Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling), Færøudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del Bilag 76, FÆU Alm.del Bilag 42
Offentligt
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
Senest opdateret
30. august 2023
Oversigt
Angår Danmark, Færøerne og Grønland ............................................................................................................................................................. 2
Indførsel af kæledyr til/fra Grønland ...................................................................................................................................................................................2
Indførsel af planter og planteprodukter fra Grønland eller Færøerne ..................................................................................................................................3
Angår Danmark og Grønland .............................................................................................................................................................................. 3
Manglende retsvirkninger af medmoderskab ......................................................................................................................................................................3
Krav om zinkkister ved transport af afdøde ........................................................................................................................................................................3
Digitalt kørekort/ problem med den danske kørekortapplikation ........................................................................................................................................4
Underretningspligt ...............................................................................................................................................................................................................4
Krav om fast bopæl i Grønland ved fornyelse/ genudstedelse af grønlandsk pas ...............................................................................................................5
Angår Danmark og Færøerne .............................................................................................................................................................................. 6
Handicapbil..........................................................................................................................................................................................................................6
Medicinal eksport ................................................................................................................................................................................................................6
Adgang til sagsportalen Minretssag.dk for færøske advokater............................................................................................................................................7
Forældreret og flytning ........................................................................................................................................................................................................8
1
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Oversigt over grænsehindringer i rigsfællesskabet, fra ministeren for nordisk samarbejde
2744240_0002.png
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
Senest opdateret
30. august 2023
Angår Danmark, Færøerne og Grønland
Emne/hindring
Indførsel af
kæledyr til/fra
Grønland
Minister-/landsstyreområde
DK: Fødevareministeriet/
Fødevarestyrelsen
FØ: Heilsufrøðiliga Starvsstovan
(Levnedsmiddel-, veterinær- og
miljøstyrelsen)
GL: Veterinær- og
Fødevaremyndigheden i Grønland
(VFMG)
Beskrivelse
Gældende regler for privat ikke-kommerciel flytning:
Fra DK/FØ til GL:
Man skal have en tilladelse til indførslen fra Grønlands
Repræsentation i København eller Fødevarestyrelsen alt
efter dyrearten. Derudover skal visse andre krav være
opfyldt.
Begrænsninger af arter, som må holdes på Grønland, er
relevante ift. betingelser, som opstilles for import af dyr
til Grønland. Formålet er at beskytte Grønland mod
invasive arter, samt sikre dyrevelfærden for dyr i
Grønland, som kan være vanskelige eller farlige at holde
i Grønland, som følge af dyrenes særlige krav til
levevilkår, fx foder.
Status
Fra DK/FO til GL:
Regler om indførsel og udførsel af kæledyr i Grønland
hører under Fødevarestyrelsen. Dog er flere områder,
som fx zoonoser (herunder rabies) og dyrevelfærd
overtaget af Selvstyret.
En ændring af reglerne for at indføre kæledyr i
Grønland forudsætter, at visse love og bekendt-
gørelser udarbejdes eller ændres af Veterinær- og
Fødevaremyndigheden i Grønland, herunder bekendt-
gørelse om forbud mod hold af særlige dyr. Det vil
være mest hensigtsmæssigt, at disse er på plads, før
Fødevarestyrelsen udarbejder bekendtgørelse om ind-
og udførsel af levende dyr til Grønland.
Afhængigt
af
ikrafttrædelsestidspunktet
for
Veterinær- og Fødevaremyndighedens bekendt-
gørelser, forventes det, at Fødevarestyrelsens
bekendtgørelse vil kunne træde i kraft relativt kort
herefter, og at grænsehindringen dermed vil være løst.
Dette forudsætter dog, at Fødevarestyrelsen orienteres
om den grønlandske proces og forventninger til
omfanget af tilladte arter i den grønlandske
bekendtgørelse, så en parallel proces kan igangsættes
hos Fødevarestyrelsen. Ikrafttrædelse af dansk
bekendtgørelse
er
desuden
omfattet
af
tidsbegrænsninger for faste tidspunkter for
ikrafttrædelse af ny lovgivning.
