>; Lone Skak-Nørskov
<[email protected]>; Jesper Fritz Schou-Knudsen <[email protected]>; Rasmus Fries Sørensen <[email protected]>; Alexandra
Christine Johansen <[email protected]>; Stefan Wolf Clausen <[email protected]>; Tobias Pichard Christensen
<[email protected]>; Thomas Vikner <[email protected]>; Peter Skøtt <[email protected]>; Christian Vogel
<[email protected]>; Bertel Dons Christensen <[email protected]>; Peter Röhreke Toftlund <[email protected]>; Dan
Brømsøe Termansen <[email protected]>; Marlene Vincentz Jensen <[email protected]>; Nicolai Holm Larsen
<[email protected]>;
[email protected];
Friis Arne Petersen <[email protected]>; Berlin, Indberetning <[email protected]>
Emne:
Berlin (Bern sideakkr.): Afdækning af andre landes erfaringer med screening for ansøgere med
antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab - svar på instruktion (UM id: 3954078)
Berlin (Bern sideakkr.): Afdækning af andre landes erfaringer med screening for ansøgere med antidemokratiske
holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab
Ref. JTFM-instruktion af 12.12.2018
Nedenfor følger besvarelsen for Schweiz, som er modtaget af chefen for den schweiziske justits- og
politidepartement, Michael Heckendorn, og oversat til dansk v. ambassaden.
Besvarelsen fra Tyskland følger snarest muligt.
1) Does Switzerland have any legislation or other procedures for screening an applicant’s sentiment on various
matters, such as anti-democratic sentiments, when granting a nationality by naturalisation? Which international
obligations regulate acquisition of nationality by naturalisation in the country?
Screening af ansøgeres sindelag og værdiholdninger, som er uforenelige med den schweiziske grundlov, foretages
under en personlige samtale i rammerne af ansøgningsproceduren. For myndighederne er det afgørende, at der
anvendes alment gyldige principper om en retsstatslig korrekt og fair fremgangsmåde. Internationale forpligtelser,
som ville gå længere end principperne i den schweiziske retsorden, er man ikke bekendt med og er ikke styrende.
Der henvises til diverse dokumenter (factsheet retsgrundlag og praksis, respekt for værdier i grundloven, spørgsmål
til screening af en ansøgers sindelag, se vedlagte originaldokumenter).
2) How is the nationality acquired by naturalization (administrative or by the parliament passing a bill like in
Denmark)? If administrative procedure; is it an administrative employee who assesses an applicant’s
sentiment and can this assessment be a decisive factor in the overall question of granting nationality?
Statsborgerskabsretten i Schweiz indeholder tre led. Der kræves billigelse fra det føderale niveau, fra
bopælskantonen og i visse tilfælde fra bopælssognet. På alle niveauer sker naturalisation i henhold til principperne
for retsstatslig forvaltningsskik. Dette indebærer, at tildeling af indfødsret i sidste ende er en administrativ afgørelse
og udstedes i form af en bestemmelse, der kan anfægtes. Kantonerne (eller sognene) er fritstillet fsva.
organiseringen og fastlæggelsen af de indfødsretsmyndigheder, der skal være ansvarlige for processen (myndighed
inden for den udøvende magt, den lovgivende magt eller en kommission). Afgørelsen skal dog kunne afprøves ved
3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Notat om individuelle samtaler og individuel behandling
2725501_0004.png
domstolene og skal i tilfælde af en afvisning kunne underkastes en retlig begrundelse. Afgørelsen må ikke være
diskriminerende, indeholde retlige skævheder eller være vilkårlig. Uddybende informationer om forløbet findes på
følgende side (på tysk):
https://www.sem.admin.ch/sem/de/home/themen/buergerrecht/einbuergerung.html
3) If any legislation or other procedures for screening an applicant’s sentiment, what specific sentiments are
screened and assessed (anti-democratic or others)? What type of questions are asked/addressed
(examples)? In addition, how is this information provided, for example through interviews, questionnaires,
background checks, social medias, observations from public fora etc., and are all applicants screened or is it
only a limited number of applicants based on spot checks? In addition, the Ministry kindly asks to provide
information on how the information from screenings is included in the overall question of granting a
nationality and how the results from screenings are weighed against the additionally requirements for
acquiring nationality by naturalisation? In addition, is the result of a screening based on a specific and
individual assessment on each applicant (estimations)?
