Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del Bilag 41
Offentligt
2694556_0001.png
NOTAT
Redegørelse for tilgængeligheden af histori-
ske data i Grønland og Færøerne til brug for
dokumentation for beskæftigelsesperioder
ved ansøgning om tidlig pension
31. marts 2023
J.nr. 23/01177 – 2022-7328
YS
HELS
I indeværende redegørelsen beskrives det overordnede resultat af Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekrutterings undersøgelse af mulighederne for at indhente oplys-
ninger til brug for sager om tidlig pension fra myndigheder i Grønland og Færø-
erne.
Til brug for afdækningen har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering indhen-
tet oplysninger fra Grønlands Nationalmuseum og Arkiv om mulighederne for at
indhente historiske oplysninger om tilknytning til arbejdsmarkedet til brug for be-
regning af anciennitet til tidlig pension. Tilsvarende har Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering indhentet oplysninger fra Tjóðskjalasavnið, Færøernes natio-
nalarkiv gennem Færøernes Udenrigs-, Uddannelses-, Forsknings- og Kulturmini-
sterium.
Regler om dokumentation for anciennitet
Retten til tidlig pension tager udgangspunkt i antallet af år på arbejdsmarkedet. An-
cienniteten opgøres fra det fyldte 16. år og frem til det tidspunkt, hvor der er 6 år til
folkepensionsalderen (61 år for nuværende). 42 års anciennitet giver ret til at mod-
tage ydelsen i 1 år, 43 års anciennitet giver ret til at modtage ydelsen i 2 år, og 44
års anciennitet giver ret til at modtage ydelsen i 3 år.
Som udgangspunkt gives der anciennitet for perioder med tilknytning til arbejds-
markedet, eller hvor man har stået til rådighed for arbejdsmarkedet. Dokumentation
for anciennitet til tidlig pension kommer så vidt muligt fra en række offentlige sy-
stemer og registre, herunder primært ATP-data, skatteoplysninger og ydelsesregi-
stre. Store grupper af lønmodtagere har siden 1964 indbetalt bidrag til ATP via de-
res arbejdsgiver. Oplysninger om indbetaling af bidrag til ATP afspejler derved en
tilknytning til arbejdsmarkedet. Derudover medregnes dokumentation for perioder
med barsel og perioder med beskæftigelse som selvstændigt erhvervsdrivende, når
virksomheden har givet overskud.
For at perioder med ufrivillig ledighed ikke nødvendigvis udelukker personer fra at
opnå ret til tidlig pension, er perioder på visse ydelser også anciennitetsgivende.
Det er perioder med dagpenge, fleksjob, job med løntilskud, sygedagpenge og le-
dighedsydelse. Perioder med værnepligt og visse perioder med uddannelse tæller
også med i anciennitetsopgørelsen.
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Orientering om resultat af afdækning af mulighed for at indhente dokumentation fra Grønland og Færøerne til sager om tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
Det er muligt at få tildelt mere anciennitet end beregnet ud fra registerdata, hvis an-
søger kan fremvise relevant og fyldestgørende dokumentation, der sandsynliggør
anciennitet. Dokumentationen skal indeholde de nødvendige oplysninger for at
kunne beregne ancienniteten.
Ved vurderingen af dokumentation lægges der blandt andet vægt på:
karakteren af dokumenterne, herunder om dokumentet er udstedt af en offentlig
myndighed, a-kasse eller lignende,
dokumentationens omfang, herunder om der er flere af hinanden uafhængige
dokumenter, der bestyrker de forhold, der søges sandsynliggjort,
periodens længde, herunder at jo længere perioden er, des større sikkerhed skal
der være om den fremlagte dokumentation, og
sagens omstændigheder i øvrigt, herunder om den fremlagte dokumentation i
øvrigt på baggrund af en samlet vurdering forekommer rimelig og tilstrækkelig
valid i forhold til at kunne sandsynliggøre ancienniteten.
Der er i bekendtgørelse fastsat regler med mere specifikke krav til dokumentation
for de enkelte forhold, der kan medregnes til anciennitet.
Særligt om dokumentation fra Grønland og Færøerne
Grønland og Færøerne har hjemtaget beskæftigelses- og pensionsområdet og er
ikke medlemmer af EU eller EØS. I udgangspunktet sidestilles Grønland og Færø-
erne derfor med et hvilket som helst tredjeland. I forbindelse med høringen over
lovforslaget, der indførte ret til tidlig pension, tilkendegav Færøerne og Grønland,
at landene er indforståede med, at der kan optjenes anciennitet af arbejde og drift af
selvstændig virksomhed udført i Færøerne og Grønland. Perioder med beskæfti-
gelse i Grønland eller Færøerne som lønmodtager, med drift af selvstændig virk-
somhed eller med ydelser mv., som er dokumenteret, kan derfor medregnes til an-
ciennitet efter samme regler, som gælder for personer i et EU/EØS-land, Schweiz
og Storbritannien.