2
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Oversigt over grænsehindringer i rigsfællesskabet, fra ministeren for nordisk samarbejde
2744240_0003.png
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
Indførsel af
planter og
planteprodukter
fra Grønland eller
Færøerne
DK: Fødevareministeriet
Grønland og Færøerne er ikke kontraherende part til
IPPC, eller har nogen form for bilaterale
plantesundhedsaftaler med EU, ligesom de ikke har en
specifik officiel plantesundhedsmyndighed. Derfor kan
de ikke kan udføre officiel plantesundhedskontrol ved
eksport eller import ej heller udstede et
plantesundhedscertifikat. Det bevirker, at DK/EU ikke
kan importere planteprodukter fra GL eller FØ. Det har
været et problem for privatpersoner, der ønsker at
medbringe planter ved flytning, men kunne også være det
hvis virksomheder ønsker at eksportere fra GL eller FØ til
DK.
Senest opdateret
30. august 2023
De seneste drøftelser fandt sted i 2006. Ingen af
parterne har for nuværende incitament til at ændre
status.
Angår Danmark og Grønland
Emne/hindring
Manglende
retsvirkninger af
medmoderskab
Minister-/landsstyreområde
DK: Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
GL: Departementet for Børn,
Unge og Familier
Beskrivelse
Reglerne om medmoderskab i børneloven for Danmark
indebærer, at en kvinde, der føder et barn, og kvindens
ægtefælle eller partner kan aftale, at ægtefællen eller
partneren skal være medmor til barnet. Dette
medmoderskab har samme retsvirkninger som et
faderskab.
Der er ikke taget stilling til, om medmoderskab etableret i
Danmark kan tillægges retsvirkninger i Grønland.
Manglende retsvirkninger af medmoderskab kan have
betydning i en række relationer, fx forældreskab,
forældremyndighed, forsørgelsespligt, arveret og ret til
sociale ydelser.
Krav om zinkkister
ved transport af
afdøde
DK: Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
GL: Departement for Sundhed
Reglerne for transport af afdøde til og fra udlandet er
underlagt internationale aftaler fra 1937 og 1973, hvor
Danmark har ratificeret aftalen fra 1937 ifølge oplysninger
fra 2019 fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Implementeringen er i Danmark udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 152 fra 1983, der er udstedt i medfør af
den tidligere epidemilov, som ikke kunne sættes i kraft for
Grønland.
Det
betød,
at
bekendtgørelsens
Status
Reglerne om medmoderskab findes i børneloven, som
ikke gælder for Grønland.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har udarbejdet
forslag om at sætte børneloven i kraft for Grønland,
som Inatsisartut godkendte den 24. maj 2023.
Lovforslag vedrørende børneloven vil hurtigst muligt
blive fremsat for Folketinget, og derefter vil
børneloven blive sat i kraft for Grønland.
ISM vil kontakte Styrelsen for Patientsikkerhed med
henblik på dels at undersøge Danmarks aktuelle
internationale forpligtelser på området, dels at
afdække, hvordan vi kan ændre bekendtgørelsen om
transport af lig eller anden regulering, så det generelt
bliver muligt at anvende ligposer i stedet for zinkkister
ved transport af lig mellem Danmark og Grønland.
3
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Oversigt over grænsehindringer i rigsfællesskabet, fra ministeren for nordisk samarbejde
2744240_0004.png
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
undtagelsesbestemmelser om, at transport af afdøde
mellem de nordiske lande ikke behøvede at ske i zinkkiste,
ikke kunne anvendes for transport af afdøde ml. Danmark
og Grønland.
Siden 2018 er epidemiloven blevet ændret flere gange, men
den gældende epidemilov kan fortsat ikke sættes i kraft for
Grønland
den kan alene sættes i kraft for Færøerne. Det
betyder, at kravet om transport af afdøde i zinkkiste mellem
Grønland og Danmark formentlig fortsat ikke kan fraviges
med hjemmel i bekendtgørelsen fra 1983.
Digitalt kørekort/
problem med den
danske
kørekortapplikation
DK: Transportministeriet
(Applikation er udviklet af
Digitaliseringsstyrelsen i
samarbejde med
Færdselsstyrelsen og
Rigspolitiet).