Indholdet af de spørgsmål, som stilles i den personlige samtale, fremgår af de vedlagte bilag. Svarere noteres og
danner basis for afgørelsen om tildeling eller afvisning af indfødsret. Hvis der ved domstolene indbringes en klage
over afgørelsen, bliver disse notater inddraget. Det afgørende dokument ved sager om forenklet naturalisation er
den undersøgelsesrapport, som kantonerne udarbejder på vegne af det føderale niveau. Skabelonen for en sådan
undersøgelsesrapport findes her (på tysk):
https://www.sem.admin.ch/dam/data/sem/rechtsgrundlagen/weisungen/buergerrecht/mustererhebungsbericht-
d.pdf )
4) Finally, is it possible to start a case on deprivation of nationality if it – after the granting – turns out that the
applicant is of another sentiment than the one concluded during the acquisition process, or if the applicant
simply has changed his/her opinions afterwards?
Tidspunktet for en holdningsytring, der modsætter sig naturalisation, er her afgørende. Sker det inden eller under en
løbende ansøgningsprocedure, dvs. før myndighederne har truffet deres afgørelse, kan det ske ved henvisning til
bekæmpelse af misbrug, jf. art. 36 i indfødsretslovgivningen (procedure om ugyldighed). Sker holdningsytringen
først efter tildeling af schweizisk statsborgerskab, skal myndighederne handle på baggrund af art. 42 (annullering).
Se også vedlagte bilag, som er et tekstuddrag om fratagelse af statsborgerskab for terroristiske krigere.
Ambassaden Berlin / Christina Hjorth Korup
4
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Notat om individuelle samtaler og individuel behandling
2725501_0005.png
Christian Bennekou Matthiesen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Anders Sjöström <[email protected]>
1. december 2021 17:16
Udlændinge-og Integrationsministeriet; Thomas Kamuk
Nicolai Holm Larsen; Sigrid Walsøe Sørensen; René Dinesen; Vienna,
Sagsbehandlere (INTERNAL) DL
Wien: Svar på instruktion: Supplerende spørgsmål vedrørende afdækning af andre
landes erfaringer med screening for ansøgere med antidemokratiske holdninger
mv. før tildeling af statsborgerskab
Genfremsendes for god ordens skyld, idet der var en fejl i overskriften i den tidligere fremsendte
indberetning.
Mvh,
Anders Sjöström
From:
Anders Sjöström <[email protected]>
Sent:
01 December 2021 17:12
To:
Udlændinge-og Integrationsministeriet; Thomas Kamuk <[email protected]>
Cc:
Nicolai Holm Larsen <[email protected]>; Sigrid Walsøe Sørensen <[email protected]>; René Dinesen
<[email protected]>; Vienna, Sagsbehandlere (INTERNAL) DL <[email protected]>
Subject:
Wien: Svar på instruktion: Supplerende spørgsmål vedrørende afdækning af andre landes
erfaringer med screening for ansøgere med antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af
statsborgerskab
Wien: Svar på instruktion: Supplerende spørgsmål vedrørende afdækning af andre landes
erfaringer med screening for ansøgere med antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af
statsborgerskab
Ref. JTFM-instruktion af 11. november 2021
F2-sagsnummer: 2018-45944 (journaliseres efterfølgende)
Ambassaden har modtaget et skriftligt svar på tysk fra det østrigske indenrigsministerium, BMI, der er
den ressortansvarlige myndighed. Amb.bem.: der er fsva. svarene neden for tale om ambassadens
uofficielle oversættelse:
1. “The Danish Ministry of Immigration and Integration kindly asks for information regarding the legislation
and procedures for screening an applicant’s sentiment on various matters, such as anti-democratic
sentiments, when granting nationality by naturalisation.
[…] Jf. § 10 i statsborgerskabsloven (ty: StbG) er der bl.a. et udtrykkeligt krav om, at ansøgeren skal have en
positiv indstilling over for Østrig. Dette omfatter (også) ansøgerens politiske overbevisning. Dette skal
særligt sikre, at personer med antidemokratiske holdninger ikke optages i det østrigske statsforbund.
Såfremt en ansøger derfor måtte have en antidemokratisk holdning, skal den ansvarlige myndighed
(delstatskompetence, amb.bem.) foretage en konkret vurdering heraf. Herefter kan myndigheden, under
samtidig hensyntagen til den pågældende ansøgers samlede adfærd, beslutte, at afvise ansøgerens
ansøgning om statsborgerskab - selv hvis den pågældende ansøger ikke måtte være blevet dømt for en
(administrativ eller) strafferetlig forseelse. […]
-
-
-
Can Austria elaborate on how the applicants are tested through inter-views and tests and how
anti-democratic sentiments thereby are uncovered?
