Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del Bilag 138
Offentligt
Christian Bennekou Matthiesen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
23. januar 2019 13:25
Udlændinge-og Integrationsministeriet; Signe Brink; Thomas Viskum Lytken Larsen;
Folkeret og Menneskeret (JTFM)
Søren Halskov; Jeppe Sunddal Conradsen; Lone Skak-Nørskov; Jesper Fritz Schou-
Knudsen; Rasmus Fries Sørensen; Alexandra Christine Johansen; Stefan Wolf
Clausen; Tobias Pichard Christensen; Thomas Vikner; Peter Skøtt; Christian Vogel;
Bertel Dons Christensen; Peter Toftlund; Dan Brømsøe Termansen; Marlene Vincentz
Jensen; Nicolai Holm Larsen; [email protected]; Friis Arne Petersen; Berlin Indberetning
Berlin (Bern sideakkr.): Afdækning af andre landes erfaringer med screening for
ansøgere med antidemokratiske holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab -
svar på instruktion (UM id: 3954078)
Fact Sheet Rechtsgrundlagen und Praxis zur Respektierung der Werte der BV.pdf;
Respektierung der Werte der BV.pdf; Fragekatalog zum Erhebungsbericht.pdf;
Ausbürgerung terroristischer Kämpfer.pdf
Opfølgning
Afmærket
Emne:
Vedhæftede filer:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Berlin (Bern sideakkr.): Afdækning af andre landes erfaringer med screening for ansøgere med antidemokratiske
holdninger mv. før tildeling af statsborgerskab
Ref. JTFM-instruktion af 12.12.2018
Nedenfor følger besvarelsen for Schweiz, som er modtaget af chefen for den schweiziske justits- og
politidepartement, Michael Heckendorn, og oversat til dansk v. ambassaden.
Besvarelsen fra Tyskland følger snarest muligt.
1) Does Switzerland have any legislation or other procedures for screening an applicant’s sentiment on various
matters, such as anti-democratic sentiments, when granting a nationality by naturalisation? Which international
obligations regulate acquisition of nationality by naturalisation in the country?
Screening af ansøgeres sindelag og værdiholdninger, som er uforenelige med den schweiziske grundlov, foretages
under en personlige samtale i rammerne af ansøgningsproceduren. For myndighederne er det afgørende, at der
anvendes alment gyldige principper om en retsstatslig korrekt og fair fremgangsmåde. Internationale forpligtelser,
som ville gå længere end principperne i den schweiziske retsorden, er man ikke bekendt med og er ikke styrende.
Der henvises til diverse dokumenter (factsheet retsgrundlag og praksis, respekt for værdier i grundloven, spørgsmål
til screening af en ansøgers sindelag, se vedlagte originaldokumenter).
2) How is the nationality acquired by naturalization (administrative or by the parliament passing a bill like in
Denmark)? If administrative procedure; is it an administrative employee who assesses an applicant’s
sentiment and can this assessment be a decisive factor in the overall question of granting nationality?
Statsborgerskabsretten i Schweiz indeholder tre led. Der kræves billigelse fra det føderale niveau, fra
bopælskantonen og i visse tilfælde fra bopælssognet. På alle niveauer sker naturalisation i henhold til principperne
for retsstatslig forvaltningsskik. Dette indebærer, at tildeling af indfødsret i sidste ende er en administrativ afgørelse
og udstedes i form af en bestemmelse, der kan anfægtes. Kantonerne (eller sognene) er fritstillet fsva.
organiseringen og fastlæggelsen af de indfødsretsmyndigheder, der skal være ansvarlige for processen (myndighed
inden for den udøvende magt, den lovgivende magt eller en kommission). Afgørelsen skal dog kunne afprøves ved
domstolene og skal i tilfælde af en afvisning kunne underkastes en retlig begrundelse. Afgørelsen må ikke være
diskriminerende, indeholde retlige skævheder eller være vilkårlig. Uddybende informationer om forløbet findes på
følgende side (på tysk):
https://www.sem.admin.ch/sem/de/home/themen/buergerrecht/einbuergerung.html
1