DK: Transportministeriet
Justitsministeriet
og
En person, der både er indehaver af et dansk kørekort og et
grønlandsk kørekort kan ikke anvende den danske
kørekortapplikation (digitalt kørekort), hvis det senest
udstedte kørekort er det grønlandske kørekort. Der er
umiddelbart tale om en teknisk udfordring.
En person, som er bosiddende i Danmark, og som er
indehaver af et grønlandsk kørekort, skal i dag møde op ved
politiet i Grønland for at indgive ansøgning om fornyelse
eller genudstedelse (duplikatkørekort).
Da det alene er Grønlands Politi, der varetager
administrationen af grønlandske kørekort, kan der således
ikke ansøges ved en myndighed i Danmark.
Underretningspligten vedrørende børn i Danmark er
reguleret i lov om social service (Serviceloven). I Grønland
er underretningspligten reguleret i Inatsisartutlov om støtte
til børn.
Lovgivning gælder som udgangspunkt inden for egen
rigsdel.
Serviceloven er begrænset til børn og unge, der har lovligt
ophold i Danmark, jf. servicelovens § 2. Bliver en person
eller myndighed i Danmark bekendt med, at et barn i
Senest opdateret
30. august 2023
Transportministeriet og Færdselsstyrelsen er i dialog
med de relevante myndigheder bag kørekort-
applikationen om at forsøge at finde en løsning på
udfordringen.
Krav om fysisk
tilstedeværelse ved
fornyelse/genudsted
else af grønlandsk
kørekort
GL:
Grønlands
Politi
(Departement
for
Boliger,
Infrastruktur og Ligestilling)
Transportministeriet og Justitsministeriet er i dialog
om afklaring af grænsehindringen og muligheden for
at kunne indgive ansøgning om grønlandsk kørekort
uden at skulle møde fysisk op ved Grønlands Politi.
Underretningspligt
DK: Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
GL: Departementet for Børn,
Unge og Familier
Folketinget vedtog d. 2. juni L 93 forslag til barnets
lov. Heri indgår en ny bestemmelse, der vil give
fagpersoner mulighed for at underrette på tværs af
rigsfællesskabet. Loven træder i kraft 1. januar 2024.
.
4
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Oversigt over grænsehindringer i rigsfællesskabet, fra ministeren for nordisk samarbejde
2744240_0005.png
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
Grønland mistrives, er der således ikke pligt til at
underrette de grønlandske myndigheder.
Inatsisartutlov om støtte til børn gælder med enkelte
undtagelser kun for børn, der opholder sig i Grønland. Den
almindelige og skærpede underretningspligt er ikke
afgrænset geografisk i lovteksten, men de grønlandske
myndigheder har en klar underretningspligt til de danske
myndigheder, såfremt et barn i Grønland flytter til
Danmark, og de grønlandske myndigheder finder, at barnet
har behov for støtte. Det er departementets fortolkning, at
der overordnet set ikke er noget til hinder for, at
grønlandske myndigheder videregiver en underretning til
danske myndigheder om et barn i Danmark. Departementet
er dog opmærksom på, at det kan være nødvendigt at
præcisere bestemmelsen om skærpet underretningspligt i
forbindelse med fremtidig lovrevision.
Den danske servicelov § 196, stk. 2, 3. pkt. indeholder en
hjemmel til at der efter aftale kan fastsættes regler om
underretningspligt mellem sociale myndigheder i Danmark
og Grønland.
DK: Justitsministeriet
Ved
fornyelse/genudstedelse
af
et
grønlandsk
nationalitetspas foreligger der ikke et krav om fysisk
tilstedeværelse ved Politiet i Grønland.
Det er muligt at få udstedt et grønlandsk nationalitetspas
hos samtlige pasudstedende myndigheder i Danmark. Det
er dog en forudsætning for at få udstedt et grønlandsk
nationalitetspas, at borgeren har fast bopæl i Grønland.
På baggrund af en konkret sag er der blevet rejst et
spørgsmål om muligheden for at få udstedt et grønlandsk
nationalitetspas, hvis vedkommende har bopæl uden for
Grønland.
Senest opdateret
30. august 2023
Krav om fast bopæl
i Grønland ved
fornyelse/
genudstedelse af
grønlandsk pas
Justitsministeriet er ved at afklare, i hvilket omfang
der er tale om en grænsehindring.