Can this be further exemplified through the questions posed to the applicants and the
subsequent processing of the application?
Are the interviewers specially trained to conduct these interviews?”
1
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Notat om individuelle samtaler og individuel behandling
2725501_0006.png
Hvis den pågældende person allerede måtte være blevet dømt for en (administrativ eller)
strafferetlig forseelse, så vil dette grundlæggende være til hinder for en tildeling af det
østrigske statsborgerskab, […]. Såfremt der ikke foreligger en dom, men den ansvarlige
(statsborgerskabs)myndighed alligevel formoder, at den pågældende person har
antidemokratiske holdninger, så vil myndigheden skulle afdække disse forhold nærmere.
Karakteren af spørgsmålene, der stilles til en ansøger, afhænger af den konkrete sag (hhv. af
karakteren af den antidemokratiske holdning). Interviewsene gennemføres regelmæssigt af
erfarne medarbejdere i den ansvarlige myndighed. Afhængigt af den specifikke sag kan det
også være nødvendigt at inddrage informationer / erkendelser fra andre
(sikkerheds)myndigheder (fx ved mistanke om at den pågældende ansøger har forbindelser til
terrororganisationer). I sådanne tilfælde vil forhøret af ansøgeren blive gennemført af
specialuddannede medarbejdere.
2. Følgende kan oplyses om de lovmæssige forudsætninger mv. for tildeling af statsborgerskab:
General information
Caution
The granting of Austrian citizenship
always
requires that the
general conditions for
naturalisation
be met and an
application for naturalisation
be submitted. Only then is it possible
for
citizenship to be granted on the basis of a legal entitlement
or
on the basis of discretionary power.
The other conditions for granting citizenship are determined by whether the citizenship is granted on
the basis of a
legal entitlement
or whether the decision is at the
discretion
of the competent
authority.
Requirements
at least
10 years
of lawful and uninterrupted
residence
in Austria, including at
least
5 years
under an
residence permit;
derogations from this condition exist in cases
where
citizenship is granted on the basis of a legal entitlement
(to persons who are in
possession of EU/EEA citizenship, amongst other persons);
irreproachable integrity;
o
no criminal convictions handed down by a court;
o
no pending criminal proceedings (either domestic or foreign);
o
no serious administrative offences of particular gravity;
the person has sufficient resources to support himself/herself;
o
proof that the person has stable and regular resources of their own from employment,
income, statutory maintenance claims or insurance benefits for an average of 36 months
during the last 6 years prior to the date of application, whereby the last 6 months of the
period claimed must be immediately prior to the date of application;
knowledge of German and basic knowledge of the democratic system and the fundamental
principles derived from it and of the history of Austria and the province concerned;
o
proof by means of a written test, unless one of the exceptions apply (e.g. German
mother tongue, minority, school attendance achieving a pass mark in German);
positive attitude towards the Republic of Austria and guarantee that the person does not pose a
threat to public peace, order and security;
no existing ban on residence and no
pending
removal procedure;
no return decision;
no return decision by another EU/EEA State or Switzerland;
no expulsion within the last 18 months;
no close relationship with an extremist or terrorist group;
the person has, in principle, lost his or her previous nationality;
The granting of citizenship must not
o
significantly affect the international relations of the Republic of Austria or
o
harm the interests of the Republic of Austria.
Competent authority:
The citizenship department of the
Regional Government office
concerned.
Further links
Mein Österreich – Preparation for Citizenship (→ BMEIA)
Naturalisation and Citizenship (→ City of Vienna)
List of expert witnesses and court interpreters (→ BMJ)
Legal basis
2
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Notat om individuelle samtaler og individuel behandling
2725501_0007.png
section
10 Staatsbürgerschaftsgesetz 1985
(StbG)
Kilde: Ambassaden har modtaget et skriftligt svar fra kontorchef Renate Dissauer i det østrigske
indenrigsministerium, BMI, samt gjort brug af information fra den østrigske fælles myndighedsside:
Allgemeine Einbürgerungsvoraussetzungen (SDG) (oesterreich.gv.at)
Wien / Anders Sjöström
_______________________________________________________
ANDERS SJÖSTRÖM /
[email protected]
Political Affairs Officer
DIREKTE +43 (0) 1 512 79 04 – 28 / MOBIL +43 (0) 680 555 74 24
DANMARKS AMBASSADE & FASTE MISSION, WIEN
FÜHRICHGASSE 6 / A-1010 WIEN
TEL. +43 (0) 1 512 79 04 /
HTTP://OESTRIG.UM.DK
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/daenischebotschaftinoesterreich/
DATA PROTECTION POLICY
Please consider the environment before printing this message
From:
Sigrid Walsøe Sørensen <[email protected]>
Sent:
11 November 2021 16:10
To:
Vienna <[email protected]>
Cc:
Nicolai Holm Larsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]
Subject:
Supplerende spørgsmål - Wien: Svar på instruktion vedr. Østrig: Afdækning af andre landes
erfaringer med screening for ansøgere med antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af
statsborgerskab
Supplerende spørgsmål vedrørende afdækning af andre landes erfaringer med screening for
ansøgere med antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab. Opfølgning
på tidligere instruktion af 12. december 2018. Frist den 1. december 2021.
