Indfødsretsudvalget 2022-23 (2. samling)
IFU Alm.del Bilag 102
Offentligt
2696496_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. marts 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 114 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel
Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 114:
Vil ministeren redegøre for, hvornår beregningen af lovligt ophold i Danmark star-
ter, når en udlænding indrejser uden lovlig tilladelse og søger asyl, og vil ministeren
endvidere oplyse om tålt ophold eller ventetiden under behandlingen af en asylan-
søgning betragtes som lovligt ophold, hvis asylansøgningen efterfølgende bliver af-
vist?
Svar:
1.
Jeg har forstået spørgsmålet sådan, at det omhandler, hvordan forskellige op-
holdsgrundlag, herunder processuelt ophold, påvirker beregningen af en udlæn-
dings ophold i Danmark i forbindelse med en vurdering af, hvorvidt inddragelse el-
ler nægtelse af forlængelse af en asylopholdstilladelser er i strid med Danmarks in-
ternationale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tions (EMRK) artikel 8.
2.
Udlændingemyndighederne foretager i sager vedrørende inddragelse eller næg-
telse af forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens § 7,
stk. 1-3 (asyl), en vurdering af bl.a., hvorvidt inddragelse eller nægtelse af forlæn-
gelse af opholdstilladelsen vil være i strid med udlændingens ret til familie- og pri-
vatliv efter EMRK artikel 8. Vurderingen indebærer en afvejning af udlændingens
tilknytning til henholdsvis hjemlandet og Danmark, i hvilken forbindelse længden
af udlændingens ophold i Danmark sammen med andre faktorer kan have betyd-
ning.
I forhold til vægtningen af en udlændings ophold tages der bl.a. hensyn til, hvor
længe den pågældende kan anses at have haft ophold i Danmark, det vil sige peri-
oden fra udlændingens indrejse i Danmark, men betydningen heraf afhænger af en
samlet vurderingen af sagens omstændigheder, herunder også opholdsgrundlaget.
24. april 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 6066
2279143
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Kopi af UUI alm. del - svar på MFU spm. 114 om ministeren vil redegøre for, hvornår beregningen af lovligt ophold i Danmark starter, når en udlænding indrejser uden lovlig tilladelse og søger asyl, og vil ministeren endvidere oplyse om tålt ophold eller ventetiden under behandlingen af en asylansøgning betragtes som lovligt ophold, hvis asylansøgningen efterfølgende bliver afvist?
3.
En udlænding har under behandlingen af en ansøgning om asyl processuelt op-
hold, hvilket indebærer, at udlændingen har ret til at opholde sig i landet, mens
sagen behandles. Den pågældende vil dermed have et lovligt ophold i udlændinge-
lovens forstand, men det processuelle ophold giver ikke i sig selv udlændingen yder-
ligere rettigheder, som eksempelvis ret til offentlige ydelser, ret til beskæftigelse
eller videregående uddannelse mv.
En udlænding, som indgiver en ansøgning om asyl i Danmark, vil have processuelt
ophold, mens ansøgningen behandles af Udlændingestyrelsen og eventuelt Flygt-
ningenævnet.
Såfremt ansøgningen om asyl imødekommes, vil den pågældende udlænding blive
meddelt opholdstilladelse og således lovligt ophold.
Såfremt ansøgeren meddeles endeligt afslag på asyl, men ikke kan udsendes
tvangsmæssigt til sit hjemland på grund af forbuddet mod refoulement, kan dette
indebære, at den pågældende henvises til et såkaldt tålt ophold. Det forhold, at en
udlænding ikke kan udsendes, indebærer imidlertid ikke, at den pågældende kan
anses at have et lovligt ophold i Danmark.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
2/2