Grønlandsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRU Alm.del Bilag 19
Offentligt
2655645_0001.png
SAMARBEJDE
FOR BØRN OG
UNGE
Grønlandsk-dansk
tværgående arbejde
Af Socialstyrelsen i samarbejde
med Departement for Børn, Unge
og Familier
Kontakt Socialstyrelsen for mere information på [email protected]
No. 1 - sep. 2022
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0002.png
SAMARBEJDE I FOKUS
Samarbejdet i Grønlandsk-dansk tværgå+
ende arbejde for en styrket indsats for
børn og unge i Grønland går på tværs af
alle fem grønlandske kommuner, Social+
styrelsen i Grønland og i Danmark, Styrel+
sen for Undervisning og Kvalitet i Dan+
mark, Social- og Ældreministeriet, Justits+
ministeriet og Departementet for Børn,
Unge og Familier.
I fællesskab tager vi ansvar for at
udvikle og styrke indsatsen for
udsatte børn og unge i Grønland.
For at opnå vores fælles mål og
skabe en positiv forandring,
kræves et godt samarbejde
hele vejen igennem.
- Heidi Lindholm, Departementschef for
Departement for Børn, Unge og Familier
Departementet for Børn, Unge og Familier
og Socialstyrelsen har til opgave at under+
støtte samar-bejdet med parterne
i Danmark samt med kommunerne.
Departementet og Socialstyrelsen
afholder møder med hver kommune to
gange årligt, og formøde med alle kom+
munerne samlet forud for de halvårlige
chef- og styregruppemøder.
Derudover er det Socialstyrelsens
opgave at holde det overordnede
overblik, bistå relevante aktører i det
tværgående arbejde, sikre fremdrift i
initiativ 1-10 og 16, som varetages af
Socialstyrelsen samt at afrapportere på
driften heraf. Det er Departementet for
Børn, Unge og Familier, som servicerer
chef- og styre-gruppe, og følger op på
beslutninger truffet på
styregruppemøde. Styregrup-pen består
af Departementschefen for
departementet for Børn, Unge og Familier,
departementschefen for Social- og
Ældreministeriet, Afdelingschef fra
Justitsministeriet samt kommunaldirektør
fra Qeqqata Kommunia.
Socialstyrelsen driver 11 initiativer,
som er forankret i det sociale
børne- og ungeområde. Hvert
initiativ består af en eller flere
medarbejdere, som samarbejder
med kommuner, daginstitutioner
og Socialstyrelsen i Danmark. Et
godt samarbejde er afgørende for
den indsats, der ydes i alle kom+
munerne. Initiativgrupperne besø+
ger og er i tæt dialog med alle
samarbejdspartnere for at sikre, at
indsatsen er tilpasset hver kom+
mune, by og bygd. Formålet med
det tætte samarbejde er at skabe
projekter og driftsopgaver, som
fortsat styrker børne- og ungeom+
rådet efter 2023.
Vi har nu i snart to år samarbejdet med alle vores fem
kommuner, vores departement og den danske socials+
tyrelse, om at imødekomme flere af de udfordringer vi
har på børne- og ungeområdet i Grønland. Udfordrin+
gerne kan ikke løses af én instans alene og engagemen+
tet fra alle aktørerne er altafgørende. Initiativerne skal
være bæredygtige i Grønland, og skal gøre en forskel på
kort-, mellemlang- og lang sigt. De resultater, som vi ser
indtil videre i de enkelte initiativer, er en vigtig drivkraft i
vores arbejde med fortsat at styrke indsatsen for de
udsatte børn og unge frem mod udgangen af 2023 og i
fremtiden.
- udtaler Helene Broberg Berthelsen, Styrelseschef, Socialstyrelsen
2
1
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0003.png
2020
Initiativ 16
543.368 kr.
Initiativ 10
1.890.422 kr.
Initiativ 9
476.897 kr.
Initiativ 8
1.261.481 kr.
Initiativ 7
251.512 kr.
Initiativ 6
2.088.932 kr.
2021
Admin.
1.377.774 kr.
Initiativ 2
988.564 kr.
Initiativ 3
1.984.665 kr.
Initiativ 4
1.402.155 kr.
Initiativ 5
6.415.255 kr.
Initiativ 8
295.748 kr.
Initiativ 5
704.253 kr.