5
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Oversigt over grænsehindringer i rigsfællesskabet, fra ministeren for nordisk samarbejde
2744240_0006.png
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
Senest opdateret
30. august 2023
Angår Danmark og Færøerne
Emne/hindring
Handicapbil
Minister-/landsstyreområde
DK: Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
FØ:
Almanna- og mentamálaráðið
(Social- og Kulturministeriet)
Beskrivelse
Reglerne om støtte til handicapbil i Danmark og på Færøerne
er overvejende ens, da de færøske regler er lavet efter dansk
forbillede. Dog er der eksempler på, at personer, der flytter
fra Færøerne til Danmark, oplever, at de ikke kan medbringe
handicapbil til Danmark, idet de ikke opfylder betingelserne
for bevilling af en handicapbil i Danmark.
Efter dialog med de færøske myndigheder er der fortsat
usikkerhed om, i hvilket omfang de danske regler, herunder
forskellig behovsvurdering og reglerne om registrerings-
afgifter, vanskeliggør flytning med handicapbil fra Færøerne
til Danmark.
Der er ikke erfaringer med hindringer for så vidt angår danske
statsborgere, der medbringer en handicapbil til Færøerne.
Medicinal
eksport
DK: Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
FØ: Heilsumálaráðið (Landsstyre-
området for
Sundhedsanliggender)
Det er som udgangspunkt ikke lovligt at indføre medicin til
Danmark ved forsendelse fra et land uden for EU/EØS. Dette
medfører, at apoteker i lande uden for EU/EØS ikke kan
eksportere magistrelle lægemidler (fremstillet efter recept til
en enkelt patient) til Danmark.
Færøerne er ikke medlem af EU/EØS, og regnes
derfor som et tredjeland inden for medicinalområdet.
Færøernes status hvad angår medicinal eksport er
fortsat under afklaring.
Status
Social-, Bolig- og Ældreministeriet er i løbende dialog
med Landsstyreområdet for Sociale Anliggender på
Færøerne for at få afklaret de konkrete
problemstillinger med henblik på at finde en eventuel
løsning.
På baggrund af dialogen er det for indeværende
forventningen, at grænsehindringsproblematikken
ikke længere er relevant. Det forventes, at
grænsehindringen kan være endeligt beskrevet i løbet
af 2023, og at der om nødvendigt er fundet en løsning.
Medtagelse
lægemidler
af
DK: Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
FØ:
Heilsumálaráðið
(Landsstyreområdet
for
Sundhedsanliggender)
Efter lægemiddelloven må private personer kun indføre
(humane) lægemidler til eget forbrug efter regler i gældende
bekendtgørelse om privates indførsel af lægemidler. Efter
reglerne kan private personer fra lande, der ikke er medlem af
Den Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen, højst
medbringe lægemidler til 3 måneders forbrug.
Færøerne er ikke medlem af EU/EØS, og regnes
derfor som et tredjeland inden for medicinalområdet.
Færøernes status hvad angår medtagelse af
lægemidler er fortsat under afklaring.
.
6
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Oversigt over grænsehindringer i rigsfællesskabet, fra ministeren for nordisk samarbejde
2744240_0007.png
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
Adgang til
sagsportalen
Minretssag.dk
for færøske
advokater
DK: Justitsministeriet/
Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet
FØ: Lagmandens kontor
Civile sager i Danmark skal som det klare udgangspunkt
anlægges og behandles via sagsportalen Minretssag.dk. På
sagsportalen kan parter og partsrepræsentanter bl.a. tilgå
sagens processkrifter, bilag, retsbøger og domme. Retterne
kan dog beslutte, at en sag ikke skal behandles ved
anvendelse af sagsportalen, når der foreligger særlige forhold.
For at tilgå sagsportalen skal man have MitID Erhverv. En
tilslutning til MitID Erhverv kræver, at virksomheden har et
dansk CVR-nr. Det er i den forbindelse blevet anført af
Advokatfelag Føroya, at dette medfører, at færøske advokater
ikke kan varetage civile sager i Danmark på linje med deres
danske kollegaer.