En person, som kan dokumentere beskæftigelse som lønmodtager i et EU/EØS-
land, Schweiz, Storbritannien, Færøerne eller Grønland, optjener således ancienni-
tet for disse perioder. Dokumentation for præsterede arbejdstimer kan ske med
f.eks. lønsedler, udbetalingsspecifikationer, indbetalinger til pensionsordninger i
EU/EØS-lande, Schweiz, Storbritannien, Færøerne eller Grønland.
Personer, der bor i et EU/EØS-land, Schweiz, Storbritannien, Færøerne eller Grøn-
land, får tildelt 52 ugers anciennitet på baggrund af forældreskab eller adoption.
Dokumentation for perioder med ydelser mv. modtaget i Færøerne eller Grønland
kan også anvendes til anciennitet, hvis de svarer til ydelser, der kan medregnes til
anciennitet, hvis de er modtaget i Danmark.
Der er i bekendtgørelse fastsat regler med mere specifikke krav til dokumentation
for de enkelte forhold, der kan medregnes til anciennitet.
2
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Orientering om resultat af afdækning af mulighed for at indhente dokumentation fra Grønland og Færøerne til sager om tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
I 2021 fik ansøgere til tidlig pension en særlig adgang til egne oplysninger i Rigsar-
kivet, hvorefter Rigsarkivet kan fremfinde dokumentation for anciennitet på ar-
bejdsmarkedet og sende til borgerne til brug for deres ansøgning til tidlig pension.
Det fremgår af det danske Rigsarkivs årsrapport 2022, at Rigsarkivet har modtaget
mellem 20 og 30 henvendelser om anciennitet på Færøerne og i Grønland, hvor
Rigsarkivet har måttet henvise til henholdsvis de færøske og grønlandske skatte-
myndigheder eller arkiver.
Grønland
Rigsarkivet i Grønland har bevaret et uafklaret antal personalesager på papir der
kan anvendes til at dokumentere løn fra fx Den Kongelige Grønlandske Handel,
Rigspolitichefen, Statens Luftfartsvæsen og Grønlandsministeriet.
Desuden findes data fra Grønlands Centrale Lønsystem fra året 1985 på mikrofi-
che. Mikroficher anvendes ligesom mikrofilm til registrering og arkivering og læ-
ses i et særligt apparat, der forstørrer tekst eller billeder.
I digital form findes Økonomisk Statistikregister for Grønland (1977-1984), som
indeholder data fra de grønlandske person- og selskabsselvangivelser for personer
over 15 år født den 1., 6., 11., 21. og 26. i en måned.
Derudover har Grønlands Nationalmuseum og Arkiv oplyst, at de delvist har skat-
tesager fra perioden før 1995 i form af ligningssager (selvangivelser med bilag) fra
personligt skattepligtige indkomster for indkomstårene 1975, 1980, 1985, 1990 og
1995, mens ligningssager for indkomster fra øvrige år som udgangspunkt kasseres.
Grønlands Tekniske Organisations arkiver rummer oplysninger om tidligere ansæt-
telser fra perioden 1950-1980.
Departementet for Uddannelse, Kultur, Idræt og Kirke har oplyst, at deres erfaring
fra Grønlands Nationalmuseum og Arkiv viser, at det har fundet oplysninger om
tidligere ansættelser/skattesager i omkring 50 pct. af sagerne. STAR har ikke kend-
skab til, om der foretages egentlig registreringer af hvor ofte, der kan findes oplys-
ninger om tidligere ansættelser/skattesager. Det er derfor ikke muligt endeligt at
opgøre dette.
Færøerne
Færøernes nationalarkiv har oplyst, at arkivet sandsynligvis ikke har nyere oplys-
ninger (efter 1985), der kan dokumentere ansættelsesforhold på Færøerne. Doku-
mentation i form af papirarkivalier er formentlig kasseret, da det kun et udsnit, ty-
pisk fra den 1., 10., 20. og 30. i en måned, der bevares. Oplysninger ved digital do-
kumentation er sandsynligvis ikke afhændet til nationalarkivet endnu, og derfor vil
det være de enkelte myndigheder, som eventuelt vil kunne besvare forespørgsler
om dokumentation.
Det mest omfattende og komplette materiale i form af papirarkivalier, som Færøer-
nes nationalarkiv bevarer, er skatteoplysninger. Materiale med oplysninger om an-
sættelsesforhold til søs findes også hos enkelte myndigheder, fx lønreguleringsfon-
den og ulykkesforsikringen.
3
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 41: Orientering om resultat af afdækning af mulighed for at indhente dokumentation fra Grønland og Færøerne til sager om tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
Vurdering/konklusion
På baggrund af ovenstående redegørelse er det STARs vurdering, at der ikke gen-
nem yderligere undersøgelser vil kunne udarbejdes flere eller mere konkrete anvis-
ninger til, hvordan der kan hentes dokumentation i Grønland og Færøerne. Det vil
derfor alt andet lige være op til den enkelte ansøger om tidlig pension at indhente
eventuel yderligere dokumentation, såfremt der ikke er tilstrækkelig dokumentation
i de ovenfor nævnte registre og arkiver.
STAR bemærker afslutningsvis, at styrelsen som opfølgning på indeværende rede-
gørelsen fremover vil informere om muligheden for at finde dokumentation i Grøn-
land og Færøerne på dets hjemmeside.
4