Af de 80 millioner, som den
danske regering har afsat til
at styrke indsatsen for udsat+
te børn og unge i Grønland,
modtager Grønland 69,9
millioner. Resterende midler
går til understøttelse af
initiativerne fra den danske
Socialstyrelse og Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet (STUK) samt
arbejdet i indikatorgruppen, som sikrer
den statistiske opfølgning.
De følgende diagrammer viser fordelingen
af midlerne fra Danmark, det vil sige de
69,9 mio. kr.. Fordelingen opgøres på hvert
af initiativerne for hvert eneste år, de har
eksisteret.
Administration
Administration dækker over tre tolke,
projektkoordinatorer for samtlige initiati+
ver og en sekretariatsfunktion i Departe+
mentet for Børn, Unge og Familier, og
samarbejdet med Socialstyrelsen i Dan+
mark til understøttelse af initiativerne.
Initiativerne
Den økonomiske fordeling på hvert af
initiativerne understøtter løn til projekt+
medarbejdere på initiativerne samt tiltag i
og samarbejde med kommuner – herun+
der afholdelse af workshops, udvikling
samt udgivelse af materiale.
Initiativ 16
2.188.010 kr.
Initiativ 10
6.184.047 kr.
Initiativ 9
535.535 kr.
Initiativ 8
2.194.245 kr.
Initiativ 7
778.923 kr.
Initiativ 6
5.216.865 kr.
3
2022
Admin.
2.481.390 kr.
Initiativ 1
2.266.370 kr.
Initiativ 2
1.689.690 kr.
Initiativ 3
1.815.226 kr.
Initiativ 4
1.489.513 kr.
Initiativ 16
2.363.097 kr.
Initiativ 10
5.827.473 kr.
Initiativ 9
895.759 kr.
Initiativ 8
2.152.188 kr.
Initiativ 7
372.340 kr.
Initiativ 6
2.285.596 kr.
2023
Admin.
2.407.510 kr.
Initiativ 1
2.222.930 kr.
Initiativ 2
1.659.972 kr.
Initiativ 3
2.051.739 kr.
Initiativ 4
1.207.451 kr.
4
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0004.png
SAGER & INDSATSER
PER KOMMUNE
Her kan du se antal sager og indsatser, som hvert
initiativ har foretaget i kommuner til og med
august 2022. Det er borgersager, opkvalificering og
understøttelse af fagpersoner, som har deltaget på
kurser og workshops samt sidemandsoplæring.
Tallene er et øjebliksbillede og udvikler sig kons+
tant i takt med initiativernes arbejde.
Kommuneqarfik Sermersooq har forinden initiati+
verne modtaget hjælp på børne- og ungeområdet i
forbindelse med akutindsatsen i Tasiilaq i 2019.
Det betyder, at kommunen derfor har færre ind+
satser og sager, da flere indsatser og sager er er
fortaget før initiativerne startede.
Avannaata Kommunia
635 sager og indsatser
Kommune Qeqertalik
605 sager og indsatser
Qeqqata Kommunia
747 sager og indsatser
Kommuneqarfik Sermersooq
167 sager og indsatser
Kommune Kujalleq
540 sager og indsatser
5
6
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0005.png
INITIATIV
Initiativ 1 skal styrke
udsatte forældres
egenskaber til at un+
derstøtte børns
udvikling og drage
omsorg. Det sker ved at
udvide MANU tilbuddet,
og oprette et tilbud
med intensiv støtte til
udsatte familier.
Initiativ 1 har afholdt
MANU underviserkur+
sus flere steder i landet.
Selvom jeg har børn i forvejen, har jeg deltaget i
MANU-undervisningen. Det har udviklet mig som
person. Der gik det op for mig, at vi kan opdrage
på en bedre måde. Dette har også betydet, at vi
som forældrepar kan snakke mere sammen om
tingene og derfor samarbejde mere.
- udtaler en mor til 4 børn efter modtagelse af MANU-undervisninger.
Lokalt samarbejder fagfolk med MANU-teamet for
at forankre fleksibel brug af MANU-materialet.
Formålet er at favne familierne og øge deres inte+
resse for at modtage undervisning.
I oktober 2022 afholdes der MANU instruktørkur+
sus. På kurset får kursisterne teoretisk, praktisk og
pædagogisk grundlag fra MANU-materialet, så de
kan undervise forældre, fagfolk og kommende
MANU-undervisere, med understøttelse fra MANU-
teamet i Paarisa under Socialstyrelsen.
MANU-materialet “barnet 5-6 år”, som er et
samlet koncept med forældrebog, børne+
hæfte, legekort, spil og animationsfilm, er
sendt ud til kommunerne og brugen af ma+
terialet er påbegyndt.
