Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2670616_0001.png
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Telefon 33 76 86 96
www.co10.dk
[email protected]
Sikker e-mail: [email protected]
CVR-nr: 47016312
22. februar 2023
19-00263 09.11.01.
TH/TH
Grønlandsudvalget den 22. februar 2023 om ligeløn for politibetjente i
Grønland
CO10 er en centralorganisation. I henhold til tjenestemandsloven for statens ansatte i
Grønland er det centralorganisationen, der har forhandlings- og aftaleretten.
Polititjenestemænd, der arbejder i Grønland, er alle ansat af staten Danmark, men de er
ansat på to forskellige ansættelsesgrundlag: Enten som politibetjent, der er ansat til at
udøve tjeneste i Grønland, eller som politibetjent, der er ansat til at udøve tjeneste i
Danmark men som i en periode er udlånt til at arbejde i Grønland. I begge tilfælde er
aftaleparterne Medarbejder- og Kompetencestyrelsen på den ene side og CO10 på den
anden side.
Der er med andre ord tale om to sæt ansættelsesgrundlag for det samme arbejde – for
de samme opgaver. Politibetjenten, der er ansat til at arbejde i Grønland, arbejder side
om side med politibetjenten, der er ansat til at arbejde i Danmark men som i en periode
gør tjeneste i Grønland.
Forhandlingerne om fornyelse af aftaler for polititjenestemændene i Grønland føres
sammen med fornyelse af andre medarbejdergrupper, der også er ansat af staten Dan-
mark. Der er fx tale om anstaltspersonale, luftfartskontrollører og dommere. I alt om-
fatter forhandlingerne ca. 250 årsværk, og heraf ca. 100 polititjenestemænd, der er ansat
af staten til at arbejde i Grønland.
Forhandlingerne om fornyelse af aftaler for tjenestemænd ansat i Grønland har en an-
den kadence end for de danske tjenestemænd. Det seneste forlig for grønlandske tjene-
stemænd er fra 2015, og aftalerne udløb pr. 1. april 2020. Dvs. at parterne har forhandlet
siden foråret 2020 for 250 årsværk, heraf ca. 100 politi-årsværk. Disse tal skal ses i lyset
af tallene for forhandlingerne for de danske statsansatte: 250 grønlandske årsværk
contra ca. 193.000 danske årsværk. Og 100 grønlandske politi-årsværk contra ca. 11.400
danske politi-årsværk.
1
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Talepapirer fra mødet den 22. februar med Politiforbundet, Politiforeningen i Grønland og CO10 om lønforholdene for politibetjente i Grønland
2670616_0002.png
CO10’s hovedkrav i forhandlingerne er fuldstændig parallelitet mellem løn- og ansæt-
telsesvilkår for tjenestemænd, ansat i Danmark, og tjenestemænd, ansat i Grønland.
CO10 går altså efter, at de grønlandske politifolk i stedet for at have et særligt ansættel-
sesgrundlag bliver ansat på de samme aftaler som deres danske kollegaer og dermed
får den samme løn.
CO10 har i forhandlingerne været indstillet på, at vi måske ikke nåede i mål med ho-
vedkravet om lønmæssig parallelitet i denne omgang, men at der til gengæld skulle
foreligge en plan for, hvornår og hvordan vi kom i mål med en lønmæssig parallelitet.
Efter at have tænkt sig meget grundigt om meddelte Medarbejder- og Kompetencesty-
relsen os i foråret 2022, at de ikke kunne imødekomme CO10’s og de øvrige centralor-
ganisationers hovedkrav. De så et normalt forlig for sig, hvor størstedelen af midlerne
skulle anvendes på generelle lønstigninger men absolut ikke i en størrelsesorden, der
gør, at de 250 årsværk kommer op på dansk niveau.
CO10 og de øvrige centralorganisationer meddelte derfor den 1. juni 2020 vores mod-
part, at vi smed håndklædet i ringen. At vi ikke kunne se for os, at vi kunne blive enige
om et aftaleresultat, der kunne stemmes hjem.
Næste skridt er, at finansministeren skal fremsætte et lovforslag om nye løn- og ansæt-
telsesvilkår for statens tjenestemænd i Grønland. Inden han gør det, skal han indhente
en udtalelse fra Lønningsrådet. Lønningsrådet består af en række medlemmer af folke-
tinget og suppleres, når det handler om grønlandske forhold, af et medlem, der repræ-
senterer Grønlandsadministrationen, et medlem fra centralorganisationerne samt de to
folketingsmedlemmer, valgt i Grønland.
Vi ved ikke, hvorfor Lønningsrådet ikke er blevet indkaldt endnu. Men CO10 og de
øvrige centralorganisationer har tilkendegivet, at hvis vores modpart får et nyt mandat,
så vender vil selvfølgelig tilbage til forhandlingsbordet.
Til spørgsmålet om hvad fuld parallelitet koster, er svaret, at det ved vi ikke. For CO10
og de øvrige centralorganisationer giver det ikke mening at foretage beregninger selv,
idet sådanne beregninger altid foretages i et samarbejde mellem parterne". Men fsva.
fuld parallelitet i forhold til lønnen kan man få et billede af følgende tal: Mellem justits-
ministeren og de to folketingsmedlemmer, valgt i Grønland, er der aftalt en pulje på 50
mio kr, der primært går til udligning af polititjenestemænds og anstaltspersonales løn
over en 4-årig periode. Dvs. at der anvendes ca. 12�½ mio. kr. pr. år til en gruppe, der
udgør ca. 150 årsværk. De øvrige tjenestemænd, ansat af staten til at udføre tjeneste i
Grønland, udgør ca. 100 årsværk. Hvis disse tal anvendes til at lave en groft overslag
på udgiften, vil resultatet være, at permanent fuld lønparallelitet vil koste mellem 20 og
25 mio. pr. år.
2