Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2686278_0001.png
brugerdefinerede farvepalette
Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del - Bilag 34
Offentligt
Mindretalsbeskyttelse i
Danmark
Ulrike Fleth-Barten, ph.d.
Lektor i folkeret og menneskerettigheder
Syddansk Universitet
Folketingets Grønlandsudvalg
30. marts 2023
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Ulrike Fleth-Bartens præsentation fra oplæg den 30. marts om mindretalsbeskyttelse i Danmark
2686278_0002.png
Hvem er jeg?
Ulrike Fleth-Barten
[email protected]
Lektor i folkeret og menneskerettigheder ved
Syddansk Universitet
Ph.d.-projekt om mindretallenes adgang til retten til
selvbestemmelse i folkeretten
Forskellige publikationer om selvbestemmelse i
Grønland og for grønlænderne
Konsekvenser for det oprindelige folk i Grønland
Adgang til selvbestemmelse via selvstyreloven
Underviser i faget menneskerettigheder på
jurauddannelsen på Ilisimatusarfik
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Ulrike Fleth-Bartens præsentation fra oplæg den 30. marts om mindretalsbeskyttelse i Danmark
2686278_0003.png
Mindretalsbeskyttelse i
Danmark
Ingen særskilt beskyttelse i Grundloven
Alle grønlændere i Danmark har frihedsrettighederne
International beskyttelse
Rammekonventionen for beskyttelse af nationale mindretal
Andre fora for mindretalsbeskyttelse
Andre veje
Udfordringer ved mindretalsbeskyttelsen
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Ulrike Fleth-Bartens præsentation fra oplæg den 30. marts om mindretalsbeskyttelse i Danmark
2686278_0004.png
Rammekonventionen
om beskyttelse af
nationale mindretal
Danmarks deklaration i forbindelse med ratificeringen:
… it is hereby declared that the Framework Convention shall
apply to the German minority in South Jutland of the Kingdom
of Denmark.
Efterfølgende afrapporteringer:
Den rådgivende komité sætter spørgsmålstegn ved
udelukkelse af grønlænderne (primært i Grønland men
også i Danmark)
5. cyklus, 2019/20: anbefaling om at Danmark i det mindste
anvender nogle af Rammekonventionens artikler på
grønlændere i Danmark
Access to public services
Acces to the labour market
Linguistic rights
Education
Representation
6. cyklus: Danmarks rapport skulle være afleveret
den 1. januar 2023. Er endnu ikke offentliggjort.
Indhold?
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Ulrike Fleth-Bartens præsentation fra oplæg den 30. marts om mindretalsbeskyttelse i Danmark
2686278_0005.png
Rammekonventionen
om beskyttelse af
nationale mindretal
Forskelle og ligheder mellem det tyske mindretal og grønlænderne i
Danmark
Geografisk afgrænsning
Medlemmerne flytter sig ikke geografisk
Geografisk afgrænsning i deklarationen
Historisk betinget på forskellige måder
Mindretal flytter sig ikke som gruppe
Mindretalsbeskyttelse er ikke for indvandrere
Aktørerne er klart defineret
Det tyske mindretals hovedorganisation
Kontaktudvalg i København
Danmark er meget tilbageholdende med at anerkende andre
mindretal
Tyskland: det danske mindretal, sorberne, friserne og romaer
Sverige: Samerne, Sverige-finnerne, tornedalere, romaer, jøder
Spanien: romaer
Andre løsninger end dem, der er fundet for det tyske mindretal
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Ulrike Fleth-Bartens præsentation fra oplæg den 30. marts om mindretalsbeskyttelse i Danmark
2686278_0006.png
Mindretalsbeskyttelse i
andre fora
Sprogpagten - Den europæiske sprogpagt om
regionale sprog og mindretalssprog
ICCPR’s artikel 27
I de stater, hvor der findes etniske, religiøse eller sproglige
mindretal, må personer, der tilhører sådanne mindretal, ikke
forholdes retten til i fællesskab med de øvrige medlemmer
af deres gruppe at leve deres eget kulturliv, at bekende sig
til og udøve deres egen religion eller at benytte deres eget
sprog.
Klageadgang via den frivillige protokol
EU-traktaten
(og TEUF)
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Ulrike Fleth-Bartens præsentation fra oplæg den 30. marts om mindretalsbeskyttelse i Danmark
2686278_0007.png
Andre veje
Alle mindretalsmedlemmer har altid også
menneskerettigheder
Børnekonventionen
Den europæiske menneskerettighedskonvention
ICESCR
Fx retten til at arbejde
De skridt, en deltager i denne konvention skal tage for at opnå
den fulde virkeliggørelse af disse rettigheder, skal omfatte teknisk
vejledning og erhvervsvejledning såvel som
uddannelsesprogrammer og fremgangsmåder til opnåelse af en
støt økonomisk, social og kulturel udvikling samt fuld og produktiv
beskæftigelse under forhold, der tilsikrer den enkelte politiske og
økonomisk frihed.
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Ulrike Fleth-Bartens præsentation fra oplæg den 30. marts om mindretalsbeskyttelse i Danmark
2686278_0008.png
Udfordringer for
mindretalsbeskyttelse
Afhængig af statens anerkendelse af mindretallet
(selvom det ikke burde være sådan)
En anerkendelse som mindretal løser ikke noget i sig
selv
Det opfølgende arbejde er afgørende
Hvilke foranstaltninger giver faktisk mening?
Fra et mindretalssynspunkt
Fra myndighedernes synspunkt
Frygt for en domino-effekt ved udvidelsen af
rettighedsmodtagere?