Initiativ 1 fortsætter målrettet arbejdet med
MANU med særligt fokus på udvikling af
indsats til potentielle udsatte eller sårbare
familier.
7
8
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0006.png
INITIATIV
Initiativ 2 skal styrke
det lokale, tværfagli+
ge samarbejde
mellem kommunale
sagsbehandlere og
det sundhedsfaglige
personale.
Tidlig Indsats gruppen i Qeqertarsuaq har holdt
møde via Teams med Paarisa. Det var meget godt at
få sparring. Dette skal forstås på den måde, at det
giver tryghed at kunne sparre med andre kollegaer i
andre byer og have fælles forståelse.
- medarbejder i Tidlig Indsats Gruppen i Qeqertarsuaq.
Initiativ 2 arbejder målrettet på styrke det tværfaglige samarbejde i Tidlig Indsats
Grupperne i alle byer og bygder i Grønland. Formålet er at sikre, at udsatte familier får
den fornødne støtte, så deres børn får en sund start på livet med tryghed og omsorg.
Kommunale
sagbehandlere
Allorfik
Jordmødre
Sundhedsplejerske
Vi, der er ansat i Tidlig Indsats-gruppen i
Ilulissat, har fået besøg af Paarisa. Vi har haft
gavn af forslag til kommunikation, fælles fors+
tåelse og forskellige muligheder, der kan benyt+
tes.
Initiativ 2 er, i samarbejde med Tidlig Indsats-Grupperne, også i gang med at udarbejde
en beskrivelse af, hvad en landsdækkende rådgivningsfunktion skal indeholde.
Et landsdækkende seminar er afholdt i september 2022 for alle Tidlig Indsats grupper.
9
10
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0007.png
INITIATIV
Initiativ 3 skal bidrage
med opkvalificering og
kompetenceudvikling
af dagtilbudspersonalet.
Der er særligt fokus på
tidlig opsporing og fore-
byggelse af omsorgs-
svigt.
Initiativ 3 har afholdt
seminarer i 3 kommuner
i foråret 2022.
Først vil jeg på Kommune Qeqertalik’s vegne
takke for den kompetenceudvikling, I har bidraget
med omkring børneinstitutioner i byer og bygder
og som er særdeles anvendelig. […]
Som fagkoordinator i Kommune Qeqertalik fik jeg
en del ud af deltagelsen ved kurset i Aasiaat. Jeg
har fået samarbejdspartnere til at komme videre
med at kunne realisere mål, og fået større viden
om, hvilke redskaber man kan benytte.
Dette er en fælles udmelding fra børneinstitutioner i Kommune Qeqertalik.
- Maren A. Clasen, fagkoordinator for Dagtilbud.
Kufferten
Samarbejdet med Initiatv 3 har belyst for kommunerne, hvor vigtig
tidlig opsporing er. Det er eksempelvis at forebygge og handle tidligt
efter barnets behov. Initiativ 3 har specielt introduceret fagpersoner
for ”kufferten”, som indeholder værktøjer til tidlig opsporing.
Kommunerne har reageret positivt på kuffertens indhold,
fordi det er nemt at bruge i hverdagen. Materialet i ”kufferten”
bliver tilpasset den enkelte kommune og deltagere.
Kufferten har særligt fokus på opkvalificering af tidlig
opsporing tilpasset dagtilbudspersonalet i kommunerne.
”Kufferten” er præsenteret for dagtilbudspersonale, dagtilbudsledere,
souschefer, afdelingsledere samt pædagogiske konsulenter i kom+
munerne.
Kommune Kujalleq blev i marts 2022 den første kommune, der
blev introduceret til ”kufferten” - sidenhen Qeqqata Kommunia i
april 2022 og Kommune Qeqertalik i maj 2022.
I efteråret 2022 bliver Avannaata Kommunia og derefter Kom+
muneqarfik Sermersooq introduceret til værktøjerne.
11
12
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0008.png
INITIATIV
Initiativ 4 skal bidrage til bedre rammer for
det frivillige sociale arbejde. Hensigten er,
at organisationer kan samarbejde på tværs
og med grønlandske myndigheder for at
skabe fælles løsninger på børne- og unge-
området.
At gøre noget for andre er en stor del af den
grønlandske kultur. Initiativet fokuserer på
organiseret frivillighed, som skaber fæ+
llesskab og bidrager til sociale løsninger.
