Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2701762_0001.png
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om manglende gennemførsel af supplerende kriminalitetstjek i ind-
fødsretssager
1.
Ved indfødsretsaftalen af 29. juni 2018 blev det aftalt bl.a. at der fremover, to år
efter vedtagelsen af en lov om indfødsrets meddelelse, systematisk vil blive vurde-
ret, om der er grundlag for at indlede inddragelsessager på grund af fortielse af
strafbare forhold. Som led heri skulle også de personer, der siden 2014 var blevet
naturaliseret, vurderes (engangsforanstaltningen).
Der blev på den baggrund iværksat et supplerende kriminalitetstjek af ca. 21.000
personer, der havde erhvervet dansk statsborgerskab ved naturalisation i perioden
fra 2014 til 2018. Undersøgelsen resulterede i, at det i 66 sager blev vurderet, at
der var grundlag for at sende en anmodning om efterforskning til politiet. Der hen-
vises til Udlændinge- og Integrationsministeriets orientering til Indfødsretsudvalget
af 17. juni 2020 (2019-20, IFU, Alm. del, bilag 176).
Udlændinge- og Integrationsministeriet har desuden i januar 2021 iværksat et sup-
plerende kriminalitetstjek af 1.255 personer, der havde erhvervet dansk statsbor-
gerskab ved naturalisation i medfør af lov nr. 1708 af 27. december 2018. Gennem-
gangen resulterede i, at det i to sager blev vurderet, at der var grundlag for at sende
en anmodning om efterforskning til politiet.
2.
Jeg er den 2. maj 2023 blevet orienteret om, at der ikke er gennemført systema-
tiske supplerende kriminalitetstjek af de personer, der har erhvervet dansk stats-
borgerskab ved naturalisation, siden gennemgangen i januar 2021. Jeg er blevet
oplyst, at det skyldes en prioritering af opgaverne i Indfødsretskontoret, som er fo-
retaget af kontoret selv.
Jeg er samtidig blevet orienteret om, at der endnu ikke i Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet er blevet fulgt op på de to sager, der blev identificeret ved det sene-
ste supplerende kriminalitetstjek i januar 2021.
Det er stærkt beklageligt, og jeg har derfor indskærpet, at hvis en sådan prioritering
skal foretages, hører den til på ministerens bord. Jeg har desuden bedt Udlændinge-
og Integrationsministeriet om at foretage de manglende kriminalitetstjek hurtigst
muligt, jf. nedenfor.
Side
1/3
4. maj 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 7277
2301375
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Orientering om manglende gennemførsel af supplerende kriminalitetstjek i indfødsretssager.
2701762_0002.png
3.
De manglende supplerende kriminalitetstjek betyder, at der er 7.882 personer,
som har erhvervet dansk statsborgerskab i medfør af de tre love om indfødsrets
meddelelse, der blev vedtaget i perioden fra december 2019 til december 2020
1
,
og hvor der som ifølge indfødsretsaftalen af 2018 burde være blevet tjekket, om
der var anledning til at indlede inddragelsessager to år efter erhvervelsen.
Det betyder således også, at der heriblandt kan findes personer, der burde være
blevet frakendt deres danske statsborgerskab, og personer hvis erhvervelse af
dansk statsborgerskab er ugyldig som følge af fortielse af begåede strafbare for-
hold. Det vil der nu blive rettet op på, idet ministeriet vil indlede sager om fraken-
delse eller ugyldighed i relevant omfang. Som nævnt ovenfor er der erfaringsmæs-
sigt tale om et begrænset antal sager, da der ved tidligere tjek har været grundlag
for at gå videre med under en halv procent af sagerne.
Det bemærkes, at 6.753 ud af de 7.882 personer har været optaget på en lov om
indfødsrets meddelelse med krav om deltagelse i en efterfølgende grundlovscere-
moni. Det betyder, at disse personer skal opfylde et supplerende vandelskrav, som
følger af den enkelte lov om indfødsrets meddelelse, frem til tidspunktet for delta-
gelse i ceremonien. Hvis dette krav efterfølgende ikke vurderes opfyldt, eksempel-
vis fordi personen har fortiet strafbare forhold, vil Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet træffe en administrativ afgørelse om, at erhvervelsen af statsborgerskabet
er ugyldig. Den pågældende vil dermed aldrig have erhvervet dansk statsborger-
skab.
De resterende 1.129 personer, der ikke har været omfattet af kravet om grundlovs-
ceremoni, skal alene opfylde det vandelskrav, der følger af cirkulæreskrivelsen om
naturalisation. Betingelserne for optagelse på et lovforslag om indfødsrets medde-
lelse, der fremgår af cirkulæreskrivelsen om naturalisation, kan ikke håndhæves ad-
ministrativt efter lovforslagets vedtagelse. Det vil derfor efter omstændighederne
være nødvendigt at indlede en sag om frakendelse ved dom for så vidt angår disse
personer.
4.
Tildeling af dansk statsborgerskab er en stor tillidserklæring fra det danske sam-
fund. Jeg mener derfor, at vi skal stille strenge krav til dem, der ønsker dansk stats-
borgerskab. Det er vigtigt, at vi ikke tildeler dansk statsborgerskab til udlændinge,
der har begået alvorlig kriminalitet, og at dansk statsborgerskab frakendes dem,
som har fortiet kriminelle handlinger begået før, de erhvervede dansk statsborger-
skab.
Der er på den baggrund iværksat en særlig indsats med at gennemgå de 7.882 per-
soner med henblik på snarest muligt at vurdere, om der er grundlag for at indlede
skridt som følge af fortiet kriminalitet.
1
Lov nr.
1553 af 27. december 2019, lov nr. 966 af 26. juni 2020 og lov nr. 2188 af 29. december 2020.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Orientering om manglende gennemførsel af supplerende kriminalitetstjek i indfødsretssager.
Der er dog tale om et omfattende arbejde. Der vil derfor blive allokeret ressourcer
til Indfødsretskontoret, således at udeståendet med de supplerende kriminalitets-
tjek ikke forventes at påvirke arbejdet med at nedbringe sagsbehandlingstiden for
behandlingen af naturalisationsansøgninger, som Indfødsretsudvalget blev orien-
teret om den 13. februar 2023 (2022-23 (2. samling) IFU, Alm. del, bilag 57).
5.
Jeg beklager meget den manglende gennemførsel af de supplerende kriminali-
tetstjek. Jeg ser med stor alvor på sagen, og jeg har derfor anmodet Udlændinge-
og Integrationsministeriet om at foranstalte, at de supplerende kriminalitetstjek
prioriteres højt. Jeg har en forventning om, at de manglende kriminalitetstjek vil
være gennemført inden udgangen af 2. kvartal 2023. Jeg vil selvfølgelig orientere
Indfødsretsudvalget igen, når kriminalitetstjekkene er gennemført.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3