Til brug for udarbejdelsen af en redegørelse på indfødsretsområdet, skal Udlændinge- og
Integrationsministeriet bl.a. afdække erfaringer i Østrig med screening for ansøgere med
antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab.
På vegne af Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodes på den baggrund om supplerende
oplysninger vedrørende Østrig i form af svar på nedenstående spørgsmål vedr. erfaringer med
screening for antidemokratiske holdninger før tildeling af statsborgerskab i forlængelse af tidligere
landehøring af 12. december 2018 (følger nedenfor).
De supplerende spørgsmål er som følger:
“The Danish Ministry of Immigration and Integration kindly asks for information regarding
the legislation and procedures for screening an applicant’s sentiment on various matters,
such as anti-democratic sentiments, when granting nationality by naturalisation. Your
response is to be part of a report submitted by the Danish Ministry of Immigration and
Integration to the Danish Parliament on possible implementation of national procedures
concerning screening. Your reply can be submitted to the Danish Parliament
confidentially, if this is necessary.
3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Notat om individuelle samtaler og individuel behandling
2725501_0008.png
The Danish Ministry of Immigration and Integration would particularly like information
regarding the following questions:
-
-
-
Can Austria elaborate on how the applicants are tested through inter-views and tests and
how anti-democratic sentiments thereby are uncovered?
Can this be further exemplified through the questions posed to the applicants and the
subsequent processing of the application?
Are the interviewers specially trained to conduct these interviews?”
Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsker at modtage oplysningerne senest onsdag den 1.
december 2021. Svaret bedes sendt direkte til Udlændinge- og Integrationsministeriet
([email protected])
og
[email protected]
i kopi til
[email protected]
og undertegnede.
Spørgsmål vedrørende instruktionen kan rettes til Thomas Kamuk ([email protected]) eller Nicolai Holm
Larsen i Udlændinge- og Integrationsministeriet (61 98 34 87 eller
[email protected]).
_______________________________________________________
SIGRID WALSØE SØRENSEN /
[email protected]
SPECIALKONSULENT / FOLKERET OG MENNESKERET
DIREKTE +45 3392 0345 / MOBIL +45 3121 5646
UDENRIGSMINISTERIET
ASIATISK PLADS 2 / DK-1448 KØBENHAVN K
TLF. +45 3392 0000 /
WWW.UM.DK
SÅDAN BEHANDLER VI PERSONOPLYSNINGER
Please consider the environment before printing this message
Fra:
Frederik Due Rabenschlag <[email protected]>
Sendt:
22. januar 2019 16:15
Til:
UIM Hovedpostkasse <[email protected]>; Signe Brink <[email protected]>
Cc:
Nicolai Holm Larsen <[email protected]>;
[email protected];
Thomas Viskum Lytken Larsen
<[email protected]>; JTFM <[email protected]>; Vienna, Sagsbehandlere (INTERNAL) DL
<[email protected]>; René Dinesen <[email protected]>
Emne:
Wien: Svar på instruktion vedr. Østrig: Afdækning af andre landes erfaringer med screening
for ansøgere med antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab med frist den 22.
januar 2019. (UM id: 3950514)
Wien, d. 22. januar 2019
Svar på instruktion vedr. screening for ansøgere med antidemokratiske holdninger mv. før
tildeling af statsborgerskab. Østrig.
F2-sagsnummer: 2018-45944
I Østrig er håndhævelsen af reglerne om statsborgerskab underlagt forbundslandenes kompetencer,
hvorfor proceduren herfor kan variere fra forbundsland til forbundsland.