Initiativ 4 har været i dialog med 213 ak+
tører på tværs af landet.
Ildsjæle
Foreninger
Fonde
Kommuner
Selvstyret
Erhvervs-
livet
Samarbejdet mellem ovenstående er med til at skabe dialog
mellem civilsamfundet og det offentlige. Dialogen sætter fokus
på frivilliges fortællinger og udfordringer samt lokale ressour+
cer og behov. Et tæt samarbejde med civilorganisationer har
desuden resulteret i etableringen af en ekspertgruppe, som
bidrager til det videre arbejde.
Initiativ 4 har også afholdt seminar- og netværksdage for frivillige civilsamfundsorganisatio+
ner, alle landets kommuner, Selvstyret, Naalakkersuisut, erhvervslivet, fonde, sundheds- og
uddannelsesinstitutioner m.fl. Formålet var at undersøge hvordan man i fællesskab kan styrke
rammerne for frivilligt socialt arbejde på børneområdet – på tværs af aktører. Dette resultere+
de i en række anbefalinger, som er bærende for at lykkes med at styrke frivilligheden i landet.
Anbefalingerne bruges til at gå i dialog med aktører om deres rolle for at fremme frivilliges
vilkår og muligheder.
Desuden afholdes der løbende netværksmøder for frivillige, for at styrke samarbejde og erfa+
ringsdeling på tværs. Der er udrullet en kampagne på KNR om de gode historier, for at skabe
Det er rigtig godt for os at høre, hvordan man arbejder
med frivillighed andre steder i landet. Vi har nu hørt om,
at nogle kommuner har en frivillighedspolitik, og det vil
vi også arbejde for i vores kommune. Det har været rigtig
godt at mødes på tværs og få inspiration.
- sagt på seminaret af kommunal chef på socialområdet.
mere opmærksomhed og anerkendelse omkring de frivillige ildsjæle og indsatser. I forlængel+
se heraf er der udviklet en IT-platform; www.paarisa.gl/frivillighed - hvor borgere kan melde
sig som frivillige, hvor organisationer kan søge midler, og hvor fagpersoner kan komme i
dialog med relevante aktører indenfor frivilligområdet.
Det er meget givende at mødes med jer,
så vi kan få en status vedrørende frivilli+
ghed. Desuden er jeg meget imponeret
over
hjemmesiden (ref. www.paarisa.gl/
frvillighed), hvor
der virkelig er meget
gavnlig information at hente.
- udtaler en repræsentant fra en fond.
Det er rart for os at høre om, hvordan
man kan arbejde med frivillighed. Vi føler os ofte meget isoleret fra
andre byer og bygder, så vi mangler noget inspiration for at få det
til at fungere. Derfor er det vigtigt for os at tale med jer (ref.
koordinerinsenheden) og læse mere på hjemmesiden, så vi kan
udvikle os her.
- udtaler Bychef under sparringsmøde.
13
14
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0009.png
INITIATIV
Initiativ 5 skal nedbringe
antallet af ubehandlede
børne- og ungesager i kom+
munerne. Der ydes bistand
fra danske kommuner, som
udlåner sagsbehandlere og
familiebehandlere til grøn+
landske kommuner.
Initiativ 5 har haft 19 sagsbe+
handlere fra Danmark og 16
familiebehandlere til 8 byer i
3 kommuner. Derudover er
der distancesupport fra eks+
terne i en kommune.
På baggrund af akutindsatsen i 2019 og erfaringerne
herfra igangsatte Initiativ 5 samarbejdsaftaler med
danske kommuner, som i perioder på ca. 4 måneder i
2020 og 2021 stillede sags- og familiebehandlere til
rådighed i flere kommuner. Samarbejdsaftaler med
fagpersoner fra Grønland er igangsat.
Det har været en god hjælp for
sagsbehandlerne særligt de ufaglærte.
- siger Aviâja Madsen, Direktør for Forvaltningen for Familie,
ved det afsluttende møde om sagsbehandlingshjælpen i Avannaata Kommunia.
Fagpersonerne fra Danmark arbejde+
de med sags- eller familiebehandling,
samt sidemandsoplæring ud fra den
enkelte bys behov. Positiv feedback
ledte i første omgang til en beslutning
om at gentage samarbejdet med de
danske kommuner på sagsbehand+
lingsområdet. Indsatsen er overgået
til drift i kommunerne med midler fra
Selvstyret.