Senest opdateret
30. august 2023
Digitaliseringsstyrelsen er i dialog med blandt andet
Erhvervsministeriet og Rigsombuddet på Færøerne
om en mulig løsningsmodel for færøske
virksomheders opnåelse af et CVR-nr. med
efterfølgende mulighed for tilslutning til MitID
Erhverv.
Når en løsningsmodel vælges, skal det vurderes, om
der skal udarbejdes en anordning for Færøerne om
MitID Erhverv.
7
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Oversigt over grænsehindringer i rigsfællesskabet, fra ministeren for nordisk samarbejde
2744240_0008.png
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
Forældreret og
flytning
DK:
Social-,
Ældreministeriet
FØ: Løgmálará
ð
i
ð
Bolig-
og
MF Sjúrður Skaale har rejst sagen for den nordiske
samarbejdsminister, her i forkortet form:
”I
tilfælde hvor forældre går fra hinanden, men deler fælles
forældremyndighed, tilkommer det bopælsforælderen at
afgøre, hvor i landet barnet skal bo. Ved flytning til udlandet
kræves der enighed herom mellem forældrene. Færøerne
sidestilles i den sammenhæng med udlandet, hvorfor flytning
med børn til Færøerne ikke frit kan finde sted, på samme
måde som ved flytning i Danmark. Konsekvensen heraf er, at
en færøsk forælder, med færøske børn, ikke kan afgøre at
flytte
til
Færøerne,
såfremt
den
anden
forældremyndighedsindehaver modsætter sig afgørelsen. MF
Sjúrður Skaale mener, at landene i rigsfællesskabet er
forbundet på en måde, som ikke kan sidestilles med udlandet
i øvrigt, da rejser internt i Danmark i mange tilfælde er af
sammenlignelig varighed.
Der argumenteres for, at den tilbageblivende forælder derfor
har sammenlignelige muligheder for samvær, som tilfældet er
ved flytning andetsteds i Danmark.”
Senest opdateret
30. august 2023
Social-, Bolig- og Ældreministeriet kan oplyse, at den
beskrevne situation vedrører § 3, stk. 2, i
forældreansvarsloven,
hvorefter
begge
forældremyndighedsindehavere ved uenighed om
forældremyndigheden skal give samtykke til, at barnet
forlader landet, herunder udrejser til Grønland eller
Færøerne:
Baggrunden for bestemmelserne er, at flytning
mellem Færøerne, Grønland og Danmark på grund af
den geografiske afstand af hensyn til barnet anses som
en så væsentlig og indgribende beslutning, at den i
overensstemmelse med bestemmelserne i § 3, stk. 1,
kræver enighed mellem forældrene.
Dette gælder også, selvom barnet og forældrene
tidligere eksempelvis har boet på Færøerne, og
bopælsforælderen nu mod den anden forælders protest
ønsker at flytte tilbage til Færøerne med barnet.
Kan forældrene ikke blive enige om, at barnet skal
flytte med bopælsforælderen eksempelvis fra
Danmark til Færøerne, kan der træffes afgørelse om,
at barnet kan have bopæl hos den forælder, der f.eks.
ønsker at få bopæl på Færøerne. I forbindelse med en
sådan sag kan der i givet fald træffes afgørelse om
barnets samvær med den anden forælder efter en
eventuel flytning af barnet til Færøerne.
Bestemmelsen i § 3, stk. 2, i forældreansvarsloven
varetager således også hensynet til barnets bedste, idet
den medvirker til at sikre, at barnet trods en geografisk
lang flytning kan opretholde kontakten med den anden
forælder.
Selvom bestemmelsen kan udgøre en grænsehindring,
finder Social-, Bolig- og Ældreministeriet, at det af
hensyn til barnets bedste er nødvendigt at opretholde
bestemmelsen.
8
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 76: Oversigt over grænsehindringer i rigsfællesskabet, fra ministeren for nordisk samarbejde
2744240_0009.png
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
Senest opdateret
30. august 2023
Det bemærkes, at Justitsministeriet på Færøerne har
oplyst, at lovgivningen for Færøerne om
forældremyndighed ligeledes betragter Danmark og
Grønland som udland i denne forbindelse.
9