Ansøgninger om østrigsk statsborgerskab indgives til forbundsregeringen i det forbundsland, som
ansøgeren er bosiddende i. Der træffes administrativ afgørelse i sagerne.
Grundlæggende skal ansøgeren opfylde en række betingelserne for at få tildelt statsborgerskabet;
heriblandt skal ansøgeren afgive et løfte om, at han bekender sig til de østrigske love og demokratiske
værdier.
Det er almindelig praksis, at der under ansøgningsproceduren afholdes personlige interviews mellem
ansøgeren og ansatte i myndigheden samt skriftlige prøver, under hvilke ansøgerens kendskab til og
4
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Notat om individuelle samtaler og individuel behandling
2725501_0009.png
syn på demokratiske værdier, fx ligestilling og retsstaten, testes. Den konkrete procedure varierer som
nævnt fra forbundsland til forbundsland. Det er som udgangspunkt alle ansøgere, der testes.
Oplysningerne om ansøgerens (anti)demokratiske holdninger indgår som et element i en samlet
vurdering, idet der også lægges vægt på en række andre forhold (bl.a. tysksproglige kompetencer,
omfanget af ophold i Østrig, økonomisk situation, retskaffenhed, almenvellets interesser, statens
interesser).
Frakendelse af statsborgerskab hører ligeledes til forbundslandenes kompetence, som i praksis kan
indlede en administrativ sag herom.
Ambassaden har været i kontakt med det østrigske indenrigsministerium. Endvidere kan information om det
østrigske statsborgerskab findes på
denne hjemmeside.
Wien / Frederik Due Rabenschlag
Bruxelles hovedpostkasse ([email protected]), Haag ([email protected]), Dublin
([email protected]), Wien ([email protected]), Rom ([email protected]), Paris ([email protected]),
Warszawa ([email protected]), Berlin ([email protected]), London ([email protected]), Stockholm
([email protected]), Oslo ([email protected]), Madrid ([email protected]), Lissabon
([email protected]), Helsinki ([email protected]), Canberra ([email protected]), Ottawa
([email protected]), Washington ([email protected])
Cc:
Mette Nørgaard Dissing-Spandet ([email protected]), Lars Bjørn Holbøll ([email protected]), JTFM-
Menneskerettigheder (INTERNAL) DL (Distributionsliste), Signe Brink ([email protected]), Nicolai
Holm Larsen ([email protected]),
[email protected]
([email protected])
Fra:
Thomas Viskum Lytken Larsen ([email protected])
Titel:
Sv: Instruktion: Afdækning af andre landes erfaringer med screening for ansøgere med
antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab med frist den 22. januar
2019.
Sendt:
13-12-2018 10:58:52
Kære alle
I stedet for at mange af jer sidder og oversætter spørgsmålene nedenfor til engelsk, så har jeg aftalt
med UIM, at de fremsender spørgsmålene på engelsk til jer, så der bliver brugt den samme
terminologi og alle ikke sidder og bruger tid på det. Nedenstående kan I så bruge som baggrund for
evt. samtaler.
UIM fremsender spørgsmålene en af dagene.
Tak til UIM - og Warszawa for ideen.
/Thomas
Bruxelles hovedpostkasse ([email protected]), Haag ([email protected]), Dublin
([email protected]), Wien ([email protected]), Rom ([email protected]), Paris ([email protected]),
Warszawa ([email protected]), Berlin ([email protected]), London ([email protected]), Stockholm
([email protected]), Oslo ([email protected]), Madrid ([email protected]), Lissabon
([email protected]), Helsinki ([email protected]), Canberra ([email protected]), Ottawa
([email protected]), Washington ([email protected])
Cc:
Mette Nørgaard Dissing-Spandet ([email protected]), Lars Bjørn Holbøll ([email protected]), JTFM-
Menneskerettigheder (INTERNAL) DL (Distributionsliste), Signe Brink ([email protected]), Nicolai
Holm Larsen ([email protected]),
[email protected]
([email protected])
Fra:
Thomas Viskum Lytken Larsen ([email protected])
Titel:
Instruktion: Afdækning af andre landes erfaringer med screening for ansøgere med
antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab med frist den 22. januar
2019.
Sendt:
12-12-2018 14:13:26
5
Til:
Til:
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Notat om individuelle samtaler og individuel behandling
2725501_0010.png
Instruktion: Afdækning af andre landes erfaringer med screening for ansøgere med
antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab. Frist 22. januar 2019.