Socialstyrelsen har været i de byer, som initiativ 5 omfattede, forinden de danske
socialrådgivere ankom. Her har Initiativ 5 understøttet kommunen med udarbejdelse
af sagslister på alle børne- og ungesager. Socialstyrelsen har i opstarten afholdt kursus
i Lov om Støtte til Børn for både fast ansatte sagsbehandlere og midlertidige udlånte
danske socialrådgivere i kommunerne.
Formålet med samarbejdsaftaler og støtte til kommunerne er at nedbringe omfanget
af ubehandlede børne- og ungesager samt mindske antallet af sagsbunker på
børneområdet.
15
16
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0010.png
INITIATIV
Initiativ 6 skal implementere fælles sags+
behandlingsprocedurer i alle fem kommu+
ner. Initiativet skal også give sagsbehand+
lere og ledere flere socialfaglige værktøjer,
som de kan bruge i deres arbejde. Socials+
tyrelsen vil derudover hjælpe med imple+
mentering af et nyt fælles IT-system til
sagsbehandling.
3 kommuner har taget den børnefaglige
applikation i brug fra september 2022. Der
har været undervisning i de 3 kommuner
og sidemandsoplæring i 10 byer.
af sagsbehandlerne i Qeqqata Kommunia synes,
at Get Organized i høj grad understøtter deres faglighed.
100%
78%
88%
.
Systemet er tilpasset med en børnefaglig applikation. Den tilpassede applikation er
udviklet i et samarbejde mellem kommuner, Fælles Offentlig IT, Socialstyrelsen og De+
partementet for Børn, Unge og Familier.
Initiativ 6 har i 2022 fokus på at indføre IT-systemet Get Organized på børne- og
ungeområdet i alle 5 kommuner.
Qeqqata Kommunia tog den nye applikation til børne- og ungeområdet i brug i marts
2022 som de første.
synes i høj grad godt om Get Organized efter undervisning
og oplæring i systemet. Resten synes i nogen grad godt om IT-systemet.
mener, at Get Organized i høj grad holder et samlet overblik
over alle børne- og ungesager, som sagsbehandleren har ansvar for.
Qeqqata Kommunia bekræfter sagsbehandlernes tilfredshed med Get Organized.
Også vejledningsmateriale styrker, understøtter og forbedrer kvaliteten af sagsbe+
handling på børne- og ungeområdet.
Samarbejdet mellem kommunerne og Socialstyrelsen fortsætter i resten af 2022.
Avannaata Kommunia og Kommune Kujalleq starter samme forløb op, som Qeqqata
Kommunia og Kommune Qeqertalik. Avannaata Kommunia er igang med forløbet i
september 2022. Kommuneqarfik Sermersooq benytter allerede Get Organized. De
får et supplerende forløb for at indføre den børnefaglige applikation.
I 2023 fortsætter samarbejdet mellem Socialstyrelsen og kommunerne omkring
opfølgende og afsluttende sidemandsoplæring i Get Organized samt foretager kurser
til håndtering af sager om seksuelle overgreb.
17
18
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0011.png
INITIATIV
Initiativ 7 skal give et
overblik over eksisterende
opkvalificeringstilbud på
det sociale børne- og un+
geområde. Der skal eta+
bleres en kursusportal,
hvor kommunerne kan
booke Socialstyrelsens
kurser, og udbuddet af
kurser skal tilpasses kom+
munernes behov.
Initiativ 7 har i første halvår af 2022 i samtale med kommunerne sat fokus på deres
brug af, og behov for, kompetenceudviklingstilbud til medarbejdere på børne- og
ungeområdet. Undersøgelsen bygger på en spørgeskemaundersøgelse med i alt 155
besvarelser samt interviews med 23 medarbejdere og ledere - heraf:
11
forstandere, ledere og medarbejdere
fra døgn- og handicapinstitutioner
8
4
ledere fra familiecentre/-huse
chefer fra kommunale socialforvaltninger
Initiativ 7 har lavet en aktivitetskalender til kommunerne, hvor det fremgår hvilke
kurser der afholdes hvor, hvornår og for hvem, som ligger på Socialstyrelsens hjem+
meside.
I 2021 igangsatte og finansierede Initiativ 7 to realkompetencevurderingsforløb
(RKV-forløb) for ufaglærte, som er ansat på døgninstitutioner for udsatte børn og
unge. Dette er et led i indsatsen for at nedbringe antallet af ufaglærte, ved at der gives
bevis på faglige kompetencer og anbefalinger til fremtidige uddannelsesmuligheder.
