Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2670614_0001.png
Til brug ved møde i Folketingets
Grønlandsudvalg d. 22. februar 2022
3. marts 2023
Vedrørende Politiforbundets talepunkter
Om Politiforbundet:
Fagforening for ca. 12.000 medarbejdere i Politiet og ved Domstolene, herunder
medarbejdere som er ansat i Grønland. Her organiserer vi:
-
-
-
Polititjenestemænd
Tjenestemandsansatte kontorfunktionærer
Kredsdommere
Alle er ansat i henhold til loven for statens tjenestemænd i Grønland
og er derfor
omfattet af andre regler for løn og ansættelsesforhold end deres
tjenestemandskolleger i Danmark.
Politiforbundet består af en række politiforeninger
herunder politiforeningen i
Grønland.
Organisations- og forhandlingsregler:
Løn og ansættelsesvilkår fastsættes ved aftale mellem finansministeren og
centralorganisationerne (grønlandsk tjenestemandslov § 41, jf. også § 45).
Forhandlingsretten er således ved lov tillagt centralorganisationerne. Politiforbundet
er tilsluttet Statstjenestemændenes Centralorganisation 10 (CO10).
Løn og ansættelsesvilkår har altså for tjenestemænd afsæt i lovgivning, som
fastsætter rammerne for hvad, som er til forhandling
(og hvad som ikke er).
Aftaleforhandlingerne:
Som følge af forhandlingsforløbet vedrørende aftaleforhandlingerne 2020 (OK 2020)
har statens tjenestemænd i Grønland ikke fået reguleret deres lønninger siden den 1.
april 2019.
Dette gælder dog ikke polititjenestemænd (og formentlig ikke anstaltsbetjente), der
som følge af særlige aftaler om udligningstillæg får reguleret deres løn i
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Talepapirer fra mødet den 22. februar med Politiforbundet, Politiforeningen i Grønland og CO10 om lønforholdene for politibetjente i Grønland
2670614_0002.png
overensstemmelse med lønreguleringerne i DK. Politiforbundet har dog i kraft af
vores medlemskreds medlemmer, som ikke er blevet reguleret siden 1. april 2019.
Problemet:
Formålet med at rejse problemstillingerne over for Grønlandsudvalget handler dog
ikke (udelukkende) om, at der ikke kan opnås enighed ved de kollektive
forhandlinger. Sådanne bør håndteres af arbejdsmarkedets parter. Imidlertid er det
lovgiver, som har fastsat rammerne for forhandlingerne, og staten som er
arbejdsgiver. Det er derfor en politisk opgave at sikre sig strukturer, som sikrer at der
sker lige behandling af danske henholdsvis grønlandske tjenestemænd.
Problemet er således strukturelt. Det fortaber sig i tågerne, hvorfor grønlandske
tjenestemandslønninger generelt er lavere end de danske. Og som det er oplyst for
os
så har man i nyere tid hverken undersøgt det eller foretaget en vurdering af,
hvorvidt de årsager som ligger til grund for dette, fortsat er rimelige og relevante.
Vi repræsenterer medarbejdergrupper med samme uddannelse og samme
uniformering som deres danske kolleger, som alle er ansat under samme
arbejdsgiver. Alligevel har lovgiver besluttet, at de skal håndteres efter forskellige
regler. Disse regler fører til forskelsbehandling mellem grønlandske og danske
tjenestemænd, uanset at man for visse grupper har forsøgt at rette op på dette ved at
indføre udligningstillæg.
Politiforbundet sætter spørgsmålstegn ved, hvorvidt det overhovedet giver mening at
opretholde en særskilt lov for grønlandske tjenestemænd. Det understreges
yderligere af, at tilsvarende ikke gælder for Færøerne. Statens tjenestemænd på
Færøerne er omfattet af (den danske) tjenestemandslov, og dermed også omfattet af
de samme aftale og regler for løn- og ansættelsesvilkår, som deres danske kolleger.
Som det fremgår af indlægget fra formanden for politiforeningen i Grønland fylder
denne
efter vores opfattelse
åbenlyse forskelsbehandling mere og mere blandt
de ansatte. Politiforbundet har gentagende gange gennem CO10 til
aftaleforhandlingerne fremsat krav om, at de samme regler bør gælde uanset, hvor i
riget man er tjenestemand
men hidtil er det blevet til lappeløsninger
som i bund
og grund i sidste ende blot udstiller forskellene.
Der er derfor efter Politiforbundets opfattelse behov for at sondringen mellem statens
tjenestemænd i Grønland og statens tjenestemænd i den øvrige del af riget
elimineres
og dette er i sidste ende et lovgivningsanliggende.
Tak.
2.