Der søges information om
Belgien, Nederlandene, Irland, Østrig, Italien, Frankrig, Polen,
Tyskland, Storbritannien, Sverige, Norge, Spanien, Schweiz, Luxembourg, Portugal, Finland,
Australien, New Zealand, Canada og USA's
erfaringer med screening for ansøgere med
antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab.
Til ambassaderne i Bruxelles, Haag, Dublin, Wien, Rom, Paris, Warszawa, Berlin, London, Stockholm,
Oslo, Madrid, Lissabon, Helsinki, Canberra, Ottawa og Washington
På vegne af Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodes ambassaderne om at belyse, hvorvidt
der er regler eller anden procedure for at afdække en ansøgers holdninger til diverse spørgsmål,
herunder antidemokratiske holdninger, i forbindelse med erhvervelse af statsborgerskab:
1.
Regeringen har den 29. juni 2018 indgået en aftale med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti om
nye retningslinjer for erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation. I den forbindelse er
aftaleparterne blevet enige om, at der skal iværksættes en undersøgelse af andre landes erfaringer
med screening for ansøgere med antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal således anmode om svar på, hvorvidt der er nationale
regler eller anden procedure for en afdækning af en ansøgers holdninger til diverse spørgsmål,
herunder antidemokratiske holdninger, i forbindelse med erhvervelse af statsborgerskab. I den
forbindelse skal ministeriet også bede om svar på, hvilke internationale forpligtelser, der danner
rammerne for de krav, som staten kan stille til ansøgere om statsborgerskab.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal endvidere bede om svar på, hvorvidt erhvervelse af
statsborgerskab sker ved naturalisation (administrativt eller ved, at parlamentet vedtager en lov som i
Danmark), herunder om det i tilfælde af administrativ erhvervelse, vil være overladt til en
administrativ medarbejder at vurdere en ansøgers holdning, herunder om denne vurdering kan være
afgørende for erhvervelsen.
I tilfælde af, at der er nationale regler eller anden procedure for afdækning af en ansøgers holdninger i
forbindelse med erhvervelsen, bedes det herudover belyst, hvilke holdninger der afdækkes, herunder
om det eksempelvis er antidemokratiske holdninger. Hvad vil der helt konkret blive spurgt til
(eksempler)? I den forbindelse skal ministeriet også bede om svar på, hvordan oplysningerne
tilvejebringes, eksempelvis via interviews, spørgeskema, baggrundsundersøgelser, opslag på sociale
medier, offentlige ytringer mv., og om oplysningerne skal tilvejebringes for samtlige ansøgere, eller
om det alene er udvalgte ansøgere, der undersøges, eksempelvis på baggrund af stikprøver.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal herudover bede om svar på, hvordan de tilvejebragte
oplysninger indgår i den endelige vurdering af tildeling af statsborgerskab, herunder hvilken vægt
svarene har over for de øvrige krav for statsborgerskab. Er der nogen fast standard for vurderingen,
eller vil det være en konkret og individuel vurdering i form af et skøn for hver enkelt ansøger?
Endelig skal Udlændinge- og Integrationsministeriet bede om svar på, hvorvidt der kan indledes en
frakendelsessag af statsborgerskabet, hvis det efterfølgende kan konstateres, at den pågældende ikke
har den holdning, der var bestemmende for erhvervelsen af statsborgerskabet, eller den pågældende
har skiftet holdninger efter erhvervelsen.
Andre relevante aspekter af spørgsmålet må gerne belyses i besvarelsen.
3.
Ambassaden anmodes om at sende svar på instruktionen
senest 22. januar 2019.
Svaret bedes
sendt direkte til Udlændinge- og Integrationsministeriet ([email protected]) og
[email protected]
samt i kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Spørgsmål vedrørende instruktionen kan rettes til
Nicolai Holm Larsen i Udlændinge- og
Integrationsministeriet
på + 45 61 98 34 87 eller
[email protected].
JTFM - Thomas Viskum Lytken Larsen
_______________________________________________
6
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 138: Notat om individuelle samtaler og individuel behandling
2725501_0011.png
THOMAS VISKUM LYTKEN LARSEN /
[email protected]
HEAD OF SECTION / INTERNATIONAL LAW AND HUMAN RIGHTS
DIRECT +45 3392 0073 / MOBILE +45 6168 0447
MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK
ASIATISK PLADS 2 / DK-1448 KØBENHAVN K
TLF. +45 3392 0000
HOW WE PROCESS PERSONAL INFORMATION
7