Initiativ 7 har igangsat et pilotprojekt med en forkortet 1-årig Socialhjælperuddannelse
på PI/SPS for ufaglærte ansatte, der har gennemført et RKV-forløb. Dette er sket i tæt
samarbejde med Departementet for Sociale anliggender, Arbejdsmarked og
Indenrigsanliggender og Departementet for Uddannelse, Kultur, Idræt og Kirke.
Ufaglært
1
2
Ufaglært i
RKV-forløb
Anbefales til
Socialhjælper-
uddannelsen
4
Ny forkortet
Socialhjælper-
uddannelse
Færdig-
uddannet
1 år senere
3
5
Det har været vigtigt at skabe fleksible modulopbyggede uddannelsestilbud,
der tager højde for, at kommunerne, dag- og døgninstitutionerne kan tilbyde
deres medarbejdere uddannelse uden at skulle undvære deres arbejdskraft i
længere perioder. Det er meget glædeligt, at det tværfaglige samarbejde om
RKV-forløb og uddannelse har sikret ufaglærte ansatte på det socialpædago+
giske område mulighed for Socialhjælperuddannelsen. På denne måde kan
kommuner, dag- og døgninstitutioner bedre fastholde personale og løfte
medarbejdernes faglige kvalifikationer og mulighed for videreuddannelse.
- udtaler uddannelseskonsulent Lilian Helberg fra Departementet for Uddannelse.
19
20
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0012.png
INITIATIV
Initiativ 8 skal sikre,
at børn har et sted at
være om aftenen og
natten, når der har
været lønudbetaling.
Værestedernes tilbud
og åbningstider er
udvidet i hver kom+
mune.
Tilskud tildelt ansøgninger
fra 2020-2022
Ilulissat, Avannaata Kommunia
509.808 kr.
140.161 kr.
Aasiaat, Kommune Qeqertalik
Tasiilaq,
Kommuneqarfik Sermersooq
Sisimiut, Qeqqata Kommunia
816.500 kr.
960.00 kr.
Nanortalik, Kommune Kujalleq
1.080.000 kr.
Anvendelserne på værestederne kan være meget forskellige. I Tasiilaq, Nanortalik og
Aasiaat er der gode erfaringer, hvor socialvagterne har bragt og introduceret børn og
unge til værestederne. I 1. halvår af 2022 blev værestederne i Ilulissat og Sisimiut dog
ikke besøgt. I hver kommune er der anvendt eksisterende væresteder og åbningsti+
derne er udvidet efter behov.
For at optimere anvendelsen af værestederne i de 5 respektive kommuner, er det i
august 2022 besluttet af styregruppen, at de regler som er fremsat i den oprindelige
samarbejdsaftale samt tillæg til samarbejdsaftalen ophæves frem til midt november
2022. Således kan kommunerne i den periode søge om penge til drift af ét børne+
værested per kommune, men selv tilrettelægge hvordan værestedet bedst drives lokalt
i hver enkelte kommune. Kommunerne skal i ansøgningen beskrive hvad pengene skal
bruges til, og efterfølgende afrapportere brugen af midlerne.
Desuden har Initiativ 8 arbejdet på at udbrede kendskabet til og formålet med væres+
tederne til børn og unge med plakater og online information.
21
22
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0013.png
INITIATIV
Initiativ 9 skal styrke kvaliteten af
de 16 familiecentre fra hele landet
og deres arbejde ved at udarbejde
fælles faglig profil for alle familie+
centre.
Familiecentrenes behandlingstilbud
skal målrettes, og medarbejderne
skal have adgang til kompeten+
ceudvikling.
Initiativ 9 har efter planen gennemført 2 workshops med 4 temaer – visitering, organi+
sering, afgrænsning af kerneopgaven og afdækning af kompetencebehov – for fami+
liecentrene. I dialogen med familiecentrene blev der lagt stort fokus på familiecentre+
nes behov, udfordringer, viden, idéer og ressourcer.
54 deltagere
på workshop 1
51 deltagere
på workshop 2
Socialstyrelsens Familiecenter-workshops har stor indflydelse på udviklingen af
Familiecenteret i Sisimiut. De to første workshops har bidraget til et størretvær-
kommunalt samarbejde, hvor vi er blevet inspireret af hinanden og haft rum til at
drøfte diverse udfordringer og ressourcer. Initiativet har indtil videre været – og er
fortsat – værdiskabende, især fordi vi får muligheden for at kunne spejle os i hinanden.
