Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2698834_0001.png
28. april 2023
Dok.nr.: 521815
Udleveringsnotat - Masterplan - Håndtering af olieforurening i Grønnedal
Der har siden 2017 været arbejdet på en
samlet masterplan for hånd-
tering af olieforureninger i Grønnedal,
som nu kan iværksættes. I Grøn-
land er der ikke på samme måde som i Danmark regler og praksis for
oprydning af olieforurenet jord. Derfor er planen udarbejdet i en god og
tæt dialog med de grønlandske miljømyndigheder. Udgangspunktet for
drøftelserne har blandt andet været en fælles pressemeddelelse fra juni
2017 om igangsætning af arbejdet med oprydning i Kangilinnguit
(Grønnedal), udsendt af daværende formand for Naalakkersuisut, Kim
Kielsen, og daværende forsvarsminister, Claus Hjorth Frederiksen. Ma-
sterplanen bygger primært på moniteringer af forureningen, pilotpro-
jekter og analyser af håndtering af olieforurening i arktisk klima. Der er
tale om en bæredygtig plan, som strækker sig over en årrække.
Forligskredsen er tidligere blevet orienteret om temaet blandt andet
som følge af Rigsrevisionssag om Grønnedal ved fraflytning (Beretning
om Forsvarets fraflytning af Grønnedal, 11/2013), og som følge af af-
lyst udbud om miljøoprydning. Ved revisionssagen var der blandt andet
fokus på aftale med grønlandske myndigheder om håndtering af olie-
forureningen. Revisionen blev lukket ultimo 2020 ved optagelse i stats-
revisorernes "Endelig betænkning 2019" uden bemærkninger fra Stats-
revisorerne. Grønlandsudvalget er ved svar på spørgsmål fra udvalget
løbende blevet orienteret de senere år om status for miljøoprydningen
og fremadrettet anvendelse af stationen.
Station Grønnedal
Grønnedal blev oprettet som en amerikansk base i 1943 og var i 1951-
2012 en dansk flådestation. Gennem årene er der opstået omfattende
olieforureninger, hvilket der fra grønlandsk side har været rejst skarp
kritik af, bl.a. af frygt for, at Forsvaret ville forlade stedet uden grundig
miljøoprydning ved stationens lukning i 2012. Station Grønnedal gen-
åbnede i 2017, jf. aftalen af 8. december 2016 om styrkelse af den
fremtidige opgaveløsning i Arktis ”som et strategisk logistisk støtte-
punkt”. Der er fast stationeret 2-3 vagter.
Oliehåndteringen er en omfattende og langvarig opgave og vil indtil vi-
dere være den primære aktivitet i Grønnedal, hvorfor det ikke aktuelt
vil være hensigtsmæssigt at planlægge eller iværksætte egentlige akti-
viteter på stationen.
Masterplanen
Ejendomsstyrelsens plan bygger på
forudsætninger
om, at der ikke må
være en kritisk belastning af Arsuk fjord, og at Grønnedal anvendes
som baseområde. Det er endvidere en
målsætning
at få reduceret ud-
sivning til Arsuk fjorden, at få fjernet synlig forurening samt få iværk-
sat en generel indsats over for forekomsten af oliestoffer i jorden.
Side 1 af 2
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Orientering om masterplan for håndtering af olieforurening i Grønnedal, fra forsvarsministeren
Der er tale om et omfattende arbejde med flere pilotprojekter, længe-
revarende moniteringer, analyser og inddragelse af international erfa-
ring fra blandt andet to konferencer om håndtering af olieforurenet jord
i arktisk klima i 2018 og 2022, samt løbende drøftelser med de grøn-
landske myndigheder. Et stort arbejde som har medvirket til en fælles
forståelse for vigtigheden af, at der blev fundet frem til bæredygtige
løsninger. Ejendomsstyrelsen har med det afsæt udarbejdet to mulige
scenarier for oprensning, som blev vurderet ud fra en såkaldt livscy-
klusscreening. Scenarie A indebærer en kort oprensningstid med ener-
gikrævende metoder med et højt CO
2
aftryk, mens scenarie B indebæ-
rer en længere oprensningstid med afværgemetoder, som giver et
langt mindre CO
2
aftryk. På baggrund af dette arbejde var der enighed
om at håndtere olieforureningen efter scenarie B, hvis metode bl.a.
bygger på gode resultater med et såkaldt landfarmanlæg i Mestersvig.
Således kunne Naalakkersuisut tiltræde masterplanen i december
2022.
Opgavens omfang medfører i udgangspunktet, at udbuddet skal gen-
nemføres efter EU-retlige regler. Ejendomsstyrelsen vil derudover
sikre, at projektet så vidt muligt gennemføres ved anvendelse af grøn-
landsk arbejdskraft, eksempelvis i forbindelse med anstillelse af anlæg
og ved løbende drift af et landfarm anlæg. Det egentlige entreprenør-
arbejde forventes iværksat i 2025, og hele opgaven vil tage ca. 14 år.
Økonomien forbundet med implementering af masterplanen beskrives
ikke i nærværende orientering af hensyn til de kommende rådgiver- og
entreprenør-udbud.
Implementering – Fortsat dansk-grønlandsk opfølgning
Samarbejdet med de grønlandske myndigheder er som nævnt foregået
i en god og konstruktiv proces. Implementeringen vil blive fulgt tæt af
de grønlandske miljømyndigheder, som også skal give de nødvendige
tilladelser og godkendelser. Opfølgning vil ske med udgangspunkt i et
fortsat dansk grønlandsk samarbejde. Ejendomsstyrelsen vil derudover
følge op med faste rapporteringer om status og fremdrift m.v., ligesom
moniteringerne fortsat vil blive delt med de grønlandske miljømyndig-
heder.
Resultaterne fra forarbejderne, som har dannet grundlag for masterpla-
nen og erfaringer fra implementering af planen, vil fremadrettet blive
nyttiggjort ved Forsvarets øvrige stationer i Grønland, ligesom de deles
med andre i Grønland og arktiske områder, hvor tilsvarende olieforure-
ninger skal håndteres.
Sagsnr.: 2023/001332
Dok.nr.: 521815
Side 2 af 2