Det gør en forskel, da det faciliterer skabelsen af en fællesfaglig profil. Med den fælles+
faglige profil kan vi bestræbe os på at sikre, at borgere får den rette hjælp uanset, hvor
de bor i Grønland. Derudover er den med til at beskytte Familiecenteret og dets medar+
bejdere, da indsatsen styrker skabelsen af retningslinjer og formål på området. Derfor
ser vi frem til det videre samarbejde – både med Socialstyrelsen og med
Familiecentrene fra de andre kommuner.
- udtaler Mathilde Worsøe-Petersen, Leder i Familiecenteret Sisimiut, Qeqqata Kommunia.
De 16 familiecentre involveres og er medskabere af et ledernetværk, beskrivelse af
kerneopgaver og deres faglige profil og videreudvikling. Initiativ 9 har også været med
til at opbygge en tværkommunal arbejdsgruppe med ledere og fagpersoner fra fami+
liecentrene, som sikrer den fælles faglige profil og sparring på tværs af kommuner og
familiecentre.
Der er også et tæt samarbejde med kommunernes myndighedsafdelinger for at sikre
styrket kvalitet og at medarbejderne får tid til at yde god service til familierne. Målet er,
at der skabes samarbejde om og med familierne, ved fokus på både forebyggende,
opsøgende og behandlende indsatser.
Øvrige interessenter med tilknytning til børne- og familieområdet, herunder Majoriaq,
Allorfik, sundhedssystemet, politiet og uddannelsessystemet inddrages på sigt i
samarbejdet for at styrke familiecentrene i at leve op til Naalakkersuisuts nationale
handlingsplan mod forældres omsorgssvigt af børn frem mod 2030.
23
24
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0014.png
INITIATIV
Initiativ 10 skal styrke be+
handlingstilbud til børn og
unge, som er ofre for seksuelle
overgreb. Det sker ved udvi+
delse af Socialstyrelsens rejse+
hold. Initiativet skal også un+
dersøge muligheden for at
rekruttere og fastholde flere
psykologer i Grønland.
I 2022 startede børnerejseholdet en indsats i Sisimiut, Upernavik og Nanortalik, hvor
der aktuelt er afholdt 41 opstartsmøder, udredningssamtaler og/eller behandlings+
samtaler fordelt på alle 3 byer. Tilsvarende er forældre, plejeforældre og/eller døgn-
institutionspersonale blevet tilbudt rådgivende eller støttende samtaler.
Der er afholdt 7 kursusdage fordelt på de 3 byer siden foråret, hvor deltagerantallet
har været mellem 16 og 89 fagpersoner. Der evalueres efter hver kursusdag for at
tilpasse materialerne til den igangværendes bys behov og ønsker. Daginstitutioner,
skolepersonale, kommunen og fagpersoner på socialområdet, der arbejder med børn
og unge, har udtalt sig om kurset:
Hvor er det godt,
at der gives tid til 1- dags kurser,
hvor medarbejdere i forbindelse
med jeres rejser bliver klædt
bedre på.
Vi har fået konkrete
redskaber og spørgsmål, som kan
anvendes i en krisesituation. Vi har
fået aflivet nogle myter, som er
relevant viden i mødet med barnet
plus at kunne foretage samtalen
med tryghed.
Det er dejligt, at I formår at formidle svære
emner på en rolig og håndgribelig måde.
Børnerejseholdet benytter tests, som er tilpasset den grønlandske kultur og dialekter.
Disse understøtter behandling af PTSD og traumer. Den ene test er en tegneserie, der
måler PTSD hos børn. Den anden test med historiefortællinger kombineret med at
børnene bygger med Lego - testen måler traumer hos børn. Begge tests er skabt i
samarbejde med Syddansk Universitet (SDU).
I familiecenteret i Kommune Kujalleq i 2019 blev 25 fagpersoner, bestående af psyko+
loger og fagpersoner på børne- og ungeområdet, undervist i begge tests.
Samarbejdet mellem Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd (VIVE) og
SDU hjælper børnerejseholdet med at indsamle data i Grønland, så det bliver muligt at
få grønlandske normtal og effektmåling af indsatsen.
Initiativ 10 arbejder ligeledes på at kunne tilbyde kursus til alle psykologer i Grønland
med forventet gennemførsel i 2023.
25
26
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0015.png
Børnerejseholdets
aktivitet 2021
Supervisionsforløb
38
66
57 timer
I Qasigiannguit har undervisningen
dækket 12 emner - eksempelvis
barnets sunde seksuelle udvikling,
digitale seksuelle krænkelser,
selvmordsrisikovurdering, samta+
leteknik, krisesamtaleteknik
og meget mere.
Desuden har der været supervi+
sionssamtaler med familiecente+
ret, socialforvaltningen, folkesko+
len, daginstitution og efterskole.
Og Initiativ 10 har afholdt oplæg
for 40 skoleelever fra 7. til 10.
klasse, samt oplæg for 18 skole+
lærere, 1 skolesocialrådgiver og
skoleinspektøren.
Faglige sparringsmøder
deltagere i alt i Tasiilaq
102
30 timer
Vi har været og er (!) utrolig glade
for det arbejde, de [Børnerejseholdet] laver for og
med byens børn og unge. Med stor professiona+
lisme og indlevelse har de formået at skabe både
tillid og bæredygtige terapeutiske relationer til de
af byens yngre borgere, som er deres ansvar+
sområde at tage sig af
- anonym udtalelse, Tasiilaq
27
Den første indsats for Børnere+
jseholdet blev påbegyndt 3 uger
efter, psykologerne blev samlet –
den 1. marts 2021.
I Nuuk har undervisningen
dækket 7 emner. Her har fokus
været på bekymringstegn i for+
bindelse med seksualiserende
adfærd og barnets udvikling
efter seksuelle overgreb,
selvskadende adfærd, behand+
lingsmetoder til børn og unge og
meget mere.
Desuden har Kommuneqarfik
Sermersooq modtaget supervi+
sion og sparring til forskellige
instanser i Nuuk.
er i 2021 og foråret 2022
blevet udredt og har fået
behandlingsforløb.
Sideløbende med traumebe+
handlingssamtalerne har der
været samtaleforløb med foræl+
dre, plejeforældre og/eller døg+
ninstitutionspersonale, hvor
samtalerne har været af foræl+
drerådgivende eller støttende
karakter.
28
40 børn
GRU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Orientering nr. 2/2023, fra Rigsombudsmanden i Grønland.
2655645_0016.png
INITIATIV
Initiativ 16 etablerer et be+
handlingscenter kaldet Klinik
Killiliisa til voksne med sek+
suel krænkende adfærd mod
børn og unge. Formålet er at
stoppe og forebygge fremti+
dige seksuelle overgreb
begået mod børn og unge.
Klinik Killiliisa beretter, at
klinikken har modtaget flere
henvendelser end forventet
siden åbningen i Grønland.
Allorfik
Kl
illiliisa
inik K
Politiet
Kriminal-
forsorgen
Studenter-
rådgivningen
Samarbejdet mellem Allorfik, politiet, Kriminalforsorgen, Studenterrådgivningen og
Klinik Killiliisa har særlig sat fokus på, hvad ansatte kan gøre, når de opdager en
borger, der potentielt kunne være en klient.
For mig betyder oplægget meget. Jeg kan nu
videregive de informationer jeg har fået, og
oplyse, at der er hjælp at hente.
- Margrethe O. Jensen, leder i boenheden Najugaqatigiiffiit Aasiaat
Klinik Killiliisa fik sit behandlingshus i december 2021 og modtog allerede i januar 2022
de første klienter. Behandlingshuset havde sin officielle åbning i april 2022 og har
sidenhen modtaget væsentlig flere henvendelser end forventet. Det gælder både frivi+
llige henvendelser og henvendelser fra såvel borgere, kommuner og offent- lige insti+
tutioner, såsom Kriminalforsorgen og Anstalten. Der er tilknyttet én psykolog og én
psykoterapeut, og der søges efter endnu en behandler.
Fra den 1. juli blev en gratis telefonlinje åbnet, hvor borgere og fagpersoner kan ringe,
hvis de har spørgsmål eller vil have hjælp. Åbningstiderne er hver torsdag kl. 12-14.
Klinik Killiliisa ser frem til et fortsat godt samarbejde med alle kommunerne.
Hver tredje af dem, der krænker, blev selv krænket
som barn. Dem har vi et ansvar for. Vi har et ansvar
for at hjælpe dem, der ikke selv blev hjulpet som børn.
Man vælger ikke selv sin opvækst, eller hvad man
bliver udsat for.
- siger Naalakkersuisoq for Børn, Unge og Familier Mimi Karlsen.
29
30